Logga in

Visa fullständig version : Förbannade pollenallergi!

timoat
2014-03-11, 06:43
Jaha, nu sitter man här igen, jäkligt tidigt känns det som, med de bekanta nysningarna, ögonkliet och asthman. Vad har ni andra allergiker för tips när det kommer till tabletter? Clarityn verkar tex inte fungera för mig. Jag körde Nasonex förra sommaren, det gav lite lindring, och när jag bodde USA använde jagen halv tablett benadryl, en hem blev man så jäkla dåsig av, men här hemma är ju den receptbelagd...

Nån som kört injektionerna?

R Scarpa27
2014-03-11, 06:47
brukar få lida, dock fått några nya tabletter som hjälpte bättre men inget hjälper 100 usch...

O_Wao
2014-03-11, 07:11
Gå till en läkare och få recept på bättre allergitabletter. Jag använder Aerius eller billigare varianter av det, samt Nasonex och ögondroppar. Börja ät tabletter regelbundet redan nu, så kroppen inte får tokspader när det drar igång på allvar.

The_RobRoy
2014-03-11, 07:25
Aerius var de enda som hjälpa för mig i alla fall, vanliga klarityn va helt värdelösa.

Grymt skönt att bo i Hongkong och slippa detta! Sjukt att kroppen mår bättre av nedsmuttsad kinesisk luft än av frisk luft med naturliga ämnen ifrån växtriket i luften.

eternallord
2014-03-11, 07:48
Aerius var de enda som hjälpa för mig i alla fall, vanliga klarityn va helt värdelösa.

Grymt skönt att bo i Hongkong och slippa detta! Sjukt att kroppen mår bättre av nedsmuttsad kinesisk luft än av frisk luft med naturliga ämnen ifrån växtriket i luften.

Precis samma för mig i Beijing/Hangzhou, väldigt intressant.

Ajemän
2014-03-11, 08:07
Även jag har bäst erfarenhet av Aerius, och Nasonex.

Provat kortisontabletter och kortisonspruta, funkade inte.

Jag kände lite igår, funderade på om det kunde vara pollen, men kändes orimligt

Förra året ville jag dö. Jävla bögkropp alltså. Får väl se hur det blir i år :(

Tisu
2014-03-11, 08:13
Jag började "vaccinera" mig med Grazax (Tiomtej) för ett par år sedan då jag kunde vara ute max en kvart under midsommartiden trots antihistaminer. Och nu verkar det som övriga allergier blivit mycket mildare.

Sommaren 2013 var en "mirakelsommar" för mig (1,5 år efter Grazaxstarten), behövde inte ens Aeriusen, kunde vara ute ändå. Ögonen kunde dock vara lite svullna på kvällen om jag var ute en hel dag, men de kliade inte iaf.

Akerhage
2014-03-11, 08:14
Skall till läkaren idag och ta prover så får inte äta min medicin nu. Vilket gör att mina ögon blir helt röda och jag blir trött som fan. Hatar pollen!

skickat från min Nallebjörn

martikainen
2014-03-11, 09:21
Började med allergivaccination mot Pollen och Gräs i oktober 2013, har lite känningar av allergierna redan nu, men har iof ytterliggare ett 20tal allergier, men ska bli intressant att se om jag får en bättre vår/sommar redan i år eller om jag får vänta ett par år till tills vaccinationen har förväntad effekt.

Mitt tips till alla är att skaffa receptbelagd medicin, aerius fungerar rätt bra tycker jag! Skönt med den som löser upp sig själv i munnen, enkelt att ha med sig i plånboken utifall man glömt ta på morgonen!

kaer
2014-03-11, 10:05
Har kommit väldigt billigt undan senaste åren, men nu sägs det att det ska bli ovanligt mycket björkpollen i år :-/

Armed Dingo
2014-03-11, 10:07
Så det är därför ögonen känns som att jag sovit fyra timmar inatt :(

Karl Pilkington
2014-03-11, 10:30
Jag köpte en näskanna för ett par år sen. Sköljer morgon och kväll med saltlösning (man blandar själv med vanligt salt m jod) och upplever att det har stor effekt särskilt på kliandet men även på slemproduktionen. Den ser hyftsat suspekt ut och jag brukar få en del frågor om den när folk ser den men den har funkat kanon för mig. Googla på "nosebuddy" så hittar du den jag har. Det finns säkert andra märken/varianter som funkar lika bra. Kostar ett par 100-lappar.

BigSpawn
2014-03-11, 10:33
Provat utesluta citronsyra(E330)? Hört flera vars allergier så gott som försvunnit sen de uteslutit det ur kosten. Dock svårt att undvika då mycket innehåller det

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Breesus
2014-03-11, 10:44

http://www.personal.psu.edu/etc127/hongpollution.jpg
http://www.thenewage.co.za/cms/gall_content/2014/1/2014_1$thumbimg112_Jan_2014_150653451-ll.jpg
:laugh:

eternallord
2014-03-11, 10:50
Breesus: Vad vill du ha sagt? Han skriver ju "Sjukt att kroppen mår bättre av nedsmuttsad kinesisk luft än av frisk luft med naturliga ämnen ifrån växtriket i luften."

svag74
2014-03-11, 10:54
Cetirizin har funkat rätt bra för mig.
Står dock att man inte ska ta mer än två veckor kontinuerligt vilket känns lite märkligt.

Breesus
2014-03-11, 11:16
Breesus: Vad vill du ha sagt? Han skriver ju "Sjukt att kroppen mår bättre av nedsmuttsad kinesisk luft än av frisk luft med naturliga ämnen ifrån växtriket i luften."

Frågan är snarare vad DU vill ha sagt. Jag tyckte att det var roligt och skrattade, måste jag vilja ha någonting sagt för att jag skrattar? :smash:

The_RobRoy
2014-03-11, 11:41
http://www.personal.psu.edu/etc127/hongpollution.jpg
:laugh:

Ser nästan exakt ut sådär idag..

forestgrove
2014-03-11, 12:00
Ser nästan exakt ut sådär idag..

Ungefär sådär har det sett ut här i Göteborg några dagar den senaste veckan. Men av andra anledningar :)

Angående allergipiller så minns jag att Aerius funkade väldigt bra mot min pälsdjursallergi när jag var yngre. Jag ska nog säga till min sambo att fixa såna för hennes pollenallergi i år eftersom de verkar funka bra mot pollen med.

mela
2014-03-11, 12:08
Är det på grund av pollenhelvetet som det är sådär torrt i halsen?

Akerhage
2014-03-11, 12:28
Kom precis tillbaks från mitt pricktest. Går till en allergiläkare som är helt värdelös, detta är mitt tredje besök nu. Första besöket tog 2min och hon sade jag inte hade allergier utan det var ångest/stress. Detta utan att ens fråga mig saker alls. Jag bokade en tid hos en läkare istället som nu efter 2 besök hos honom skickade tillbaks mig idag till allergiläkaren för att göra pricktest + lungtest.

Vi gjorde pricktest, men hon ville inte/orkade inte göra lungtest, så det sket hon i trots läkarens remiss. Jag väntade ca 5min efter pricktestet innan hon skulle kontrollera. Hon ringade snabbt in några prickar utan direkt kontroll, det var verkligen inget noggrant inringande. Hon missade bland annat nummer 6 (hassel) (ringade in själv i photoshop för bättre kontroll). När hon ringat in dem fort, fick jag bara en lapp där det stod jag var allergisk mot björk, timotej, katt, kvalsterx2.

Jag nämde jag hade två katter och hon sade det bästa är att göra sig av med dem eller inte vara nära dem. Blev ledsen givetvis och när jag kom hem så ville jag kontrollera mina prickar. Men tror hon gjort fel i all hast?! Försöker hitta vad 1-12 betyder och hittade denna bild. Om den stämmer är jag väl inte allergisk mot katt ens? Vilket isf är helt sjukt att den jävla idioten till läkare kommer fram till..

Bild på internet på en pricktest-lapp med skala 1-12 (zooma)
http://epi.vgregion.se/ImageVault/Images/id_13665/scope_0/ImageVaultHandler.aspx?~13665~

Bild på min arm:
http://i58.tinypic.com/21m4h.jpg

Tisu
2014-03-11, 12:44
Kom precis tillbaks från mitt pricktest. Går till en allergiläkare som är helt värdelös, detta är mitt tredje besök nu. Första besöket tog 2min och hon sade jag inte hade allergier utan det var ångest/stress. Detta utan att ens fråga mig saker alls. Jag bokade en tid hos en läkare istället som nu efter 2 besök hos honom skickade tillbaks mig idag till allergiläkaren för att göra pricktest + lungtest.

Vi gjorde pricktest, men hon ville inte/orkade inte göra lungtest, så det sket hon i trots läkarens remiss. Jag väntade ca 5min efter pricktestet innan hon skulle kontrollera. Hon ringade snabbt in några prickar utan direkt kontroll, det var verkligen inget noggrant inringande. Hon missade bland annat nummer 6 (hassel) (ringade in själv i photoshop för bättre kontroll). När hon ringat in dem fort, fick jag bara en lapp där det stod jag var allergisk mot björk, timotej, katt, kvalsterx2.

Jag nämde jag hade två katter och hon sade det bästa är att göra sig av med dem eller inte vara nära dem. Blev ledsen givetvis och när jag kom hem så ville jag kontrollera mina prickar. Men tror hon gjort fel i all hast?! Försöker hitta vad 1-12 betyder och hittade denna bild. Om den stämmer är jag väl inte allergisk mot katt ens? Vilket isf är helt sjukt att den jävla idioten till läkare kommer fram till..

Hur länge efter själva testet är bilden tagen, 5 min? Svårt att se, men det ser inte ut som någon reaktion var så otroligt stor. Mätte hon inte? De har en "linjal" med hål som de kan se diametern med, annars mäter de annars x och y om utslaget är ovalt.

De kan lägga prickarna i olika ordning, men de måste ju komma ihåg... Men den med histamin "borde" ge störst utslag.

Akerhage
2014-03-11, 12:52
Bilden är tagen ca 1h 30 min efter och jag tog en allergitablett direkt efter testet. Men om man ser hur hon ringat in så har hon ju inte ringat in det nummer som katt verkar vara på enligt den andra bilden?
Hon mätte inte ett smack, tog nog 5 sekunder att ringa in dem innan hon gick och fyllde i papper, svarade inte på en enda fråga och lät mig gå därifrån med en bunt broshyrer i handen.

bilden är lite dålig med, men tog den mest då man iaf ser vad som är inringat samt de hål som e tagna, jag hade ju en klisterlapp med nummer 1-12 där innan, och hon tog dropparna från en burk liknande den som finns på bilden. Hon förklarade aldrig vad hon gjorde eller vad som skulle visa vad, trodde hon skulle gå igenom detta, men icke.

mattilainen
2014-03-11, 14:30
Jag har testat många allergitabletter och citrizin DÖR jag typ av. Jag kan sova konstant dygnet runt utan problem och jag får ökad matlust, vilket INTE är bra. Detta har fått mina deffar att avbrytas tidigt och jag sett ut som en jävla tjockis åter igen.

