Visa fullständig version : Sollentuna, Edsberg...
Är det någon koloit som känner till det området? Hur är det att bo där och hur ser förbindelserna ut in till stan (framförallt sena nätter ;) ).
Då är det nattbuss 697 som går från Vasagatan, nedanför McDonald's ungefär.
Buss 607 går mellan Karolinska Sjukhuset och Danderyds Sjukhus dagtid.
Går man ner till Danderydsvägen går det bussar mellan Arninge och Kista, 627 gissar jag.
Jag bor i Edsberg.
Herr Oberst
2014-03-15, 17:57
Mest rört mig runt Ica och dom lokala lunch-haken och där verkar trevligt.
Sen finns det väl en del skit i Edsberg också. Men området av det jag sett när jag åkt runt ser helt OK ut. Trevlig natur, skidbacke m.m. Sen Sjöberg, Vallentuna och vattnet i närheten
Hur är det att bo där? En kollega till mig tyckte det var helt okej och att det finns en del fina grönområden i närheten. Förbindelserna är bra mycket bättre än där jag bor nu.
Jag står och velar... Har fått erbjudande om visning och ligger bra till i kön, så det är goda möjligheter att jag får lägenheten om jag tackar ja.
Får 1,5 timme kortare resväg varje dag, större lya och närmare till allt. Samtidigt blir det såklart dyrare, och... viktigast av allt - det finns områden (Häggvik t.ex.) som vore helt klockrena. Men då ska jag köa 1-2 år till. Funderar på om det är värt att bli av med alla köpoäng för en lya i Edsberg...
Mest rört mig runt Ica och dom lokala lunch-haken och där verkar trevligt.
Sen finns det väl en del skit i Edsberg också. Men området av det jag sett när jag åkt runt ser helt OK ut. Trevlig natur, skidbacke m.m. Sen Sjöberg, Vallentuna och vattnet i närhetenLunchhaken är kassa. Sushin är både dyr och tycker de är otroligt otrevliga.
Det finns en restaurang uppe på Kruthornsvägen som är ok. Kruthornet heter den.
Jo, sportfältet är bra. Bra med spår att springa runt. Nära till badet vid Rösjön. Tror det är 1,7 km från starten vid spåret/fotbollsplanerna.
Det planeras mycket nytt runt sportfältet, det finns modeller nere i kommunhuset. Mycket bebyggelse som planeras. Tennishallen ska flyttas. Jag vet inte vad som händer med spåret. Backarna ska bli bättre och parkeringen ska flyttas. Det blir skitdyrt, men kommunen struntar i vad invånarna tycker.
Det som är bra med Edsberg, jag bor längst upp, är att det är en väg som går runt, har man inget ärende här så kör man inte här. Det är alltså väldigt lite trafik. Men nu när de finns nya planer för backen och naturreservatet så vet man inte. Kommunen tar lite i kanten av området och sen lite till och sen lite till. Det ska byggas höga punkthus på backen ner mot den stora grusplanen. Idioterna har inte förstått att backen är brant som fan och avstängd på vintern för att det är omöjligt att köra bil den vägen.
Hur är det att bo där? En kollega till mig tyckte det var helt okej och att det finns en del fina grönområden i närheten. Förbindelserna är bra mycket bättre än där jag bor nu.
Jag står och velar... Har fått erbjudande om visning och ligger bra till i kön, så det är goda möjligheter att jag får lägenheten om jag tackar ja.
Får 1,5 timme kortare resväg varje dag, större lya och närmare till allt. Samtidigt blir det såklart dyrare, och... viktigast av allt - det finns områden (Häggvik t.ex.) som vore helt klockrena. Men då ska jag köa 1-2 år till. Funderar på om det är värt att bli av med alla köpoäng för en lya i Edsberg...Är Häggvik bättre? För vad? Möjligtvis att åka pendeltåg. Annars finns inga andra fördelar med att bo i Häggvik i jämförelse med Edsberg.
Är det Stockholms bostadskö?
Jag hade aldrig använt min köplats för att bosätta mig Sollentuna. Givet att du inte verkligen vill bo där.
Lunchhaken är kassa. Sushin är både dyr och tycker de är otroligt otrevliga.
Det finns en restaurang uppe på Kruthornsvägen som är ok. Kruthornet heter den.
