handdator

Visa fullständig version : Vad gør jag før fel?

bunni
2014-03-08, 07:26
Hej!

Vill først och fræmst be om ursækt før norska ø æ och eventuell svårlæst text før vissa, men har inte svenska tangentbordslayout installerat på denna datorn. :)

Nu till æmnet;
Jag, tjej 22 år 70kg, trænar 4 dagar i veckan, mest fokus styrketræning (inte hårt, bara så jag blir lite starkare), samt också lite kondition (løpband, stairmaster, elipsemaskin) vid varje træningspass.

Jag æter "normalt", tre dagar med kyckling, två dagar med fisk, en dag utan køtt och på lørdagar har jag en "æt-vad-du-vill-dag" (men inte alltfør øverdriven konsumtion av detta). Vet att man ska gå i kaloriunderskott før att gå ned i fett, och har bra øversikt på att jag åtminstone æter under det jag behøver.

Problemet, jag mærker att ingenting hænder med mig! Nu ska jag heller inte øverdriva, och jag vet att om jag trænar styrka så bygger jag samtidigt muskler och går inte ner i KG, men jag ser ingen skillnad i "fett". Jag mærker att jag klarar av mer konditionsmæssigt och att jag såvitt ær lite starkare, klarar tyngre vikter och så vidare.. men jag vet inte om jag gør något fel eller ska fortsætta på detta sættet? Står stilla på vågen helt enkelt.

Har gått upp 10kg sen førra sommaren och behøver gå ner minst 10kg innan sommaren, har ett motorcykelskinnstæll att komma i som kostade några tusenlappar, haha! *facepalm* *gah!*

tlk
2014-03-08, 07:41
Dra ner på konditionen, öka intensiteten på styrketräningen, ät mindre.

Devil82
2014-03-08, 10:14
du går ner i kg om du ligger på underskott, styrkan kan dock öka. Tracka vad du äter bättre, genom ögonmott kan man får +-400kcal per dag. vilket motsvarar ungefär hela ditt underskott.

bunni
2014-03-08, 12:55
du går ner i kg om du ligger på underskott, styrkan kan dock öka. Tracka vad du äter bättre, genom ögonmott kan man får +-400kcal per dag. vilket motsvarar ungefär hela ditt underskott.

Ja, exakt, det har jag förstått. Då måste jag helt enkelt bli bättre på att räkna.. Har nämligen minskat i portionsstorlek, samt inget läsk eller godis på vardagar (förutom lördagar). Har en rätt bra översikt på kalorier på olika saker. Har minskat brutalt på spannmål såsom potatis, ris och pasta.

Min dag brukar se ut såhär:

Äter frukost (flingor med mjölk). Detta är dock bara ibland! Inte varje dag.
Lunch, oftast två brödskivor och lite soppa.
Äter flingor med mjölk när jag kommer hem.
Middag.

Men kanske borde jag börja väga/räkna kalorihalt mycket noggrannare, så jag faktiskt får exakta värden? Det känns så overkill, men det kanske är väldigt bra för mig.
Men som jag "ser det i huvudet", så ska jag åtminstone ligga på underskott...

Devil82
2014-03-08, 14:01
jag tycker det är en bra början, efter ett tag så kan du höfta lite, men i början är man ganska förvånad över hur fel man har i ögonmåtten när man slänger på saker med olika desinteter på en våg =).

Sohlsken
2014-03-08, 14:10
Ja, exakt, det har jag förstått. Då måste jag helt enkelt bli bättre på att räkna.. Har nämligen minskat i portionsstorlek, samt inget läsk eller godis på vardagar (förutom lördagar). Har en rätt bra översikt på kalorier på olika saker. Har minskat brutalt på spannmål såsom potatis, ris och pasta.

Middag.

Men kanske borde jag börja väga/räkna kalorihalt mycket noggrannare, så jag faktiskt får exakta värden? Det känns så overkill, men det kanske är väldigt bra för mig.

