Visa fullständig version : Kan man bli medlem i något urbefolkningssamhälle?
Diomedea exulans
2014-03-08, 13:52
Jag tycker att det verkar vara jävligt schysst att vara medlem i någon grupp av de urbefolkningar som finns kvar på vår jord, t ex bushmännen i Afrika, eller de där som lever på ön Tanna och dyrkar Prins Philip som jag såg i en dokumentär för lite sen, eller de där före detta huvudjägarna på Nya Guinea som jag såg i en annan dokumentär, eller sydamerikanerna som Karl Pilkington träffar i An Idiot Abroad, osv. De får mycket motion i sitt dagliga liv, de är nästan aldrig ensamma, de slipper jobba (utom att sköta vardagssysslor, som att leta mat eller bygga hus, vilket ändå verkar rätt roligt), de har mycket kontakt med djur och natur, och så vidare. Nackdelarna verkar vara att det är svårare att få sjukvård, och att man väl måste stå ut med en och annan konstig tradition, vilket jag kan leva med.
Vet ni om man kan bli medlem i någon sådan grupp? Jag har försökt leta på Internet, men inte hittat något.
David Brent
2014-03-08, 14:30
Jag tror inte de har någon hemsida.
dream_theater_
2014-03-08, 14:39
:laugh:
tntballe
2014-03-08, 14:40
http://www.buske.com/
Det lär väl finnas olika, med varierande grad av funktionsduglighet, "neoprimitiva" samhällen eller bosättningar runt om i världen befolkade av människor som flytt den västerländska livsstilen och startat om på nytt ute i vildmarken. Jag tror det är lättare att gå med i en sådan grupp i jämfört med att försöka nästla sig in i seder, språk, traditioner och allmän livsstil som har formats genom hundratusentals år.
Jag skulle personligen valt någon stam i mongoliet som fortfarande lever som nomader. Varierande och fin natur, ett rætt så naturligt och enkelt liv men kanske framførallt mycket frisk luft :)
Tror du kan utesluta alla djungelstammar. Det ær givetvis en smaksak men jag har vældigt svårt å tro att en som væxt upp i ett modernt samhælle ens KAN vænja sig vid(Læra sig tycka om) det. Trångt, bløtt, smådjur och insekter øverallt, ingen sol eller vind och extremt svettigt. Jag har iofs planer på att bosætta mig i djungeln om några år, men då rætt høgt upp i bergen och med iaf 1 hektars pløjning.
Eskimå?
Nomadliv i Mongoliet/Turkiet kan säkert vara chill.
Frågan är om du har teckning så du kan kolla kolo regelbundet?
Kolozzeumering ær nog mer ett symptom av tidsøverskott æn en nødvændighet ;)
Diomedea exulans
2014-03-08, 15:27
Det lär väl finnas olika, med varierande grad av funktionsduglighet, "neoprimitiva" samhällen eller bosättningar runt om i världen befolkade av människor som flytt den västerländska livsstilen och startat om på nytt ute i vildmarken. Jag tror det är lättare att gå med i en sådan grupp i jämfört med att försöka nästla sig in i seder, språk, traditioner och allmän livsstil som har formats genom hundratusentals år.
Lättare, ja, men jag tvivlar på att de samhällena är lika "bra". De har ju inte prövat sin livsstil i tusentals år.
http://www.buske.com/
Wut? En flyttfirma?
Jag skulle personligen valt någon stam i mongoliet som fortfarande lever som nomader. Varierande och fin natur, ett rætt så naturligt och enkelt liv men kanske framførallt mycket frisk luft :)
Tror du kan utesluta alla djungelstammar. Det ær givetvis en smaksak men jag har vældigt svårt å tro att en som væxt upp i ett modernt samhælle ens KAN vænja sig vid(Læra sig tycka om) det. Trångt, bløtt, smådjur och insekter øverallt, ingen sol eller vind och extremt svettigt. Jag har iofs planer på att bosætta mig i djungeln om några år, men då rætt høgt upp i bergen och med iaf 1 hektars pløjning.
Eskimå?
Nomadliv i Mongoliet/Turkiet kan säkert vara chill.
Frågan är om du har teckning så du kan kolla kolo regelbundet?
Nomadliv i Mongoliet låter fett chill! Isåfall vill jag bli en sån där som rider på hästar och har en egen tam örn. Fy fan vad coolt.
Jag tror visst att jag skulle vänja mig vid djungellivet. Var i Indonesien i två månader i somras och klimatet är ingen fara. Att det INTE är någon sol är bara bra ju. Om jag som blev västerlänning ska strutta runt endast iförd penisfodral lär jag ju dö av hudcancer vid 50 annars.
http://www.samer.se/
Sköter de inte allt med helikopter och scooter numera?
PureWhey
2014-03-08, 16:41
:laugh:
Klockrent haha!
Nomadliv i Mongoliet låter fett chill! Isåfall vill jag bli en sån där som rider på hästar och har en egen tam örn. Fy fan vad coolt.
Om du är allvarlig med vad du efterfrågar så kan du börja med att resa som volontär till exempelvis Mongoliet (som jag för övrigt vill resa till själv), endast för att se hur landet är, hur de lever och annat. En försmak helt enkelt, där du får se insidan av landet och kulturen och inte endast som en resande turist. Sedan kan du döma därefter.
https://www.volontarresor.se/projekt/asien/mongoliet/ulaanbaatar-daghem/
https://www.volontarresor.se/projekt/asien/mongoliet/ulaanbaatar-skola/
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.