handdator

Visa fullständig version : Variera fettintaget under deff?

Clajj
2014-03-23, 08:03
Kanske är en optifråga, men undrar hur jag bör tänka kring en grej...

Jag ligger på 0,5 kkv i fettintag under deffen (snart 3 mån och fler ska det bli). Jag har fått betydligare torrare hy av detta. Funderar på att öka fettintaget vissa dagar, ex via avokado.

Tyvärr måste jag minska kolhydraterna då för att inte överstiga mitt kcal-tak. Detta gör mig tröttare, och sist jag åt mer fett o mindre kollisar så blev jag ist sjuk, har därför inte vågat ändra på macrosen sen dess. Det gör oxo att jag presterar sämre på gymmet, då jag verkar behöva alla kollisar jag kan få för att prestera. Så äter jag mer fett o mindre kollisar på en träningsdag känns det som dålig återhämtning för musklerna, men gör jag det på en vilodag får jag dålig laddning till gymmet nästa dag...

Hur gör ni med fettet när ni deffar? Håller ni det konstant lågt oavsett vad? Kroppen behöver ju ändå fett, och att ligga på 0,5 kkv i månader, är det verkligen bra för förbränningen? Huden verkar ju säga ifrån iaf... För att inte tala om hur mycket jag fryser, men det kanske inte har någon direkt koppling. Min mens ballade ur senast oxo, vilket aldrig hänt under mitt 28åriga liv, o jag tänkte att det kanske var just deffens påverkan...

Sheogorath
2014-03-23, 09:35
Laddningen görs främst av kolhydraterna du äter efter träningspasset. Du kan nog lugnt ändra makrofördelningen på dina vilodagar utan att det påverkar din prestation särskilt mycket, om du bara ser till att inte snåla med kolhydraterna efter träning. Försök klämma in minst 200 gram kolhydrater där eller något i den storleksordningen.

Jag äter omkring kv x 1 under deff men bara så länge jag kan hålla minst kolhydrat x 3. Om dieten blir så lång att jag tvingas sänka kalorierna mer än så, så sänker jag fettet istället så att jag aldrig behöver gå under kolhydrater (och protein) x 3. Under den tuffaste dieten jag gjort hittills tror jag aldrig att jag någonsin behövde gå under fett x 0,7 (kolhydrat x 3, protein x 3) och då tog jag mig ner till en form där jag inte hade behövt skämmas på en scen. Men jag har ett högt energibehov.

Jag hade inte tvekat att gå riktigt lågt i fett och i det läget satsat på fettkvalité istället bara för att kunna upprätthålla mängden kolhydrat, om det hade krävts. Å andra sidan har jag inte testat mer än "lågfettsveckor" hittills så jag vet inte hur jag hade mått på sikt. :)

Bezze30
2014-03-23, 10:36
Laddningen görs främst av kolhydraterna du äter efter träningspasset. Du kan nog lugnt ändra makrofördelningen på dina vilodagar utan att det påverkar din prestation särskilt mycket, om du bara ser till att inte snåla med kolhydraterna efter träning. Försök klämma in minst 200 gram kolhydrater där eller något i den storleksordningen.

Jag äter omkring kv x 1 under deff men bara så länge jag kan hålla minst kolhydrat x 3. Om dieten blir så lång att jag tvingas sänka kalorierna mer än så, så sänker jag fettet istället så att jag aldrig behöver gå under kolhydrater (och protein) x 3. Under den tuffaste dieten jag gjort hittills tror jag aldrig att jag någonsin behövde gå under fett x 0,7 (kolhydrat x 3, protein x 3) och då tog jag mig ner till en form där jag inte hade behövt skämmas på en scen. Men jag har ett högt energibehov.

Jag hade inte tvekat att gå riktigt lågt i fett och i det läget satsat på fettkvalité istället bara för att kunna upprätthålla mängden kolhydrat, om det hade krävts. Å andra sidan har jag inte testat mer än "lågfettsveckor" hittills så jag vet inte hur jag hade mått på sikt. :)

MINSG 200 g kolhydrater efter träning för en tjej som deffar? De flesta har inte råd med så mycket kolhydrater på deff när man är tjej

Så TS hur mycket kcal äter du? Vikt? Hur ser din kost ut?

Sheogorath
2014-03-23, 10:40
MINSG 200 g kolhydrater efter träning för en tjej som deffar? De flesta har inte råd med så mycket kolhydrater på deff när man är tjej

Nej, det är klart att man får anpassa munnen efter magen men 200 g kolhydrat är faktiskt bara 800 kcal. Säg 150 gram då. ;)

Jeml
2014-03-23, 10:46
är det någon särskild anledning till att du ligger på kv x 3 på proteinet sheo?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Sheogorath
2014-03-23, 10:50
är det någon särskild anledning till att du ligger på kv x 3 på proteinet sheo?

Jag tror att det är bra för att bevara muskler under deff. Under uppbyggnad har jag hittills inte brytt mig om proteinet alls eftersom jag vet att jag alltid kommer över x 2 utan att planera speciellt för det.

Jeml
2014-03-23, 11:15
Jag tror att det är bra för att bevara muskler under deff. Under uppbyggnad har jag hittills inte brytt mig om proteinet alls eftersom jag vet att jag alltid kommer över x 2 utan att planera speciellt för det.

okej.
nej på balans/överskott landar man ju nästan på kv x 2 genom att bara äta pasta.

Clajj
2014-03-24, 12:53

Jag föredrar att sprida ut intag av kolhydrater under hela dagen, istället för att trycka i mig allt efter träningspasset. Men det kanske inte har någon betydelse, så länge jag får i mig dom?

200-150kcal kolhydrater är alldeles för mycket.

Jag är 165 lång, väger för nuvarande 57kg.
Äter 1300-1400 kcal per dag uppdelat på P 120, K 120-140 och F 30.
Här är ju problemet att om jag höjer fettet och drar ner på kolhydraterna så blir det en direkt märkbar skillnad i min prestation. Minst 120g kolhydrat är superviktigt för mig, märker direkt att återhämtningen blir sämre annars. Får slita hårt på gymmet och varje gram kolhydrat gör verkligen skillnad för mig iaf. En skjuts kolhydrat innan passet gör också underverk, vilket gör att jag på träningsdagar lägger en del av kolhydratsransonen på havregryn och banan innan passet, och resten fördelat över dagen.

Clajj
2014-03-24, 13:07
I övrigt ser min kost ganska likadan ut varje dag. Exempelvis:

Frukost vilodag
250g ica basic kvarg
1/2 dl havregryn
2 omega3 tabletter
1 CLA tablett

Frukost träningsdag
1/2 dl havregryn
100g banan
15g kasein
2 omega3 tabletter
1 CLA
(+ 10g EAA efter passet)

Lunch
150g broccoli/vitkål/haricots/ärtor/blomkål
100-150g kycklingfile/fläskytterfile/köttfärs
100g kokt quinoa/potatis/ris/pasta
(ev 15g sweetchilisås/lättdressing/annan sås)
1 CLA tablett

Mellis
1 helt ägg
1 wasa havre knäcke
valfri mängd färsk spenat

Middag
I princip samma som lunch

Kvällsmål
1/2 dl havregryn
100g lättyoghurt
15g kasein