handdator

Visa fullständig version : Mer kläder - mer förbränning?

ztraand
2014-03-15, 21:36
Förbränner jag mer fett om jag står på löpbandet i mjukisbyxor och hoodtröja, än om jag står på löpbandet i t-shirt och kortbyxor?

Har hört ett par ggr av random folk på gymmet som säger att det är bättre att köra i varma kläder.

Finns det nån koppling mellan svett och fettförbränning?

sigill
2014-03-15, 21:48
I såna fall är det verkligen marginella skillnader. Bastubadare gör åt med något mer kalorier än de som sitter i rumstemperatur eftersom relativt kallt blod (jämfört med bastuns temperatur) måste nå ut i alla vävnader och kyla dem (samt svettproduktion som kostar en del). Det är uteslutande vattenvikt som ryker, inte fettvikt.

Jag skulle aldrig springa i varma kläder p.ga. obehaget och risken att bli överhettad.

vicarious
2014-03-15, 22:04
De som säger sånt tror nog att svettas är bra för viktnedgången eftersom vågen visar mindre. Det är ju bara vätska som försvunnit som man får tillbaks när man dricker och vätskebalansen återställs.

Gober
2014-03-15, 22:35
Trams, finns bara en anledning att göra så. Om du ska ner en viktklass inför tex match i boxning, kampsport osv. Dvs tappa mkt vätska.

King Grub
2014-03-15, 22:42
Man förbränner mer om man fryser och huttrar.

AngoraIHS
2014-03-16, 09:26
Nej. Dom har väl sätt biggest loser, ultimate fighter och såna grejer där folk måste väga in sig och då vill gå ned så mycket temporär vikt som möjligt, inte permanent vikt.

ztraand
2014-03-16, 18:24
Man förbränner mer om man fryser och huttrar. Hur går det ihop? "Skakar" man bort kalorier då elr?;)

sigill
2014-03-16, 18:26
Hur går det ihop? "Skakar" man bort kalorier då elr?;)

Oavsett omgivande temperatur vill kroppen hålla rätt temperatur ständigt (37 grader), s.k. homeostas. Klart att det går åt mycket energi om det är kallt och man huttrar...

Du skakar eller svettas inte bort fett. Lika lite som att en bensindriven bil svettas bensin. Fettet lossnar inte från huden :D Cellerna använder upp det genom olika energikrävande processer (läs om ATP).