Rätta mig om jag har fel, men detta ser väl väldigt proteinfattigt ut? När äter du köttet/fisken/kycklingen?

Om du vill deffa ska du gärna ligga på 2g protein/kilo, 1g fett/kilo och fylla ut resten av intaget med kolhydrater vad jag har fattat (igen, den som vill får mer än gärna rätta mig). Jag har denna veckan börjat räkna makros, alltså hur många gram faktiskt protein och fett jag äter, hellre än kalorier.
Kalorier visar inte att du får i dig all den näring kroppen behöver.

I övrigt säger jag, lägg på så mycket vikt du orkar med på gymmet. Studier har visat att cardio bränner kalorier i stunden du tränar, men styrketräning kan höja ämnesomsättningen i upp till ett och ett halvt dygn efter träningspasset http://www.bodybuilding.com/fun/9-tips-to-increase-metabolism.htm
Lägg även in HIIT ett par dagar direkt efter tyngdlyftning. Jag gillar att köra i 18 minuter, först går jag 45 sekunder, sedan springer riktigt fort 45 sekunder och så fortsätter jag i 15-20 minuter. Landar oftast på 18 men det är viktigt att lyssna på sig själv då det är väldigt intensiv träning.

Två till intressanta artiklar i ämnet:
http://theathleticbuild.com/lift-weight-lose-fat-why-women-need-to-strength-train-by-allison-moyer/

http://www.nerdfitness.com/blog/2013/09/11/7-strength-training-myths-every-woman-should-know/

bunni
2014-03-08, 14:56
Rätta mig om jag har fel, men detta ser väl väldigt proteinfattigt ut? När äter du köttet/fisken/kycklingen?

Om du vill deffa ska du gärna ligga på 2g protein/kilo, 1g fett/kilo och fylla ut resten av intaget med kolhydrater vad jag har fattat (igen, den som vill får mer än gärna rätta mig). Jag har denna veckan börjat räkna makros, alltså hur många gram faktiskt protein och fett jag äter, hellre än kalorier.
Kalorier visar inte att du får i dig all den näring kroppen behöver.

I övrigt säger jag, lägg på så mycket vikt du orkar med på gymmet. Studier har visat att cardio bränner kalorier i stunden du tränar, men styrketräning kan höja ämnesomsättningen i upp till ett och ett halvt dygn efter träningspasset http://www.bodybuilding.com/fun/9-tips-to-increase-metabolism.htm
Lägg även in HIIT ett par dagar direkt efter tyngdlyftning. Jag gillar att köra i 18 minuter, först går jag 45 sekunder, sedan springer riktigt fort 45 sekunder och så fortsätter jag i 15-20 minuter. Landar oftast på 18 men det är viktigt att lyssna på sig själv då det är väldigt intensiv träning.

Två till intressanta artiklar i ämnet:
http://theathleticbuild.com/lift-weight-lose-fat-why-women-need-to-strength-train-by-allison-moyer/

http://www.nerdfitness.com/blog/2013/09/11/7-strength-training-myths-every-woman-should-know/

Kyckling, kött, fisk äter jag bara under middagen. Detta äter jag EFTER träningen, då jag tränar direkt efter jobb. Lunchen äter jag knappt något kött, då blir det som sagt soppa och bröd eller sallad mest. Jag har väl snarare hängt upp mig på att alla brukar säga "det spelar ingen roll vad du egentligen äter, bara du äter kalorrier i underskott ska du gå ner i vikt", men detta kanske är fel sätt att tänka på?

Jag kör på maxvikt jag faktiskt orkar, kör CIRKA 3 sets x 12 reps beroende på vilken muskelgrupp jag tränar. Och har faktiskt gått upp i tyngd på vikter. Kanske borde köra lite mer kondition efter styrketräningen.

Ska checka ut länkarna, tack! :)

bunni
2014-03-08, 15:21
Tack som sagt för länkarna, då har jag läst igenom båda.