Sen testade jag loratodin som jag kört länge pga att det fungerat bra, dock fortfarande ökat trötthet och ökad matlust..

Sen fick jag äntligen testat Allegra, som tydligen är lite annorlunda och det fungerade skitbra förra sommaren. Ibland var jag trött men inte ökad matlust, vilket jag tycker är så viktigt. Så mitt val hamnar på allegra detta året också. Finns receptfritt men ganska dyrt så jag ringde vc och fick utskrivet. Jag började ta mina tabletter igår faktiskt. Får se om det kan varit detta som gjort mig "nära förkyld" de senaste veckorna.

Breesus
2014-03-11, 14:39
Jag har testat många allergitabletter och citrizin DÖR jag typ av. Jag kan sova konstant dygnet runt utan problem och jag får ökad matlust, vilket INTE är bra. Detta har fått mina deffar att avbrytas tidigt och jag sett ut som en jävla tjockis åter igen.

Sen testade jag loratodin som jag kört länge pga att det fungerat bra, dock fortfarande ökat trötthet och ökad matlust..

Sen fick jag äntligen testat Allegra, som tydligen är lite annorlunda och det fungerade skitbra förra sommaren. Ibland var jag trött men inte ökad matlust, vilket jag tycker är så viktigt. Så mitt val hamnar på allegra detta året också. Finns receptfritt men ganska dyrt så jag ringde vc och fick utskrivet. Jag började ta mina tabletter igår faktiskt. Får se om det kan varit detta som gjort mig "nära förkyld" de senaste veckorna.

Menar du att det är billigare om du får det utskrivet?

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

Bubblan84
2014-03-11, 14:41
Menar du att det är billigare om du får det utskrivet?

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

Det brukar det mesta vara.

Sohlsken
2014-03-11, 20:19
Två loratadin (alltså Clarityn) om dagen kör jag. Prövat benadryl (trött från början, sura uppstötningar och konstant illamående efter tre dagar), cetirizin (Zyrlex i Sverige, Zyrtec i USA) och desloratadin (Aerius, däckar inom 15 minuter trots att den inte ska göra en trött, slår aldrig fel).

De värsta dagarna har jag även en Nasaline nässkölj som även har blivit flitigt använd p.g.a. kattallergi. Skaffa en nässkölj och skölj dagligen, då har du inte kvar pollen i bihålorna och näsan sen :) det hjälper verkligen.

Min karl äter Cetirizin, har ingen aning om varför man inte skulle kunna ta det i mer än två veckor. Biverkningar?

timoat
2014-03-11, 20:43
Nässkölj låter ju å förbannat obehagligt..

Akerhage
2014-03-11, 20:47
Ingen som har någon aning på mitt lilla problem? Jag kanske kan skicka bilden till sjukvårdsupplysningen och fråga. Vill ju gärna veta om jag verkligen är allergisk mot mina katter eller inte :/

R Scarpa27
2014-03-11, 21:13
usch ångest attack lider hårt några månader i streck varje år snart kommer skiten bita tag igen... suckkk... hitta nya tabletter igen...

timoat
2014-03-11, 21:24
Ingen som har någon aning på mitt lilla problem? Jag kanske kan skicka bilden till sjukvårdsupplysningen och fråga. Vill ju gärna veta om jag verkligen är allergisk mot mina katter eller inte :/

Alltså, om du haft allerginbesvär sen du inhandlade katterna eller så fort du gullat med dem så är ju svaret ganska självklart. Har du inte haft några kroniska besvär sen du köpte dem, så är ju den frågan också ganska självsvarande.

Sohlsken
2014-03-11, 21:33

Det tog lång tid innan jag gick med på att prova, och det känns... som att få en kallsup med meningen. Dock frågade jag mig själv följande...
... om det hjälper, är det då inte mindre obehagligt att skölja näsan än att gå runt och må skit i flera månader, trots medicinering?

alva
2014-03-11, 21:36
Jag har tagit injektioner i 3 års tid mot min björkpollenallergi, och idag får jag nog anse mig vara någorlunda "botad" från just den allergin. Behöver knappt medicinera alls längre.. Så hyposensibilisering (eller immunterapi som det också kallas) kan jag verkligen rekommendera till de som har stora problem med pollenallergi.

Innan jag började den behandlingen, vill jag minnas att jag (förutom att ta diverse receptfria antihistaminer) fick köra en kur med kortisontabletter under typ 4 veckors tid. Men en sån behandling ska man göra under vintern så man får ett gott skydd när våren kommer.

De bästa antihistaminerna jag testat är Aerius.

timoat
2014-03-11, 21:47
Jag har tagit injektioner i 3 års tid mot min björkpollenallergi, och idag får jag nog anse mig vara någorlunda "botad" från just den allergin. Behöver knappt medicinera alls längre.. Så hyposensibilisering (eller immunterapi som det också kallas) kan jag verkligen rekommendera till de som har stora problem med pollenallergi.

Innan jag började den behandlingen, vill jag minnas att jag (förutom att ta diverse receptfria antihistaminer) fick köra en kur med kortisontabletter under typ 4 veckors tid. Men en sån behandling ska man göra under vintern så man får ett gott skydd när våren kommer.

De bästa antihistaminerna jag testat är Aerius.

Tar man sprutorna en gång i månaden, och vad kostar dom?

Aerius, är det med eller utan recept, eller är det samma grejer?

alva
2014-03-11, 21:53

Vad har du för symtom som gör att du gick och tog pricktest?
Är det för att du misstänker att du fått allergi mot dina katter?

Allergier kan även ses via blodprov. Skickade de bara hem dig och sa att du borde göra dig av med katterna för säkerhets skull? Jäkla dåligt bemötande från dem isåfall.

Om jag var du skulle jag ringa dem och
- kräva att de gör en spirometri (som jag antar du menar med lungundersökning?) som de ju faktiskt hade ordinerat.

- be att få en journalkopia hemskickad där du själv kan läsa vad de skrivit om din allergiutredning

- Alternativt säga att du vill göra om pricktestet.

alva
2014-03-11, 22:02
Tar man sprutorna en gång i månaden, och vad kostar dom?

Aerius, är det med eller utan recept, eller är det samma grejer?

Nej. De första 15 veckorna tar man 1 spruta/vecka, sedan 1 spruta varannan vecka i några veckor och så glesas det ut, så att man till slut (när man kommit upp i fulldos) tar 1 spruta/6 vecka resten av tiden. Det kräver alltså att man kommer till sjukhuset vid varje tillfälle och att man har möjlighet att stanna 30 minuter efter varje injektion. Lite pussel att få ihop det, men lätt värt om man har kraftiga besvär hela våren/sommaren.

Man kommer snabbt upp i högkostnadsskyddet.. för det kostar en hel del.

Hm, bra fråga. Jag har dem på recept, men jag vet inte faktiskt. Den verksamma substansen är Desloratadin, så du kan ju fråga på apoteket annars.

timoat
2014-03-11, 22:08
Nej. De första 15 veckorna tar man 1 spruta/vecka, sedan 1 spruta varannan vecka i några veckor och så glesas det ut, så att man till slut (när man kommit upp i fulldos) tar 1 spruta/6 vecka resten av tiden. Det kräver alltså att man kommer till sjukhuset vid varje tillfälle och att man har möjlighet att stanna 30 minuter efter varje injektion. Lite pussel att få ihop det, men lätt värt om man har kraftiga besvär hela våren/sommaren.

Man kommer snabbt upp i högkostnadsskyddet.. för det kostar en hel del.

Hm, bra fråga. Jag har dem på recept, men jag vet inte faktiskt. Den verksamma substansen är Desloratadin, så du kan ju fråga på apoteket annars.

Ahh, ok, ska undersöka. Om du har möjlighet, Kan du se vad det är för dos på dina? Tackar så mycket för infot!

Vitkål
2014-03-11, 22:16
Vaknade upp i måndags och trodde jag hade blivit förkyld igen, näsan forsade och ögonen var igensvullna. Stack iväg till apoteket och köpte otirvin då apotekaren frågade om jag hade pollenallergi. Vi snackade lite och hon sa att pollenprylen redan var i full fart så jag köpte Allegra.

Satan vad bra det funkar. Rekommenderas. Clarityn har jag tagit några kartor av utan att känna någon skillnad överhuvudtaget.

Ska tilläggas att jag i stort sett aldrig har problem under själva sommaren, brukar bara ha 1-4 veckor i April/Maj som ögonen kliar och näsan rinner.

Om nu Allegra slutar, hur brukar ni lösa rinnet i näsan? Har mycket kundkontakt i jobbet och orkar verkligen inte se ut som en snorunge i år igen.

alva
2014-03-11, 22:17
Ahh, ok, ska undersöka. Om du har möjlighet, Kan du se vad det är för dos på dina? Tackar så mycket för infot!

Aerius är på 5 mg.
https://www.fass.se/LIF/product?1&docType&specId&userType&nplId=20010115000042
Lycka till! :)

timoat
2014-03-11, 22:30
Vaknade upp i måndags och trodde jag hade blivit förkyld igen, näsan forsade och ögonen var igensvullna. Stack iväg till apoteket och köpte otirvin då apotekaren frågade om jag hade pollenallergi. Vi snackade lite och hon sa att pollenprylen redan var i full fart så jag köpte Allegra.

Satan vad bra det funkar. Rekommenderas. Clarityn har jag tagit några kartor av utan att känna någon skillnad överhuvudtaget.

Ska tilläggas att jag i stort sett aldrig har problem under själva sommaren, brukar bara ha 1-4 veckor i April/Maj som ögonen kliar och näsan rinner.

Om nu Allegra slutar, hur brukar ni lösa rinnet i näsan? Har mycket kundkontakt i jobbet och orkar verkligen inte se ut som en snorunge i år igen.

det problemet hade jag också, typ en ask fungerade skitbra (clarityn) men sen när jag köpte en ny ask utan uppehåll så slutade de fungera! Måste ha varit psykosomatiskt eller nåt... ska not testa allegra imorn. Jobbar utomhus hela sommaren, ingen hit...

Vitkål
2014-03-11, 22:38
det problemet hade jag också, typ en ask fungerade skitbra (clarityn) men sen när jag köpte en ny ask utan uppehåll så slutade de fungera! Måste ha varit psykosomatiskt eller nåt... ska not testa allegra imorn. Jobbar utomhus hela sommaren, ingen hit...

Värt att testa. Gick lös på typ 150 spänn och apotekaren sa att Allegra var bra mycket starkare än clarityn.

Akerhage
2014-03-12, 05:40
Anledningen jag ville göra det var för att mitt förra test för 3-4 år sedan tappades bort. Och jag har problem varje dag med att det klias på mig, på kroppen och i hårbotten, jag är täppt konstant och enligt läkaren rasslig utandning. Har väntat över 6 månader för att ens få komma till den första allergiläkaren som knappt ens har försökt lyssna/bry sig om mina åkommor. Jag hade velat göra tester mot födoämnen, luftburet. Men blev alltså nekad allt detta av allergiläkaren. Som på ca 30s kom fram till att det inte behövde ens handla om allergier och att de inte kan ta prover hur som helst. Riktigt otrevlig och kort mot mig var hon. Vill absolut inte vända mig till henne igen eller deras reception som håller henne bakom ryggen med motivering "hon kämpar med personliga problem just nu och har mått dåligt ett tag".

