handdator

Visa fullständig version : Behov av A-vitamin och proteinintag

Akada
2014-03-19, 16:06
Jag har läst lite om denna vitamin och det verkar på vissa håll som att ju större proteinintag man håller, desto mer A-vitamin behöver kroppen.

När jag söker på detta hittar jag dock inget, vilket möjligtvis beror på att jag inte har koll på vilka söktermer som är lämpliga.

Någon som kan (o vill) göra mig lycklig och sprida lite ljus här?

sigill
2014-03-19, 16:18
A-vitamin lagras i levern, och det tar lång tid, i kombination med usel kost, för att brist ska uppstå. 1 morot täcker dagsbehovet, men det finns även ganska mycket i andra grönsaker och i t.ex. leverpastej, ägg och ost.

Överkonsumtion av leverpastej och liknande kan leda till retinolförgiftning i värsta fall. Krävs inte så otroligt mycket heller. Betakaroten (finns i grönsaker) kan inte skada kroppen på det viset dock.

Jag vet inte riktigt om högt proteinintag ökar behovet av A-vitamin, men i såna fall är det nog marginellt. Ät några morötter i veckan så är du i hamn hur du än äter i princip.

Akada
2014-03-19, 16:34
Jag är medveten om det du skriver men jag har typiskt bra kolo-koll på min kost och jag har legat långt under RDI sedan en bra bit tillbaka.

Om skillnaden måste vara marginell vet jag inte. Om vi antar (gissar) att proteinintaget är hyfsat betydelsefullt för hur mycket a-vitamin som behövs och RDI är baserat på medelsvensson kan det bli en högst väsentlig skillnad om man får i sig 2-3x den 'normala' mängden protein.

Edit: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=866403&postcount=3

sigill
2014-03-19, 16:39
Vad äter du som gör att du hamnar så långt under RDI?

Akada
2014-03-19, 16:40
Enformigt & nada inälvsmat.

sigill
2014-03-19, 16:41
Enformigt & nada inälvsmat.

Inte ens ägg eller ost?

Akada
2014-03-19, 16:44
Nope, har legat på ca 30-50% av RDI.

Ägg eller ost innehåller iofs inte så hemskt mycket A-vitamin att det skulle gjort någon större skillnad om jag ätit ett ägg & en ostmacka om dagen. :)

Edit: Är du vidare nyfiken på min kost kan du skicka PM. ;)

Sverker
2014-03-19, 19:00
Jag har läst lite om denna vitamin och det verkar på vissa håll som att ju större proteinintag man håller, desto mer A-vitamin behöver kroppen.

När jag söker på detta hittar jag dock inget, vilket möjligtvis beror på att jag inte har koll på vilka söktermer som är lämpliga.

Någon som kan (o vill) göra mig lycklig och sprida lite ljus här?

Retinol har ingen direkt effekt på proteinomsättningen.
Retinol sitter i näthinnan och gör att vi kan se färger. Brist ger nattblindhet.
Retinol är aktiv för att bilda våra slemhinnor. Brist ger torra slemhinnor överallt i kroppen.
Minns jag inte helt fel så deltar retinol också i byggandet av hud och brist ger tunnare och ömtåligare hud.

Men i proteinsyntesen deltar den inte.

Vänta nu. Du skrev om proteinintaget. Det vitamin som deltar i nedbrytnnigen av aminosyror till energi är vitamin B6, pyrodoxin. Ökat proteinintag kräver med pyrodoxin men behovet ökar från ca 1 - 2 mg / dag till kanske 1,5 - 2,5 mg. Inte megadoser som amerikanska tillskott innehåller, typ 10 - 50 mg.

Akada
2014-03-19, 19:10
Oj, nu blir jag lite förvirrad här. :p

I ett tidigare inlägg (länkat nåt inlägg upp) skrev du följande "Uppenbart har personer som får effekt av retinol just brist på det.Brist beroende på ett stort intag av protein."

Så det var dels det jag utgick från när jag skapade tråden. Nu är det förvisso ett tag sedan den tråden skapades men jag antog väl att det fortfarande stod. Men jag kanske bara tolkat det du skrev helt galet? :)

edit: Du hann editera där!

Sverker
2014-03-19, 19:52
Det där var 9 år gammalt. Inte tusan minns jag vad som stod på hemsidan.

Möjligt att jag refererar till någon del i texten i länken, som hänvisar till ett högt proteintag.

Akada
2014-03-19, 20:17
Okej, kan tänka mig att det kanske inte var någon större grej då det heller inte ser ut att finnas något om det när man googlar.

sigill
2014-03-20, 08:27
Nope, har legat på ca 30-50% av RDI.

Ägg eller ost innehåller iofs inte så hemskt mycket A-vitamin att det skulle gjort någon större skillnad om jag ätit ett ägg & en ostmacka om dagen. :)

Edit: Är du vidare nyfiken på min kost kan du skicka PM. ;)

100 g ägg eller ost ger ungefär 1/3 av dagsbehovet.

Akada
2014-03-20, 08:51
Ett standardägg är lite mindre än 100g & mina mackor innehåller inte ett hekto ost styck.

Klein
2014-03-20, 09:32
Dopade bodybuilders lyckas ju bygga enorma mängder muskler med väldigt fettsnål kost och därmed lågt a-vitaminintag så det låter inte särskilt troligt att A-vitamin skulle vara begränsande för proteinsyntesen.