Jo, sportfältet är bra. Bra med spår att springa runt. Nära till badet vid Rösjön. Tror det är 1,7 km från starten vid spåret/fotbollsplanerna.
Det planeras mycket nytt runt sportfältet, det finns modeller nere i kommunhuset. Mycket bebyggelse som planeras. Tennishallen ska flyttas. Jag vet inte vad som händer med spåret. Backarna ska bli bättre och parkeringen ska flyttas. Det blir skitdyrt, men kommunen struntar i vad invånarna tycker.
Det som är bra med Edsberg, jag bor längst upp, är att det är en väg som går runt, har man inget ärende här så kör man inte här. Det är alltså väldigt lite trafik. Men nu när de finns nya planer för backen och naturreservatet så vet man inte. Kommunen tar lite i kanten av området och sen lite till och sen lite till. Det ska byggas höga punkthus på backen ner mot den stora grusplanen. Idioterna har inte förstått att backen är brant som fan och avstängd på vintern för att det är omöjligt att köra bil den vägen.
Förutom byggandet låter det bra. Vill ju liksom ha lugn och ro med fina grönområden så jag kan koppla av när jag är ledig. Jobbar ju redan mitt i en byggarbetsplats... Ska kolla hur byggplanerna ser ut innan jag bestämmer mig.
Är Häggvik bättre? För vad? Möjligtvis att åka pendeltåg. Annars finns inga andra fördelar med att bo i Häggvik i jämförelse med Edsberg.
Min uppfattning är att det är grönare, lugnare och närmare. 30 min till jobbet istället för 45, 20 min till stan istället för 30. Det är ju det mest efterfrågade området i Sollentuna...
Är det Stockholms bostadskö?
Jag hade aldrig använt min köplats för att bosätta mig Sollentuna. Givet att du inte verkligen vill bo där.
Nej, det är Sollentunahem. Köplatsen i Stockholms Stad tänker jag bara använda till något riktigt bra.
Ett bra område i Sollentuna skulle jag för all del kunna trivas i, men om några år hoppas jag få nåt bra i Solna eller Sumpan.
Jag har bott i Edsberg faktiskt. Minns inte vad gatan hette, var ok. Man fick ta buss ner till Sollentuna C och byta till pendeln om man skulle till stan.
Bodde faktiskt också på Kruthornsgatan ;)
Du har ju inte jättelångt till Häggviks station och sedan går pendeln ungefär var 7:e minut dagtid (exklusive insatståg) och lite mer sällan efter 19.
Sista norrut mot Märsta från Centralen avgår vid 01:46, så efter det får du förlita dig på nattbuss eller ta första vid 05.09. Dock verkade nattbussen inte ta så lång tid.
Området vet jag inte så mycket om, mer än att jag har en sympatisk kollega som bor där som verkar trivas väldigt bra.
Nej, det är Sollentunahem. Köplatsen i Stockholms Stad tänker jag bara använda till något riktigt bra.
Ett bra område i Sollentuna skulle jag för all del kunna trivas i, men om några år hoppas jag få nåt bra i Solna eller Sumpan.
Jag bor i Häggvik och har bott i Edsberg för ett par år sedan.
Det som gör Häggvik bättre är definitivt närheten till pendeltåget, samt att jag upplever det som lugnare. Bussar är inte särskilt pålitliga vintertid och passar sällan varje tågavgång. Edsberg har haft en del stök med skottlossning och dylikt.
Närheten till sportfältet är pluset för Edsberg, även om det inte är så fasligt långt härifrån när man vill ta sig dit. Vi hamnar ju däremot närmre Järvafältet här - men jag skulle nog inte välja att bo i området mellan järnvägen och E4an pga oljudet. Norr om järnvägen är det tyst och skönt.
Haha, kollektivtrafik som inte funkar är jag van vid. Bor i norrorts rövhål (Märsta). :D
Är det någon koloit som känner till det området? Hur är det att bo där och hur ser förbindelserna ut in till stan (framförallt sena nätter ;) ).
Jag är Edsbergsbo sedan flera år. Jättesmidigt att ta sig hem från stan på kvällar iaf, sena nätter har man ju som sagt nattbussen 697, har funkat fint de enstaka gånger jag varit ute så sent.