Ajemän
2014-03-12, 08:05
Anledningen jag ville göra det var för att mitt förra test för 3-4 år sedan tappades bort. Och jag har problem varje dag med att det klias på mig, på kroppen och i hårbotten, jag är täppt konstant och enligt läkaren rasslig utandning. Har väntat över 6 månader för att ens få komma till den första allergiläkaren som knappt ens har försökt lyssna/bry sig om mina åkommor. Jag hade velat göra tester mot födoämnen, luftburet. Men blev alltså nekad allt detta av allergiläkaren. Som på ca 30s kom fram till att det inte behövde ens handla om allergier och att de inte kan ta prover hur som helst. Riktigt otrevlig och kort mot mig var hon. Vill absolut inte vända mig till henne igen eller deras reception som håller henne bakom ryggen med motivering "hon kämpar med personliga problem just nu och har mått dåligt ett tag".

Ring en annan VC. Bara säg direkt i telefon att du vill boka provtagning för allergibesvär, och förklara besvären. Jävlas dom så nämner du bara ordet vårdgaranti!

Akerhage
2014-03-12, 08:11
Okej! Någon i göteborg som kan tipsa om en bra vc? Har faktiskt skickat mail med till någon chef och klagat på hur allt har hanterats.

alva
2014-03-12, 20:21
Håller med Ajemän. Stå på dig!

Ajemän
2014-03-12, 21:07
Nu för tiden så tar man ju bara ett blodprov och VC skickar det vidare till lab. Ofta har de provtagningsdagar, typ en dag i veckan där de har drop-in, speciellt så här i allergitider.

mattilainen
2014-03-12, 21:59
Är det någon som kört allegra med bra effekt och sedan bytt till aerius? Jag är nyfiken på att testa den för att eventuellt slippa alla biverkningar men ja.. Jag är väl lite försiktig då jag egentlgien har det tillräckligt bra med allegra. Hur känner ni vid bytet?

timoat
2014-03-12, 22:11
Är det någon som kört allegra med bra effekt och sedan bytt till aerius? Jag är nyfiken på att testa den för att eventuellt slippa alla biverkningar men ja.. Jag är väl lite försiktig då jag egentlgien har det tillräckligt bra med allegra. Hur känner ni vid bytet?

Blir du dåsig av allegra?

leo1
2014-03-12, 22:29
Jag köpte en näskanna för ett par år sen. Sköljer morgon och kväll med saltlösning (man blandar själv med vanligt salt m jod) och upplever att det har stor effekt särskilt på kliandet men även på slemproduktionen. Den ser hyftsat suspekt ut och jag brukar få en del frågor om den när folk ser den men den har funkat kanon för mig. Googla på "nosebuddy" så hittar du den jag har. Det finns säkert andra märken/varianter som funkar lika bra. Kostar ett par 100-lappar.

Två loratadin (alltså Clarityn) om dagen kör jag. Prövat benadryl (trött från början, sura uppstötningar och konstant illamående efter tre dagar), cetirizin (Zyrlex i Sverige, Zyrtec i USA) och desloratadin (Aerius, däckar inom 15 minuter trots att den inte ska göra en trött, slår aldrig fel).

De värsta dagarna har jag även en Nasaline nässkölj som även har blivit flitigt använd p.g.a. kattallergi. Skaffa en nässkölj och skölj dagligen, då har du inte kvar pollen i bihålorna och näsan sen :) det hjälper verkligen.

Min karl äter Cetirizin, har ingen aning om varför man inte skulle kunna ta det i mer än två veckor. Biverkningar?

Kan bara instämma att Nasaline nässkölj är toppen! Jag har haft problem med näsan jäkligt länge. Det har varit allmänt trångt och olika allergier.

Har även opererat näsan 2 gånger. Efter senaste operationen rekommenderade läkaren Nasaline. Var ute och reste nyss och en Nasaline får plats i neccesären. Känns lite obehagligt att skölja näsan men väldigt skönt efteråt.

Efter ha missbrukat olika sorters nässprayer i en evighet så känns det skönt att köra med vatten och salt!

88RUnc8AQFc

Hmmm.. Jag typ sväljer vattnet. Får inte det att komma ut i andra borren:d

forestgrove
2014-03-12, 23:40
Okej! Någon i göteborg som kan tipsa om en bra vc? Har faktiskt skickat mail med till någon chef och klagat på hur allt har hanterats.

Jag tycker att vårdcentralen i Sisjön (den bakom Willys) är väldigt bra. Är det Högsbo VC du varit på eller? Den är sjukt dålig.

timoat
2014-03-13, 05:37
HELVETE vad det ser obehagligt ut med nasaline. HUr länge håller det innan man måste göra det igen? Man andas ju in pollen konstant liksom.

Just nu känns det som att jag har en dunderförkylning, ont i huvudet, svårt att andas, täppt konstant, nysningar... Varför finns det så många piller på marknaden?! Man har ju inte råd att testa alla god damn it..

timoat
2014-03-13, 06:21
Hur gör jag förresten om jag vill gå till en vårdcentral? Jag pluggar i stockholm men är fortfarande skriven i Båstad.

Akerhage
2014-03-13, 06:34
Håller med. Känns för jävligt! Glömde min utskrivna medicin hemma så fick bli något annat skit nu jag hade på jobbet som inte biter. Känner mig helt död!

@timoat - du kan gå till vilken du vill, men tror man kan få betala extra om man inte är skriven där

Avtrubbad
2014-03-13, 07:41

Det här kanske jag skulle prova med då, haft kvar lite av förra årets Citrizin och märkt att jag är hungrigare.

timoat
2014-03-13, 12:27
Kom precis från lättakuten, fick lite shit utskrivet! Körde på 100 Aerius (generic brand) för 65 spänn. Och en astma sprey som inte var Bricanyl. Började på G och gick på 300 spänn. Återkommer med utvärdering, men jag känner att det funkar! Eldprovet kommer ikväll.

mattilainen
2014-03-13, 14:48
Det här kanske jag skulle prova med då, haft kvar lite av förra årets Citrizin och märkt att jag är hungrigare.

Ökad hunger och matlust är fan inte roligt tillsammans med ökad trötthet :p Jag skulle bytt direkt.

Ajemän
2014-03-13, 14:55
Kom precis från lättakuten, fick lite shit utskrivet! Körde på 100 Aerius (generic brand) för 65 spänn. Och en astma sprey som inte var Bricanyl. Började på G och gick på 300 spänn. Återkommer med utvärdering, men jag känner att det funkar! Eldprovet kommer ikväll.

Vad fan. Jag fick Aerius utskrivet igår. 100 tabletter för 300 spänn :(

Bricanyl ska jag hämta ut en ny också. Man löper som en gud på den, dopingklassat he-he...

Googla din inhalator bara. Jag måste ha dispens för att få träna på RF-gym med min Bricca!

timoat
2014-03-13, 16:50
ahh, fan vad surt! jag fick pynta 300 för inhalatorn dock. Tydligen så rekommenderar de inte bricanyl eller pulmicort längre. Har du börjat? Jag känner inte så mycket skillnad än så länge...

PureWhey
2014-03-13, 17:01

Jag skickade just efter recept på Aerius, kört med klarityn och annat skit innan... Hoppas på förbättring.

ahh, fan vad surt! jag fick pynta 300 för inhalatorn dock. Tydligen så rekommenderar de inte bricanyl eller pulmicort längre. Har du börjat? Jag känner inte så mycket skillnad än så länge...

Varför rekommenderar de inte bricanyl? Har jag alltid kört och tänkte fixa nu igen. :/

Bubblan84
2014-03-13, 17:53

Åfan! De har jag kört sista åren, inte varit helt bra kan jag känna. Vad rekommenderas nu istället?

timoat
2014-03-13, 21:02
Nu fick jag utskrivet Giona Easyhaler, som har nåt som hete budesonid i sig. Ingen aning varför inte de rekommenderar den längre faktiskt.

Avtrubbad
2014-03-14, 08:21
Ökad hunger och matlust är fan inte roligt tillsammans med ökad trötthet :p Jag skulle bytt direkt.

Ska försöka få depomedrol i år och slippa dom där sketna tabletterna. Får se hur det går.

timoat
2014-03-22, 10:51
Ok, nu har jag testat att gå på Aerius i en vecka, jag tar en på morgonen och en på kvällen. Än så länge vekrar det funka, så pass bra att jag nu undrar om jag inte helt enkelt var förkyld förra veckan... hehe. Sen har det ju snöat ett par dagar häruppe så man vet inte om det är pga av det som besvären avtagit. Could this be the one?!

Scratch89
2014-03-22, 11:09
Atarax är helt fantastiskt. Krävs förstås recept, men man blir jävligt hjälpt av dem. Synd att man blir så trött av dem bara, men det kan det vara värt. I värsta fall får man dra ner på träningsvolymen.

timoat
2014-03-22, 12:02
Atarax är helt fantastiskt. Krävs förstås recept, men man blir jävligt hjälpt av dem. Synd att man blir så trött av dem bara, men det kan det vara värt. I värsta fall får man dra ner på träningsvolymen.

Aerius blir man inte trött av. Jag måste vara skärpt! Jag minns som sagt att med Benadryl att alla besvär försvann men man gick omkring som om man hade en våt handduk virad runt skallen. Jag tog en halv och det blev en kompromiss.

alva
2014-03-24, 19:41
Aerius brukar funka väldigt bra för många. Dess aktiva substans är desloratadin och den är känd för att inte ge trötthet/dåsighet till skillnad mot många andra antihistaminer.

Ajemän
2014-03-24, 20:34
Jag har haft väldiga besvär senaste 3 veckorna. Kört på Aerius och det har inte hjälpt ett skvatt, vilket jag tyckte det gjorde förra året.

Provat flera olika antihistaminer tidigare utan någon effekt, även kortisontabletter och kortisonspruta.
Det enda som återstår är väl vaccin, men är det för sent för att prova i år?

Jag ger det nästa år också, annars måste jag flytta från Sverige...

Någon som provat att doshöja Aerius över rek dos?

timoat
2014-03-24, 21:09

jag kör morgon och kväll. Kortisonspruta kan du ju få, den ska hjälpa i 3-4 veckor. Kräv av din doktor!

Ajemän
2014-03-24, 22:51
jag kör morgon och kväll. Kortisonspruta kan du ju få, den ska hjälpa i 3-4 veckor. Kräv av din doktor!

2x5mg alltså?
Ger det förbättrad effekt?

Jag har provat kortisonspruta, gjorde ingenting. Läkemedel biter inte speciellt bra på mig överlag :/

alva
2014-03-27, 12:25
Jag har haft väldiga besvär senaste 3 veckorna. Kört på Aerius och det har inte hjälpt ett skvatt, vilket jag tyckte det gjorde förra året.

