handdator

Visa fullständig version : Lärare slipper skadestånd – slet ut stökig elev

Pudzianovski
2014-03-20, 19:10
Läraren tröttnade på den stökiga eleven och drog ut honom från klassrummet. Familjen krävde skadestånd men Höörs kommun har vägrat. I dag avgjordes saken i Lunds tingsrätt - som kom fram till att läraren inte gjort fel.

Källa: http://www.dn.se/nyheter/sverige/larare-slipper-skadestand-slet-ut-stokig-elev/

Rätt eller fel?

Magnus N
2014-03-20, 19:14
Helt rätt, av det som rapporterats så verkar läraren ha skött sig så som en lärare ska ifall en elev inte kan sköta sig tycker jag

Ungrim
Rätt!

Vunnis
Helt rätt även om det är synd att det ska behöva gå till så. Vet vi vad det var för ålderskategori?

Sparven från Minsk
2014-03-20, 19:18
Helt rätt! Lärare ska inte behöva ta en massa skit hur som helst.

TheOne1994
2014-03-20, 19:20
rätt , ut med stökiga barn. Det måste bli hårdare tag i skolan. Ju mer "vi" daltar desto sämre blir ungarna.

Diomedea exulans
2014-03-20, 19:21
Rätt! Jag skulle rentav vilja sträcka mig till att ge lärarna tillhyggen och låta dem slå barnen med dem (ej ironi).

Arne Persson
2014-03-20, 19:21
Både föräldrarna och den där barnombudsdamen gör stökingarna en björntjänst som inte sättet gränser för allt skit dom hittar på.

ceejay
2014-03-20, 19:23
T.o.m jag har blivit utsliten ur klassrummet.

Armed Dingo
2014-03-20, 19:26
En elev får det sämre, 23 får det bättre. Win.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Akada
2014-03-20, 19:27
Rätt! Jag skulle rentav vilja sträcka mig till att ge lärarna tillhyggen och låta dem slå barnen med dem (ej ironi).
Ska eleverna också få smälla till lärarna när de inte sköter sig? Säg att läraren är en kvart sen eller rättar ett prov felaktigt så att någon stackars unge blir underkänd. Inkompetent ju.

Värt en örfil eller smäll över fingrarna med pekpinne, minst.

Evankhell
2014-03-20, 19:29
http://i189.photobucket.com/albums/z302/BAD_WOLF_13/Comment%20Gifs/clap/rikersrsclapping.gif

Diomedea exulans
2014-03-20, 19:31
Ska eleverna också få smälla till lärarna när de inte sköter sig? Säg att läraren är en kvart sen eller rättar ett prov felaktigt så att någon stackars unge blir underkänd. Inkompetent ju.

Värt en örfil eller smäll över fingrarna med pekpinne, minst.

Om läraren är försenad eller rättar ett prov fel så gör han inte fel med mening, och ska därför inte ha något fysiskt straff. Ungar som jävlas enbart i syfte att jävlas är en helt annan kategori. Politikerna kan kasta in hur många miljarder de vill i skolsystemet, men sålänge man inte får spöa ondskefulla skitungar kommer skolan förbli usel.

Olegh
2014-03-20, 19:33
Om läraren är försenad eller rättar ett prov fel så gör han inte fel med mening, och ska därför inte ha något fysiskt straff. Ungar som jävlas enbart i syfte att jävlas är en helt annan kategori. Politikerna kan kasta in hur många miljarder de vill i skolsystemet, men sålänge man inte får spöa ondskefulla skitungar kommer skolan förbli usel.

Nackdelen med att ha en liknande profil som filmjölk, man vet inte riktigt när man ska ta dig på allvar.

Akada
2014-03-20, 19:35
Klart läraren är sen för att han snoozade en gång för mycket, och rättningen blir ju knasig för att latgubben inte orkar läsa igenom elevernas texter ordentligt.

Men en örfil, det är väl ändå rättvist? Från eleven/eleverna som drabbas.

Håller du inte med om att en lärare som missköter sitt jobb förtjänar att bli slagen?

Ajemän
2014-03-20, 19:36
Värst vad alla naiva själar tror på media.

Omöjligt att bedöma, man vet ju inte alls hur det faktiskt gick till. Antagligen idiot till elev, men kan mkt väl vara tvärt om...

