handdator

Visa fullständig version : Cola Zero - Dåligt för deff?

TERRORC0NNY
2014-03-24, 09:11
Tjena,

Har sedan många år älskat cola, dricker sedan cola zero kom dock enbart det.

Har väldigt många gånger hört att det är dåligt trots att det inte är kalorier/kolhydrater osv men har dock aldrig frågat eller hört något från någon som kan särskilt mycket om träning.

Är mitt i deff nu, fuskar ytterst sällan. Äter mer vissa dagar när jag har matcher för att inte storkna.

MEN, cola zero dricker jag en del av just för att "unna" mig själv något gott, och min fråga är ganska enkel: Hämnar det min deff på något sätt, och väger nackdelarna tyngre än fördelarna? Fördelarna är ju såklart att det dämpar mitt sockersug och jag har väldigt sällan något behov överhuvudtaget att trycka i mig godis eller dylikt.

Tack för svar.

AronP
2014-03-24, 09:12
Drick på du, för viktminskningen gör det minimal, om en någon, skillnad.

Ur ett tandhälsoperspektiv så bör man kanske vara lite restriktiv.

Tisu
2014-03-24, 09:35
http://traningslara.se/1-liter-lask-lightlask-mjolk-eller-vatten-under-6-manader/

King Grub
2014-03-24, 09:48
Det ökar din energiförbrukning något och har inga negativa effekter på fettförbränning, fettinlagring, kroppssammansättning eller prestation. Det är "bara" tänderna det är dåligt för.

TERRORC0NNY
2014-03-24, 10:01
Drick på du, för viktminskningen gör det minimal, om en någon, skillnad.

Ur ett tandhälsoperspektiv så bör man kanske vara lite restriktiv.

Det ökar din energiförbrukning något och har inga negativa effekter på fettförbränning, fettinlagring, kroppssammansättning eller prestation. Det är "bara" tänderna det är dåligt för.

Okej grymt, då kan jag fortsätta dricka cola zero utan att skämmas. Åtminstone när det gäller deffen, är medveten om att det inte är så bra för tänderna!

http://traningslara.se/1-liter-lask-lightlask-mjolk-eller-vatten-under-6-manader/

Väldigt intressant artikel, tack!

AEB
2014-03-24, 10:12
Tjena,

Har sedan många år älskat cola, dricker sedan cola zero kom dock enbart det.

Har väldigt många gånger hört att det är dåligt trots att det inte är kalorier/kolhydrater osv men har dock aldrig frågat eller hört något från någon som kan särskilt mycket om träning.

Är mitt i deff nu, fuskar ytterst sällan. Äter mer vissa dagar när jag har matcher för att inte storkna.

MEN, cola zero dricker jag en del av just för att "unna" mig själv något gott, och min fråga är ganska enkel: Hämnar det min deff på något sätt, och väger nackdelarna tyngre än fördelarna? Fördelarna är ju såklart att det dämpar mitt sockersug och jag har väldigt sällan något behov överhuvudtaget att trycka i mig godis eller dylikt.

Tack för svar.
Prova pepsi max istället, du kommer inte bli besviken!

TERRORC0NNY
2014-03-24, 10:32
Prova pepsi max istället, du kommer inte bli besviken!

Föredrar cola före pepsi, däremot dricker jag det ibland för att få lite variation! :)

cero
2014-03-24, 13:44
Brukar undvika lightläsk på deff då det triggar min sötsug, men om man inte har det problemet är det bara tänderna du behöver oroa dig över som sagt.

Fredriiik
2014-03-24, 13:48
Varför är cola zero dåligt för tänderna?

Dreas
2014-03-24, 13:49
Varför är cola zero dåligt för tänderna?Kolsyra tror jag.

AronP
2014-03-24, 14:11
Varför är cola zero dåligt för tänderna?

Surhetsreglerade medel, och då ffa fosforsyra (e338).

TERRORC0NNY
2014-03-24, 14:21
Brukar undvika lightläsk på deff då det triggar min sötsug, men om man inte har det problemet är det bara tänderna du behöver oroa dig över som sagt.

Ah okej, snarare motsatsen för mig. När jag dricker det cola zero så känner jag att mitt sötsug dämpas, eller åtminstone inte förvärras. Tror jag får lite av känslan att vara normal när jag kan dricka lite läsk.