Provat flera olika antihistaminer tidigare utan någon effekt, även kortisontabletter och kortisonspruta.
Det enda som återstår är väl vaccin, men är det för sent för att prova i år?

Jag ger det nästa år också, annars måste jag flytta från Sverige...

Det är för sent att påbörja vaccination (hyposensibilisering) nu ja. Har för mig jag började i Okt/nov.

Ja alltså.. jag tar 3-4 tabl á 5 mg Desloratadin (samma verksamma substans som i Aerius) /dag året runt. Men det är pga nässelutslag och inte pollenallergi. Hör av dig till läkare innan du höjer dosen.

leo1
2014-03-27, 22:22
Vilka tabletter är det som gäller mot nästäppa egentligen? Jag sköljer ju näsan för att slippa vidriga nässprayer men det är inte helt okej. Jag blir tät i näsan och det sprider sig upp till ögonen. Såhär står det på apotekets hemsida:

• Tabletter: Det verksamma ämnet Cetririzin finns i till exempel Acura, Cetirizin och Zyrlex. Loratadin finns i till exempel Clarityn och Loratadin. Kestine som innehåller ebastin kan man ta dubbel dos av vid svåra besvär. Alla tabletter är antihistaminer och motverkar det ämne som bildas vid en allergisk reaktion och ger effekt inom cirka en timme. Antihistamin fungerar bra mot till exempel ögonbesvär, rinnsnuva och nysningar, men mindre bra mot nästäppa. Tabletter är ett bra alternativ om du har besvär i både näsa och ögon. Det kan vara individuellt vilket ämne som passar bäst så prova dig fram.

Ceejays adept
2014-03-28, 20:23
Idag fick man pollenallergin som en jävla smäll i ansiktet, rann för tusan både från näsa och ögon konstant under hela arbetsdagen. Jag såg fan ut att typ ha knarkat och supit 10 dagar i sträck, jävla zombie

R Scarpa27
2014-03-28, 20:48
Idag fick man pollenallergin som en jävla smäll i ansiktet, rann för tusan både från näsa och ögon konstant under hela arbetsdagen. Jag såg fan ut att typ ha knarkat och supit 10 dagar i sträck, jävla zombie

den smällen fick jag igår, var som en zombie, helt borta och död, sket i princip allt och var i en trött slowmotion värld.

PureWhey
2014-03-28, 21:03
Har tagit aerius ett par veckor nu, funkar bra. Får dock ofta huvudvärk, någon som upplever samma?

timoat
2014-03-29, 16:51
Har tagit aerius ett par veckor nu, funkar bra. Får dock ofta huvudvärk, någon som upplever samma?

Ingen huvudvärk hos mig!

Mazr
2014-03-29, 17:30
Ingen vetenskaplig studie, utan snarare en lösning som inte skadar att testa:

http://www.allt2.se/fri-fran-allergi/index.html

Avtrubbad
2014-04-23, 05:39
Fick mig en spruta med Depomedrol igår efter att ha tjötat lite. Blir intressant att se hur den verkar.

timoat
2014-04-23, 18:12
Fick mig en spruta med Depomedrol igår efter att ha tjötat lite. Blir intressant att se hur den verkar.

Kostnad, hur snabbt kom effekt och hur länge bör den räcka?

Avtrubbad
2014-04-24, 07:12
Kostnad, hur snabbt kom effekt och hur länge bör den räcka?

68 Kronor kostade den på apoteket.
Började hjälpa redan igår på eftermiddagen tyckte jag mig känna effekt. Tog ingen allergitablett på morgonen i allafall.
Körde ett bröstpass igår och kände mig väldigt pigg jämfört med de senaste passen under veckan.

Idag känner jag inget alls av att det kliar eller att jag är snuvig. Läkaren sa att den skulle hålla 3-4 veckor.

timoat
2014-04-24, 14:50
68 Kronor kostade den på apoteket.
Började hjälpa redan igår på eftermiddagen tyckte jag mig känna effekt. Tog ingen allergitablett på morgonen i allafall.
Körde ett bröstpass igår och kände mig väldigt pigg jämfört med de senaste passen under veckan.

Idag känner jag inget alls av att det kliar eller att jag är snuvig. Läkaren sa att den skulle hålla 3-4 veckor.

Vänta, fick du administrera sprutan själv? En injektion med kanyl?*spy*

rolf
2014-04-24, 19:13
Jag har käkat Loratadin mot pollenallergi så länge jag kan minnas, minst 15 år. I år har jag varit helt förstörd av pollen och inte fått nån hjälp alls av det. Bytte idag till Aerius-kopia och gick från död till levande på 20 minuter. Jävlar vilken skillnad! Nån som har koll på om/hur snabbt man utvecklar resistans mot antihistaminer? Det här var ju rentav löjligt. Har mått så dåligt helt i onödan.

Vitkål
2014-04-24, 19:15
Förstår mig inte på det här. Tisdag och onsdagsmorgonen den här veckan var ett helvete, idag kände jag knappt av det överhuvudtaget.

Angel
2014-04-24, 21:37
Socialstyrelsen gick väl ut för några år sedan och avrådde starkt från kortisoninj? De läkare jag jobbar med vägrar skriva ut det.

Angel
2014-04-24, 21:39

Du kan gå till Allergimottagninen som ligger vid Almedal?!

Avtrubbad
2014-04-24, 21:42
Vänta, fick du administrera sprutan själv? En injektion med kanyl?*spy*

Nej läkaren satte nålen, men det var brist på det där och det fanns en vial på ett apotek i närheten.

Men den finns som färdigpaketerad spruta också.

Avtrubbad
2014-04-24, 21:52
Socialstyrelsen gick väl ut för några år sedan och avrådde starkt från kortisoninj? De läkare jag jobbar med vägrar skriva ut det.

Han sa att allmänläkare brukar vara lite kinkiga med att använda kortison.

Angel
2014-04-25, 06:42
Han sa att allmänläkare brukar vara lite kinkiga med att använda kortison.

Ja om inte annat brukar de ju förhålla sig till de medicinska riktlinjer som finns..

BigSpawn
2014-04-25, 07:23
Förstår mig inte på det här. Tisdag och onsdagsmorgonen den här veckan var ett helvete, idag kände jag knappt av det överhuvudtaget.

Åt du nått annat till frukost? Jag vet att ingen verkar ens reflektera över posterna om Citronsyra och att det säkert verkar som flum för de flesta men finns faktiskt dom som blivit av med allergin genom att utesluta det.

Avtrubbad
2014-04-25, 07:23
Ja om inte annat brukar de ju förhålla sig till de medicinska riktlinjer som finns..

Möjligt, varför de är så restriktiva med det?

Nu har det gått några dagar och är helt utan besvär i alla fall.

Angel
2014-04-25, 19:47
Möjligt, varför de är så restriktiva med det?

Nu har det gått några dagar och är helt utan besvär i alla fall.

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=6323

http://www.dagensmedicin.se/vetenskap/luftvagarna/pollenallergiker-far-betala-for-gammalmodig-behandling/

– Det är en gammalmodig, dåligt dokumenterad behandling med biverkningar, säger Lars Gottberg, överläkare vid allergimottagningen på Södersjukhuset i Stockholm, till Dagens Nyheter.

R Scarpa27
2014-04-25, 19:57
trött på allergin...
orkar ingenting just nu trött som attan hela dagarna, snuvvig & känns som jag fått astma typ andas tungt och flåsar lätt, även fått kass hy det senaste.

känner mig och ser ut som ett lik just nu.

ska testa kickastarta om med dubbeldos av tabletter?
eller är de spruta som gäller kanske.

Ajemän
2014-04-25, 20:03
trött på allergin...
orkar ingenting just nu trött som attan hela dagarna, snuvvig & känns som jag fått astma typ andas tungt och flåsar lätt, även fått kass hy det senaste.

känner mig och ser ut som ett lik just nu.

ska testa kickastarta om med dubbeldos av tabletter?
eller är de spruta som gäller kanske.

Jag hoppade på dubbeldos Aerius (på egen risk såklart) och det gjorde susen. Fick noll effekt av medicinen innan, nu mår jag kanon :)

R Scarpa27
2014-04-25, 20:07
Jag hoppade på dubbeldos Aerius (på egen risk såklart) och det gjorde susen. Fick noll effekt av medicinen innan, nu mår jag kanon :)

precis min tanke jag tänkt att göra har hört från flera att dubbeldos piskar på effekten och börjar hjälpa.. startar redan imon bitti för första test

timoat
2014-04-25, 22:21
Jag kör 3 aerius om dan när det är som värst. Sjuka är att dewt alltids känns som att man har kass kondis, en trappa o man är sjukt andfådd!

R Scarpa27
2014-04-26, 05:37
Jag kör 3 aerius om dan när det är som värst. Sjuka är att dewt alltids känns som att man har kass kondis, en trappa o man är sjukt andfådd!

Haha vet upplever det så med inte orkat träna överhuvud taget på ganska länge nu.

Vitkål
2014-04-26, 13:07
Åt du nått annat till frukost? Jag vet att ingen verkar ens reflektera över posterna om Citronsyra och att det säkert verkar som flum för de flesta men finns faktiskt dom som blivit av med allergin genom att utesluta det.

Jag äter inte frukost, första målet är lunch på jobbet runt 13:00 och jag stiger upp 09, därför jag inte brydde mig om den posten. Tack ändå.

Tisdag och onsdag var förjävliga, torsdag och fredag var det som om jag inte hade någon allergi. Bortamatch i natt och nu när jag åkte hem var det olidligt. Folk satt fan och kollade på mig på tuben för mina ögon.

Sniggel
2014-04-26, 13:33

När jag hade stora allergiproblem så upplevde jag exakt samma sak av av loratadin och cetrizin (kanske inte aptitförändrignar dock). Dessutom med utebliven lindring på allergin. Sömnproblemen blev dessutom värre med tiden istället för tvärtom. Värdelöst :P

Nässkölj måste jag verkligen rekommendera! Ja visst är det obehagligt första gångerna. Dels för att man inte är van och dels för att det svider nåt så in i helvete och att det tar tid för att näsgångarna är helt igenproppade. Min dåvarande partner fick "applicera tryckluft" för att vattnet skulle kunna ta sig igenom de första gångerna. Tur man hade en så förstående och svåräcklad partner :D
Men efter en vecka så fattar man varför det är bra då det rensar ut både snor och allergener och på så vis minskar även inflammationen och allergin tenderar att lugna ner sig.
Kom över äcklighetskänslan och gör det! Tror inte du ångrar dig.

timoat
2014-04-26, 13:40
Nässkölj måste jag verkligen rekommendera! Ja visst är det obehagligt första gångerna. Dels för att man inte är van och dels för att det svider nåt så in i helvete och att det tar tid för att näsgångarna är helt igenproppade. Min dåvarande partner fick "applicera tryckluft" för att vattnet skulle kunna ta sig igenom de första gångerna. Tur man hade en så förstående och svåräcklad partner :D
Men efter en vecka så fattar man varför det är bra då det rensar ut både snor och allergener och på så vis minskar även inflammationen och allergin tenderar att lugna ner sig.
Kom över äcklighetskänslan och gör det! Tror inte du ångrar dig.