Tricklew
2014-03-20, 19:37
Självklart ska lärare ha rätt att eskortera ut bråkiga elever, de föräldrarna borde samtala med ungen, det är ett återkommande problem att nästintill varenda djävla förälder är ett komplett pucko som inte förstår att deras ungar förmår göra fel.

Magnus N
2014-03-20, 19:38

Omöjligt att bedöma, man vet ju inte alls hur det faktiskt gick till. Antagligen idiot till elev, men kan mkt väl vara tvärt om...

Naiva och naiva, nu är det ju inte enbart media som gjort en bedömning utan även tingsrätten, tror inte dem enbart läst aftonbladet innan de fattade sitt beslut

Olegh
2014-03-20, 19:45

Källkritik i all ära, men tycker man inte att informationen räcker i det här fallet måste man ha det jobbigt i vardagen.

Om det nu inte har utdelades slag, sparkar eller örfilar som av någon lustig anledning lämnats utanför rättegången, så skiter jag faktiskt i hur burdust greppet och utsläpandet var. Det var rätt oavsett. Jag kan föreställa mig hur det brann till i huvudet på läraren. Den förhållandevis starka reaktionen visar på både ett faktiskt engagemang men samtidigt behärskning. Det är sunt.

Arf Pingvin
2014-03-20, 19:46
Helt jävla rätt. Skönt att det finns någon rimlighet i bedömningen. Skulle inte förvånat om utslaget hade varit åt det motsatta hållet men det verkar vara en bra bedömning i det här fallet.

Alexton
2014-03-20, 19:57
Självklart ska en lärare få släpa ut en bråkig elev som inte vill avlägsna sig. Knappast så att en parvel ska få förstöra för breda masssan.

Jag har själv blivit utburen av en lärare, slängd över axeln. Jag var en ganska jobbig elev men den läraren var rättvis. Brukar fortfarande hälsa på den läraren när jag befinner mig i mina hemtrakter, hett temprament men alltid rättvis.

Philley
2014-03-20, 20:01
Äntligen! Jag har stött på ett fåtal lärare med stake (tyvärr nästan uteslutande män) som verkligen vågat säga till och inhyst respekt. Vi elever har för mycket att säga till om och allt för ofta urartar det i stökiga klasser. Aga är inte rätt väg men vi ska fan veta vem som är auktoriteten i klassrummet.

agazza
2014-03-20, 20:04
Fattar inte varför föräldrar tror att det är lärarnas ansvar att uppfostra deras barn.

Aga i skolan tycker jag är helt Okej, en lärare bör vara psykiskt stabil nog för att ge en unge en reprimand utan att misshandla dom.

För övrigt finns det ett gammalt ordspråk att det krävs en by för att uppfostra ett barn.

Det verkar många ha glömt och nu vågar ingen vuxen person säga till andras barn för risk för sammandrabbning. Jag hade varit glad för sådan hjälp som förälder.

Scratch89
2014-03-20, 20:04
Helt rätt.

Min syster jobbar som lärare på gymnasienivå (svenska och engelska), och har just nu hand om flera klasser där studieambitionen inte är så hög, främst IV men och de klassiska "praktiska" programmen. Eftersom skolan inte får exkludera (dvs, gå ut med elever som stör), kan dessa elever bete sig precis hur som helst, eftersom lärarna enligt lag inte får göra någonting för att få ordning på klassen. De kan såklart be dem att hålla tyst, sätta sig ner och ta bort benen från bänken, men inte mer än så. En elev kan i princip stå och hoppa på sin bänk och skrika utan att få några som helst reprimander. Följden blir då alltså att en elev kan störa trettio andra, och det är helt okej enligt skollagen, eftersom elever nu för tiden bara har massor av rättigheter men inga skyldigheter.

Om man som lärare rör en elev är det kört.

Philley
2014-03-20, 20:13
Helt rätt.

