handdator

Visa fullständig version : Lågt fetintag på diet / bulk

IMMORTAL ABDUL
2014-03-12, 17:04
Undrar huruvida ett lågt fettintag kommer att drabba testosteronproduktionen samt andra viktiga funktioner i kroppen under diet / bulk.

Anledningen till frågan är att jag mår bättre av ett väldigt högt kolhydratsintag. Jag vill ju dock givetvis inte skjuta mig själv i foten med testoproduktionen.

Jag tränar styrka fyra gånger i veckan just nu. Uöver det sysslar jag med endel andra sporter såsom fotboll en gång i veckan och klättring 1-3 gånger i veckan. Finner att med ett högt kolhydratsintag efter hård träning så återhämtar jag mig grymt snabbt.

På mina "vilodagar" (som oftast innebär klättring eller fotboll) så håller jag kolhydrater väldigt lågt och fett kring 70g till 100g. Kolhydrater mellan 20g och 100g.

På träningsdagar är jag oftast nere på 10-20g fett och 500-1000g kolhydrater.

Jag äter i övrigt väldigt nyttigt, grönsaker, "whole foods", fibrer, omega3, alla nödvändiga vitaminer och mineraler.

Har letat efter studier på ämnet men har svårt att dra några egna slutsatser.

Tacksam för hjälp. Edit: Ledsen för stavning på posten.

Pretorian
2014-03-13, 08:57
10-20 gram fett per dag låter lågt. Vad äter du under en sådan dag, bara som exempel?

IMMORTAL ABDUL
2014-03-14, 08:38
Fettsnål mat.

Ris, Pasta, potatis, kött, fisk, grönsaker.

Någon som har kunskap om fett och hormoner som vågar sig på ett svar?

Nutrid
2014-03-14, 10:54
Om vi säger så här: Jag har kört lågfett stilen och jag har aldrig mått så jävla dåligt i hela mitt liv.

Noll sexlust, trött, hungrig konstant, slitet hår/hy och andra symptom var inte ovanliga.

Själv så deffar jag nu på höga fettsiffror och då mår jag väldigt mycket bättre. Behöver inte gå runt hungrig & jag presterar lika bra i gymmet som när jag åt mycket kolhydrater.

gratefuldead
2014-03-14, 19:03
Om vi säger så här: Jag har kört lågfett stilen och jag har aldrig mått så jävla dåligt i hela mitt liv.

Noll sexlust, trött, hungrig konstant, slitet hår/hy och andra symptom var inte ovanliga.

Själv så deffar jag nu på höga fettsiffror och då mår jag väldigt mycket bättre. Behöver inte gå runt hungrig & jag presterar lika bra i gymmet som när jag åt mycket kolhydrater.

Jag håller med dig. Jag funkar också mycket bättre med mer fett i kosten under diet, även annars också. Det värsta för mig med lågt fett var psyket, kände mig så jävla kass.

Men det verkar vara oerhört individuellt, man kan ju alltid utgå ifrån mindre fett och funkar inte det så kör man på det andra.

Nutrid
2014-03-14, 19:39
Jag håller med dig. Jag funkar också mycket bättre med mer fett i kosten under diet, även annars också. Det värsta för mig med lågt fett var psyket, kände mig så jävla kass.

Men det verkar vara oerhört individuellt, man kan ju alltid utgå ifrån mindre fett och funkar inte det så kör man på det andra.

Jepp instämmer angående psyket.

Jeml
2014-03-14, 19:43
vad räknar ni som lågt fett?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Tobbey
2014-03-14, 19:45
vad räknar ni som lågt fett?

Under 40g om dagen.

sigill
2014-03-14, 19:46
10-20 g är otroligt lågt. Börja med att gångra det med 4 minst på viktnedgång...

Jeml
2014-03-14, 20:03
Jag har legat på ~20g under en period, dessutom alldeles för lite kalorier. då mådde jag allt annat än bra.

men ~50g fett/dag klarar man sig bra på tkr jag:)

HMS Laestander
2014-03-14, 20:22
Äter själv upp till 40g fett om dagen. Föredrar mina kolhydrater. Inte känt några större problem, och har legat såhär lågt båda mina "ordentliga" dieter. Är nog ganska individuellt, men är också intresserad att veta eventuella olägenheter baserat på lågfettskost såklart!

Trapz
2014-03-14, 20:58
Nä man mår fan riktigt kasst av för lågt fettintag under en längre period, har också testat köra dagar med lågfett kost och mycket kolhydrater och vice versa men jag tycker man fungerar bra mycket bättre med ett moderat intag av fett varje dag.
Mellan 40-60 g om dagen minst iallafall. Mycket bättre mättnadskänsla också.

Gober
2014-03-14, 22:33
10-20g under bulk? Ja det låter ju hälsosamt....

Tobbey
2014-03-14, 22:36
Ligga på 20-30g är perfekt för mig, jag mår och presterar kanon på det. Ju mer kolhydrater desto bättre mår jag i allmänhet. Det svåra är att man får tighta till utbudet av mat ganska rejält om man siktar på 20 eller 60g fett om dagen, så oftast äter jag uppåt 60g på bulk. På deff kan jag landa högre.