Problemet är att jag är öronbarn, hade rör 14 gånger (ingen överdrift) och har alltid haft lite problem med tex tryckutjämning ect.

Sniggel
2014-04-26, 13:50
Ok. Dock ska det inte påverka trycket nämnvärt om det faktiskt rinner rätt igenom. Är det stopp i näsgångarna blir det ju lite klurigt men om där är små öppningar ska det, om man är avslappnad, rinna rätt igenom och lösa med sig snor så att det "eroderar" och öppnar upp med tiden.

Förstår att det är läskigt och att man förmodligen gör fel i början och får kallsupar och diverse om man inte kan slappna av inför sköljningen. Men när man väl lärt sig tekniken är det lätt och känns heller inte obehagligt.

rolf
2014-04-26, 14:46
Såg att andra i tråden tagit 2-3 aerius med gott resultat, så jag gjorde också det tillsammans med 2 loratadin (istället för 1) och 2 doser kortisonnässpray per dag (istället för 1) och upplever ääääntligen lite lindring av symptomen. Största skillnaden är i näsan, jag kan andas genom näsan första gången på en vecka och det rinner inte SÅ mycker snor. Jag tror inte jag är lika jävla slut och anfådd hela tiden heller. Ögonen kliar och rinner fortfarande som satan, kanske t.o.m. mer än innan. Någon som lyckats åtgärda det på nåt bra sätt? Testade sambons linsvätska i ögonen igår bara för att det fanns hemma men kan inte påstå att det hjälpte något speciellt.

Rikard Jansson
2014-04-26, 14:47
Underbart att det ska dra igång innan man ska göra ett fystest man tränat inför i flera månader :)

Holabandola
2014-04-26, 14:50
jag har ett tips.
Jag köpte ett pollen/kupefilter och klippte i remsor, sen satte jag dessa i alla mina fönsters ventilation, så all luft som nu kommer in i lägenheten är helt pollenfri. Det fungerar fantastiskt bra och kostade 50kr, inte ett pollen här inne och jag får fullständig pollenvila hemma.
Jag har problem med att äta mediciner så jag måste prova alla naturliga lösningar först.
Jag kan rekomendera näsfilter, gå in på ebay och sök på nose filter. Denna är bäst av de jag prövat. http://www.ebay.com/itm/Free-shipping-Nose-Mask-Pit-14piece-regular-Invisible-Breathing-filter-/121327336411?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c3fac3bdb

syns knappt att man bär den, halvdyrt men pengar spelar ingen roll om man får må bra.Funkar dock dåligt att konditionsträna med den på sig, syresättningen räcker inte till. Så när jag tränar ute har en ansiktsmask
http://www.ebay.com/itm/Respro-Sportsta-Antipollution-Bike-Motorcycle-Commuter-Pollen-Filter-Face-Mask-/400699214676?pt=UK_Helmets_Headwear_Balaclavas_Mas ks_Tubes&hash=item5d4b88cb54

Red Apple
fel tråd :D

rolf
Underbart att det ska dra igång innan man ska göra ett fystest man tränat inför i flera månader :)

:(
Perfekt inför serie 2 också.

PowPow
2014-04-28, 13:27
Folk kanske redan har koll på det (jag visste det inte..), men Desloratadin Sandoz finns receptfritt nu. Det är samma som Aerius.

Raschmus
2014-04-28, 13:33
Mitt enda tips är att göra fransförlängning (?), alltså klistra på lite fransar så dom ser mascarade ut, så slipper du mascara. Tjejen gör det iaf när hon har pollen

Underlättar nånting

timoat
2014-04-29, 05:06
Nu är det riktigt illa för mig igen... Kör tre Aerius om dagen, uppdelat på morgon, eftermiddag och kväll. Värst är det på kvällarna. Har stängt fönster i rummet. Bra nyheter att Aerius är receptfritt, slipper man pynta 200 spänn för att få det utskrivet. *gah!*

Är det nån som vet VARFÖR man inte ska ta mer än x tabletter om dagen? Är det för att kroppen bygger upp nån sorts resistens, eller är det dåligt för njurarna ect?

Kryss
2014-04-29, 09:21
Folk kanske redan har koll på det (jag visste det inte..), men Desloratadin Sandoz finns receptfritt nu. Det är samma som Aerius.

Hittade detta till stor förvåning förra veckan, total glädje! Halva priset samt inget receptfixande, desloratadin funkar toppen för mig.

PowPow
2014-04-29, 10:13
Hittade detta till stor förvåning förra veckan, total glädje! Halva priset samt inget receptfixande, desloratadin funkar toppen för mig.

Gött för dig. Jag gav Aerius ett försök för något år sedan men tyckte inte jag blev mindre seg av det än av någon av de andra pillerna. Antagligen är det väl allergin som sådan som gör mig seg i bollen /=

Men ska testa det igen när min nuvarande Loratadin är slut.

ARMSTARK
2014-04-29, 10:57
Ett ekonomitips till alla allergiker; köp alltid de billigaste allergimedicinerna, de dyra fungerar inte bättre. Recept garanterar inte heller högre effekt, bara att de kan vara farliga i stora doser alternativt beroendeframkallande.

svag74
2014-04-29, 16:56
Knappt kunnat sova på några nätter nu, helt täppt i näsan av björkpollenallergin, och röda kliande ögon.
Igentäppt snok leder till att man andas genom munnen, vilket leder till att man vaknar varannan timme med ont i käften, tungan torr och stel som en cementklump, läppar och kinder alldeles igentorkade och svidande - upp och dricka lite, och försöka snyta även om det är lönlöst, sen tillbaks och sova nån timme till, o.s.v.

Vetefan vad man ska testa, Cetirizin som jag hade för mig hjälpte hyfsat förra säsongen verkar inte hjälpa alls, och nu är det värre än jag nånsin upplevt tidigare.
Igen med fönster och hålla sig instängd, öppna och vädra när det kommer regn, är väl allt man kan göra :(

rolf
2014-04-29, 17:57
Knappt kunnat sova på några nätter nu, helt täppt i näsan av björkpollenallergin, och röda kliande ögon.
Igentäppt snok leder till att man andas genom munnen, vilket leder till att man vaknar varannan timme med ont i käften, tungan torr och stel som en cementklump, läppar och kinder alldeles igentorkade och svidande - upp och dricka lite, och försöka snyta även om det är lönlöst, sen tillbaks och sova nån timme till, o.s.v.

Vetefan vad man ska testa, Cetirizin som jag hade för mig hjälpte hyfsat förra säsongen verkar inte hjälpa alls, och nu är det värre än jag nånsin upplevt tidigare.
Igen med fönster och hålla sig instängd, öppna och vädra när det kommer regn, är väl allt man kan göra :(

Du beskrev precis mitt liv just nu. Sjukt jobbigt. Efter 10 dagar med kortisonnässpray så tycker jag mig dock att stunderna när jag faktiskt kan andas lite genom näsan kommer oftare.

Ajemän
2014-04-29, 18:33

Hmmmm kanske en luftfuktare i sovrummet?

Sohlsken
2014-04-29, 19:21
Denna dagen har jag varit som en zombie, är det fortfarande och jag har de vanliga (för mig) symtomen: ont i nackskinnet, tungt huvud, ont i ögonen.

FML, jag känner med er.

+1 på luftfuktare.

Tobbey
2014-04-29, 19:43
Sömnen påverkas skitmycket :( Vaknat 3 gånger i natt och haft andningssvårigheter. Varit tvungen att ta min Bricanyl vid varje uppvaknande. Sjukt störande, och jobbigt att behöva gå runt trött under dagen.

Squidh
2014-04-29, 19:46
Sömnen påverkas skitmycket :( Vaknat 3 gånger i natt och haft andningssvårigheter. Varit tvungen att ta min Bricanyl vid varje uppvaknande. Sjukt störande, och jobbigt att behöva gå runt trött under dagen.

Samma här, tog igårkväll min pollermedicin (piller) på kvällen och sov som ett barn och inga besvär på morgonen =) Jag ska prova ett gäng nätter till och ser ifall det håller i sig.

Ajemän
2014-04-29, 20:05
P.s det sätter sig massor pollen i håret - duscha innan ni lägger er!

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

leo1
2014-05-01, 18:53

Nu är det riktigt illa för mig igen... Kör tre Aerius om dagen, uppdelat på morgon, eftermiddag och kväll. Värst är det på kvällarna. Har stängt fönster i rummet. Bra nyheter att Aerius är receptfritt, slipper man pynta 200 spänn för att få det utskrivet. *gah!*

Är det nån som vet VARFÖR man inte ska ta mer än x tabletter om dagen? Är det för att kroppen bygger upp nån sorts resistens, eller är det dåligt för njurarna ect?

Jag undrar också det här med mer än en tablett om dagen. Jag fick tag på en åtrovärd ask med desloratidin sandoz, den sista på det tredje apoteket jag försökte på:d

Det står en tablett dagligen på asken och damen i kassan sa att annat skulle rådfrågas av läkare. Någon som frågat läkare?

För mig är det illa på kvällen. Hade gärna tagit en tablett då också.

timoat
2014-05-01, 19:13
Jag undrar också det här med mer än en tablett om dagen. Jag fick tag på en åtrovärd ask med desloratidin sandoz, den sista på det tredje apoteket jag försökte på:d

Det står en tablett dagligen på asken och damen i kassan sa att annat skulle rådfrågas av läkare. Någon som frågat läkare?

För mig är det illa på kvällen. Hade gärna tagit en tablett då också.

Jag tar en på morgonen och en på kvällen nu, det verkar räcka.

rolf
2014-05-01, 19:25
Kan vi starta en stöd-tråd för oss som är deprimerade hur klena vi är i gymmet under pollensäsongen? Jag har ett behov av att bryta ihop mot nåns axel.

JHilding
2014-05-01, 19:33
Varför blir man allergisk mot gräs och träd, något av det mest naturliga som finns på denna jord? Och varför har typ halva Sveriges befolkning pollenallergi? Vad är förklaringen?

Jag blir så arg! Jag är klen och trött!*gah!*

_Larre_
2014-05-01, 20:19
Kan inte påstå att jag är överdrivet klen av allergin, men man är så less och omotiverad. Plus att jag kan få andnöd vid för hög puls.

Käkat receptbelagt i 4 dagar nu och det har blivit bättre men är helt sinnessjukt vad det sitter i. Orkar inte läsa alla sidor men är det någon som fått "den där sprutan" som man läst om som sägs fungera så bra?

PureWhey
2014-05-01, 20:21
Kan inte påstå att jag är överdrivet klen av allergin, men man är så less och omotiverad. Plus att jag kan få andnöd vid för hög puls.

Käkat receptbelagt i 4 dagar nu och det har blivit bättre men är helt sinnessjukt vad det sitter i. Orkar inte läsa alla sidor men är det någon som fått "den där sprutan" som man läst om som sägs fungera så bra?

