Visa fullständig version : Varför dumt att äta en pizza på diet?
bonuspater
2014-03-08, 20:24
Jag "går på" diet nu och idag fick jag lov att följa med en kompis till sjukan, det blev en hektisk dag och det enda jag fått i mig var kvarg till frukost. Jag alltså missat 4 planerade måltider.
Nu gick jag köpte en kebabpizza. Jag tänkte att jag bör ha den mängden kalorier över och var så JÄVLA SUGEN.
Så. Kort och gott. Varför kan detta ha varit dumt? Varför inte bara käka typ 2 av måltiderna jag missade? En sötpotatis, och ca 300 g tonfisk.
Jag "går på" diet nu och idag fick jag lov att följa med en kompis till sjukan, det blev en hektisk dag och det enda jag fått i mig var kvarg till frukost. Jag alltså missat 4 planerade måltider.
Nu gick jag köpte en kebabpizza. Jag tänkte att jag bör ha den mängden kalorier över och var så JÄVLA SUGEN.
Så. Kort och gott. Varför kan detta ha varit dumt? Varför inte bara käka typ 2 av måltiderna jag missade? En sötpotatis, och ca 300 g tonfisk.
Allt hänger ju på vad du har för mål och hur överviktig du är. Jag känner en som var överviktig och körde "pizza + 1 öl om dagen" dieten och gick ner en hel del. Man får ju inga muskler på det men så länge man ligger på kaloriunderskott så går man ner i vikt (är tanken iaf). En pizza + 1 öl blir ju ca 2250 kcal om dagen och är man riktigt fet så räcker det för att gå ner i vikt.
Om du är muskelbyggare och vill bli definierad så finns det bra anledningar till att undvika pizza men jag misstänker att du inte tillhör den kategorin..?
vicarious
2014-03-08, 20:37
Vem har sagt att det är dumt? Pizzan innehåller energi och proteiner, båda något som din kropp behöver även under diet.
Sheogorath
2014-03-08, 20:39
Inga problem som sådant att äta pizza under diet. Men man vill ju ha en viss fördelning av protein/kolhydrat/fett som man anpassat för maximal prestation och välmående och det är kanske inte helt lätt att tillgodose med pizza (även mättnaden per kalori är ett problem) men någon gång då och då fungerar bra. Det har varit många dietveckor där jag ätit pizza en dag i veckan. Men skälen ovan är anledningar varför jag inte gör det oftare.
Sheogorath
2014-03-08, 20:42
Allt hänger ju på vad du har för mål och hur överviktig du är. Jag känner en som var överviktig och körde "pizza + 1 öl om dagen" dieten och gick ner en hel del. Man får ju inga muskler på det men så länge man ligger på kaloriunderskott så går man ner i vikt (är tanken iaf). En pizza + 1 öl blir ju ca 2250 kcal om dagen och är man riktigt fet så räcker det för att gå ner i vikt.
Om du är muskelbyggare och vill bli definierad så finns det bra anledningar till att undvika pizza men jag misstänker att du inte tillhör den kategorin..?
Lul wut? Hade jag ätit så lite hade jag RASAT i vikt och jag är knappast fet. Jag har aldrig, någonsin ätit så lite som 2250 kcal i snitt per dag över en vecka under deff.
En pizza och en öl per dag kan säkert fungera alldeles utmärkt att deffa på om man väljer en proteinrik pizza. Bättre såklart att byta ut ölen mot mjölk eller nått, men visst hade det funkat. Men det hade fått vara en riktigt stor pizza om man inte är en lättviktare, så att man inte hade fått i sig för lite energi och tappat muskelmassa.
http://deffamedpizza.blogspot.se/
Lul wut? Hade jag ätit så lite hade jag RASAT i vikt och jag är knappast fet. Jag har aldrig, någonsin ätit så lite som 2250 kcal i snitt per dag över en vecka under deff.
En pizza och en öl per dag kan säkert fungera alldeles utmärkt att deffa på om man väljer en proteinrik pizza. Bättre såklart att byta ut ölen mot mjölk eller nått, men visst hade det funkat. Men det hade fått vara en riktigt stor pizza om man inte är en lättviktare, så att man inte hade fått i sig för lite energi och tappat muskelmassa.
Det är lite märkligt det där. Du får det att låta som om 2250Kcal är galet lite, och det kanske det är för dig. För mig låter det inte särskilt lågt.
Jag ligger just nu på i genomsnitt 2000 Kcal (varav 1,7-1,8g protein/kg kv), och går ner 0,5-0,8 kg i veckan.
(Jag väger allt jag äter och bokför det, så det handlar inte om att jag "missar några kalorier")
Min förra viktminskningen låg jag på 1700-1800 (över ungefär 12 veckor) och minskade på detta ungefär ett kilo i veckan.
Jag har förvisso stillasittande arbete, men jag tränar 7 pass i veckan (3 gym 4 löpning) fördelat på sex dagar (dubbla pass på söndagar)
Gymmar i ungefär 50-80 min per pass (i genomsnitt ungefär en timme)
Springer/joggar ungefär 20-25 km i veckan med ett genomsnittstempo på 5:45min/km
Är 1.82 och väger just nu 89 kg (målet är 80 någonstans).
Så det känns spontant som om det där med hur mycket kalorier man behöver är väldigt individuellt.
Sheogorath
2014-03-10, 08:02
Så det känns spontant som om det där med hur mycket kalorier man behöver är väldigt individuellt.
Självklart är det så.
Lul wut?
Självklart är det så.
Det lät mest som om du var förvånad över att någon skulle äta så lite.
Sheogorath
2014-03-10, 09:04
Det lät mest som om du var förvånad över att någon skulle äta så lite.
Jag svartmarkerade det relevanta. "är man riktigt fet så räcker det för att gå ner i vikt."
Det ska snarare vara så här: "har man tillräckligt låg energiomsättning kan det räcka för att gå ner i vikt."
"Kebabpizza" och "dumt" i samma mening? Nej nu tror jag väl...
Har väl redan länkats men en kille här på kolo deffade ju med en pizza om dagen :-) Roligt experiment, går ju givetvis utmärkt att deffa på en pizza om dagen om man inte väger extremt lite och har väldigt låg aktivitetsnivå om dagarna. Men som Sheo nämner är det ju verkligen ingen optimalt kost av olika anledningar (om man nu bryr sig om att vara optimal).
Men att en pizza skulle göra någon skillnad öht är givetvis trams :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.