Egentligen så "vet jag ju i princip nästan allt som står där", jag kör på maxvikt som jag orkar och cirka 3setsx12reps. Jag tränar hela kroppen, och för mig är det lite "får jag inte träningsvärk så känns det som att jag inte har tränat".

Det har gått två månader sen jag har börjat med detta, och fan, är det bara jag eller ska man faktiskst se skillnad? Både på vågen och lite utseendemässigt!? *gah!*

400
2014-03-08, 16:22

Middag.

Det är uppenbart att du troligtvis äter för mycket, speciellt med tanke på att du inte räknar dina kalorier. Jag tycker du ska prova att räkna ALLT du äter under en veckas tid, bara för att få en faktisk förståelse för hur mycket du stoppar i dig samt hur mycket kalorier varje livsmedel innehåller. Ofta kan man få sig en liten chock då många matvaror som man tror är nyttiga egentligen är väldigt kaloritäta. Exempelvis flingor kan lätt bli 250 kcal + mjölk som kanske blir runt 120 kcal = 370 kcal.

Sohlsken
2014-03-08, 17:24
Kyckling, kött, fisk äter jag bara under middagen. Detta äter jag EFTER träningen, då jag tränar direkt efter jobb. Lunchen äter jag knappt något kött, då blir det som sagt soppa och bröd eller sallad mest. Jag har väl snarare hängt upp mig på att alla brukar säga "det spelar ingen roll vad du egentligen äter, bara du äter kalorrier i underskott ska du gå ner i vikt", men detta kanske är fel sätt att tänka på?

Jag kör på maxvikt jag faktiskt orkar, kör CIRKA 3 sets x 12 reps beroende på vilken muskelgrupp jag tränar. Och har faktiskt gått upp i tyngd på vikter. Kanske borde köra lite mer kondition efter styrketräningen.

Ska checka ut länkarna, tack! :)

Vissa hävdar att det inte spelar någon roll vad du äter, jag har testat den teorin och för mig funkar det inte. I och med mitten av denna veckan har jag börjat räkna näringsinnehåll, och jag tycker redan att jag har fått bättre resultat men det *kan* vara ett hjärnspöke.

När jag kör vikter kör jag också 3x12, om jag kör kroppstyngd som motstånd går jag upp till 20 reps, och så länge du kör på maxvikt borde någonting hända. Dock hävdar många att man behöver mycket protein för att musklerna ska återhämta sig, i ditt fall 140g om dagen vid 70kg, samt att man måste äta fett (helst från naturliga källor) för att bränna fett.

Jag vet inte om det stämmer för alla, men om du inte känner att du tar dig någonvart kanske det är värt att testa?

Jag har varit i samma situation som du haha, ligger runt 70kg och "ingenting" har hänt på ett tag förutom kanske att jag har omformat några muskler lite. Det var därför jag bestämde mig för att räkna ordentligt.

Lycka till :)

bunni
2014-03-08, 17:32
Tack alla! Blir så glad när man får så bra svar. Jag tror ärligt jag också förmodligen stoppar i mig saker som jag "tror" har lite kalorihalt, men som förmodligen är lite mer.. Jag som älskar mat/att laga mat... :D

Sohlsken, det skadar aldrig att testa! Och vi får bara se om det hjälper mig.

Tack återigen för bra svar.. återkommer ifall jag går ner dessa 10kg snart :) *flex*

Devil82
2014-03-08, 19:12
Tack alla! Blir så glad när man får så bra svar. Jag tror ärligt jag också förmodligen stoppar i mig saker som jag "tror" har lite kalorihalt, men som förmodligen är lite mer.. Jag som älskar mat/att laga mat... :D

Sohlsken, det skadar aldrig att testa! Och vi får bara se om det hjälper mig.

Tack återigen för bra svar.. återkommer ifall jag går ner dessa 10kg snart :) *flex*

köp en billig matvåg och kört shapeup eller myfitnesspal. Lycka till!