handdator

Visa fullständig version : High fat vs High carb

ttoobbee
2014-03-09, 13:09
Hej jag ligger just nu på 2200kcal 225gram protein, 210gram kolh och 50gram fett.

Grejjen e att jag börjar bli riktigt trött på ris,potatis & fullkornspasta..

Och tänkte testa att ligga kvar på samma intag fast fördela det lite annorlunda
220gram protein, 165 gram kolhydrater och 75-80gram fett.

Vad märker ni för skillnad på om ni höjer ert fett respektive kolhydrater?

King Grub
2014-03-09, 13:21
Högfett: sämre tryck, sämre prestation, svårare att bli hård och bibehålla hårdhet.

Bluzze
2014-03-09, 13:36
jag åt alltid 250gr prot - 1000kcal
100gr fett 900 kcal och 100gr kolhydrater ENDAST morgon.

Funkar SKITBRA som deff diet, för min kropp iaf

Bluzze
2014-03-09, 13:37
då ligger du på runt kanske 2200-2500 me det, och med en aktivitets nivå på fysiskt jobb och träning 6 dagar i veckan blir min dags åtgång ca 3000-3500 beroende på dag såklart.

Brukar deffa i 8-10 veckor och det resulterar oftast i 7-10kg vikt nedgång

Bluzze
2014-03-09, 13:39
Jag tycker inte jag blir slöare av att ta fett över kolhydrater. Kolhydraterna binder oftast vätska, jag vill tömma de varje dag, mina depåer på kollisar så förbränningen får jobba till max

ttoobbee
2014-03-09, 13:44
Jag tycker inte jag blir slöare av att ta fett över kolhydrater. Kolhydraterna binder oftast vätska, jag vill tömma de varje dag, mina depåer på kollisar så förbränningen får jobba till max

Va härligt! tack för bra svar! Det e precis detta jag tänker mig som fördel med att minska kollisarna och öka fettet :P Alla verkar ha så olika åsikter men har hört mer och mer possitiva saker med ett högre fett intag jag menar inte nån keto diet eller lchf med grädde varje dag utan bara sänka kollisarna och öka fettet.

Tobbey
2014-03-09, 13:47
Seg och slö av fett, pigg och alert på high carb. Mycket bättre tryck samt mer klartänkt och bättre fokus är också några fördelar med high carb jag får. Mer fett kan jag dock hålla mig mer i schack på särskilt under diet.

Fartman
2014-03-09, 15:16
Jag tycker att du kan testa som du tänkt utan att oroa dig så mycket. Det är fortfarande rätt mycket kolhydrater så jag tror inte direkt att du kommer att uppleva det som folk upplever som negativt med en kolhydratsfattig diet.

Personligen så har jag aldrig testat riktig lågkolhydratskost men upplever tex att om jag kör mer högfett och lågkolhydrat till frukost och lunch så känner jag mig piggare och mer koncentrerad på jobbet, som är stillasittade, upplver inte den där eftermiddagsdippen lika mycket. Däremot när jag kommit hem och ska äta före och efter träningen så brukar jag alltid iaf ha hyfsat med kolhydrater och då ffa efter passet för glykogenets skull.

Vid en lågfettsdiet så känner jag ffa att maten blir svintråkig och många goda livsmedel måste undvikas vilket gör det svårare för mig att hålla dieten.

Okau
2014-03-09, 19:15
äter själv 2000kcal och väger 80kg.

äter förnärvarande 150g K. 230g P och 50g F.

Någon som tycker jag ska sänka proteinet lite o höja kolhydrater? Rädd att förlora muskler om ja sänker protein..

Ungkarlsliv
2014-03-09, 19:33

Någon som tycker jag ska sänka proteinet lite o höja kolhydrater? Rädd att förlora muskler om ja sänker protein..

Jag har dietat på 100g protein om dagen när jag hade riktigt dåligt med pengar, jag fortsatte öka i styrka och massa som vanligt under diet. Du förlorar ingenting om du faktiskt tar i lite på gymmet flera gånger i veckan.

Adrianite
2014-03-09, 19:34
Proportionerna på denna sida är helt otroliga.

Personligen har merparten av min ännu pågående deff sedan 05/01/2014 haft följande fördelning:
Underskott: 1000-1500 Kcal
150-230g Protein
5-45g Kolhydrater
30-90g Fett

Från 77kg -> 68,3kg som lägst.

Rekommenderar inte ett så stort underskott och en så låg andel kolhydrater i kosten under någon längre tid; för min del ledde det dels till menlöshet, dels till en pressad sköldkörtel, dels till lågt blodtryck med symtom, t.ex. svårt att gå och stå, samt till en viss panikångest-liknande känsla som kröp sig fram under gympassen.

Trappat ner underskottet till -500 Kcal, balanserat kosten med ett kolhydratsintag på 50-130g och ett fettintag på 60-90g med oförändrat proteinintag; känner helt klart ett bättre tryck, kroppen återhämtar sig, blodtrycket stabiliserar sig osv.