Närheten till mataffär och billigt och bra gym är ett stort plus. Om man som jag gillar att promenera och jogga finns dels rösjöspåren och så förstås Edsbergsparken vid Edsviken.
Själva Edsberg tycker jag är trevligt, iofs händer det saker lite då och då som föranleder polisbesök, men jag upplever inte området som otryggt.
Uppvuxen i trakterna och bott i närheten tills ca. 20års ålder.
Visst kan det vara lite stökigt, men aldrig upplevt det som farligt eller otäckt, och då har jag rört mig i området efter midnatt och promenerat runt området sena nätter med hunden.
Förbindelserna är bra, då de mest trafikerade bussarna åker genom området, även nattbussarna från stan. Så inget att klaga på där.
Absolut värt att ta lägenheten imo.
Får 1,5 timme kortare resväg varje dag, större lya och närmare till allt. Samtidigt blir det såklart dyrare, och... viktigast av allt - det finns områden (Häggvik t.ex.) som vore helt klockrena. Men då ska jag köa 1-2 år till. Funderar på om det är värt att bli av med alla köpoäng för en lya i Edsberg...
Jag har tränat ensam ett par sena kvällar på sportfältet i Sollentuna och har för mig att Helenelund ligger i samma kommun. Där skulle du få en rejäl tid-vinning gentemot Edsberg skulle jag tro. Gångavstånd till Kista C blir det också. Fast från Edsberg kanske du kan ta dig till den röda T-banelinjen vad den nu heter längst norrut, minns inte namnet. Tror inte du tjänar nån tid på det.
Jag har tränat ensam ett par sena kvällar på sportfältet i Sollentuna och har för mig att Helenelund ligger i samma kommun. Där skulle du få en rejäl tid-vinning gentemot Edsberg skulle jag tro. Gångavstånd till Kista C blir det också. Fast från Edsberg kanske du kan ta dig till den röda T-banelinjen vad den nu heter längst norrut, minns inte namnet. Tror inte du tjänar nån tid på det.
Helenelund ligger ju bra till, men skulle aldrig rekommendera någon att flytta till svalgången. De enda andra bostäderna som de har i helenelund är några mindre hus som är mycket svåra o komma åt.
Man kunde åka nån buss från Edsberg till Danderyds Sjukhus minns jag iallfall :)
Avendator
2014-04-09, 07:56
Du ska bo i Silverdal i Sollentuna. Nytt, tok fräscht, lugnt och nära till natur. 15 min buss till centrala Stockholm och det viktigaste av allt, det finns gratis parkering runt hela området.
Buss 607 går från Danderyd Sjukhus till Sollentuna C.
ARMSTARK
2014-04-09, 08:15
Edsberg har de senaste åren haft en djävla massa problem med våld och skottlossning var och varannan helg. Jag skulle aldrig flytta dig, speciellt inte i närheten av centrumet.
Häggvik är hundra gånger bättre.
Vad gäller föregående talare;Silverdal,visst, om man skiter pengar.
Haha, kollektivtrafik som inte funkar är jag van vid. Bor i norrorts rövhål (Märsta). :D
*grr* :d
Är uppvuxen i Märsta men flyttade därifrån så fort jag köpte eget. Vet inte hur hyresrätterna är i Edsberg men de områden jag varit vid har varit schyssta. Med tanke på minskad restid skulle jag nog tagit steget iaf.
Dels så har du bussen till Sollentuna C till pendeln (som du åker redan idag). Sen går ju buss förbi Mörby C så man kan anpassa med tuben.
Häggvik är naturligtvis ett bättre område enligt mig pga av att det är lugnare.
Edsberg har de senaste åren haft en djävla massa problem med våld och skottlossning var och varannan helg. Jag skulle aldrig flytta dig, speciellt inte i närheten av centrumet.
Häggvik är hundra gånger bättre.
Vad gäller föregående talare;Silverdal,visst, om man skiter pengar.
Han bor i Märsta nu så det är nog hugget som stucket (skjuten som huggen?)
Bump! :D
Fick ju inte lägenheten jag kollade på sist. Det var annars en fräsch tvåa med bra planlösning och trevlig balkong. Gillade den som fan.
