handdator

Visa fullständig version : Dubbla träningar?

b1ff
2004-03-17, 22:13
Hej igen

Nu är det så att bredvid min styrketräning spelar jag även fotboll. Jag har även jobb, skola och flickvänn.. Ibland kör det ihop sig rejält som idag t e x då jag var tvungen att trycka in på både styrketräning och fotboll på samma dag.

Började styrketräna vid 16 50 och var klar cirka 18 50.. Käkade 140 gram tonfisk, massa muffins och lite vitt bröd med smör och ost vid 19 00 innan jag drog vidare till fotbollsträningen 20 00...

Frågan är nu.. Påverkar detta reslutatet på styrketräningen? Jag åt väl ändå hyffsat efter styrkan ( ? ) och körde inte ben på styrkan och fotbollen ida var enbart kondition och spel baserad.

Tack på förhand

Marre-Sthlm
2004-03-17, 22:32
Klart det gör.
Du har juh inte samma möjlighet till vila.
Själv ere hockey vid sidan av och jag märker att det påverkar min muskel-stryka negativt iochmed minskat vila.
Men gymmar för hockeyn så spelar inte så stor roll, ökar endå men dock långsamt.

Sallae
2004-03-17, 22:32
har åxå en liknande fråga, orkar inte posta en egen tråd så smäller in den här !! ;)
Jag tränar på gym ca. 4 dagar i veckan + att jag har innebandy 2-3 dagar i veckan.. eftersom jag bara tränar på veckodagar så blir det flera dagar i veckan både gym och innebandy.. tar en Gainer efter gym och drar sedan vidare till innebandyn, kan ibland bli upp till en timmes väntan imellan...

Frågor:

1. Påverkas styrketräningen negativt av att köra innebandy 1-1½ timme efteråt?!?!

2. Bör jag vänta och ta Gainern efter innebandyn eller kanske BÅDE en innan och en efter !?

b1ff
2004-03-17, 22:33
Men jag vilar ju nu :)

Sedan så använde jag ju inte samma muskelgrupper heller? Äh jag vet inte :confused:

Marre-Sthlm
2004-03-17, 22:37
Kan bara säga ur egen erfarenhet och jag kan ha 3 träningar samma dag där ett pass är gym så det går, å jag har juh fått resultat men jag tror nog att alla mina andra pass som sagt har gett gymandet en negativ effekt eftersom musklerna inte får totalt återhämntning.
Sen att det inte är samma muskler spelar ingen roll, om du ska bygga biceps men kutar runt så sätter kroppen energi till det arbetade musklerna som prio 1 och då förlorar du i vilan till dina biceps. Kroppen är mer avancerad än man tror ;)

jim
2004-03-18, 01:40
tror det är 2 aspekter som spelar in:

* Dels blir ju vilan mindre talande om du ansträngen muskeln IGEN under den andra träningen, och de flesta sporter innefattar hela kroppen på ett eller annat sätt.. när en muskel vilar ska den VILA! återhämtning är ju halva träningsprocessen! (minst)

* Dels behövs energi för att muskler ska växa! annars hade vi inte ätit så j-la mycket ju! :D idrott kräver energi.. tränar du dubbelt måste du oxå äta mer för tillväxten!

som med allt annat i livet ttror jag på att fokusera på ett stort mål i taget... annars blir allting halvdant..

bubbleman
2004-05-31, 21:43
Om vi säger såhär då, ett pass på förmiddagen typ kl 10 och ett på kvällen, säg kl 8?
Borde man inte få en hel del vila då ändå, styrketräning på kanske 1-1,5 hr på morgonen och 25 min löpning på kvällen?
Springa är ju både roligare och det går fortare att bränna kcal nu under deffen om man jämför med promenader.... För att inte tala om förbättrad kondition mm...

Jag gjorde såhär idag och jag känner mig inte tröttare än vanligt, bara skönt att veta att man gjort något vettigt idag....

Fatalist
2004-05-31, 21:50
Tänk på att det inte bara är musklerna som behöver vila, utan även CNS (Centrala Nervsystemet) som påfrestas ordentligt vid träning.

Och ang. gainern så skulle jag tagit den mellan de två träningarna som du säger pga:

*När du tränat behöver du mycket & snabb energi för att gå ur den katabola (nedbrytande) fasen och in i den anabola (uppbyggande). Protein krävs också för att musklerna faktiskt ska kunna växa.
*Du behöver energi till nästa pass, tror inte du skulle prestera/orka särskilt bra om du skulle vänta med käket (energin) tills efter båda träningarna.