Min syster jobbar som lärare på gymnasienivå (svenska och engelska), och har just nu hand om flera klasser där studieambitionen inte är så hög, främst IV men och de klassiska "praktiska" programmen. Eftersom skolan inte får exkludera (dvs, gå ut med elever som stör), kan dessa elever bete sig precis hur som helst, eftersom lärarna enligt lag inte får göra någonting för att få ordning på klassen. De kan såklart be dem att hålla tyst, sätta sig ner och ta bort benen från bänken, men inte mer än så. En elev kan i princip stå och hoppa på sin bänk och skrika utan att få några som helst reprimander. Följden blir då alltså att en elev kan störa trettio andra, och det är helt okej enligt skollagen, eftersom elever nu för tiden bara har massor av rättigheter men inga skyldigheter.

Om man som lärare rör en elev är det kört.

Jag säger inte att du har fel men jag vill minnas att en lärare kan skicka ut en elev enligt skollagen om läraren senare tillgodoser eleven vad den missat.

Tricklew
2014-03-20, 20:15
Jag säger inte att du har fel men jag vill minnas att en lärare kan skicka ut en elev enligt skollagen om läraren senare tillgodoser eleven vad den missat.

Hur skickar du ut någon som inte vill lämna? Det är rätt så svårt, försök att eskortera ut en aggressiv 17 åring och du märker rätt snabbt att det hade krävts betydligt mer än vad som godkänns av skollagen.

Diomedea exulans
2014-03-20, 20:16
Nackdelen med att ha en liknande profil som filmjölk, man vet inte riktigt när man ska ta dig på allvar.

Profil?

Klart läraren är sen för att han snoozade en gång för mycket, och rättningen blir ju knasig för att latgubben inte orkar läsa igenom elevernas texter ordentligt.

Men en örfil, det är väl ändå rättvist? Från eleven/eleverna som drabbas.

Håller du inte med om att en lärare som missköter sitt jobb förtjänar att bli slagen?

Nej? Det är ju verkligen inte samma sak att råka göra någon illa av slarv som att aktivt göra någon illa. Läraren som trycker på snooze vill inte skada någon. Eleven som stör gör det endast i syfte att skada.

bb X
2014-03-20, 20:20
Killen borde ha dragits ur klassrummet i örat, uppkäftiga ouppfostrade snorunge.

Olegh
2014-03-20, 20:31
Profil?

Ni två är ju de eviga skämtarna. Satir, självironi och dråpligheter tills det knappt är roligt längre.

Framtoning, stil, "internet-persona" kanske hade varit bättre?

Scratch89
2014-03-20, 20:37

Man har rätt att be eleven avlägsna sig, men om eleven inte gör det så har man ingenting att sätta till. Alls. Man kan hämta rektorn, men eleven kan fortfarande bara vägra. Konstigt nog verkar inte "störande av allmän ordning"-lagarna gälla i skolan.

newb123
2014-03-20, 20:40
Man har rätt att be eleven avlägsna sig, men om eleven inte gör det så har man ingenting att sätta till. Alls. Man kan hämta rektorn, men eleven kan fortfarande bara vägra. Konstigt nog verkar inte "störande av allmän ordning"-lagarna gälla i skolan.

Skulle inte polisen komma om det passerar en viss gräns menar du? Tom för en sån skitsak som att vägra betala på en bussjävel kan grisarna komma om du gör motstånd när chaffisen säger till.

Robbmeister
2014-03-20, 20:42
Det jag mest undrar är vad det är för idiotföräldrar som kräver skadestånd när det är deras snorunge som missköter sig?

cero
2014-03-20, 20:44
ni två är ju de eviga skämtarna. Satir, självironi och dråpligheter tills det knappt är roligt längre.

Framtoning, stil, "internet-persona" kanske hade varit bättre?

:d

Armed Dingo
2014-03-20, 23:57
Skulle inte polisen komma om det passerar en viss gräns menar du? Tom för en sån skitsak som att vägra betala på en bussjävel kan grisarna komma om du gör motstånd när chaffisen säger till.

Det ska inte behövas att en lärare får avbryta en lektion för ringa snuten, för att en individ med svårigheter inte följer med i lektionen. Inte bara det, sabbar totalt för alla klasskamrater och får lärare att gå in i väggen.

Ja, eleven ska få hjälp med att den har svårigheter, men tro inte för en sekund att dessa elever inte vet att de kan bete sig hur som helst. Sålänge de inte gör hårda fysiska slag mot andra kan läraren inte göra någonting.

