Visa fullständig version : Refeed varje eller varannan vecka?
Sohlsken
2014-03-08, 20:26
Vad jag har förstått är refeed en dag då man har en "cheat/treat" måltid eller dag då man äter mer än under resten av deffen, gärna för att fylla på med kolhydrater. Jag gillar tanken med att förvirra kroppen och undrar därför, är det optimalt att ha varje vecka eller är det bättre att köra på varannan?
Undrar också om det är skillnad mellan karlar och kvinnor i detta sammanhanget? Och sist men inte minst, hur mycket brukar man gå upp i kalorier? 200-500?
Jag ligger på drygt 1500/dag vilket ger mig ett underskott på 500+, inte helt säker.
Tack på förhand!
Sheogorath
2014-03-08, 20:47
Om du har ett snittunderskott på 500 per dag (cirka ett halvkilo ner i kroppsvikt per vecka betyder det) så är det lagom att lägga på 500 kcal på din "refeed"-dag. Du kommer förstås gå ner lite långsammare då, men det kan du justera över de andra dagarna om du vill och om du inte riskerar att förlora muskler av att lägga dig så lågt. Personligen bryr jag mig inte om att försöka optimera den dagen på makronivå utan äter det jag känner för. Det gör mig bättre på sikt.
Det handlar inte om att "förvirra" kroppen utan om att ladda om kropp och själ inför nästa vecka.
Sohlsken
2014-03-08, 21:34
Om du har ett snittunderskott på 500 per dag (cirka ett halvkilo ner i kroppsvikt per vecka betyder det) så är det lagom att lägga på 500 kcal på din "refeed"-dag. Du kommer förstås gå ner lite långsammare då, men det kan du justera över de andra dagarna om du vill och om du inte riskerar att förlora muskler av att lägga dig så lågt. Personligen bryr jag mig inte om att försöka optimera den dagen på makronivå utan äter det jag känner för. Det gör mig bättre på sikt.
Det handlar inte om att "förvirra" kroppen utan om att ladda om kropp och själ inför nästa vecka.
Jag vet vad det betyder för nedgång vilket är rätt häftigt :) antagligen ligger jag strax över -500/dag, innan jul vet jag att jag tappade ungefär 700gram/vecka (och sedan blev det jul *host*). Bara på uppvärming och cardio (alt HIIT) ska jag ligga på 400-600kcal extra förbränt, med en halvtimmes intensivt viktlyftande blir det la mer, i slutändan kanske jag har underskott kring 700-1000kcal beroende på vilken dag det är.
Detta låter vettigt att ladda om kropp och själ snarare än att belöna eller förvirra.
Jag kan med mig själv att min självkontroll ännu inte är bra nog för att släppa tyglarna helt en dag, så det blir nog snarare att utöka måltiderna :) det finns för många godsaker i världen.
Om jag kör på "refeed" kommer jag nog inte justera. Redan ligger jag precis på gränsen för att både få i mig allt jag behöver och hålla humöret i styr så är väldigt nöjd med planen. Har en känsla av att det är kroppens sätt att be mig att inte gå lägre än 1500.
Underbart att ha någon att fråga om dessa sakerna istället för att kanske hitta svar via google! *cupid* Tack för svaret.
Sheogorath
2014-03-08, 21:37
Nemas problemas! Lycka till. :thumbup:
Sohlsken
2014-03-08, 21:45
Tackar! C:
Tänkte bara kolla det här med refeed.
1. Hur mycket över sin kcal ska man ligga? Läser man runt om på nätet, så laddar vissa på överdrivet mycket och ligger +3000 kcal t.ex. Detta förstör ju hela veckan som varit om man nu inte legat på riktigt små nivåer.
2. Kan man refeeda på godis? Har väl bara kolhydrat i sig, gott och enkelt. Dock mycket socker som sagt.
3. Hur lågt håller ni fettet? 0,5xkg?
4. När är den optimala timingen på refeeden? T.ex. fredag+refeed (träningsfri dag) och sen träning lördag?
Tacksam för svar!
1. Hur mycket över sin kcal ska man ligga? Läser man runt om på nätet, så laddar vissa på överdrivet mycket och ligger +3000 kcal t.ex. Detta förstör ju hela veckan som varit om man nu inte legat på riktigt små nivåer.
