Visa fullständig version : En frukt om dagen.
Om man endast ska äta en frukt om dagen, vilken anser ni är "bäst"?
Tänker på vitaminer och mineraler. Dvs inte kalorier.
monsa123
2014-03-15, 00:24
Apelsin skulle jag valt.
Hittade detta:
"Frossa i:
Melon
Päron
Apelsin
Äpple
Aprikoser
Jordgubbar
Blåbär
Se upp med:
Vindruvor
Ananas
Clementiner
Nektariner
Körsbär
Alla torkade frukter "
whuddafuks
2014-03-15, 01:12
Apelsin skulle jag valt.
Hittade detta:
"Frossa i:
Melon
Päron
Apelsin
Äpple
Aprikoser
Jordgubbar
Blåbär
Se upp med:
Vindruvor
Ananas
Clementiner
Nektariner
Körsbär
Alla torkade frukter "
Varför ska man se upp med de som du nämnde?
Äpple: Nyttiga, och relativt fibriga och mättande, och ska kunna förebygga cancerformer som levercancer. Svenska äpplen innehåller lite bekämpningsmedel.
Aprikoser: godaste frukten tillsammans med nektariner. Mättar sämre än äpplen, och är troligen inte lika nyttiga. Längre transporter och mer besprutade.
Vindruvor skulle jag skippa, dels p.ga. bekämpningsmedlen, de långa transporterna, samt att de inte tycks innehålla lika bra antioxidanter som många andra frukter. Dessutom mättar de uselt.
tankoovich
2014-03-15, 07:11
Ekologiska bananer, främst för att de är jäkligt goa och går att kombinera på miljarder vis.
Är du ute efter vitamin och mineral innehåll är det bästa att variera sig, olika frukter innehåller olika saker :)
Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
Sheogorath
2014-03-15, 07:31
Apelsin skulle jag valt.
Hittade detta:
"Frossa i:
Melon
Päron
Apelsin
Äpple
Aprikoser
Jordgubbar
Blåbär
Se upp med:
Vindruvor
Ananas
Clementiner
Nektariner
Körsbär
Alla torkade frukter "
iForm som källa? Som ett viktnedgångstips? Som svaret på den här frågan? Really?
Aprikoser: godaste frukten tillsammans med nektariner. Mättar sämre än äpplen, och är troligen inte lika nyttiga. Längre transporter och mer besprutade.
Inget som nödvändigt vis är dåligt?
Jag föredrar päron! Vattniga och goda med mycket fibrer.
Inget som nödvändigt vis är dåligt?
Jag föredrar päron! Vattniga och goda med mycket fibrer.
Långa transporter är i sig alltid dåligt för miljön.
http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/89514.pdf
Lite om antioxidanter.
Långa transporter är i sig alltid dåligt för miljön.
http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/89514.pdf
Lite om antioxidanter.
Stämmer inte riktigt. Frakten av en vara är en väldigt liten del av dennas totala energi förbrukning. Att närproducerat skulle vara bättre bara för fraktens skull då har man inte fått med hela tänket tror jag. Det kan absolut vara bättre för miljön med transporter från länder långt bort om förbrukningen blir mindre totalt. Som ex fisk som rensad med maskin i Norge (mycket) eller för hand i Kina (lite) dessutom främjas internationell handel vilket borde ses som positivt?
Men jo visst är transporten dålig men inte säkert sämre än att välja närproducerat ?
onT: jag käkar även mycket banan och äpple. Intressant länk blir väl att byta ut mina päron mot fler äpplen då :P
Random citrusfrukt. Finns inte stora mängder C-vitamin i så mycket annan mat!
Stämmer inte riktigt. Frakten av en vara är en väldigt liten del av dennas totala energi förbrukning. Att närproducerat skulle vara bättre bara för fraktens skull då har man inte fått med hela tänket tror jag. Det kan absolut vara bättre för miljön med transporter från länder långt bort om förbrukningen blir mindre totalt. Som ex fisk som rensad med maskin i Norge (mycket) eller för hand i Kina (lite) dessutom främjas internationell handel vilket borde ses som positivt?
Men jo visst är transporten dålig men inte säkert sämre än att välja närproducerat ?
Jag skrev att "långa transporter är i sig alltid dåligt för miljön". Det säger inte nödvändigtvis något om närproducerat vs. motsatsen eftersom gödsel och annat kan ha transporterats långväga oavsett.
Med det sagt så är det i de flesta fall mycket bättre med närproducerat. Särskilt i och med att vi har bättre koll på bekämpningsmedel.
"In the case of fruit and vegetables, the emission of greenhouse gases comes mainly from transportation, the cultivation itself and from the use of fertilisers.