Kortisonspruta, fick en igår. Inte så dyrt, 200:- för själva sprutan, besöket kostade mer 300:-.

timoat
2014-05-01, 20:28
Kortisonspruta, fick en igår. Inte så dyrt, 200:- för själva sprutan, besöket kostade mer 300:-.

Men man kan få moon face av kortison! :d

PureWhey
2014-05-01, 20:31
Men man kan få moon face av kortison.

Blott en jordnöt.

_Larre_
2014-05-01, 22:43

Vad sa dom om effekt, hur länge dröjer det innan den verkar och funkar det till 100%? För just nu är jag rädd att pollen kommer förstöra hela sommaren.

PureWhey
2014-05-01, 23:49
Vad sa dom om effekt, hur länge dröjer det innan den verkar och funkar det till 100%? För just nu är jag rädd att pollen kommer förstöra hela sommaren.

Effekten varierar, 2-3 dagar. Def.värt :)

Skickat ifrån böjracket

andeem
2014-05-02, 04:17

Jag sa till min läkare att en tablett (loratadin) inte räcker hela dygnet och då sa han "ta en till då". Så nu gör jag det. Och ibland en tredje också.

Ajemän
2014-05-02, 06:57

Jag tog en för några år sedan och märkte ingen skillnad *grr27*

Nutrid
2014-05-02, 07:06
Lever än så länge men fan vad tungt det kommer bli under maj.

Kör clarityn varje morgon och funderar på att köpa nasaleze (fiber som lägger sig i ett hölje i näsan för att stoppa allergenerna från att träna in i näsan)

Swagalicious
2014-05-02, 08:59
Lever än så länge men fan vad tungt det kommer bli under maj.

Kör clarityn varje morgon och funderar på att köpa nasaleze (fiber som lägger sig i ett hölje i näsan för att stoppa allergenerna från att träna in i näsan)

Använder nasaleze varje sommar, definitivt bästa nässprayen enligt mig. Man känner inte ens när man tar den!

Tjockiz
2014-05-02, 09:27
Varför blir man allergisk mot gräs och träd, något av det mest naturliga som finns på denna jord? Och varför har typ halva Sveriges befolkning pollenallergi? Vad är förklaringen?

Jag blir så arg! Jag är klen och trött!*gah!*

Vi skövlar skog, träden pollenbeskjuter oss.

Aldrig haft en sån här reaktion innan, tror ni det är pollen eller förkylning?
Rinnande näsa som e täppt, påverkad röst dock ej slemmig hals längre och inget ont alls.
Vill kunna träna utan infektionsnojja.

Nutrid
2014-05-02, 09:41
Använder nasaleze varje sommar, definitivt bästa nässprayen enligt mig. Man känner inte ens när man tar den!

Då köper jag en idag. Tack för tipset ;)

rolf
2014-05-02, 15:07
Vi skövlar skog, träden pollenbeskjuter oss.

Aldrig haft en sån här reaktion innan, tror ni det är pollen eller förkylning?
Rinnande näsa som e täppt, påverkad röst dock ej slemmig hals längre och inget ont alls.
Vill kunna träna utan infektionsnojja.

Låter som mina allergisymptom. Jag hade testat träna!

Swagalicious
2014-05-02, 17:11
Då köper jag en idag. Tack för tipset ;)

Haha gött! Hoppas den funkar för dig med! :) Tar ju tyvärr några säsonger med en smärre dödslängtan innan man hittar det som passar.

leo1
2014-05-18, 18:05
Ja, herre min skapare! Efter blött väder blev det en pollenexplosion! Rinnande ögon hosta och snuva från helvetet! Nu blir det tabletter morgon och kväll. Desloratidin sandoz verkar ha blivit receptbelagt tills vidare pga det nästan är slutsålt?

Bubblan84
2014-05-18, 18:07
Kan pollenallergi ge svullna lymfkörtlar på halsen eller är det både pollenallergi och virus jag lider av?

timoat
2014-05-18, 18:21
Ja, herre min skapare! Efter blött väder blev det en pollenexplosion! Rinnande ögon hosta och snuva från helvetet! Nu blir det tabletter morgon och kväll. Desloratidin sandoz verkar ha blivit receptbelagt tills vidare pga det nästan är slutsålt?

Nej fan, säg inte så! Jag har bara 2 tabletter kvar, och räknade med att jag skulle kunna köpa utan att behöva pynta 200 spänn igen till en läkare för att skriva ut dem... Vad kostar de förresten? Jag fick 100 st för 85 kr har jag för mig.

nanork
2014-05-18, 18:26
Nej fan, säg inte så! Jag har bara 2 tabletter kvar, och räknade med att jag skulle kunna köpa utan att behöva pynta 200 spänn igen till en läkare för att skriva ut dem... Vad kostar de förresten? Jag fick 100 st för 85 kr har jag för mig.

Var slut i hela stan här. Men fanns massor på ett av apoteken på nätet. (Loratadin)
Hade hemma inom 24h!

timoat
2014-05-18, 18:35
Var slut i hela stan här. Men fanns massor på ett av apoteken på nätet. (Loratadin)
Hade hemma inom 24h!

Men det måste vara desloratadin, det är inte samma sak! Loratadin finns i vanliga clarityn.

leo1
2014-05-18, 18:39
Men det måste vara desloratadin, det är inte samma sak! Loratadin finns i vanliga clarityn.

Funkar desloratidin bra för dig? Tar du nåt mer?

Rikard Jansson
2014-05-18, 18:40
Från att ha varit vaken av att hosta ut lungorna om nätterna till ingenting av kestine så kan jag rekommendera att prova det iaf :)

timoat
2014-05-18, 18:51
Funkar desloratidin bra för dig? Tar du nåt mer?

Desloratadin fungerar svinbra hoppas jag, inga symptom alls, och när jag glömde ta dem en dag så fick jag nysningar direkt. Jag tar en på kvällen och en på morgonen. Jag tar en astmasprey också, men den fungerar mindre bra, den är inte luftrörsutvidgande som min bricanyl var, men tror den hjälper lite iallafall.

Kan säg att jag på senaste veckan fått en jäkla djup rosslande hosta, och jag hostar upp det mest vidriga gröna slemmmet man kan tänka sig, tjockt som fan också, nästan som tuggummi. Vet ej vad det beror på , men kan vara nån av medicinerna, Har aldrig haft någon liknande innan.

Bubblan84
2014-05-19, 07:37
Kan pollenallergi ge svullna lymfkörtlar på halsen eller är det både pollenallergi och virus jag lider av?

Upprepar min fråga, någon som vet? "Kan pollenallergi ge svullna lymfkörtlar på halsen eller är det både pollenallergi och virus jag lider av?"

sockerfar
2014-05-19, 07:51
Värt att köpa medicin nu mot björk? Är det inte över typ snart iaf?

hampfuz
2014-05-19, 08:05
Upprepar min fråga, någon som vet? "Kan pollenallergi ge svullna lymfkörtlar på halsen eller är det både pollenallergi och virus jag lider av?"

Ja, allergier kan ge svullna lymfkörtlar. Immunförsvaret aktiveras i båda fallen.

Bubblan84
2014-05-19, 08:14
Ja, allergier kan ge svullna lymfkörtlar. Immunförsvaret aktiveras i båda fallen.

Tack för svar! Bra att veta :)

Nutrid
2014-05-19, 08:21
Den här nya medicinen "Allegra" som inte gör dig trött gillar jag starkt. Kört i några dagar och måste säga att jag märker skillnad på den och clarityn, loratadin etc.

Allegra + ögondroppar + nässpray + dusch varje kväll innan sänggående + nya sängkläder = win

sockerfar
2014-05-19, 09:57
Någon som får kliande hud / finnar av pollen?

Ajemän
2014-05-19, 10:20
Den här nya medicinen "Allegra" som inte gör dig trött gillar jag starkt. Kört i några dagar och måste säga att jag märker skillnad på den och clarityn, loratadin etc.

Allegra + ögondroppar + nässpray + dusch varje kväll innan sänggående + nya sängkläder = win

Ska prova den då :)

Sån fail att vara pollenallergiker. Allergisk mot livet...

Någon som har koll på hur konditionsträning under pollenpåverkan, blir det liksom motsvarande höghöjdträning eller är det bara bortkastad tid? För det går inte snabbt att löpa minsann...

ViktorC
2014-05-19, 16:42
Fick bekräftat nyss att min förkylning inte varit någon förkylning och jag tydligen är allergisk mot typ allt. Fick med mig lite mediciner hem, Cetirizin och en nässpray som heter Avamys, någon som har erfarenhet av dessa?

#FuckBjörkGråboGräsHundarKatterDamm #AlltidSnuva

Alexton
2014-05-19, 17:28
Har inte testat dina mediciner. Själv så använder jag sprey och ögondroppar för att slippa bli seg som jag blir av tabletterna.

Min läkare sa att man kan få olika slags reaktion av pollen beroende på sort. Exempelvis använder jag nässprey mot gräspollen och ögondroppar mot ek.

rolf
2014-05-19, 18:56
Fick bekräftat nyss att min förkylning inte varit någon förkylning och jag tydligen är allergisk mot typ allt. Fick med mig lite mediciner hem, Cetirizin och en nässpray som heter Avamys, någon som har erfarenhet av dessa?

#FuckBjörkGråboGräsHundarKatterDamm #AlltidSnuva

Haha, jag har också alla dom. Plus al och häst. FML. :D

Har tyvärr inte testat någon av medicinerna du nämner. Hoppas det funkar!

Ajemän
2014-05-24, 08:45
Finns det mindre lagliga metoder som fungerar mot pollen?

Ajemän
2014-05-24, 11:58
Efedrin verkar finnas i vissa lite ovanligare allergimediciner. Någon som har erfarenhet av detta för att motverka tröttheten av allergin?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Tiima
2014-05-25, 00:03
Någon som får kliande hud / finnar av pollen?

Jag får finnar och kliande hud i ansiktet av min pollenallergi och mår jättedåligt av det. :(

Trodde jag var ensam om detta. Klådan känns som att man har katthår eller damm i ansiktet. Och finnarn är svårklämda och mer vätskande. Sjukr deprimerande med finnar vid 32-års ålder. :(

timoat
2014-05-25, 00:12
Min allergi verkar helt ha försvunnit, har inte tagit Aerius på en vecka och har inga symptom. Måste vara björk som är min största bov.

Tiima
2014-05-25, 01:31
Någon mer som har jättesvår pollenallergi fast negativa provsvar på allergitesterna?
Jag har klåda i ögon, näsa, ansikte och lite i halsen, svidande läppar och en fruktansvärd trötthet återkommande varje år från ca mitten av mars till slutet av september. Och inget av dom här symtomen på de andra månaderna.

Känner mej så knäckt och så dålig av allergin och det känns inte som att läkarna tar en på allvar. Äter aerius, tar nasonex kortisonspray och lomudal ögondroppar men de hjälper bara lite. Hade önskat vaccin eller kortisonspruta men läkarna vill inte hjälpa mej.

