handdator

Visa fullständig version : benprioritering

miapia
2004-03-18, 15:59
ni som kan mer än mej... ;)

jag vill bygga mer muskler på benen, men är det för mycket att lägga in två benpass på en vecka om man dessutom tränar kondition (jogging) två dagar i veckan också?

vilka dagar är i såfall bäst att lägga konditionspassen respektive styrkepassen på, finns det nåt man bör tänka på?

eller det kanske räcker med ett benpass i veckan, men jag tänkte att man kanske inte bygger så mycket muskler genom att jogga...

/ hälsningar Maria

Pressarn
2004-03-18, 16:06
Jogga mindre, kör en gång i veckan hårt som satan.

supremo
2004-03-18, 16:08
Det räcker gott och väl med benträning en gång i veckan om du dessutom ska jogga två gånger. Vid en prioritering av benträning kanske det vore idé att dra ner på konditionsträningen och köra ben två gånger i veckan. Exempelvis skulle man kunna köra ett tungt pass och ett lite lättare pass ben...
Allt beroende på hur bra återhämtning man har, och hur länge det tar innan benen känns hyffsat fräscha för att tränas igen...

Mina idéer bara...

Marre-Sthlm
2004-03-18, 17:01
Hmm jag tycker det låter lite knasigt.
Efter ett bra benpass så får iaf jag sån jävla träningsvärk i häcken så jag inte kan gå på 3-4 dagar.
Dvs av tunga knäböj. Så löpning å 2 benpass, huga ;)

Tricklev
2004-03-18, 17:11
marre-stlhm en del folk får dock inte träningsvärk så ofta även om dom tar ut sig lika mycke eller mer.

finns det ingen konditionsträning som inte tar på benen som du kan köra istället?

jag tycker att om du fixar något som kan ersätta konditions träningen så kan du lägga in 2 ben pass i veckan, eller så kan du rent av skita i konditionsträningen.

ViktorH
2004-03-18, 17:14
Marre:
Skulle tippa på att du inte skulle få sådan träningsvärk om du tränade knäböj/ben oftare.

Mvh

Kalleh
2004-03-18, 18:13
Har alltid haft dåliga ben så i oktober började jag tänka i liknande banor. Jag körde detta schema ett par månader som jag tyckte fungerade utmärkt...

Måndag:
Ben basövning (t.ex. knäböj, benpress) 2 set
Lår framsida (t.ex. benspark) 2 set
Vader (t.ex. vadpress) 2 set
Löpning 6-10 km

Tisdag:
Styrka överkropp (t.ex. axlar, triceps, rygg)

Onsdag:
Vila

Torsdag:
Styrka överkropp (t.ex. bröst, biceps, mage)

Fredag:

Ben basövning (t.ex. knäböj, benpress)
Lår baksida (t.ex. lårcurls)
Vader (t.ex. vadpress)
Löpning 6-10 km

Lördag och Söndag:
Vila

Och vad hände...? Byxorna börjar bli för tajta vid det här laget. Nu har jag visserligen förändrat schemat och satsar lite mer på löpningen. Frågan är om det inte är bullshit att man inte bygger muskler på löpning. Tar man bara ut sig ordentligt, ger musklerna vila och äter duktigt skulle jag våga påstå att löpningen har gett mig mer muskler än knäböjarna någonsin gjort.

Marre-Sthlm
2004-03-18, 19:02
Originally posted by ViktorH
Marre:
Skulle tippa på att du inte skulle få sådan träningsvärk om du tränade knäböj/ben oftare.

Mvh

*asg*
Lirat hockey sen jag var 6 år, har 2 ispass om dagen.
Kört knäböj i kanske 4-5 år (?)
Så nja ;)

z_bumbi
2004-03-18, 19:59
Originally posted by miapia
ni som kan mer än mej... ;)

jag vill bygga mer muskler på benen, men är det för mycket att lägga in två benpass på en vecka om man dessutom tränar kondition (jogging) två dagar i veckan också?

vilka dagar är i såfall bäst att lägga konditionspassen respektive styrkepassen på, finns det nåt man bör tänka på?

eller det kanske räcker med ett benpass i veckan, men jag tänkte att man kanske inte bygger så mycket muskler genom att jogga...

/ hälsningar Maria

Du bygger inte mycket muskler av att jogga men hur tränar du i övrigt, hur ser ditt nuvarande upplägg ut?

ViktorH
2004-03-18, 21:19
Marre:
Har du provat att träna knäböj 2 eller fler gånger/vecka under en längre period?
Sedan jag började träna knäböj flera gånger per vecka har jag nästan aldrig någon riktig träningsvärk, inte ens efter ett pass där jag gör set med max antal reps. När jag tränade knäböj 1 gång/vecka hade jag ordentlig träningsvärk efter varje pass.

Tricklev
2004-03-18, 21:26
Originally posted by ViktorH
Marre:
Har du provat att träna knäböj 2 eller fler gånger/vecka under en längre period?
Sedan jag började träna knäböj flera gånger per vecka har jag nästan aldrig någon riktig träningsvärk, inte ens efter ett pass där jag gör set med max antal reps. När jag tränade knäböj 1 gång/vecka hade jag ordentlig träningsvärk efter varje pass.

en del människor bara får träningsvärk lättare.

miapia
2004-03-19, 15:22
Originally posted by z_bumbi

Du bygger inte mycket muskler av att jogga men hur tränar du i övrigt, hur ser ditt nuvarande upplägg ut?

jag har under hösten och fram till alldeles nu tränat på gym 3-4 ggr per vecka och helt försummat konditionen... :/

jag har så klart lagt på mig en del muskler som jag vet finns "där under" någonstans och tänkte därför lägga in två konditionspass i veckan och då helst joggning eftersom det börjar bli varmt och trevligt att vara utomhus...

jag hade tänkt träna på gymet tre gånder i veckan och springa två och sen skifta när det börjar bli lite mer sommar. jag går också på poweryoga på söndagar.

problemet är väl att bestämma vilka dagar jag ska träna vad om jag vill bygga så mycket ben som möjligt?

/hälsningar Maria