handdator

Visa fullständig version : [Aftonbladet] Chat om sockerberoende

perarvid
2004-03-18, 16:58
Läs mer här (http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,449846,00.html)...vad tror ni om det här?

King Grub
2004-03-18, 17:13
Originally posted by perarvid
[Bvad tror ni om det här? [/B]

:sleep: tror jag.

En del vettigt, men en större del smörja. "Bitten" - är inte hon en av dem som säger att det är så och så många sockerbitar i allt möjligt från ketchup och marmelad där det (kanske) är berättigat till messmör och fullkornsbröd där det absolut inte är det? :smash:

Crystal
2004-03-18, 17:29
kolozzeum bör starta en ny avdelning vid namn: "Aftonbladet" här........................................... :D

Herkulez
2004-03-18, 17:37
Originally posted by King Grub

:sleep: tror jag.

En del vettigt, men en större del smörja. "Bitten" - är inte hon en av dem som säger att det är så och så många sockerbitar i allt möjligt från ketchup och marmelad där det (kanske) är berättigat till messmör och fullkornsbröd där det absolut inte är det? :smash:

hon var här i boden förra helgen trpr jag det var och höll ett föredrag som drog fullt hus, hörde sen på radion när dom intevjuva folk som varit där.......en tant sa bla att hon skulle sluta äta potatis efter allt hon hört för att det var så mycket socker i det:rolleyes:

supremo
2004-03-18, 17:43
Originally posted by Herkulez

hon var här i boden förra helgen trpr jag det var och höll ett föredrag som drog fullt hus, hörde sen på radion när dom intevjuva folk som varit där.......en tant sa bla att hon skulle sluta äta potatis efter allt hon hört för att det var så mycket socker i det:rolleyes:

Man blir nästan mörkrädd...

perarvid
2004-03-18, 17:54
Var det inte så att man brukar (iaf förr i tiden, det kanske inte är så längre?) rekommendera diabetiker att inte äta för mycket potatis?

King Grub
2004-03-18, 17:57
Originally posted by perarvid
Var det inte så att man brukar (iaf förr i tiden, det kanske inte är så längre?) rekommendera diabetiker att inte äta för mycket potatis?

Visst ger potatis ett rejält insulinpåslag, och raffinerade potatisprodukter höjer även blodsockret kraftigt, men det är ju inte strösocker det är frågan om i något av fallen.

Callister
2004-03-18, 18:40
Graden av sockersug avgörs av hur bra balanserade dina 3 måltider är
Varför säger alla dietister och liknande att man ska äta 3 mål per dag?
Då får man ju ingen hög förbränning? :booty:

stinan
2004-03-18, 20:38
jag kollade in 12-stegs metoden (för att bli fri från beroendet) bara för skojs skull.... Helt sanslöst!!!

FAA:s 12 steg

1. Vi erkände att vi var maktlösa inför vårt matberoende, att vi förlorat kontrollen över våra liv.
2. Vi kom till tro på att en kraft starkare än vi själva, kunde hjälpa oss att återfå vårt förstånd.
3. Vi beslöt att lägga vår vilja och vårt liv i händerna på Gud, så som vi själva uppfattade honom.
4. Vi företog en genomgripande och oförskräckt moralisk självrannsakan.
5. Vi erkände inför Gud oss själva och en medmänniska, alla våra fel och brister och innebörden av dem.
6. Vi var helt och hållet beredda att låta Gud avlägsna dessa karaktärsfel.
7. Vi bad Gud ödmjukt att avlägsna alla våra brister.
8. Vi gjorde upp en förteckning över alla de personer vi hade gjort illa och var beredda och gottgöra dem alla.
9. Vi gottgjorde dem alla så länge det var oss möjligt, utan att skada dem eller andra.
10 Vi fortsatte vår självrannsakan och erkände genast om vi hade fel
11.Vi försökte genom bön och meditation fördjupa vår medvetna kontakt med Gud, sådan vi uppfattade honom, varvid endast bad om insikt om hans vilja med oss och styrka att utföra den.
12. När vi som en följd av dessa steg hade haft ett inre uppvaknande, försökte vi föra detta budskap vidare till andra matberoende och tilllämpa dessa principer i alla våra angelägenheter

King Grub
2004-03-18, 20:45
Sektvarning.

Callister
2004-03-18, 20:46
Originally posted by stinan
jag kollade in 12-stegs metoden (för att bli fri från beroendet) bara för skojs skull.... Helt sanslöst!!!

FAA:s 12 steg

1. Vi erkände att vi var maktlösa inför vårt matberoende, att vi förlorat kontrollen över våra liv.
2. Vi kom till tro på att en kraft starkare än vi själva, kunde hjälpa oss att återfå vårt förstånd.
3. Vi beslöt att lägga vår vilja och vårt liv i händerna på Gud, så som vi själva uppfattade honom.
4. Vi företog en genomgripande och oförskräckt moralisk självrannsakan.
5. Vi erkände inför Gud oss själva och en medmänniska, alla våra fel och brister och innebörden av dem.
6. Vi var helt och hållet beredda att låta Gud avlägsna dessa karaktärsfel.
7. Vi bad Gud ödmjukt att avlägsna alla våra brister.
8. Vi gjorde upp en förteckning över alla de personer vi hade gjort illa och var beredda och gottgöra dem alla.
9. Vi gottgjorde dem alla så länge det var oss möjligt, utan att skada dem eller andra.
10 Vi fortsatte vår självrannsakan och erkände genast om vi hade fel
11.Vi försökte genom bön och meditation fördjupa vår medvetna kontakt med Gud, sådan vi uppfattade honom, varvid endast bad om insikt om hans vilja med oss och styrka att utföra den.
12. När vi som en följd av dessa steg hade haft ett inre uppvaknande, försökte vi föra detta budskap vidare till andra matberoende och tilllämpa dessa principer i alla våra angelägenheter
:nono:

stinan
2004-03-18, 20:53
Sektvarning.

minst sagt... undra vad som pågår på behandlingshemmen dom har :naughty: :smash:

supremo
2004-03-18, 21:10
Sektvarning.
Dags för Aschberg att sätta tänderna i det där tror jag ;)

Tomten
2004-03-18, 23:27
Sektvarning.

Tja, då kan du ju börja kalla AA för en sekt med, för det där är precis samma budskap som AA har.

Fast "GUD" ska man inte ta i ordets bemärkelse. Det borde egentligen stå högre kraft eller krafter, då personen som söker hjälp får ha vilken tro han vill.

Det handlar helt enkelt om att kunna erkänna att man har ett beroende, och sedan lära sig hantera det, och botgöra för de missgärningar man begått under sitt beroende.

Hurvida nu man kan bli beroende av MAT i samma grad som man kan bli beroende av alkohol låter jag vara osagt, men budskapet är precis detsamma som AA har.