Har till och med varit sjukskriven från jobbet snart en månad pga utmattning och jag tror att tröttheten från allergin är en stor orsak till att jag blivit utmattad. Vill aldrig hamna i detta tillstånd igen....har varit rena mardrömmen. Börjar komma tillbaka till livet igen men alla jobbiga allergisymtom börjar oxå komma tillbaka nu när jag börjar lämna lägenheten och vara utomhus igen. Kände ingenting de veckorna jag låg inomhus och alla mina finnar flrsvann helt. Nu är dom oxå tillbaka. .... :(

timoat
2014-05-25, 01:34
Testa Aerius, eller den desloratadin som finns på apotket, Sandoz

timoat
2014-06-14, 12:32
jaha, då kom man ner till skåne, och allergin slår till igen. Det måste alltså vara gräs jag är allergisk mot. Får hoppas att det lokala apoteket har Sandoz inne.

Ajemän
2015-02-15, 13:32
Någon som provat vaccinering mot pollen?

leo1
2015-04-20, 20:21
I år tar jag inga risker! Med början nu blir det en tablett desloratidin Sandoz om dagen, innetabletten från förra året:)

Nån som känt av symtom än?

bear.flowertwig
2015-04-20, 20:34
Jaså, är den bra? Få biverkningar?

Börjar fundera på om min förkylning verkligen är en förkylning...

leo1
2015-04-20, 20:38
Har för mig att den varit receptbelagd innan och man ska inte bli trött av den. Tog slut på apoteken vid förra sommarens pollenbomb.

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20110122000056

Kimball
2015-04-20, 21:09
Jaså, är den bra? Få biverkningar?

Börjar fundera på om min förkylning verkligen är en förkylning...

Tänkte samma sak, efter 3 dagar med kortison nässpray och 1 tablett loratadin dagligen är jag som ny igen! Aldrig märkt av pollen innan..

Tisu
2015-04-21, 06:18
Någon som provat vaccinering mot pollen?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6907782&postcount=7

Hittills i år har jag haft lite nysningar, men de andra på kontoret som är allergiska klagar konstant på att de känner sig förkylda, snuviga, trötta och hängiga. Så jag hoppas att denna sommar blir lika bra som de två tidigare. Båda 2013 och 2014 var väldigt bra för mig, nästan symptomfri. Kunde vara spontan och röra mig fritt, ingen trötthet av antihistaminer eller så.

timoat
2015-04-21, 08:44
Knaprat Sandoz i 3 veckor nu, inga symptom än så länge men jag har för mig att det är i juni det brukar komma för mig.

Vinylsvarv
2015-05-16, 10:30
Enligt läkare har jag viss gräsallergi dock brukar det vara mest nysningar/snorig. Var nu förkyld förra veckan (trött i kroppen, segt snorig) nu är jag lite trött(som vanligt) dock med kli i halsen sen i måndags när jag rör på mig mer än att gå runt i lägenheten.

Har inte tagit någon antihistamin, så vart drar man gränsen för träning läser man runt så klassar vissa kli i halsen = ont i halsen, har kört lungt denna vecka med långpromenader + "teknikträning" för vet inte om man vågar ta i om det nu skulle vara en efterhängsen förkylning och inte pollen. Hur skulle ni göra? *gah!*

Holmeros
2015-06-18, 09:44
Såja, nu börjar halterna av gräspollen öka och problem följer med i ökningen.

Den här jävla djungeln av mediciner är fan ett helvete. Vad är senaste rönen, vad funkar bäst?

Blomkål
2015-06-18, 11:20
Förra året var ett rent helvete mellan mitten på maj tills nu ungefär medan detta år har varit i stort sett problemfritt för min del. Någon annan som upplevt detsamma?

martikainen
2015-06-18, 13:15
Förra året var ett rent helvete mellan mitten på maj tills nu ungefär medan detta år har varit i stort sett problemfritt för min del. Någon annan som upplevt detsamma?

Snarare tvärtom trots att jag nu är inne på år nr 2 mot gräs & björk vaccination. Haft en riktigt jobbig vår :/

Börjat lugna sig lite nu i Örebro men snart slår väl gräset till, och alla andra mindre vanliga allergier man har.

*Flash*
2015-06-19, 06:38
Var glada att ni inte är extremt allergiska mot cigarettrök alltså, det finns överallt och hela tiden och året om..lägg till allergier mot massa annan skit, pollen eller ngt. Vet inte ens riktigt vad jag inte tål då jag inte testat mig för det.
Lite astma på det också såklart.
Tar väl en 7 olika mediciner varje dag året om för att i bästa fall må halvdant, överväger om det går att vaccinera bort något av skiten alltså.*cry*

Frantic
2015-06-19, 08:40

Här har du en. Jag har inte märkt något alls i år.

Avtrubbad
2015-06-19, 09:50
Här har du en. Jag har inte märkt något alls i år.

Samma här, förra året va det katastrof. I år har jag knappt känt något alls.

Har en spruta med Depo-Medrol liggande i skafferiet och 2 stycken till uthämtningar på apoteket, så jag är redo i fall det blir jävligt i år igen.

leo1
2015-06-19, 17:48
Var glada att ni inte är extremt allergiska mot cigarettrök alltså, det finns överallt och hela tiden och året om..lägg till allergier mot massa annan skit, pollen eller ngt. Vet inte ens riktigt vad jag inte tål då jag inte testat mig för det.
Lite astma på det också såklart.
Tar väl en 7 olika mediciner varje dag året om för att i bästa fall må halvdant, överväger om det går att vaccinera bort något av skiten alltså.*cry*

+1 på det här.

Jag har nog inte riktigt förstått hur känslig jag är mot cigarettrök. Men vad är det som händer liksom? Slemhinnorna i näsan irriteras och sväller?

*Flash*
2015-06-19, 18:09
+1 på det här.

Jag har nog inte riktigt förstått hur känslig jag är mot cigarettrök. Men vad är det som händer liksom? Slemhinnorna i näsan irriteras och sväller?
Näsan, ögonen, halsen för mig reagerar och jag blir ännu känsligare för all annan skit som jag är allergisk mot och det kan hålla i sig i flera dagar om jag har otur med andningssvårigheter, irriterad/ont i halsen osv.*gah!*
Exakt vad som händer egentligen har jag aldrig tänkt på dock, vet bara att det är det som jag är mest allergisk mot utav allt och jag försöker gå omvägar runt, vända och gå åt andra hållet eller ibland till och med hålla andan helt tills jag nästan tuppar av när jag stöter på någon som röker/röklukt.

Jag menar blommor, gräs, björk m.m. kan ju inte hjälpa att dom börjar blomma/ge ifrån sig massa pollenskit osv men människor kan faktiskt låta bli att röka precis överallt (eller helst öht) och sluta med att fimpa PRECIS innan dom ska in någonstans men det gör dom inte de förbannade egotrippade idioterna.

Tänkt gå till läkare och försöka få hjälp med något som faktiskt fungerar bättre än allt jag redan tar för massmord av rökare är ju ännu inte tillåtet så.*rolleyes*
Men det känns som att man kanske bör försöka komma till någon slags specialist eller liknande?
Och vad finns det egentligen för astma eller allergimediciner som VERKLIGEN ger effekt?

Huungg
2015-06-23, 21:27
Utan nässpray fyller jag en hink med snor. Med nässpray fyller jag en hink med näsblod :(

timoat
2016-03-27, 21:44
Sådäja, dags igen. Ser att jag känner av det ett par veckor senare än när jag startade tråden, men nu kommer det. kliande i ögonen och nysningar. Helvete! Känner ni andra av det ännu?

Victuhh
2016-03-27, 22:41
Sådäja, dags igen. Ser att jag känner av det ett par veckor senare än när jag startade tråden, men nu kommer det. kliande i ögonen och nysningar. Helvete! Känner ni andra av det ännu?

Idag har det varit helt fruktansvärt, så ja *gah!*

PureWhey
2016-03-27, 22:58
Jupp, kände det som fan för ca 4-5(?) veckorsedan, knaprat tabletter, nässpray osv osv sedan dess.

DJJOHANSSON
2016-03-28, 09:16
Kan knappt andas på morgonen, tät i näsan när jag kommer fram till gymmet..

mattilainen
2016-03-28, 09:19
jag kan inte fatta att man kan må så dåligt.. Jag känner mig precis som jag är påväg att bli förkyld. Jag har lite ont i halsen, snuvig, trött, huvudvärk om jag anstränger mig etc. så jävla svårt att veta om man är på väg att bli sjuk eller allergi.. Antal träningspass har blivit lidande. Januari fick jag in 29 träningspass, februari 26, nu tror jag jag kommer få typ 16..

dream_theater_
2016-03-28, 12:15
Jag nyser konstant, näsan slutar aldrig rinna. Kan det vara så att jag har fått allergi?!

DJJOHANSSON
2016-03-28, 12:23
Jag nyser konstant, näsan slutar aldrig rinna. Kan det vara så att jag har fått allergi?!

Jag fick det när jag fyllde 20

hahavaffan
2016-03-28, 12:26
jag kan inte fatta att man kan må så dåligt.. Jag känner mig precis som jag är påväg att bli förkyld. Jag har lite ont i halsen, snuvig, trött, huvudvärk om jag anstränger mig etc. så jävla svårt att veta om man är på väg att bli sjuk eller allergi.. Antal träningspass har blivit lidande. Januari fick jag in 29 träningspass, februari 26, nu tror jag jag kommer få typ 16..+11111111111111111. Hade lite problem förra året, och vet inte om det är så att det blivit värre i år eller om jag dragit på mig nån jävla förkylning. Muskelmässigt känns allt 100 %, men så har man halsen, näsan och ögonen som är fucked up.

timoat
2016-03-28, 17:28
JA fy fan, sinnessjukt. Sprang bort till globen och inhandlade Sandoz och tryckte i mig 2 st nu, sen 2 till om ett par timmar. Jag har även köpt mig en luftrenare i år så den komer sättas igång nu. Hoppas på ordentlig sömn denna sommar iallfall.

Detta var modellen, och webhallen har bra pris nu.

Electrolux z9124

PureWhey
2016-03-28, 18:18
jag kan inte fatta att man kan må så dåligt.. Jag känner mig precis som jag är påväg att bli förkyld. Jag har lite ont i halsen, snuvig, trött, huvudvärk om jag anstränger mig etc. så jävla svårt att veta om man är på väg att bli sjuk eller allergi.. Antal träningspass har blivit lidande. Januari fick jag in 29 träningspass, februari 26, nu tror jag jag kommer få typ 16..

Jag får "influensa" varje gång. Ligger med feber, ledvärk, ingen ork osv varje år...

JA fy fan, sinnessjukt. Sprang bort till globen och inhandlade Sandoz och tryckte i mig 2 st nu, sen 2 till om ett par timmar. Jag har även köpt mig en luftrenare i år så den komer sättas igång nu. Hoppas på ordentlig sömn denna sommar iallfall.

Detta var modellen, och webhallen har bra pris nu.

Electrolux z9124

Köpte också en rackare :)

Vad kör ni för meds?

