handdator

Visa fullständig version : Platå - hur fortsätter jag?

Snömannen
2014-03-19, 12:09
Hej.
Har sedan den 20/1 deltagit i biggest loosertävling på jobbet. Mest procentuell viktnedgång den sista maj vinner.

Vägde in mig 20/1 på 95 kg. Satte upp målet att gå ner 20 kg, vilket låter rimligt att klara på 4 månader.

Den 1/3 hade jag tagit mig ner till 85 kg på enbart kostomläggning. Låg uppskattningsvis på ca 1000-1500 kcal per dag (dvs >1000kcal underskott) och åt enl GI-metoden.

Men där har det stannat. Jag har inte minskat ett hekto sedan den 1/3. Jag har sedan dess, i ren panik, dragit ner kaloriintaget till 600-800 kcal/dag (ingen behöver påpeka hur ohälsosamt detta är, jag vet). Äter enl lchf samt enbart Nutrilett vissa dagar. Därtill har jag kört daglig lågintensiv cardio, dvs snabba promenader på 1-2 timmar. Räknar med minimum 200-300 kcal förbränning, troligen mer.

Netto per dag borde alltså bli ca 400-500 kcal, vilket enl flera räknare på nätet är ett underskott på 2100 - 2200 kcal, vilket borde ge en viktnedgång på ca 2 kg i veckan. På tre veckor har det blivit noll kg.

Jag har dragit ner på gymträningen och underhållstränar emellanåt (SL5X5) och ja, jag vet att jag kommer att tappa lådvis med muskelmassa, men det accepterar jag, så länge jag når målvikten. Musklerna kan jag ta itu med senare..

Alltså: Vad göra? Öka kalorierna? Byta kost? Öka/minska cardio? Öka gymträningen? Eller ska jag bara fortsätta och ha tålamod?

Tacksam för svar.

nippman
2014-03-19, 12:41
Hej.
Har sedan den 20/1 deltagit i biggest loosertävling på jobbet. Mest procentuell viktnedgång den sista maj vinner.

Vägde in mig 20/1 på 95 kg. Satte upp målet att gå ner 20 kg, vilket låter rimligt att klara på 4 månader.

Den 1/3 hade jag tagit mig ner till 85 kg på enbart kostomläggning. Låg uppskattningsvis på ca 1000-1500 kcal per dag (dvs >1000kcal underskott) och åt enl GI-metoden.

Men där har det stannat. Jag har inte minskat ett hekto sedan den 1/3. Jag har sedan dess, i ren panik, dragit ner kaloriintaget till 600-800 kcal/dag (ingen behöver påpeka hur ohälsosamt detta är, jag vet). Äter enl lchf samt enbart Nutrilett vissa dagar. Därtill har jag kört daglig lågintensiv cardio, dvs snabba promenader på 1-2 timmar. Räknar med minimum 200-300 kcal förbränning, troligen mer.

Netto per dag borde alltså bli ca 400-500 kcal, vilket enl flera räknare på nätet är ett underskott på 2100 - 2200 kcal, vilket borde ge en viktnedgång på ca 2 kg i veckan. På tre veckor har det blivit noll kg.

Jag har dragit ner på gymträningen och underhållstränar emellanåt (SL5X5) och ja, jag vet att jag kommer att tappa lådvis med muskelmassa, men det accepterar jag, så länge jag når målvikten. Musklerna kan jag ta itu med senare..

Alltså: Vad göra? Öka kalorierna? Byta kost? Öka/minska cardio? Öka gymträningen? Eller ska jag bara fortsätta och ha tålamod?

Tacksam för svar.

öka kalorierna till ett underskott på ca 600-800 istället, och utvärdera efter 2 veckor

role
2014-03-19, 13:10
20 kg på fyra månader tycker jag verkligen inte låter rimligt. Viktnedgång handlar om att långsiktigt arbete med livsstils omläggning. Då och då kommer man i platåer, jag är just själv i en sån. Men fortsätter och träna regelbundet för att jag älskar det, inte för att jag känner att jag måste gå ner ett visst antal kg till ett visst datum. Något som jag försökte med i 10 år tidigare. Jag har gått ner 20 kg på 3 år.

nippman
2014-03-19, 13:18
jag gick ner 30kg på 4 månader, det är inget fel med att vilja gå ner snabbt? speciellt när han säger att han inte "bryr sig om" den ev. förlorade muskelmassan, det gäller bara att hålla i den nya vikten och lägga om sin livsstil när man väl når dit.

starkt jobbat Snömannen! och hoppas platån löser sig!

Bryggan
2014-03-19, 13:42
20 kg på fyra månader tycker jag verkligen inte låter rimligt. Viktnedgång handlar om att långsiktigt arbete med livsstils omläggning. Då och då kommer man i platåer, jag är just själv i en sån. Men fortsätter och träna regelbundet för att jag älskar det, inte för att jag känner att jag måste gå ner ett visst antal kg till ett visst datum. Något som jag försökte med i 10 år tidigare. Jag har gått ner 20 kg på 3 år.Ja men nu är det en tävling ju!! Annars har du ju helt rätt.

