Visa fullständig version : Budgetresa, bo/jobba i varmt land
Jag tar studenten nu till sommaren och innan man eventuellt ska studera vidare eller söka jobb så vill man uppleva lite medans man är ung.
Har någon någon erfarenhet av att till exempel jobba i Thailand medans man njuter på sin fritid?
Hur man kan hitta jobb i länder som Thailand, Spanien eller Italien. Något enkelt jobb som ger en tillräckligt att klara sig på.
Någon som har gjort något liknande?
Jag bodde och arbetade ett drygt år i Beijing. Inga stränder men man har massa pengar.
Jag bodde och arbetade ett drygt år i Beijing. Inga stränder men man har massa pengar.
Hur hittade du jobbet? Var det en upplevelse eller något du endast gjorde för pengarna du fick?
Om man är europé och hänger i Beijing i mer än en kvart så blir man erbjuden jobb som engelsklärare :d Jag kontaktade ett amerikanskt företags kina-filial som annonserade efter jobb då och då i http://www.thebeijinger.com/ och blev anställd direkt efter en lunch med deras rekryterare.
Jag tyckte det var riktigt fett. Dels hade jag mycket mer pengar och jobbade mycket mindre än vad jag gjorde/gör i Sverige och Beijing är en storstad där man såklart kan göra massa kul med pengar och fritid. Hade också tid att resa, dels inom Kina och dels lite avstickare till stränder i syostasien, plus alla häftiga turist-grejer som finns i Beijing med omnejd.
Jellyness
2014-03-19, 16:45
Om man är europé och hänger i Beijing i mer än en kvart så blir man erbjuden jobb som engelsklärare :d Jag kontaktade ett amerikanskt företags kina-filial som annonserade efter jobb då och då i http://www.thebeijinger.com/ och blev anställd direkt efter en lunch med deras rekryterare.
Jag tyckte det var riktigt fett. Dels hade jag mycket mer pengar och jobbade mycket mindre än vad jag gjorde/gör i Sverige och Beijing är en storstad där man såklart kan göra massa kul med pengar och fritid. Hade också tid att resa, dels inom Kina och dels lite avstickare till stränder i syostasien, plus alla häftiga turist-grejer som finns i Beijing med omnejd.
Hade du någon utbildning för att bli lärare? Eller var du jättebra på engelska? Eller räckte det med att du kunde prata och skriva det flytande?
Hade du någon utbildning för att bli lärare? Eller var du jättebra på engelska? Eller räckte det med att du kunde prata och skriva det flytande?
Du behöver kunna engelska på en normal svensk tolvårings nivå för att få ett jobb. Jag har träffat engelsklärare från till exempel spanien och frankrike som pratar så usel engelska att vi knappt kunde kommunicera. Ju bättre du är desto enklare är det förstås. Jag skulle säga att jag är bra på engelska (mvg i eng a och b i gymnasiet, kurslitteratur på engelska på universitetet osv), men absolut inget geni, och jag har blivit erbjuden arbete som lärare på universitet i Beijing. Men de pröjsar sämre så framförallt har jag jobbat med små barn.
eternallord
2014-03-19, 17:35
Scenariot som likt beskriver är absolut inte ovanligt, det är väldigt lätt att få jobb som engelsklärare och jag kan intyga att Beijing är en otroligt häftig och spännande stad, jag bodde där i ett halvår själv. Jag tror dock att det blivit svårare och svårare med visum osv, vilket kan göra det problematiskt om du tänkt stanna där länge. Kommer dom på dig så åker du ut direkt, men jag skulle inte låta det stoppa dig från att försöka, Kina är ett fantastiskt land på många sätt.
Hur kan man lära ut engelska till kineser utan att kunna mandarin?
eternallord
2014-03-19, 18:09
Många språklärare talar bara språket de lär ut. Personligen tycker jag det är bra att begränsa bruket av andra språk än det man lär ut till aaabsoluta nödfall under första terminen.
Scenariot som likt beskriver är absolut inte ovanligt, det är väldigt lätt att få jobb som engelsklärare och jag kan intyga att Beijing är en otroligt häftig och spännande stad, jag bodde där i ett halvår själv. Jag tror dock att det blivit svårare och svårare med visum osv, vilket kan göra det problematiskt om du tänkt stanna där länge. Kommer dom på dig så åker du ut direkt, men jag skulle inte låta det stoppa dig från att försöka, Kina är ett fantastiskt land på många sätt.
Jag var där 2011-12 (knappt 1,5 år) och visum var absolut inga problem då iaf. Man köper arbetsvisum helt enkelt. Säkert olagligt i strikt mening, men företagen som säljer dem är inte direkt hemliga; de sitter i stora kontor i skyskrapor mitt i stan och annonserar helt öppet. Har ingen koll på utvecklingen sen jag åkte hem, men är säker på att det mesta går att lösa. När jag var där var dealen att man var tvungen att lämna landet en gång/år. Då åkte vi på solsemester :) Betalade typ 2000 i halvåret för visum.
Ofta har man kinesiska kollegor som hjälper till med översättning när det behövs. De gånger jag undervisade vuxna (gjorde det lite i början) var de redan så pass duktiga att de kunde ta till sig undervisning helt på engelska. Det handlade ofta om folk som skulle på affärsresor till Europa eller USA och som behövde kunna föra sig. Mitt huvudsakliga jobb var med små barn (1-5-åringar) och då är det ju inte så jättemycket att man behöver förklara grejer för dem. Mer att man använder språket tillsammans i lekar och sånger och så.
nissepelle
2014-03-19, 18:28
En polare jobbade på en reggae-bar på Langkawi i typ ett halvår eller nåt. Stå i bar, laga lite enklare mat och städa typ. Eventuellt DJ'a lite. Hon jobbade typ 10 timmars dagar 6 dagar i veckan eller nåt sånt. Och per månad tjänade hon under 2000kr. Verkade dock ganska roligt och avslappnat mestadels. På dagarna mest ligga i solstol och sälja lite burköl ibland när det kommer förbi folk.
Edit: Lönen räcker till för att gå runt med bostad, mat osv. Nöjen och utsvävningar behöver du ha andra pengar till.
När jag studerade kinesiska i Taiwan så var undervisningen även den på kinesiska, lärarna tilläts inte tala engelska. Däremot fanns läroböcker med översättningar. Annorlunda sätt mot man är van vid som ändå fungerade bra.
Jag tycker det låter väldigt suboptimalt att inte läraren behärskar båda språken.. Det är måhända bättre än ingen lärare alls, men om man inte kan ha en fullt fungerande tvåvägskommunikation går ju en väldigt stor del av möjligheten till faktisk undervisning förlorad.
Just med barn finns det forskning som pekar på att det är bättre att konsekvent prata samma språk (hos tvåspråkiga barn alltså, typ att man bara pratar x i skolan och y hemma, eller att mamma bara pratar x och pappa bara y). För vuxna verkar det ju rimligt att det är effektivare att kunna tala om det nya språket på sitt modersmål för att fatta vissa saker, men det finns säkert massor av sätt att lära sig ett språk.
Man ska också ha klart för sig att den typ av engelskundervisning jag höll på med handlar ganska lite om att lära ut engelska på bästa sätt, och mer om att håva in cash och visa upp utländska lärare för medelklassföräldrar som ska ge sin ettåring ett försprång inför universitetet. Nu råkar jag tycka att barns språkutveckling är rätt intressant, och jag har en del erfarenhet av pedagogiskt arbete i Sverige, så mina elever lärde sig faktiskt ganska mycket.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.