AEB
2014-03-24, 20:45
hehe känner igen mig där! Ibland blir det 2 liter bara sådär.

cero
2014-03-24, 20:47
hehe känner igen mig där! Ibland blir det 2 liter bara sådär.

När min tunga får kontakt med minsta lilla sött så går det från detta:

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQOD3i7a1UwJPRqcV6gCz1iUJwKNbaDd NhDBbnAtJELfgf9w0g6mw

Till detta:

http://langfan.spotlife.se/files/2012/04/varu_godis.jpg

*screwy*

Fredriiik
2014-03-24, 20:55

okej tack!!

GulligaGurkan
2014-03-24, 23:42
Drick din Cola Zero med sugrör, det ska tydligen vara bättre för tänderna. Tänker man logiskt så tycker jag också att det borde vara så, mindre läsk kommer i kontakt med tänderna. Själv dämpar jag mitt sötsug med koncentrerad Fun Light Fläder, små klunkar istället för en godisbit liksom :) Men till helgen blir det en kall CZ tror jag!

AndreasBastard
2014-03-24, 23:49

Av personlig erfarenhet hävdar jag att kolsyran också är dåligt för tänderna. Min tidigare arbetsgivare placerade en kaffeautomat med möjlighet till kolsyrat vatten bredvid mitt skrivbord. Jag började då dricka mer kolsyrat vatten istället för kranvatten. Efter kanske ett halvår så började min tandläkare se att jag började få små gropar i emaljen och undrade om jag drack mycket mineralvatten.

Om CZ innehåller båda så är det helt säkert inte bra för gaddarna. Men vid moderat intag är det nog ingen fara, som med det mesta.

TERRORC0NNY
2014-03-25, 08:01
Drick din Cola Zero med sugrör, det ska tydligen vara bättre för tänderna. Tänker man logiskt så tycker jag också att det borde vara så, mindre läsk kommer i kontakt med tänderna. Själv dämpar jag mitt sötsug med koncentrerad Fun Light Fläder, små klunkar istället för en godisbit liksom :) Men till helgen blir det en kall CZ tror jag!

Jo det låter faktiskt logiskt, orkar inte ta med mig ett gäng sugrör till jobbet men när jag dricker hemma ska jag nog börja göra det.

Haha okej, kör hårt!

King Grub
2014-03-25, 08:16
orkar inte ta med mig ett gäng sugrör till jobbet

Nä, det låter faktiskt rätt slitsamt.

TERRORC0NNY
2014-03-25, 08:35
Nä, det låter faktiskt rätt slitsamt.

Syftade på att jag inte vill sitta med ett sugrör på kontoret snarare än att det skulle göra gymväskan för tung. ;)

cero
2014-03-25, 13:05
Att tänka på att ha sugrör med sig varje gång man ska dricka en läsk blir bara löjligt. Drick du men överdriv inte.

TERRORC0NNY
2014-03-25, 13:57
Att tänka på att ha sugrör med sig varje gång man ska dricka en läsk blir bara löjligt. Drick du men överdriv inte.

Jo faktiskt, dock skadar det ju inte att göra det när man är hemma och degar!

cero
2014-03-25, 14:00
Jo faktiskt, dock skadar det ju inte att göra det när man är hemma och degar!

Förstör ju upplevelsen. Känslan av att sluta sina läppar kring burkens öppning är ju njutning på hög nivå.

:D

Trapz
2014-03-25, 14:24
Haha, vilken tur att jag i stort sett alltid har druckit läskeblask med sugrör. Men det har inte varit för min tandhälsa, utan snarare att det tar längre tid att få i sig. Annars slukar man ju 1,5 liter i ett svep nästan :d

TERRORC0NNY
2014-03-25, 14:35
Förstör ju upplevelsen. Känslan av att sluta sina läppar kring burkens öppning är ju njutning på hög nivå.

:D

Köper dock alltid flaskor och häller upp i glas, men förstår din poäng!

Haha, vilken tur att jag i stort sett alltid har druckit läskeblask med sugrör. Men det har inte varit för min tandhälsa, utan snarare att det tar längre tid att få i sig. Annars slukar man ju 1,5 liter i ett svep nästan :d

Haha jo, det hade jag inte ens tänkt på.