2. Kan man refeeda på godis? Har väl bara kolhydrat i sig, gott och enkelt. Dock mycket socker som sagt.
4. När är den optimala timingen på refeeden? T.ex. fredag+refeed (träningsfri dag) och sen träning lördag?
Tacksam för svar!
1. Personligen så brukar jag göra så som sheo skrev ovan, jag brukar lägga mig runt 500-600 kcal plus. Att på refeed lägga sig så högt som +3000 anser jag bara är lite som att skjuta sig själv i foten.
2. Svår fråga, egentligen kan du väl refeeda på vad du vill, jag brukar dock försöka hålla fettet lågt och lägga till mer kolhydrater. Detta svarar väl nästan på din tredje fråga också.(?)
4. Jag kör just nu rullande 6 split med start på Måndag, jag lägger in min refeed Söndagar då jag vilar, mest för att både kropp och sinne ska få vila lite och återhämta sig men även preppa inför nästa vecka igen.
Får väl hoppas att det gav dig någorlunda svar på dina frågor, annars får du väl skriva igen :)
StarkaUlf
2014-05-16, 08:32
Tacksam för svar!
Svårt att säga. Men kring balans och upp till +1000 skulle jag väl säga. Beroende på hur ofta man gör det. Gör du det varje vecka så kan det vara en bra idé att ligga kring +0-500 kcal, med fokus på kolhydrater.
2. Det går. Men då hade jag baserat det på glukosbaserat godis, om tanken är att äta en stor mängd på kvällen. Alternativt lagt det mesta av godiset efter träning. (om du tränar den dagen)
3. 0.5-1g/kv om man ligger kring balans eller lite högre.
4. Jag brukar ta det på en vilodag (lördag) och sedan träna dagen efter. Ger mig betydligt mer ork på det passet och även nästkommande.
Sen beror det ju på hur stort underskott man ligger på övriga dagarna. Ju större du ligger på, desto mer kan du "refeeda" med. Har själv testat att äta upp mot +2000-3000 kalorier med stor del fett och även testat att ligga på lägre, kring balans och upp mot +1000 med liten andel fett och stor del kolhydrater (70-80%). Har personligen inte märkt någon skillnad i viktnedgång, utan har gått ner i samma takt. Kan eventuellt bero på ökad daglig aktivitet, men det är inte något jag har haft i beräkningarna. Men det kan vara högst individuellt. Om jag skulle rekommendera någon av varianterna så är det nog den senare med störst del kolhydrat och lågt på fett.
Jag gör det var 3dje eller 4de vecka under diet. Håller mig så lågt på fett och salt som möjligt.
Gör det på lördagar på kvällen, har då tränat dubbla pass på fredagen samt ett pass på lördag på dagen, kör sedan kondition på söndag morgon.
Brukar hamna på 4000 kcal över mitt dagliga underskott på lördagen. på tisdag morgon är vikten detsamma som på lördagen innan.
Jag kör refeed när jag känner att det behövs, dvs inte en gång i veckan på en utsatt dag, utan när jag känner mig sliten och trött... då kör jag ca 2h på crosstrainern och 1-2h promenad och käkar på balans ca 3500kcal, det känns meningslöst att ha en reefed på 2500kcal det blir ju liksom som en vanlig dag + 3-4 mackor...
Lex Fortitudo
2014-05-16, 09:46
Jag kör refeed när jag känner att det behövs, dvs inte en gång i veckan på en utsatt dag, utan när jag känner mig sliten och trött... då kör jag ca 2h på crosstrainern och 1-2h promenad och käkar på balans ca 3500kcal, det känns meningslöst att ha en reefed på 2500kcal det blir ju liksom som en vanlig dag + 3-4 mackor...
Varför kör du så mycket konditionsträning under "refeed-dagen"? Har det något med tömning av de beryktade glykogendepåerna att göra?
Det känns kontraproduktivt att höja energiförbrukningen om syftet är att komma på ett litet överskott. Det går väl lika bra att skippa promenad och crosstrainer och äta lite mindre bara?
Jag förstår att det rent mentalt upplevs behagligare att få äta mer pga den ökade energiförbruknignen men rent praktiskt så gör väl konditionsträningen ingen skillnad.
2 Ja är man sugen på det så funkar det.
4 Jag förstår inte meningen med att äta mer på en dag då man inte tränar. Då har man varken nytta av det under träningspasset eller förbereder kroppen för att lagra in maximalt med glykogen vilket bör vara en stor del av varför man äter mer.