The_RobRoy
2016-03-28, 18:23
Ni kanske skulle flytta till ett land som inte har pollen ni reagerar på?

dream_theater_
2016-03-28, 18:26
Jag får "influensa" varje gång. Ligger med feber, ledvärk, ingen ork osv varje år...

Så har jag haft i fem dagar nu. Först i dag verkar jag komma tillbaka till liv. Känns faktiskt snarare som en förkylning än en allergireaktion.

Kryss
2016-03-28, 19:01
Är det värt att gå till läkarn, och slösa bådas tid, för att få desloratadin på recept? För större ask/billigare.

timoat
2016-03-28, 19:11
Är det värt att gå till läkarn, och slösa bådas tid, för att få desloratadin på recept? För större ask/billigare.

Det är väl relativt billigt nu på apoteket? 30 st för 60 kr. Minns att jag fick det på recept förförra sommaren, TROR det var 300 st för 120 spänn eller nåt. Sen lägger man till 200 för läkarbesöket. Så halva priset. Nån som nyligen fått det utskrivet som kan verifiera?

PureWhey
2016-03-28, 19:21
Ni kanske skulle flytta till ett land som inte har pollen ni reagerar på?

Ja tack

z_bumbi
2016-03-28, 19:23
Vad kör ni för meds?

Desloratedin
Montelukast Accord
Dymista
Depo-Medrol

mattilainen
2016-03-28, 22:04

ring vårdcentralen och du kan säkert få det per telefon. Om det är första gången du "söker" de så kasnke dom vill träffa dig men men..

Jag tar aerius (desloratadin) för jag har fått så mycket biverkningar av de andra. Ingen ökad hunger, ingen trötthet av dessa i alla fall!

timoat
2016-03-28, 22:20
Desloratedin
Montelukast Accord
Dymista
Depo-Medrol

Hur bra funkar denna coctailen för dig?

Ajemän
2016-04-14, 21:46
Hjälper era luftrenare?

lillaPiggy
2016-04-14, 22:48
gick till läkaren för att få recept, sen till apoteket och hämtade ut, 30 piller 60doser nässpray och 60ögondroppar, det räcker ju inte ens en månad, jävla lurendrejare.

leo1
2016-04-21, 15:13
Någon som känner av nåt i stockholmsområdet? Jag har grym snuva idag sen som vanligt om jag blir drabbad av nåt så sätter det sig på bihålorna som ett jävla brev på posten.

mattilainen
2016-04-21, 15:51
gick till läkaren för att få recept, sen till apoteket och hämtade ut, 30 piller 60doser nässpray och 60ögondroppar, det räcker ju inte ens en månad, jävla lurendrejare.

bara ringa nästa gång och be om förnyat recept.

timoat
2016-04-21, 16:17
bara ringa nästa gång och be om förnyat recept.

Hur länge kan man göra det? Jag fick mina utskrivna för 3 somrar sen. Och vem ringer man, sin husläkare? Sist jag gjorde det fick jag ändå pynta för utskrivningen av receptet.

Lipservice
2016-04-21, 18:08
Hur länge kan man göra det? Jag fick mina utskrivna för 3 somrar sen. Och vem ringer man, sin husläkare? Sist jag gjorde det fick jag ändå pynta för utskrivningen av receptet.

Gå in på 1177. Där kan du förnya direkt till din Vårdcentral genom att logga in på deras sidor med MobiltID eller liknande. Jag fick nya allergi tabletter utskriva, gick på en dag.
Man får skriva vad man hade för medicin och hur den hjälpte dig. Enkelt och funkar nog sålänge du har haft läkemedlet tidigare.

bear.flowertwig
2016-04-21, 20:10
Någon som känner av nåt i stockholmsområdet? Jag har grym snuva idag sen som vanligt om jag blir drabbad av nåt så sätter det sig på bihålorna som ett jävla brev på posten.

Jajamen. Snörvlade duktigt igår trots medicin och idag till det började regna. Och då har ändå inte "mina" pollensorter björk och gräs slagit ut fullt än... *rolleyes* Om det bara varit snuva och ögonkli, jag tappar ork och lust helt vilket är det värsta.

Ställer hoppet till att snart få en tid för att börja vaccinera mig på allergimottagningen. Någon som går dit?

Ajemän
2016-04-21, 20:17
Jajamen. Snörvlade duktigt igår trots medicin och idag till det började regna. Och då har ändå inte "mina" pollensorter björk och gräs slagit ut fullt än... *rolleyes* Om det bara varit snuva och ögonkli, jag tappar ork och lust helt vilket är det värsta.

Ställer hoppet till att snart få en tid för att börja vaccinera mig på allergimottagningen. Någon som går dit?

Googla vaccineringen ordentligt. Verkar inte värt det alls om du frågar mig (bieffekter/risk för värre allergier)...

bear.flowertwig
2016-04-21, 20:23
Googla vaccineringen ordentligt. Verkar inte värt det alls om du frågar mig (bieffekter/risk för värre allergier)...

Jaså, en kollega och hennes sambo var väldigt nöjda men får fråga googleläkaren om råd också då...

Verkar så hopplöst iom att jag tycker det blir allt värre.

Blomkål
2016-04-21, 20:34
Vet inte riktigt vad som har hänt men våren 2013 var hemsk, precis som alla förgående vårar. Däremot har jag sammanlagt haft max fem dagar vår 2014, 2015 och 2016 som varit jobbiga. Kan fortfarande ha lite besvär med ögonen när jag vaknar och behöver fräsa men är sedan bekymmersfri hela dagarna. Måste fortfarande vara försiktig med att peta runt i ögonen men annars är det lugnt.

Har jag växt ifrån pollen?

Avtrubbad
2016-05-02, 07:33
Fick mig min Depomedrolspruta i lördags... Märkte skillnad redan igår och idag var första dagen på länge jag inte varit helt död när jag gått upp på morgonen.

Macroman
2016-05-02, 15:04

Det beror på vad man menar med vaccinering. Jag har gjort en hyposensibilisering vilket innebär att man får sprutor var 6:e vecka i tre år. I början var det 1 g/vecka för att jobba upp till maxnivån.

Utfall: Oerhört bra! 95 % av symptomen borta. Hade värst problem med gräs dvs ville knappt gå ut när det var som varmast och soligast mitt i sommaren.

http://www.netdoktor.se/astma-allergi/artiklar/immunterapi-allergivaccination-och-hyposensibilisering/

z_bumbi
2016-05-02, 18:10
Hur bra funkar denna coctailen för dig?

Den funkade bättre förra året men år var jag lite sen med första sprutan så jag är fortfarande lite off. Om några dagar borde jag få "full effekt" av sprutan och då hoppas jag det avtar (ett rejält regnväder skulle också hjälpa upp det hela).

leo1
2017-05-30, 18:59
Sköönt med 2 dagars regn. Känns som jag har en skön våt, fuktande handduk över fejset.

Annat var det för några dagar sen då det var som att kliva in i en kokong av pollen när jag skulle in i bilen :d

timoat
2017-05-31, 05:45
Än så länge har det inte varit sååå illa för mig, kört Sandoz sen i miten av mars, en på kvällen, en eller två på morgonen och kanske en mitt på dan. Får se hur det är snart när resten av skiten slår ut. Kör även min elektrolux luftrenare 24/7

Stoltz
2017-05-31, 06:28
Vet inte riktigt vad som har hänt men våren 2013 var hemsk, precis som alla förgående vårar. Däremot har jag sammanlagt haft max fem dagar vår 2014, 2015 och 2016 som varit jobbiga. Kan fortfarande ha lite besvär med ögonen när jag vaknar och behöver fräsa men är sedan bekymmersfri hela dagarna. Måste fortfarande vara försiktig med att peta runt i ögonen men annars är det lugnt.

Har jag växt ifrån pollen?

Jag upplever något liknande, men mitt började sommaren 2006 - Fick så stora reaktioner på pollen att jag fick åka till akuten med andnöd.
Varje sommar därefter har jag varit helt symptomfri från pollenallergi, och inte tagit någon medicin alls.

Tills i år - Just nu känner jag av det ganska bra, men inte alls lika illa som det kunde vara.

Nästan som om kroppen gick in i överlevnadsmode för elva år sedan och först nu börjar lugna sig :D

Sohlsken
2017-05-31, 15:39
Jag vill dö, eller bannlysa pollen.

goodie
2017-05-31, 21:24
Fråga läkaren om kortisonbehandling. Tar bort min allergi för resten av året. Kör det varje år nu.

Sohlsken
2017-06-01, 00:39
Fråga läkaren om kortisonbehandling. Tar bort min allergi för resten av året. Kör det varje år nu.

Vad jag förstått så måste man ta en spruta varje vecka. Tyvärr fungerar inte det med mitt liv, och jag har inte heller tid till att träffa en allergispecialist.

Mental
2017-06-01, 08:01
Vad jag förstått så måste man ta en spruta varje vecka. Tyvärr fungerar inte det med mitt liv, och jag har inte heller tid till att träffa en allergispecialist.

Finns både som nässpray och i tablettform.

goodie
2017-06-01, 09:31

Jag har tar tabletter i 8 dagar sedan är allt bra:)

Akerhage
2017-06-01, 12:42

Några biverkningar på detta?

goodie
2017-06-01, 17:13
Några biverkningar på detta?

Inga biverkningar. Har tagit dessa tre år i rad och kan njuta av sommaren.

Sohlsken
2017-06-01, 17:34
Inga biverkningar. Har tagit dessa tre år i rad och kan njuta av sommaren.

Det later fantastiskt. Jag far kolla upp om det finns har.

leo1
2017-07-15, 14:47
Fi fan!

Sprang ett millopp på 46 minuter sista maj. Kände mej riktigt tung i benen och huvudet ett par veckor efter det. Idag sprang jag en 7,5 i skogen som visserligen är kuperad och jobbig men det brukar inte vara nåt problem.

Fick börja gå efter halva med andnöd och blyfötter.

Någon mer som haft problem med pollen i sommar. Jag var och gjorde ett test på apoteket. Har allergi mot timotej.

timoat
2017-07-15, 15:16
Desloratadin är det enda som hjälper mig!

shut teh face
2017-07-15, 15:22
Varit problemfri hela livet och nu när jag är 29 år gammal har jag börjat få problem med allergi. :(

Det är mot pollen primärt, men det gör också att jag reagerar på katterna.

Jag ska dock inte klaga för mycket, det är mest rinnande näsa och lite ögon det handlar om, finns folk som har värre problem. Hoppas det inte blir sämre och sämre bara. :confused:

Frantic
2017-07-15, 17:29
Jag blev allergisk mot pollen när jag flyttade till Göteborg när jag var 25. Nu 7 år senare börjar det avta. Blev faktiskt också allergisk mot katt ungefär i samma veva men jag bor med en katt nu så det finns kanske hopp för dig också.

Starke75an
2017-07-15, 18:19
In inglish: i am alergik to polen.

Lafayette
2023-04-12, 08:55
Kan inte sova. Dags att heltids-isolera sig.