Läraren kan avbryta lektionen om den känner att den inte kan garantera klassens säkerhet, om vi t.ex har en dåre som välter bord med saltsyra under kemilektioner. I övrigt kan den precis som tidigare beskrivit bete sig hur som helst. Det är lag på att inte exkludera någon från undervisning. En lärare ska "kunna tillgodose alla individers behov" annars är det samtal.

Det finns mycket rättigheter i skolan vilket är bra, men det saknas disciplin både hemifrån och i skolan. Utan disciplin faller rättigheterna och det blir som det blir. Ett genomsyrande av allas lika värde och att det kommer gå lika bra för alla, som fallerar så fort de kommer utanför skolan och det är för sent.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Scratch89
2014-03-21, 06:25

Tycker du att det är rimligt att polisen ska behöva komma för att elever är stökiga i skolan?

Beelz
2014-03-21, 06:37
Rätt!

benya
2014-03-21, 09:52
borde finnas en ordningsvakt på skolorna som tar hand om stökiga elever
En lärare ska inte behöva gå så långt, men borde ha möjlighet att kalla på ngn som kan hjälpa till när saker går överstyr

filmjölk
2014-03-21, 10:01
Det jag mest undrar är vad det är för idiotföräldrar som kräver skadestånd när det är deras snorunge som missköter sig?

Föräldrarna har nog sitt barns version av händelseförloppet att gå efter och då har de förmodligen en annan bild av saken än vad läraren har.

De lever nog under tron att deras unge kanske var lite busig och sade något roligt, och för det blev han misshandlad av läraren som dessutom hatar ens barn och alltid jävlas med honom. Klart man lackar då.

Ignatius72
2014-03-21, 10:08

+1
Det är alltid någon annans fel. Ansvaret ligger på annat plan, auktoriteter som lärare, polis, politiker eller bara nån som är rikare än man själv. Det är en effekt av vänsterflummeri som grävt in sig i själen hos allt för många.
Har man inget jobb så är det i första hand arbetsförmedlingens fel. Att man är lat, ingen utbildning och slarvat bort alla möjligheter till goda referenser är ingen fråga.
Min äldste son (10) kom hem en dag och var lite orolig för ett prov. Han lugnade sig själv med att konstatera att om det inte gick bra så var det ju lärarens fel!
Detta trots att uppfostran är enligt ovanstående-dvs böla inte, ta eget ansvar, skyll inte ifrån dig.

Robbmeister
2014-03-21, 10:27
Föräldrarna har nog sitt barns version av händelseförloppet att gå efter och då har de förmodligen en annan bild av saken än vad läraren har.

Mycket möjligt. Fast som förälder borde man veta bättre än att lita blint på sitt barn.

filmjölk
2014-03-21, 10:36
Mycket möjligt. Fast som förälder borde man veta bättre än att lita blint på sitt barn.

Det borde man. Men jag förklarar bara hur jag tror att de resonerar. De anmäler inte för att jävlas, utan för att de verkligen tror att deras barn har blivit rentav misshandlad av en elak lärare. Om man själv tänker sig in i det, och föreställer sig att man tror att det är så, så är det givetvis helt rätt att anmäla.

PureWhey
2014-03-21, 12:17

Det är så det funkar i skolan idag, får eleven F börjar föräldrarna grina på skolan och lärarna. Tanken om att det är deras barn som inte sköter skolan finns inte.

Olegh
2014-03-21, 12:20
Det är så det funkar i skolan idag, får eleven F börjar föräldrarna grina på skolan och lärarna. Tanken om att det är deras barn som inte sköter skolan finns inte.

En överväldigande minoritet tänker så som tur är.

Nordenator
2014-03-21, 12:23
Som förälder hade jag skämts fruktansvärt mycket om mitt barn hade behövt bli utdragen ur ett klassrum under ett prov, inte försökt kräva skadestånd från läraren. Helt rätt. Om man tar bort all makt från lärarna kommer givetvis ungarna förstå detta och bete sig därefter.

PureWhey
2014-03-21, 12:27
En överväldigande minoritet tänker så som tur är.

Mja, fortfarande många och det är dom som märks.