Nu är jag etta i kön på en annan lägenhet på samma gata (Skyttevägen). Den är likadan förutom att balkongen är ut mot gatan, vilket är lite synd. Om den visar sig fräsch överväger jag dock att ta den.
Hursomhelst... Har hört att det varit inflyttning av diverse oönskade element i Edsberg och att en del rinkebykids hänger i krokarna. Någon som har bra koll på hur läget ser ut där? Nu bor jag förvisso redan i ett ghetto med en hel del drägg, men bråket håller sig mer centralt än där jag bor.
Fick ju inte lägenheten jag kollade på sist. Det var annars en fräsch tvåa med bra planlösning och trevlig balkong. Gillade den som fan.
Nu är jag etta i kön på en annan lägenhet på samma gata (Skyttevägen). Den är likadan förutom att balkongen är ut mot gatan, vilket är lite synd. Om den visar sig fräsch överväger jag dock att ta den.
Hursomhelst... Har hört att det varit inflyttning av diverse oönskade element i Edsberg och att en del rinkebykids hänger i krokarna. Någon som har bra koll på hur läget ser ut där? Nu bor jag förvisso redan i ett ghetto med en hel del drägg, men bråket håller sig mer centralt än där jag bor.
Märsta är ju harmlöst :d Överlag är det ju rätt lite problem om man undviker de värst förslummade förorterna.
Jag jobbar nära Silverdal, superfint och lugnt ställe.
Undvik Helenelund om du kan.
Har aldrig varit i Edsberg, men arbetskamrater som bor där brukar nämna skottlossningar då o då och mycket polisbesök =(
Har varit där ganska mycket(polare bodde där), tror inte det är något fel på stället. Visst finns tydligen något "knark-gäng" som har skjutit i området, de handlade väl om någon uppgörelse med annat gäng. Jag har då aldrig känt mig otrygg när jag vandrat därifrån på natten. Sen finns det ju självklart bättre/finare områden i sollentuna men det är mycket villaområden och dyra bostadsrätter. Jag skulle iallafall inte ha några problem att bo i edsberg ett tag.
Edit: ang. rinkebykids vet jag inget men hörde förut att knark gänget var folk som bott på malmvägen tidigare, som har varit sollentunas problemområde.
Märsta är ju harmlöst :d Överlag är det ju rätt lite problem om man undviker de värst förslummade förorterna.
Nåja... gängbråk vid station och centrum. Massor av droghandel vid Corner och Harry's (eller vad det heter numera). En hel del mordbränder och personrån. Station på helgkvällar är sjukt bråkigt.
Jag har klarat mig bra under de år jag bott här, men det är inget harmlöst ställe. Jag hatar också i princip allt med Märsta.
Nåja... gängbråk vid station och centrum. Massor av droghandel vid Corner och Harry's (eller vad det heter numera). En hel del mordbränder och personrån. Station på helgkvällar är sjukt bråkigt.
Jag har klarat mig bra under de år jag bott här, men det är inget harmlöst ställe. Jag hatar också i princip allt med Märsta.
Jobbigaste är att Märsta ligger så offside. Och det säger jag som ändå bor i Väsby som inte direkt är världens mest centrala ;)
Har varit där ganska mycket(polare bodde där), tror inte det är något fel på stället. Visst finns tydligen något "knark-gäng" som har skjutit i området, de handlade väl om någon uppgörelse med annat gäng. Jag har då aldrig känt mig otrygg när jag vandrat därifrån på natten. Sen finns det ju självklart bättre/finare områden i sollentuna men det är mycket villaområden och dyra bostadsrätter. Jag skulle iallafall inte ha några problem att bo i edsberg ett tag.
Edit: ang. rinkebykids vet jag inget men hörde förut att knark gänget var folk som bott på malmvägen tidigare, som har varit sollentunas problemområde.
Om de mest bedriver självsanering är det inget som stör mig allt för mycket. Huvudsaken är att det är lugnt och städat, framförallt kvällar och nätter. Vill ju liksom kunna vara ute och ströva i lugn och ro.
Malmvägen har jag hört ska vara lugnare idag. Såg annars en del när jag jobbade där för många år sen - inte direkt det bästa området...
