Visa fullständig version : En fråga om ström och nätaggregat
kalle_banan
2014-03-08, 00:06
Jag har en liten hörlursförstärkare ifrån Kina, jag fick med ett nätaggregat med kinesiskt uttag så jag tänkte köpa ett nätagg med svenskt uttag istället. Det står 24VDC och 1.5A samt 100-240 VAC, 50/60Hz, 0.65A. Jag har kollat lite på nätagg som finns att köpa på vanliga elbutiker och det finns snarlika varianter, men jag har inte hittat någon identisk. Vad är risken om jag köper ett nätagg med något högre ampere? T.ex 100-240VAC, 30 W och 24 V/1650 mA?
Förstår jag rätt i att den kinesiska strömförsörjningen matar 1.5A och den svenska skulle mata i princip motsvarande, fast med 0.15A extra?
Svår fråga i vilket fall. Lär väl bero lite från pryl till pryl. Jag hade provat och låtit det bära eller brista, om det inte var en sak som var extremt nödvändig för mig, alternativt var väldigt dyr i inköp.
Har du någon bild/produktspecifikation på den? Blev lite nyfiken på vad det var.
Jens.Andersson
2014-03-08, 01:39
Är det inte så att det endast är volten som spelar roll? Om den är för hög är det risk att du får kortslutning. Ampere dricker den bara så mycket den behöver?
Vanligt vatten
2014-03-08, 02:24
Är det inte så att det endast är volten som spelar roll? Om den är för hög är det risk att du får kortslutning. Ampere dricker den bara så mycket den behöver?
Nja, för att spänning överhuvudtaget ska bli farligt så måste det ju finnas en ström och det blir då den som du dör av, men i princip ja, så är det så. Ju större potentialskillnaden är desto större risk för att man får en saftig stöt men faktum med att bara några få mA kan få hjärtat att stanna ifall strömmen går på ett särskilt vis.
Sen vet jag att i princip alla svetsverktyg så har man hög ström och låg spänning för att skapa en jävla massa värme. Så utan att vara någon expert så antar jag det värsta som kan hända är att det blir jävligt varmt och kommer gnistor:
https://www.youtube.com/watch?v=ECovkyKg_v8
kalle_banan
2014-03-08, 09:32
Här är produktbeskrivningen:
http://www.ebay.com/itm/Ship-USA-match-GE5814-12AU7-6922-Tube-valve-HiFi-Headphone-Amplifier-amp-/111179668960?pt=US_Home_Audio_Amplifiers_Preamps&hash=item19e2d31de0
Det står lite motsägelsefull information där (väl?):
Package included:
1 x Headphone Amplifier
1 x Defaul Peking GE5814 tube(made in USA,NOS tube.sound is better then 12AU7)
1 x AC power cord ( the plug depend on buyer country )
1 x Switching Power Supply Universal AC 100V-240V~1.8A / 50~60Hz to 24V DC 1.5A output US plug.
1 x 6.3mm to 3.5mm Gold coat earphone Jack adapter.
Och
Technical specification:
In Put Power: DC24V 900mA
Input Sensitivity:50mV
Input Impedance: 100KOhm
Out-Put Impedance:12~600 Ohm
Dynamic range: 84.6dBA((300 ohm) 89.8dBA(33 ohm)
Gain:20dB
Frequency response:10Hz-60KHz +/- 0.25dB
Minimum THD: 0.016%(300 ohm) 0.45%(13 ohm)
Signal/Noise Ratio >92dB
RCA 2CH Input X1 / RCA 2CH output X1
6.3mm 2CH Output X1
Shipping Weight: 1kg
Transformers AC100V ~AC240V\50~60Hz 1.8A DC output 24V2A
Som det verkar har försäljaren klippt och klistrat lite olika information från gamla/andra versioner av deras förstärkare. Jag hittar ingen mer information om vilka komponenter som den är byggd av, däremot står det lite värden på komponenterna på förstärkaren och på en utav så står det "HK 19F-DC 24V-SHG. 1A 125V AC. 2A 30V DC." Betyder det att den tål 2 ampere upp till 30 volt?
EDIT: Om någon är sugen på att köpa en egen så lägg hellre pengarna på en förstärkare som kostar några kronor mer, det är i princip en småhäftig hörlursförstärkare som har ett rör, något riktigt rörljud får man inte.
Det här är min uppfattning också. Spänningen är fix, strömstyrkan är i viss mån variabel. Strömmen kan aldrig bli större än den som ges av spänningen över kretsen och kretsens interna resistans. Mer problematiskt hade det varit om transformatorn var specad till en lägre strömstyrka. Sedan kan man vidare anta att den är konstruerad för att fungera bäst vid just den angivna strömstyrkan, men att inte utnyttja den maximala kapaciteten torde vara ett ganska litet problem.
Edit: Jag vet inte hur stor risken är för att adaptern ger fel utspänning om den belastas på annat sätt än det den är specad för.
pizzabud
2014-03-08, 13:58
det är ingen fara att det är högre ampere på transformatorn. det är bara vad du Max kan plocka ut ur den. det är volten du ska kolla på.
mvh elektriker
kalle_banan
2014-03-08, 19:49
det är ingen fara att det är högre ampere på transformatorn. det är bara vad du Max kan plocka ut ur den. det är volten du ska kolla på.
mvh pizzabud
Fixed.
Tack för hjälpen, jag ska glida över till elhandeln imorgon och köpa en ny sladd så jag kan använda förstärkaren utan att krångla med krafsiga adaptrar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.