Nordenator
2014-03-21, 12:27

Det är väl inte så jävla konstigt? Du vägrar betala för en tjänst men utnyttjar den i alla fall? Du har aldrig reflekterat över att det kanske är en brottslig handling, och att polisen i allra högsta grad bör involveras? Ska man inte ta folk som snattar för att det är ringa brott också?

mattisjamtback
2014-03-21, 12:31
Antagligen var "utdragningen" mycket mindre våldsam än eleven beskrev det. Tycker att det var bra gjort av läraren, de lärare jag har haft har många gånger hotat med att kasta ut folk om de fortsätter men sedan händer inget vilket gör att de bara fortsätter att pusha gränsen.

Dock var eleven säkert ute efter uppmärksamhet vilket den verkligen fick...

Andy.da.wohoo
2014-03-21, 12:57
Jag tycker det är rätt. Skönt att lärarna får lite mer makt.

mattisjamtback
2014-03-21, 13:13
Håller dock med det vissa sagt att lärare också borde få konsekvenser om de t ex kommer sent eller rättar prov slarvigt.

Det var snack i min gamla gymnasieskola om att man inte fick ha någon som helst oanmäld frånvaro för att få sitt CSN (blev ej så tillslut dock) men det funkar så att när en elev kommer sent ska den straffas medan läraren utan konsekvens kan glida in till lektionen 10 min sent.

Scratch89
2014-03-21, 13:26
Håller dock med det vissa sagt att lärare också borde få konsekvenser om de t ex kommer sent eller rättar prov slarvigt.

Det var snack i min gamla gymnasieskola om att man inte fick ha någon som helst oanmäld frånvaro för att få sitt CSN (blev ej så tillslut dock) men det funkar så att när en elev kommer sent ska den straffas medan läraren utan konsekvens kan glida in till lektionen 10 min sent.

Skillnaden är väl att det är frivilligt att gå i en gymnasieskola, och eleverna behöver inte läsa där om de inte vill. Lärarna arbetar där, och har således fler rättigheter. De är dessutom myndiga, vilket inte alla gymnasieelever är. Folk borde lära sig att vissa personer i samhället har mer auktoritet än andra. Den här jävla "ta ingen skit"-grejen som en osnuten kille längst bak i klassen kör med måste motverkas på alla möjliga vis.

Diomedea exulans
2014-03-21, 13:35
Ett annat skäl till "ska man få slå lärare som missköter sig också"-argumentet är dåligt: När en lärare missköter sig så behöver man oftast inte slå denne för att hen ska.skärpa sig. Det kan räcka med en tillsägelse från rektorn, hot om avsked, eller polisanmälning. Inget av detta biter på en 13-årig terrorist.

Jag är pragmatiker. Man får göra det som funkar.

Baskagge
2014-03-21, 13:40
Man undrar vad det är för idiotföräldrar som tycker att deras unge ska ha rätten att förstöra för andra barn. Tycker det är fullt rimligt att lärare får slänga ut elever som inte sköter sig. En välfungerande skola förutsätter att det är studiero i klassrummet.

Baskagge
2014-03-21, 13:53

Ja, det är lite intressant att det aldrig verkar bli några konsekvenser för lärare.
När jag gick på gymnasiet så kom en lärare 30 minuter sent till ett provtillfälle, vilket gjorde att vi fick 30 minuter mindre provtid. Lite surt när man pluggat som en galning för att sätta mvg så hinner man inte göra klart provet. Flera i klassen fick sänkt betyg pga. lärarens misstag. I en annan kurs slarvade läraren bort några av mina prov. Först hade hon inte tänkt berätta det för mig, men efter att jag tyckte att jag fick för lågt slutbetyg och begärde ut alla mina gamla prov så var hon tvungen att berätta att inte alla fanns kvar. Kul. Kontaktade skolverket men det var tydligen helt okej för lärare att göra så.

Nordenator
2014-03-21, 13:59

Skillnaden är att läraren redan är på sin arbetsplats och utför sitt arbete (om de nu inte kommer sent på morgonen), vilket eleven inte är. Som elev kan man gå iväg från skolan då man inte har lektioner. Läraren utför sitt arbete även då läraren sitter på kontoret. Om så inte är fallet och läraren underpresterar lär lärarens arbetsgivare inte uppskatta det. En lärare är en anställd som vem som helst annars, och jag är tveksam till att de flesta rektorer inte skulle agera som deras anställda missköter sina arbetsuppgifter.

mattisjamtback
2014-03-21, 14:42
Skillnaden är att läraren redan är på sin arbetsplats och utför sitt arbete (om de nu inte kommer sent på morgonen), vilket eleven inte är. Som elev kan man gå iväg från skolan då man inte har lektioner. Läraren utför sitt arbete även då läraren sitter på kontoret. Om så inte är fallet och läraren underpresterar lär lärarens arbetsgivare inte uppskatta det. En lärare är en anställd som vem som helst annars, och jag är tveksam till att de flesta rektorer inte skulle agera som deras anställda missköter sina arbetsuppgifter.

