Logga in

Visa fullständig version : Lite deff tips?

kLIMAX
2014-03-21, 23:34
Tjenare gött folk!

Jag vill först ursäkta min okunskap runt det jag skriver (om det skulle vara så att någon tar åt sig av okänd anledning). Jag vill också be om ursäkt om detta var/är fel forum på att skriva

Innan jag börjar vill jag påpeka lite saker; jag är arbetssökande men pluggar på heltid på distans - alltså har jag massa tid, är 25 år gammal och väger 86 kilo, är 170 cm lång och har en "normal" kroppsform. Rent fysiskt så har jag vad man kallar för ett "däck" runt midjan. Består mycket av muskler också.

Nu är tanken såhär: Jag vill ner i vikt! För att ta mig ditt har jag testat fram mig själv och slutligen kommer fram till detta:

Måndag:
· Vakna tidigt, klockan 08:00, och gå en rask promenad i cirka 4.5 km. Tar cirka 60 minuter.
· Dra mig till gymmet och köra kondition i 60 minuter. Kondition kan bestå utav
· Dra och gymma. Köra bröst och triceps. Tar cirka 75 minuter.

Tisdag:
· Vakna tidigt, klockan 08:00, och gå en rask promenad i cirka 4.5 km. Tar cirka 60 minuter.
· Dra mig till gymmet och köra kondition i 60 minuter. Kondition kan bestå utav Crosstrainer i en timme eller spinning i en timme. Detta görs runt 12:30 tiden.
· Köra effektiv MMA träning i 90 minuter.

Onsdag:
· Dra och gymma. Köra biceps och rygg. Tar cirka 75 minuter.

Torsdag:
· Vakna tidigt, klockan 08:00, och gå en rask promenad i cirka 4.5 km
· Dra mig till gymmet och köra kondition i 1 timma. Kondition kan bestå utav Crosstrainer i en timme eller spinning i en timme. Detta görs runt 12:30 tiden.
· Köra effektiv MMA träning i 90 minuter.

Fredag:
· Dra och gymma. Köra mage, ben och lite axlar Tar cirka 90 minuter.

Lördag:
Vila. Liten fusk dag med LAGOM av något gott!

Söndag:
· Intervall träna 4.5 kilometer. Borde ta cirka 45 minuter eller mindre.

Total tid per vecka: 1065 minuter. Jag delar detta på 60 (1 timma) och får fram att jag varje vecka tränar 17 timmar och 45 minuter.

Nu över till min kost. Jag har räknat ut att jag behöver cirka 1644 kalorier. Behöver väldigt mycket protein också. Jag har räknat fram att jag behöver 164 gram protein (jag vill ner i vikt där av inte mer i gram). Av dessa 1644 kalorier så äter jag vad som helst. Inga söta godisar eller så dock - utan mat. Denna mat kan vara allt från färdigrätter till kokta grönsaker - jag tänker att jag MÅSTE ligga 1644 kalorier. +/- på lite kalorier skadar inte men detta är obligatoriskt.

Av dessa 1644 kalorier så delar jag upp de i 3 stora grupper. Frukost, Lunch och Middag. Sedan lägger jag till 2 mellanmål med 1 grönt äpple vid varje mellan mål - eller 1 äpple på en mellanmål och 1 protein shake vid ett annat. Eller varför inte 2 protein shakes på varje mellan mål? Jag kommer ta BCAA samt vitaminer osv för kroppen.

Jag kan äta samma mat om och om igen. Jag är inte så petig med det. Så min matschema blandat med träning kan se ut såhär per dag:

*Rask Promenad*
Frukost: 1/2 dl musli med 2 dl smak yoghurt från Arla (~300 kalorier)
*Kondition Träning*
Mellanmål 1: 1 protein shake (143 kalorier) eller 1 grönt äpple (69 kalorier)
Lunch: Färdigrätt från Findus (520 kalorier)
*Gym/MMA Träning*
Mellanmål 2: 1 protein shake (143 kalorier)
Middag: En tillagad middag (~550 kalorier)

Totalt kalorier per dag: ~1582 kalorier (med äpple som mellanmål) eller ~1656 kalorier (med 2 protein shakers som mellanmål)

Vad jag tänker mycket på är att vila! Sitta och vila, eller sova eller liknande så jag inte överbelastar mig än vad jag behöver. Äta vitaminer och så.

Så vad tycker ni? Om jag verkligen samlar den disciplin, vilja och ork att fullgöra detta - kommer jag lyckas gå ner i vikt? Kommer jag klara det? Tycker ni jag borde ändra något? Jag lyssnar på vad som kan förbättras och konstruktiv kritik.

Mitt mål är att gå ner till 72 kilo och må hur bra som helst. Jag väger 86 kilo just nu. Det innebär -14 kilo i fett helst. Jag har inte bråttom.

Med vänliga hälsningar,
kLIMAX

vicarious
2014-03-21, 23:47
För lite energi. Du säger själv att du inte har bråttom. Ät mer. Hur mycket protein får du i dig?

sebbanboy14
2014-03-22, 02:07
Som föregående skrivare säger, så behöver du mer energi. Jag har gått ner 23 kg och ska ner ytterligare 4.5kg. Följ gärna min tråd nedan.
Jag brukar ligga på 1900-2200kcal om dagen. Sedan är jag noga med att äta protein. Du ska ha i din minst 2 gånger din vikt i protein. Dvs säga du bör inte få i din under 170g ren protein varje dag.

kLIMAX
2014-03-22, 11:20
För lite energi. Du säger själv att du inte har bråttom. Ät mer. Hur mycket protein får du i dig?

160-164 gram protein siktar jag på.

Vad är lämpligt med kaloriintag om jag kör denna schema? :O