Däremot är vitamin A (såväl som vitamin D) kopplat till spermieproduktion och testosteronnivåer:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15163330
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20364093
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7625775

jonkii
2014-03-20, 11:29
Retinol har ingen direkt effekt på proteinomsättningen.
Retinol sitter i näthinnan och gör att vi kan se färger. Brist ger nattblindhet.
Retinol är aktiv för att bilda våra slemhinnor. Brist ger torra slemhinnor överallt i kroppen.
Minns jag inte helt fel så deltar retinol också i byggandet av hud och brist ger tunnare och ömtåligare hud.

Men i proteinsyntesen deltar den inte.

Vänta nu. Du skrev om proteinintaget. Det vitamin som deltar i nedbrytnnigen av aminosyror till energi är vitamin B6, pyrodoxin. Ökat proteinintag kräver med pyrodoxin men behovet ökar från ca 1 - 2 mg / dag till kanske 1,5 - 2,5 mg. Inte megadoser som amerikanska tillskott innehåller, typ 10 - 50 mg.

Behovet anges som 0,0015mg B6 per gram protein.

Sverker
2014-03-20, 18:21
Du har nog fått in en nolla för mycket bland decimalerna. http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Vitaminer/Vitamin-B6-/

Helt klart är pyridoxin är aktiv vid transamineringarna men jag tror inte att andra reaktioner kostar så mycket mer viamin.

BobaFett
2014-03-20, 21:22
A-vitamin är fan svårt att få i sig om man inte äter morötter eller leverpastej.

Äter ägg, ost och mjölk men man kommer upp i högst 50% RDI på det och jag äter inte ägg precis varje dag.

Har börjat äta en leverpastejmacka 2-3 ggr i veckan för att jag vet att jag inte äter tillräckligt med a-vitamin.

Har börjat med blodpudding också p.g.a. järn.

Gör det mest för att a-vitaminbrist kan ge håravfall (a-vitaminöverskott kan ge håravfall också) och mitt hårt har blivit tunnare på senare tid. Speciellt senaste 3 åren som jag hållt en fettfri form.

Tänkte kolla om det kan förbättras om jag ser till att få i mig a-vitamin.

Någon som vet hur många procent RDI/dag som krävs för att man ska få för mycket a-vitamin?

Akada
2014-03-20, 21:58
Boba talar sanningens ord!

Överdosera a-vitamin är inte särskilt lätt om du inte får det via tillskott & äter varierat.

Har för mig att det blir toxiskt när du kommer upp mot 30-50k IU/dag under en längre period.

RDI ligger väl på 8-900 mcg, vilket då motsvarar 2400-2700 IU tror jag?

Angående håret, är du i en ålder då håravfall ofta brukar komma/börja? Och är det diffust och tunnare lite överallt eller mer typiskt manlig skallighet (eller början till)?

BobaFett
2014-03-20, 22:48

Överdosera a-vitamin är inte särskilt lätt om du inte får det via tillskott & äter varierat.

Har för mig att det blir toxiskt när du kommer upp mot 30-50k IU/dag under en längre period.

Angående håret, är du i en ålder då håravfall ofta brukar komma/börja? Och är det diffust och tunnare lite överallt eller mer typiskt manlig skallighet (eller början till)?

Ja, mitt håravfall började märkas vid 26 år av mig själv men nu har det gått så långt att andra också märker :P är 31 nu.

Jag har högt hårfäste men det är tunt också. Verkar som att det blir värre efter deff. Det är det tunna som skulle kunna vara brist på nåt eller bieffekter p.g.a. extrem form året runt.

Har dock tillåtit mig själv lite mer fett på kroppen än vad jag brukar. Är fortfarande deffad men inte så tokrippad som innan.

jonkii
2014-03-20, 23:51
Du har nog fått in en nolla för mycket bland decimalerna. http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Vitaminer/Vitamin-B6-/

Helt klart är pyridoxin är aktiv vid transamineringarna men jag tror inte att andra reaktioner kostar så mycket mer viamin.

Ja 0,015mg ska det vara. Högre hos äldre verkar det som.

Sniggel
2014-03-21, 00:02
Börja käka morötter då :)

Sverker
2014-03-21, 17:09

Det är rätt lätt att överdosera med retinol ifall man äter lever och leverpastej ofta.
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kosttillskott/Stora-vitamindoser-kan-vara-riskabelt/

Oavsett hur du räknar dina IE / IU så är det lätt att komma upp i toxiska doser. Läser du Livsmedelsverkets hemsida räcker det att överdosera RDI 3 gånger för att få toxiska mängder, sett över tid.

maqan
2014-03-21, 20:31
Tar man en matsked fiskleverolja dagligen får man i sig RDI av A-vitamin.

Akada
2014-03-21, 23:14
Det är rätt lätt att överdosera med retinol ifall man äter lever och leverpastej ofta.
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kosttillskott/Stora-vitamindoser-kan-vara-riskabelt/

Oavsett hur du räknar dina IE / IU så är det lätt att komma upp i toxiska doser. Läser du Livsmedelsverkets hemsida räcker det att överdosera RDI 3 gånger för att få toxiska mängder, sett över tid.
Ah, där stod det lite annat. Har för mig att jag utgick från siffrorna som stod i fördjupningsavsnittet om när man hade sett toxiska effekter. Kanske skillnad på vilka effekter man syftar på dock?