Visa fullständig version : Första seriösa diet - PP, Kost, Träning
Tjena kolo! Varit aktiv här på kolozzeum en hel del, men idag bestämde jag mig för att registrera mig och göra min första tråd. Vill dels ha kritik, men även frågor och hjälp. Tränat till och från i typ 2,5 år. Försökt dieta men aldrig lyckats. Kommer aldrig "igång" utan det känns som att det bara står still.
Stats'
Ålder : 18 (1996)
Längd : 171,5cm
Vikt : 80-82kg
BMR : 1800 kcal
BMR + aktivitetsnivå 2783 kcal
Styrkestats w/e
Bänk : 105kg
Marklyft : 150kg
Knäböj : Gjort en stabil 3a på 110, aldrig maxat dock. ¨
Valt att köra med -1000 kcal för att jag har en del fett att skörda.
Kör 40/20/20
180g/89g/40g
Exempel dag
07:00 PP direkt när jag vaknar (bcaa)
07:20 Frukost, 100g äggvita 50g ägg, 50g kalkon, 1 dl havregryn (gröt)
10,30 PP (bcaa)
13.00 Lunch 250g kyckling 120g ris + grönsaker
15:00 PP (bcaa)
17:00 Träning, bcaa innan & och under + body science bar efter
19:00 Hamburgekött 50g, Knäckebröd 50g, 1 burk kvarg, 100g kalkon, blåbär 80g
kritik? Hur ska jag lyckas med min diet, vill vara torr innan juni!
Ändrade lite, tog en dag förra veckan.
07:00 PP direkt när jag vaknar (bcaa)
07:20 Frukost, 100g äggvita 50g ägg, 50g kalkon, 1 dl havregryn (gröt) + vassle 30g
10,30 PP (bcaa)
13.00 300g köttfärsås, 50g oliver
15:00 PP (bcaa)
17:00 Träning, bcaa innan & och under + body science bar efter
19:00 Hamburgekött 50g, Knäckebröd 50g, 1 burk kvarg, 100g kalkon, blåbär 80g
22-23:00 Magnesium & Zink innan läggdags.
Ser överlag bra ut, ser dock inte anledning till BCAA både innan och under passet när du redan ätit någon timme innan samt tagit BCAA två timmar innan.
Ser överlag bra ut, ser dock inte anledning till BCAA både innan och under passet när du redan ätit någon timme innan samt tagit BCAA två timmar innan.
Sorry för edit, men jag tolkade nog ditt inlägg lite fel. Kommer att dricka BCAA under passet, och förmodligen efter också. BCAA är helt enkelt win, det kan aldrig bli för mycket aminosyror.
Sorry för edit, men jag tolkade nog ditt inlägg lite fel. Kommer att dricka BCAA under passet, och förmodligen efter också. BCAA är helt enkelt win, det kan aldrig bli för mycket aminosyror.
Vassle skulle vara ett bättre val. Förutom det så är det du säger sant men ändå fel, ta mer än vad som behövs kastar bara dina pengar i sjön.
Du bör ha fullvärdigt protein i kroppen innan träning, under träningen är ändå proteinbalansen reglerad eftersom proteinnedbrytningen och proteinuppbyggnsaden står lika, vad är då anledningen till att tillföra aminosyror under passet? Tjänar mer på att ta en vassle/kaseinshake innan och sen tillföra EAA efter träning om du nu inte äter direkt efter vilket du verkar göra.
Å andra sidan, har du ätit någon timme innan passet bör du redan ha tillräckligt med aminosyror i blodet och inte behöva tillföra extra innan.
Vassle skulle vara ett bättre val. Förutom det så är det du säger sant men ändå fel, ta mer än vad som behövs kastar bara dina pengar i sjön.
Du bör ha fullvärdigt protein i kroppen innan träning, under träningen är ändå proteinbalansen reglerad eftersom proteinnedbrytningen och proteinuppbyggnsaden står lika, vad är då anledningen till att tillföra aminosyror under passet? Tjänar mer på att ta en vassle/kaseinshake innan och sen tillföra EAA efter träning om du nu inte äter direkt efter vilket du verkar göra.
Å andra sidan, har du ätit någon timme innan passet bör du redan ha tillräckligt med aminosyror i blodet och inte behöva tillföra extra innan.
Orkar tyvärr inte ta upp amino diskussionen, eaa vs bcaa hit och dit. :) Tar ditt råd iaf!