@TS: Jag tror inte du ligger så där lågt. Någonstans kommer kalorierna in så är det bara, eller så kommer du att pissa ut 18 dagars uppsamlad vätska...typ ikväll.

Snömannen
2014-03-19, 14:01
Ja men nu är det en tävling ju!! Annars har du ju helt rätt.

@TS: Jag tror inte du ligger så där lågt. Någonstans kommer kalorierna in så är det bara, eller så kommer du att pissa ut 18 dagars uppsamlad vätska...typ ikväll.

Jag väger och mäter allt och vet hur mycket jag får i mig. Jag äter en eller två måltider, minimalt med kolhydrater och dricker bara vatten, ca 2 liter per dygn samt svart kaffe. Måltiderna är uppbyggda kring lchf, men i ganska begränsad mängd. Äter ingenting före min dagliga cardio Har inte syndat en enda gång på två månader.

Jag har också tänkt att jag kanske får i mig dolda kalorier, men jag vet inte varifrån dessa skulle komma.

Snömannen
2014-03-19, 14:06
20 kg på fyra månader tycker jag verkligen inte låter rimligt. Viktnedgång handlar om att långsiktigt arbete med livsstils omläggning. Då och då kommer man i platåer, jag är just själv i en sån. Men fortsätter och träna regelbundet för att jag älskar det, inte för att jag känner att jag måste gå ner ett visst antal kg till ett visst datum. Något som jag försökte med i 10 år tidigare. Jag har gått ner 20 kg på 3 år.

Detta är enbart för att det är tävling. Jag är oerhört lat i normala fall, men nu är det både ära och prispengar på spel och jag har bestämt mig för att vinna till varje pris. Detta är min väg ut ur drygt tio års oattraktiv övervikt. Jag instämmer i övrigt i allt du skriver.
Planen, efter att detta är över, är att börja äta "rätt" och återuppta 5x5-träningen för att någorlunda bibehålla fettprocenten samt öka i muskelvikt.

Snömannen
2014-03-19, 14:10
öka kalorierna till ett underskott på ca 600-800 istället, och utvärdera efter 2 veckor

Ska prova detta. Funderar på att kanske kombinera det med PF. Typ fasta 18/6 med 600-800 underskott.

Ev återuppta träning på tunga lågreps, men jag nojjar över att träningen ska stoppa upp viktnedgången. Oroar jag mig i onödan?

nippman
2014-03-20, 09:46
snarare tvärtom att styrketräningen påskyndar viktnedgången, om något.

Snömannen
2014-03-20, 10:37
snarare tvärtom att styrketräningen påskyndar viktnedgången, om något.

Jo det borde jag ju veta, men vinnarskallen får mig att nojja över precis allting. Jag ska bryta dieten idag och testa leangains istället. Jag har mer eller mindre kört periodisk fasta omedvetet, då jag sällan äter några kalorier före lunch, så varför inte gå all in och se vad som händer?

Träningen kommer inte att bli enligt Martin Berkhans schema, utan jag fortsätter med en variant av 5x5 med basövningar, tre dagar i veckan. Skälet är att jag känner mig hemma i 5x5 och har 100% förtroende för det upplägget, samtidigt som jag tycker att det är väldigt roligt.

Vad gäller kosten tänkte jag köra enligt Berkhans idé med 3g proteiner/kg samt cykla kolhydrater och fett och anpassa kalorier mellan träningsdagar och vilodagar. BCAA före träning, whey efter träning och inom ätfönstret.

Kan detta funka?

nippman
2014-03-20, 11:28
om du inte tänkt och deffa, utan köra på "leangains" ( som jag förstod det) så tycker jag att 3g/kkv protein är för mycket det räcker nog med 1.5-2g /kkv.

Jag ska bryta dieten idag och testa leangains istället.

Snömannen
2014-03-21, 23:10
om du inte tänkt och deffa, utan köra på "leangains" ( som jag förstod det) så tycker jag att 3g/kkv protein är för mycket det räcker nog med 1.5-2g /kkv.

Den långsiktiga planen är ju att bygga en del massa och få ner fettet på runt 10%. Kortsiktigt handlar det om att få bort överflödet och få ett "bra startläge". Jag beställde bcaa och vassle igår och kommer att försöka satsa på att få i mig minst 2g protein per kg alla dagar.
Jag började fasta enligt leangains igår och hade ett netto på 1490 kalorier.
Dagens blev 1900 varav ca 500 brändes bort med en timme viktväst på löpbandet.
Mår bra hittills. Kändes fantastiskt att äta min första tallrik pasta på flera månader. Får återkomma med uppdateringar.

Tack för hjälpen.