Visa fullständig version : Deff och acetonlukt vid fettförbränning?
Sohlsken
2014-03-19, 14:27
Jag har förstått att andedräkten kan lukta aceton när man förbränner fett med kolhydratunderskott. Gäller detta även svett?
Har sökt på internet men hittar ingenting, så jag tänkte att jag hör efter vad ni har för erfarenhet.
Vet ej om det är någon skillnad på kvinnor och män.
Tack på förhand!
Ja. Brukar vara tecken på att fett/protein-balans är ur spel. Jag kommer inte ihåg i vilken ordning. Prova byt ut aceton mot ammoniak när du googlar.
Sohlsken
2014-03-19, 14:43
Hittade detta:
"Vid hög fettförbränning (lågt kolhydratintag) bildas ketonkroppar som luktar starkt. Vid intag av mer protein än kroppen kan tillgodogöra sig bryts detta ner i levern och då bildas ammoniak.
Eftersom du kände detta i samband med träning är det kanske troligt att det är fettförbränningen som är "boven"."
http://www.jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=29929&n=
Jag tränar ju fastande så är inte riktigt säker på vilket, kanske borde börja ta proteindrinken innan passet.
Mer protein ökar bara proteinnedbrytningen så satsa på kolhydrater eller fett istället.
Hittade detta:
"Vid hög fettförbränning (lågt kolhydratintag) bildas ketonkroppar som luktar starkt. Vid intag av mer protein än kroppen kan tillgodogöra sig bryts detta ner i levern och då bildas ammoniak.
Eftersom du kände detta i samband med träning är det kanske troligt att det är fettförbränningen som är "boven"."
Jag tränar ju fastande så är inte riktigt säker på vilket, kanske borde börja ta proteindrinken innan passet.
Nu kan du ha tänkte upp och ner? Om du då vill slippa ammoniak så vill du förbränna annat än protein, alltså inte tillföra mer protein. Om fettförbränningen jobbar på så gott den kan och det ändå går åt protein som energi(vilket det visserligen gör ganska ofta ändå, men mängdmässigt så ska det ju gå att påverka) så kan det då eventuellt vara en idé att stoppa i sig ett uns kolhydrat till eller två.
Nu har jag inte läst in mig nämnvärt noga på hur dina dagar ser ut mer än någon post i babbla, men du åt väl typ 400 kcal och motionerade hela din vakna tid ungefär?
vicarious
2014-03-19, 15:14
Hittade detta:
Det behöver inte vara just fastan som orsakar detta, utan mer sannolikt ditt totala kalori och/eller kolhydratsintag. Som jag har förstått det så deffar du?
Sohlsken
2014-03-19, 16:44
Mer protein ökar bara proteinnedbrytningen så satsa på kolhydrater eller fett istället.
Sant, haha, jag tänkte lite bakvänt.
Nu kan du ha tänkte upp och ner? Om du då vill slippa ammoniak så vill du förbränna annat än protein, alltså inte tillföra mer protein. Om fettförbränningen jobbar på så gott den kan och det ändå går åt protein som energi(vilket det visserligen gör ganska ofta ändå, men mängdmässigt så ska det ju gå att påverka) så kan det då eventuellt vara en idé att stoppa i sig ett uns kolhydrat till eller två.
Nu har jag inte läst in mig nämnvärt noga på hur dina dagar ser ut mer än någon post i babbla, men du åt väl typ 400 kcal och motionerade hela din vakna tid ungefär?
Det har jag säkert gjort. Tänker nog börja med att byta ut kvällsshaken mot hårdost med 31% fetthalt, lägga om mina makros lite och se hur det påverkar. Jag brukade blanda shaken med mjölk och då luktade jag aldrig såhär trots fasta, så förhoppningsvis
Inte ens i närheten :) Jag äter 75g kolhydrat, 75g fett och 140g protein/dag nu under deffen (alltså drygt 1500 och jag vet att jag ligger precis på gränsen till 750-1000kcal underskott, så funderar på att öka lite), och lägger på 500kcal på lördagar.
Tränar ca 1.5 timme måndag-lördag (hälften är tyngdlyftning) och sitter sedan stilla vid datorn nästan hela dagen och skriver magisteruppsats :)
Skulle jag äta mindre skulle jag bara gå runt och vara förbannad hela tiden, haha, och något intresse av extra motion har jag inte.
Det behöver inte vara just fastan som orsakar detta, utan mer sannolikt ditt totala kalori och/eller kolhydratsintag. Som jag har förstått det så deffar du?
Okej, det kan det vara.
Det stämmer helt att jag deffar, som jag skrev ovan kör jag på 75ish gram kolhydrat, 75 gram fett och 140 gram protein, det känns lagom men kanske skulle det gynna träningen om jag lägger om målen lite. Trivs med att ha det mesta av kolhydraterna dagtid så jag orkar plugga (30g frukost, 30g lunch, 15g middag) och det funkar riktigt bra vad gäller energi och "hålligång", så jag vill inte ändra så mycket. Kommer dock att lägga om kvällsmålet ikväll.
Läste att det kan hjälpa att öka fettintaget, tror du att det kan hjälpa att byta ut kvällsshaken (proteinpulver+vatten som sista mål) mot hårdost och gurka? Då får ju kroppen mer än bara protein att jobba med, tänkte mig att hamna runt 20g fett, 4g kolhydrat och 20g protein. Kan tänka mig att det förvärrar saken om allt kroppen har fått som sista mål är just protein.
Jag ligger på drygt 750-1000kcal underskott enligt modellen för kaloriförbrukning i vila + aktivitetsnivå, om jag har räknat rätt. Jag är inte hungrig eller orkeslös, så det borde inte vara något problem på den fronten.
vicarious
2014-03-19, 16:55
Jag missade rubriken, där står det ju att du deffar *screwy*
Mer fett kommer inte hjälpa mot ketonbildningen (vilket troligtvis är vad som orsakar lukten). Du deffar på stort underskott och lite kolhydrater, där har du orsaken. Mer kolhydrat och/eller mer energi helt enkelt om du vill undvika detta.
Sohlsken
2014-03-19, 17:03
Jag missade rubriken, där står det ju att du deffar *screwy*
Mer fett kommer inte hjälpa mot ketonbildningen (vilket troligtvis är vad som orsakar lukten). Du deffar på stort underskott och lite kolhydrater, där har du orsaken. Mer kolhydrat och/eller mer energi helt enkelt om du vill undvika detta.
Inga problem! :D
Okej. Jag tror jag testar ikväll ändå, det är himla frestande att få äta en lagom stor bit ost till middag.
Kan ju för dens skull också lägga till en frukt och se vad som händer, hitta den magiska gränsen.
Tack för svar!
Nog för att jag har fått rent magiska resultat men det luktar ju inget vidare. Dock lyckligtvis bara på gymmet, och jag brukar vara ensam där. Får utvärdera mina prioriteringar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.