Det där håller jag inte med om, står det i lärarens schema att den ska hålla en lektion och inte är där gör den inte sina arbetsuppgifter.

Isåfall skulle man kunna säga att en elev gör sina arbetsuppgifter om den sitter någon annanstans och gör läxor istället för att vara på lektion

mattisjamtback
2014-03-21, 14:45
Ett annat skäl till "ska man få slå lärare som missköter sig också"-argumentet är dåligt: När en lärare missköter sig så behöver man oftast inte slå denne för att hen ska.skärpa sig. Det kan räcka med en tillsägelse från rektorn, hot om avsked, eller polisanmälning. Inget av detta biter på en 13-årig terrorist.

Jag är pragmatiker. Man får göra det som funkar.

Att blir utslängd från en lektion biter inte på en "13-årig terrorist", snarare tvärtom, speciellt om föräldrarna är på barnets sida.

Diomedea exulans
2014-03-21, 15:08
Att blir utslängd från en lektion biter inte på en "13-årig terrorist", snarare tvärtom, speciellt om föräldrarna är på barnets sida.

Men det ger åtminstone lugn i klassrummet för de övriga eleverna.

Scratch89
2014-03-21, 15:29

Det handlar inte om vad som är bäst för den trettonåriga terroristen, utan vad som är bäst för de övriga eleverna i klassen. Den trettonåriga terroristen kan snyta sig, kamma sig och komma tillbaka som den ansvarsfulla elev hen borde vara.

Ganymedes
2014-03-21, 15:30
Bara i ett mjäkland som detta kan man ens göra en stor sak av att en stökig elev slängdes ut från en lektion. Varför ska en idiot få förstöra för alla andra? Det är frivilligt att vara stökig, men det är inte frivilligt att bli utsatt för stöket.

Otur
2014-03-21, 16:41
Håller med dom flesta, helt rätt att dra ut ungfan.

Jag tycker att aga är onödigt. Eleverna ska dock ha klart för sig vem som är auktoritet i klassrummet och läraren ska ha rätt att eskortera ut stökiga elever.

Bubblan84
2014-03-21, 16:47
Jag kan se ett samband. Man har fått mindre och mindre befogenheter att stävja stök genom åren och samtidigt har skolan blivit sämre och sämre. Inför aga igen och betyg i uppförande!
Föräldrarna borde få smisk och en kurs i barnuppfostran. Inte konstigt att ungen blivit ett rövhål som måste kastas ut från klassrummet med såna idioter till föräldrar. Snacka om curling. Jag blir spyfärdig när jag läser om att de anmält läraren för att han gjorde vad som var rätt.

PixelMiner
2014-03-21, 20:40
Ganska bra sammanfattning i SvD:
...
I Höörs kommun tyckte en lärare att enda sättet att få lugn i klassrummet var att, med mer eller mindre våld, släpa ut eleven ur klassrummet. Han får nu rätt av Lunds tingsrätt.

Tog läraren i för hårt? Nej, anser rätten. Definitivt, tycker Barn- och elevombudet.

Men snarare borde frågan kanske vara varför pojken ens var i klassrummet. För i berättelsen finns en röd tråd: Pojken är stökig, har svårt att koncentrera sig. Han har vid tre tillfällen blivit så arg att han tappat kontrollen och slagit mot elever och lärare. Ändå sitter han mitt i klassen och förväntas göra sitt nationella prov utan att störa.

För även om regeringen vill satsa på små grupper, mindre klasser och tidigt stöd, så gör varje kommun i stort sett som man vill när det kommer till att satsa på just de elever som behöver det mest. För det handlar alltid om prioriteringar.
...

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/brist-i-stod-bakom-dalig-klassrumsdisciplin_3384118.svd