Fast det är mest interna grejer, och inget som drabbar mig som bara bor och knegar här. Men då ska väl nämnas att jag inte går ut i Märsta, så där kan jag inte uttala mig. Men jag har inte haft några problem med stationsområdet och då vinglar jag hem från krogen sena nätter :)
Nu har jag inte bott här så mycket mer än 2 år, men jag trivs bra här. Skön BRF, nära och bra till jobbet. Bra anslutningar in till stan, nära Arlanda, bra anslutningar till Uppsala mm.
Men om jag inte hade jobbat här hade jag så klart inte bott här heller.
Satsa på häggvik det är lugnare bättre kommunikationer
Fast det är mest interna grejer, och inget som drabbar mig som bara bor och knegar här. Men då ska väl nämnas att jag inte går ut i Märsta, så där kan jag inte uttala mig. Men jag har inte haft några problem med stationsområdet och då vinglar jag hem från krogen sena nätter :)
Nu har jag inte bott här så mycket mer än 2 år, men jag trivs bra här. Skön BRF, nära och bra till jobbet. Bra anslutningar in till stan, nära Arlanda, bra anslutningar till Uppsala mm.
Men om jag inte hade jobbat här hade jag så klart inte bott här heller.
Det mesta är internt, men det finns en hel del mindre trevliga ungdomar som ställer till det för vanligt folk också.
Antar att du bor i nåt av områdena längs stationsgatan och det är den lite bättre sidan av Märsta. Till skillnad från Tingvalla och Valsta lär dina grannar i varje fall ha jobb. En polare bodde i de där krokarna förut och det var helt okej, förutom stationen nattetid där det blivit tjaffs ibland.
Tycker kommunikationerna är bedrövliga. Tar 1 tim 15 min till jobbet, om tågen inte är försenade - vilket de alltid är. I stort sett varje dag är det något strul. Gäller förvisso även vid T-centralen, men Märsta-linjen måste vara en av de absolut sämst fungerande sträckorna. Ska du hem från stan nattetid är det buss i 1,5 timme.
Satsa på häggvik det är lugnare bättre kommunikationer
Har funderat på det, men det kommer dröja i så fall. Få lägenheter som blir lediga där och det är ett populärt område. Är som du kanske märker rätt angelägen om att flytta till nåt bättre. Ge det några år så kan jag sedan hyra eller köpa nåt i t.ex. Solna.
Det mesta är internt, men det finns en hel del mindre trevliga ungdomar som ställer till det för vanligt folk också.
Antar att du bor i nåt av områdena längs stationsgatan och det är den lite bättre sidan av Märsta. Till skillnad från Tingvalla och Valsta lär dina grannar i varje fall ha jobb. En polare bodde i de där krokarna förut och det var helt okej, förutom stationen nattetid där det blivit tjaffs ibland.
Tycker kommunikationerna är bedrövliga. Tar 1 tim 15 min till jobbet, om tågen inte är försenade - vilket de alltid är. I stort sett varje dag är det något strul. Gäller förvisso även vid T-centralen, men Märsta-linjen måste vara en av de absolut sämst fungerande sträckorna. Ska du hem från stan nattetid är det buss i 1,5 timme.
Har funderat på det, men det kommer dröja i så fall. Få lägenheter som blir lediga där och det är ett populärt område. Är som du kanske märker rätt angelägen om att flytta till nåt bättre. Ge det några år så kan jag sedan hyra eller köpa nåt i t.ex. Solna.
Jupp, bor i hörnet av södergatan stockholmsvägen, hellugnt här.
Och jag har 6 min promenadväg till jobbet, så jag klagar inte. Att åka till och från stan på helgen är bara ett mindre aber, att ha toknära till jobbet vinner alla dar i veckan för mig!
Och att ha ändstation är skönt, då väcker väktarna mig när jag är framme ;)
Ja, min lya i häggvik tog nästan 7 års kötid att komma åt hos sollentunahem.
Har en vän som bor på skyttevägen, upplever som tidigare att det varit lite för stökigt (och skott avlossats just där...). Kanske ordnat upp sig, kan höra efter.
Jupp, bor i hörnet av södergatan stockholmsvägen, hellugnt här.
Och jag har 6 min promenadväg till jobbet, så jag klagar inte. Att åka till och från stan på helgen är bara ett mindre aber, att ha toknära till jobbet vinner alla dar i veckan för mig!