Sheogorath
2014-03-14, 23:06
Jag har bara kört lågfett (strax under x 0,5) på energibalans, som "paus" i deffen än så länge. Höll ner proteinet till strax under x 2 också och fick plats med cirkus ett halv kilo kolhydrat per dag på det viset. För att inte proteinet skulle sticka iväg högre med allt bröd, pasta etc blev det mycket godis och druvsocker. Såg till att jag fick i mig minst 1E% från omega-3-fettsyror via högkoncentrerad fiskolja.

Mådde som en kung gjorde jag. Riktigt sugen med att experimentera med att hålla en sånt upplägg under en lite längre tid på svagt överskott och se hur det känns. Min gissning: awesomesauce.

IMMORTAL ABDUL
2014-03-17, 09:25
Försök att se det hela. 10-20 under träningsdagar och 80-100 under vilodagar.

= Efter två veckor på denna diet så JA, jag äter mindre fett än många men det är inte ohälsosamt lågt. 360 gram per vecka mer exakt.

Att må dåligt av det verkar vara extremt individuellt. Jag mår bättre av det rent psykiskt och fysiskt då min återhämtning är extremt bra.

Min fråga är relaterad till hormonförändringar. Speciellt på sikt.

Trapz
2014-03-17, 09:59
Så länge du mår bra och får i dig de essentiella fettsyrorna så tror jag inte det kommer skada.

http://tranastyrka.se/hur-mycket-fett-behovs/

De enda fetterna som är essentiella för människan och som vi måste få i oss via kosten är vissa typer av de fleormättade fetterna omega-3 och omega-6 fetter. Mängden som vi uppskattas behöva av dessa fettsyror är väldigt små, uppskattningsvis 1 energiprocent av det dagliga energiintaget (1). Hur stor mängd som verkligen behövs varierar lite från källa till källa. Den här typen av siffror är ju av naturliga skäl baserade på djurstudier och fallstudier på människor så en exakt gräns är svår att sätta. En artikel uppger till exempel att behovet för omega-3 endast ligger någonstans kring 0,6-1,2 energiprocent per dag (2). En annan uppger att minimibehovet för råttor är 0,4 energiprocent för omega-3 medan motsvarande värde för primater är 0,45 energiprocent (3)

Om vi räknar på det väldigt generöst innebär det alltså att en person med ett kaloribehov på 2500 kcal varje dag behöver äta ungefär 3-4 gram av dessa fetter dagligen. Detta är alltså den totala mängden fett som vi som människor måste få i oss.

Den enda makronutrient utöver dessa fetter som människan behöver är vissa typer av aminosyror som finns i protein. Minimirekommendationen för dagligt proteinintag som inte ger bristsymptom är satt vid 0,6 gram per kilo kroppsvikt och dag. Om vi antar oss en person på 70 kg som äter 2500 kcal per dag så innebär det att denna person måste äta 40 kcal från fett och 192 kcal från protein. Alla de övriga 2268 kcal som den här personen behöver få i sig varje dag kommer alltså att vara från icke essentiella makronutrienter så som mättat fett, kolhydrater, enkelomättat fett och mer av de essentiella källorna. Alternativet är att du häller i dig alla kalorierna från alkohol ;)

Nutrid
2014-05-02, 06:21
Fast texten ovan hänvisar till vad man behöver få i sig för att inte dö.

Det är verkligen långt ifrån hur mycket du behöver få i dig för att må bra och fungera som människa.

Samma sak diskuteras när det gäller RDI för vitaminer/mineraler osv. Det finns RDI sedan finns det ODI (optimalt dagligt intag) vilket i mina ögon är det relevanta och inte var gränsen går för när det blir farligt.

exor
2014-05-03, 11:20
För mig funker ett lågt fettintag bäst. 40-60g.

BobaFett
2014-05-03, 12:38
Det viktigaste för testosteronproduktionen är mättat fett. 10g är sjukt lågt. Ät åtminstone 1g per kilo kroppsvikt.

King Grub
2014-05-03, 12:42
Det viktigaste för testosteronproduktionen är mättat fett.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4832173&postcount=19

BobaFett
2014-05-03, 15:32
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4832173&postcount=19

Litar nog mer på Layne Norton och Jacob Wilson. De hade ett radioprogram om ämnet: https://www.rxmuscle.com/2013-01-11-01-57-36/muscle-college/8284-muscle-college-5-23-13.html

King Grub
2014-05-03, 19:05
Inte jag, när man vet vilka studieunderlag dom baserar uttalandena på.

BobaFett
2014-05-04, 00:53
Inte jag, när man vet vilka studieunderlag dom baserar uttalandena på.

Kan inte bekräfta att just mättat fett är bra för testo men ett är i alla fall säkert och det är att ett högre fettintag leder till högre testo-värde. Jag är övertygad till 100% i och med att det verkar vara det som funkat för mig. I alla fall när det gäller libido.