Förvisso lagt på mig vätskevikt på uppåt 3kg, från 68,3kg som lägst, då jag hade halsont, var ytterst seg, hade en känsla av hjärtsvikt och halsbränna samt definitivt inte kunde prestera optimalt på gymmet, till 70,9kg som mest idag. Delvis som ett resultat av ett ökat natriumintag för att motverka effekterna av mitt låga blodtryck.

TLDR: LCHF i dess rätta bemärkelse är i längden outhärdligt av personlig erfarenhet, fyller dock sin funktion i korta intervaller, exempelvis för att bryta viktplatåer och tömma kroppens tomma fetceller på bunden vätska. Balansera ditt intag av fett och kolhydrater från hälsosamma källor så fungerar det bäst i längden.

Fartman
2014-03-09, 23:25
Proportionerna på denna sida är helt otroliga.

Personligen har merparten av min ännu pågående deff sedan 05/01/2014 haft följande fördelning:
Underskott: 1000-1500 Kcal
150-230g Protein
5-45g Kolhydrater
30-90g Fett

Från 77kg -> 68,3kg som lägst.

Rekommenderar inte ett så stort underskott och en så låg andel kolhydrater i kosten under någon längre tid; för min del ledde det dels till menlöshet, dels till en pressad sköldkörtel, dels till lågt blodtryck med symtom, t.ex. svårt att gå och stå, samt till en viss panikångest-liknande känsla som kröp sig fram under gympassen.

Trappat ner underskottet till -500 Kcal, balanserat kosten med ett kolhydratsintag på 50-130g och ett fettintag på 60-90g med oförändrat proteinintag; känner helt klart ett bättre tryck, kroppen återhämtar sig, blodtrycket stabiliserar sig osv.

Förvisso lagt på mig vätskevikt på uppåt 3kg, från 68,3kg som lägst, då jag hade halsont, var ytterst seg, hade en känsla av hjärtsvikt och halsbränna samt definitivt inte kunde prestera optimalt på gymmet, till 70,9kg som mest idag. Delvis som ett resultat av ett ökat natriumintag för att motverka effekterna av mitt låga blodtryck.

TLDR: LCHF i dess rätta bemärkelse är i längden outhärdligt av personlig erfarenhet, fyller dock sin funktion i korta intervaller, exempelvis för att bryta viktplatåer och tömma kroppens tomma fetceller på bunden vätska. Balansera ditt intag av fett och kolhydrater från hälsosamma källor så fungerar det bäst i längden.

Fast din diet kan man väl knappast kalla för nån högfettsdiet så man kan ju inte direkt säga att din upplevelse har något med LCHF att göra.
Folk som förespråkar LCHF brukar ju typ ligga på dubbelt så mycket fett som ditt maxintag liksom.

Sohlsken
2014-03-10, 11:37
Varför ha antingen eller? Just nu ligger jag på lika mycket fett som kolhydrater, och dubbelt så mycket protein. Balanserad diet låter bättre än att man ska välja att utesluta det ena.

På 1g kolhydrat/kilo är det precis att humöret är balanserat och jag orkar tänka som vanligt, samt hålla igång som vanligt hela dagen. Om du känner att du vill skära ner på kolhydrater, gör det ett tag, försök att balansera upp det lite och experimentera med var dina gränser går och hur din kropp funkar.

Jag ligger på typ 500-1000kcal underskott beroende på dag :) precis på gränsen.

Breesus
2014-03-10, 13:23
Högfett: sämre tryck, sämre prestation, svårare att bli hård och bibehålla hårdhet.

Vad menar du? Att det är svårare att gå ner till en låg fett%(bli hård) med lite mer fett och lite mindre kolhydrater som i TS exempel/förslag?

King Grub
2014-03-10, 13:30
Ja.

Pepz
2014-03-10, 13:33
jag upplever också high carb mer produktivt.

det viktiga är ju att träningen funkar optimalt och det gör den inte på lchf

jag är dock nyfiken på om det finns skillnader mellan könen på detta

King Grub
2014-03-10, 13:34
Kvinnor kan (generellt) tjäna på mer fett/mindre kolhydrat än män.

Beemel
2014-03-10, 14:10

Utan att veta något om dig och hur du lever och tränar..
Jag käkar också 2Mcal och jag äter ungefär 180-200 g protein och runt 200g kolhydrater.
Jag har inte känt några som helst problem med att jag förlorar styrka.

Okau
2014-03-10, 16:29
Utan att veta något om dig och hur du lever och tränar..
Jag käkar också 2Mcal och jag äter ungefär 180-200 g protein och runt 200g kolhydrater.
Jag har inte känt några som helst problem med att jag förlorar styrka.

Okejokej. Kanske kan sänka till 200g och höja kolhydraterna lite.
Tränar 4 ggr i veckan styrketräning. Rör mig i stort sätt ingenting utöver det.. Sitter vid en skolbänk eller vid datorn hemma annars.

Beemel
2014-03-10, 17:55
Okejokej. Kanske kan sänka till 200g och höja kolhydraterna lite.
Tränar 4 ggr i veckan styrketräning. Rör mig i stort sätt ingenting utöver det.. Sitter vid en skolbänk eller vid datorn hemma annars.

Jag sitter på jobbet (same shit, sitta som sitta) och gymmar 3 gånger i veckan. Löptränar några mil i veckan på det.