Transportation can account for a large part of the greenhouse gas emissions. How much is generated depends on how the product is shipped; that is, how far, how efficiently and by what method. Transportation by train and boat results in lower emissions than by air and long distances by truck. Sensitive fruits and vegetables need to be kept refrigerated during transport, which further increases greenhouse gas emissions."
http://www.slv.se/en-gb/Group1/Food-and-environment/Eco-smart-food-choices/Fruits-and-berries-vegetables-and-legumes/
Jag skrev att "långa transporter är i sig alltid dåligt för miljön". Det säger inte nödvändigtvis något om närproducerat vs. motsatsen eftersom gödsel och annat kan ha transporterats långväga oavsett.
Med det sagt så är det i de flesta fall mycket bättre med närproducerat. Särskilt i och med att vi har bättre koll på bekämpningsmedel.
"In the case of fruit and vegetables, the emission of greenhouse gases comes mainly from transportation, the cultivation itself and from the use of fertilisers.
Transportation can account for a large part of the greenhouse gas emissions. How much is generated depends on how the product is shipped; that is, how far, how efficiently and by what method. Transportation by train and boat results in lower emissions than by air and long distances by truck. Sensitive fruits and vegetables need to be kept refrigerated during transport, which further increases greenhouse gas emissions."
http://www.slv.se/en-gb/Group1/Food-and-environment/Eco-smart-food-choices/Fruits-and-berries-vegetables-and-legumes/
Sorry för denna ot diskussion sista här.
Jag säger absolut inte emot att vi i många fall har bättre koll på bekämpningsmedel det tror jag def att vi har.
Det jag menade var att det lät som att det var väldigt negativt att aprikosen var fraktad långt vilket i många fall kan bli svårt att veta då det absolut kan vara så att närproducerat är det sämre alternativet. Speciellt för säsongs beroende saker. Det kan tom vara så att en viss tid på året är närproducerad aprikos bäst och tvärt om resten av året. Jag ska leta upp det jag läst som säger emot att transporten är en stor del av utsläppen men skickar det i pm så denna tråden får vara i fred.
Sohlsken
2014-03-16, 13:56
Jag skulle nog köra på citrus, äpple och banan.
Random citrusfrukt. Finns inte stora mängder C-vitamin i så mycket annan mat!
Jordgubbar är sjukt rika på c-vitamin, likaså ananas :)
Citrusfrukt för vitamin C.
Bubblan84
2014-03-16, 14:23
Jag skulle nog köra på citrus, äpple och banan.
Jordgubbar är sjukt rika på c-vitamin, likaså ananas :)
Och nypon va?
exevision
2014-03-16, 15:38
Apelsin skulle jag valt.
Hittade detta:
"Frossa i:
Melon
Päron
Apelsin
Äpple
Aprikoser
Jordgubbar
Blåbär
Se upp med:
Vindruvor
Ananas
Clementiner
Nektariner
Körsbär
Alla torkade frukter "
Som andra frågar sig... Varför?
Bara något du hittat på?
Har inget bra svar på frågan, men Vitamin C är ju inte så svårt generellt att få i sig så kanske inte det i första hand man behöver leta efter i frukt. Men om man bara äter nudlar och mjölk är det ju bra med en apelsin...
R Scarpa27
2014-03-16, 19:25
banan utan tvekan pga...
nyttigt ( som många andra frukter), enkelt att skala, fräscht med omslutet skal, och jaevligt gott. minst 2 st varje dag.
perfekt till mellanmål med mjölk, i fil/yoghurth/osv, i matlagning, på mackan , på pannkakor, i pajer m.m m.m
stort användningsområde to =)
Sohlsken
2014-03-16, 19:39
Och nypon va?
Stämmer bra! Det är väl ingen frukt? Eller?
Lite nyponmjöl i kvargen så klarar man sig :)
banan utan tvekan pga...
nyttigt ( som många andra frukter), enkelt att skala, fräscht med omslutet skal, och jaevligt gott. minst 2 st varje dag.
perfekt till mellanmål med mjölk, i fil/yoghurth/osv, i matlagning, på mackan , på pannkakor, i pajer m.m m.m
TS: "Tänker på vitaminer och mineraler."
tankoovich
2014-03-16, 19:46
banan utan tvekan pga...
Sjukt gott att skiva ner i kastrullen när gröten ska kokas också. En klick PB på de o sen är man i himlen.
Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
nissepelle
2014-03-16, 20:00
Vad har hänt med kolo? Vad är det här för fjolltråd egentligen? Antioxidanter? Frukt!? Drick er vassleshake och börja marklyfta era jävla lampsladdar!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.