Och att ha ändstation är skönt, då väcker väktarna mig när jag är framme ;)
För 6 min till jobbet är det klart värt att bo i Märsta. :)
Har en vän som bor på skyttevägen, upplever som tidigare att det varit lite för stökigt (och skott avlossats just där...). Kanske ordnat upp sig, kan höra efter.
Du får gärna höra efter. Hart hört en del blandade åsikter om området, men desto mer input från folk som bor där eller har gjort det i modern tid desto bättre. Ett par bekanta trivdes jättebra där t.ex. men det var för över 5 år sen.
Nu har jag väl ungefär 7 års kötid och det här är första bra på länge som jag ens erbjuds visning (Malmvägen, Rotebro och andra avkrokar är lättare men inte direkt nåt som lockar). Skulle säkert ta 1-2 år till innan jag har en chans till nåt bra i Häggvik.
En fördel med Edsberg är att det är nära till universitetet och det är lätt hänt att det blir turer ut till Täby.
Har en vän som bor på skyttevägen, upplever som tidigare att det varit lite för stökigt (och skott avlossats just där...). Kanske ordnat upp sig, kan höra efter.Nej det har inte ordnat upp sig. Skjutningar rätt ofta faktiskt. Men håller man sig utanför dom grupperingarna så är man väl alltid safe. Rån/misshandel av helt oskyldiga har jag aldrig hört talas om.
Vi blir i princip grannar alltså.
Ja, det har varit stökigt i Edsberg de senaste två åren. Men jag känner mig absolut inte hotad alls. De stökiga kidzen stökar liksom med sig själva. Inbrott, skadegörelse, misshandel osv mot oskyldiga tror jag är ytterst ovanligt. Du kommer knappast känna dig otrygg i Edsberg. Jag släpper ut min nioåring med sina kompisar på området utan problem.
ARMSTARK
2014-09-22, 11:15
OT. När vi ändå snackar Sollentuna, blixten slog ner och släckte TV:n igår, svart i morse med, är det samma sak i hela kommunen?
Gott att höra Mr. Lomax! Trivs du bra i området annars?
Jag fick ett gott intryck av skyttevägen senast. Området runt centrum var väl inte lika fint, men ändå helt okej.
Lutar åt att vi blir grannar om lägenheten är fin. :D
Gott att höra Mr. Lomax! Trivs du bra i området annars?
Jag fick ett gott intryck av skyttevägen senast. Området runt centrum var väl inte lika fint, men ändå helt okej.
Lutar åt att vi blir grannar om lägenheten är fin. :D
Jag trivs jättebra i Edsberg. Området är liksom en "återvändsväg", har du inget ärende där så kör man inte in/igenom. Närheten till Edsbergs sportfält, campingen med badplatsen, gångavstånd till simhallen (1,5 km), närheten till Häggvikshandelsplats med en massa bra matbutiker, galleria, Sollentuna C osv osv gör det värt den extra kvarten det tar att åka till stan.
Men det bästa är lugnet och närheten till sportfältet. Så jäkla underbart!
Centrum är dött. Man går dit för att handla på ICA och kanske Apoteket. Resten kan man vara utan.
Jag trivs jättebra i Edsberg. Området är liksom en "återvändsväg", har du inget ärende där så kör man inte in/igenom. Närheten till Edsbergs sportfält, campingen med badplatsen, gångavstånd till simhallen (1,5 km), närheten till Häggvikshandelsplats med en massa bra matbutiker, galleria, Sollentuna C osv osv gör det värt den extra kvarten det tar att åka till stan.
Men det bästa är lugnet och närheten till sportfältet. Så jäkla underbart!
Centrum är dött. Man går dit för att handla på ICA och kanske Apoteket. Resten kan man vara utan.
De som hyr lägenheten idag sade ungefär samma sak. Trivdes tillräckligt bra för att flytta in i en större lägenhet i nästa port...
Jag har i varje fall tackat jag till lägenheten. :)
De som hyr lägenheten idag sade ungefär samma sak. Trivdes tillräckligt bra för att flytta in i en större lägenhet i nästa port...
Jag har i varje fall tackat jag till lägenheten. :)När är det inflyttning då?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.