Orkar tyvärr inte ta upp amino diskussionen, eaa vs bcaa hit och dit. :) Tar ditt råd iaf!
Vill du ha ett bättre svar är det väl King Grub som har tillgång och huvud till att söka och läsa forskningar. Det där var lite av mitt personliga råd som låter vettigt i mitt huvud, dock baserat på sådant som bl.a Grub och Sheo tagit upp här på forumet.
Håller med dig, aminosyror är krångligt och det är svårt att veta vad som är mest opti. :)
Überbiffen
2014-03-24, 01:42
Hur ska jag lyckas med min diet
Genom att strikt hålla dig till den. I övrigt ser jag ingen poäng med allt BCAA.
sebbanboy14
2014-03-24, 01:52
Vi ser la hur många dagar du pallar med det där schemat. I mina ögon är de viktigt me ett schema man pallar på lång sikt. Du kanske klarar de där chemat bättre än mig. Skule aldrig orka de där mer än max en månad..
Är de din första seriösa deff så skulle jag iaf rekommendera att du går ut lite försiktigt. Så d ställer om din livsstil på sikt. Jag harn u gått ner snart 23 kg på 7 månader. Och jag började försiktigt och sedan ökat.
Förstår om du har kolla på att de snart är sommar och därför vill göra ett ryck inför stranden. Men min erfarenhet av att gå ut stenhårt ar att man sitter där med ett misslyckande efter ett par veckor då man inte pallar mer.''
Dock önskar jagj u dig all lycka och hoppas ud klarar de bättre än va jag hade gjort. Men jag undrar varför du ska trycka massa prepp. Ät bra mat istället. De gjorde jag första 5 månaderna. Bra mat och träning och då v jag 15 kg lättare. De är efter jag har mindre kroppsfett och då jag börjat med PP, BCAA och PWo min viktnedgång har långsammare. Dock kanske jag har börjat lgga på mig muskler. Och de är därför de visar sig så på vågen. :D
Mantikor
2014-03-24, 06:22
Håller med sebban. Gå inte ut för tungt. Lägg dig på -500 kcal istället så du pallar av det en längre tid
Hur ser macros på det där ut? Det ser ut som lite mat. Det ser ut som lite kolhydrater. Med bara 1800 att röra mig med skulle jag inte äta bars.
Hur ser macros på det där ut? Det ser ut som lite mat. Det ser ut som lite kolhydrater. Med bara 1800 att röra mig med skulle jag inte äta bars.
Måste blivit något fel i mina beräkningar. Men aja ruta 0 igen.
Hur tycker du jag ska lägga upp mina macros då? Grejen är att jag inte alls har svårt för att äta lite, eller hålla mig till strikt kost. Kolhydrat är väl gott men aldrig känt att jag behöver äta mycket av det. Får min energi från protein.
40/40/20 mer effektivt?
Måste blivit något fel i mina beräkningar. Men aja ruta 0 igen.
Hur tycker du jag ska lägga upp mina macros då? Grejen är att jag inte alls har svårt för att äta lite, eller hålla mig till strikt kost. Kolhydrat är väl gott men aldrig känt att jag behöver äta mycket av det. Får min energi från protein.
40/40/20 mer effektivt?
Jag skulle äta 160g protein, 50g fett, 175 g kolhydrat. Men om jag låg så lågt som 1800kcal så hade jag nog nästan lagt in lite cardio för 200kcal istället.
Grejen är inte att kunna äta lite, grejen är att äta smart.
Att äta energi från protein är dyrt och ineffektivt.
dluddeckens
2014-03-25, 14:51
Kör 40/20/20
180g/89g/40g
Vad betyder 40/20/20?
BCAA är helt enkelt win, det kan aldrig bli för mycket aminosyror.
lol, du kan lika gärna skita i alla shakes. det är mat som är win.
dessutom postades en studie idag som visade att BCAA INTE stimulerar proteinsyntesen efter träning.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
vicarious
2014-03-25, 17:08
Får min energi från protein.
Det där är bara dyrt för plånboken och onödigt. Gör det enkelt för dig, ät 2g protein per kilogram kroppsvikt, så mycket fett du önskar och resten av kalorierna kolhydrat och se till att det blir ett underskott totalt sett.
Måste man ha fullvärdigt protein innan träning??? Räknas ert om man ätit ca 24 g protein flera timmar innan?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.