Så jag tycker man bör börja äta aningen mer innan veckans jobbigaste träningspass och fortsätt sedan fylla på efteråt, då får man både energi för träningen och lagrar också in energi för passen som kommer efteråt.
Vill man köra ett riktigt tömningspass så struntar man i att äta mer innan men det har mest betydelse om man äter lite kolhydrater totalt.
Varför kör du så mycket konditionsträning under "refeed-dagen"? Har det något med tömning av de beryktade glykogendepåerna att göra?
Det känns kontraproduktivt att höja energiförbrukningen om syftet är att komma på ett litet överskott. Det går väl lika bra att skippa promenad och crosstrainer och äta lite mindre bara?
Jag förstår att det rent mentalt upplevs behagligare att få äta mer pga den ökade energiförbruknignen men rent praktiskt så gör väl konditionsträningen ingen skillnad.
exakt, jag gör det endast för att få äta mer på mina refeed dagar, som jag skrev ovan så ligger jag inte på överskott på min refeed utan snarare balans och då blir det så tråkigt att ha en refeed på 2500kcal när jag kan ha den på 3500kcal genom lite cardio :)
så endast utav trivselskäl, ja.
Har deffat i lite mer än 2 veckor nu och jag tänkte prova en refeed dag. Är just nu förkyld och har varit i två dagar typ, tror att jag kan träna imorgon. Är det bra timing att ladda upp idag med typ 400g kolhydrater+ då? Jag äter normalt 2100-2200 kalorier vilket är ett underskott på ca 700-800kcal. Jag funderar på att äta 3000 kalorier idag och lägga det mesta på kolhydrater, få i mig lite fett och få i mig tillräckligt med protein. Kan det vara en bra idé?
Carlo Fatface
2014-05-16, 15:47
Optimalt eller inte men jag lägger min refeed eller cheat efter ett HIITpass och dag före gympass för den muskelgrupp jag prioriterar.
Adrianite
2014-05-16, 17:07
Ligger på -500 Kcal underskott under 6 dagar i veckan, med 6 träningspass i veckan och 1-2 muskelgrupper per pass.
Inleder min fasta på 24 timmar mellan middag-middag fredag -> lördag (vilodagen) och därefter refeed på kvällen, där jag lägger mig på balans (+-0) Kcal.
Har alltid kört mina refeeds på kaloribalans och hittills har det gått väldigt bra. Typiska makros är 140-160gg Protein, 50-70g Kolhydrater och 130-160g Fett, 2050-2400 Kcal om dagen med aktivitetsnivå på 1.4-1.6.
Sohlsken
2014-05-16, 17:28
Jag tror inte ens jag lägger mig på balans under refeed, eller påfyllningsdag som jag hellre säger nu. Går upp till 200g kolhydrat helt enkelt, äter i övrigt som vanligt, kan gå upp högre om jag vill men normalt sett blir jag mätt.
Kör gärna på lördagar, för då har jag redan bränt en massa på gymmet och det känns bättre att möla pasta än om jag gör det på en vilodag :D sedan vilodag efter (med 10km promenad). Känns onödigt att lägga sig på överskott om man kör påfyllning under deff, då tappar man ju gains.
Kör varje vecka för att det ger mer utrymme för att integrera olika maträtter, och gör underverk för att hålla orken uppe.
Shqypnia
2014-05-16, 17:31
Jag kör hårt deffen ut. Dock kan jag tänka mig att det är ett måste för själ och kropp med en refeed under längre tids diet.
Sheogorath
2014-05-16, 17:40
Under 18-veckors-dieten jag nyss avslutade (bilder finns i dagsformstråden) som jag ser som framgångsrik siktade jag på balans en gång i veckan med fri makrofördelning (helt enkelt en ätardag, men beräknad), även alkohol fick grönt ljus om jag så ville och tre av veckorna var återladdningsveckor där jag siktade på balans varje dag med mycket annorlunda makrofördelning jämfört med underskottsveckorna (160/X/40 mot vanliga 240/X/80). Det blev kroppsvikt x7-8 i kolhydrat dessa dagar.
"Refeed"-dagar gör nog mer för psyket än för kroppen om man nu inte kör massivt överskott, men det är en (mycket) dum idé under deff. Att däremot köra hela veckor på balans med tokmycket kolhydrat gör däremot verkligen skillnad både på tryck och metabolism, och mående på längre sikt (vilket ätardagar en gång i veckan såklart gör de också).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.