handdator

Visa fullständig version : 5:2 + träning?

makkoh
2014-03-21, 07:22
Hej hej hellå...

Har sedan någon månad tillbaka kört den nu trendiga 5:2 dieten. Personligen fungerar den mycket bra för mig. Jag är inte storvuxen eller så utan ser mig själv som en "normal" svensson vad det nu är. Men jag slutade träna för ca 4 månader sedan av ren motivationsbrist. Men känner att suget är tillbaka och att det är dags att ta sig tillbaka.

Men jag vill inte sluta med min 5:2 diet då jag känner att jag faktiskt ser lite smalare ut i ansiktet och under hakan. har även tappat lite fett runt buk och bröstområdet.
MEN... Vilka dagar borde vara bäst att träna?

För er som inte vet så går 5:2 ut på att man käkar runt 2-2.5k kcal 5 dagar i veckan och 2 dagar i veckan "fastar" man och käkar enbart 600kcal.

jag tänkte träna 3 ggr i veckan. men jag vet inte om jag borde lägga träningspassen på en ätar dag eller en fastedag?

Om jag har fastedag dagen efter jag har varit och tränat hur reagerar kroppen på träningen då? känns som att den behöver mer än 600kcal för återhämtning osv?

väldigt tacksam för svar. ursäkta om jag rört till det lite ;D

//Markus

mattisjamtback
2014-03-21, 10:58
Framförallt tror jag att det bästa är att lägga träningen på "ätardagarna".

Om du har fastedag dagen efter träning bör du se till att äta bra mängd mat efter passet och om du tränar dagen efter fastedag är det bra om du äter innan passet.

Vet inte hur du äter på fastedagarna men skulle även rekommendera att i princip allt är protein.

Kan även tillägga att jag skulle rekommendera dig att köra på 16:8 istället om du vill gå på någon form av periodisk fasta och istället ligga på ett stabilt underskott varje dag.

Jeml
2014-03-21, 11:20
sluta med 5:2 och ät 2k kcal varje dag istället (blir samma totala intag).

låter dock lite lågt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

AndreasBastard
2014-03-22, 01:43
Jag har alltid trott att 5:2-dieten varit för folk som inte orkar räkna kalorier men vill få ner totalt intag under veckan på ett enkelt sätt. Föreställer mig dock att underskottet ofta kompenseras under ätdagarna. Om du ändå räknar kalorier varje dag kan du väl lika gärna äta samma varje dag, och inte plåga dig två dagar i veckan?