Visa fullständig version : Drag till hakan - Skadligt för rotator cuffen?
Jag har valt press bakom nacken som min första övning, sedan skall jag ha ännu en för lateral deltoid, vad föreslår ni? Först hade jag valt drag till hakan (Med stång) som andra övning, men jag har börjat fundera eftersom det känns lite inuti axeln (där rotator cuffen sitter), och det är inte muskelspänning utan snarare lätt smärta.
Så, antingen:
Sidolyft med hantel
Drag till hakan (Motivera isåfall gärna varför)
Militärpress?
Har ni andra förslag så säg gärna det, jag har lite brådis i valet av övningar så alla svar, speciellt snabba :D, är välkommna :thumbup:
Tack!
Marre-Sthlm
2004-03-17, 19:43
Milipressen tung och grym! :D
Arne Persson
2004-03-17, 19:47
Originally posted by Medusa
Jag har valt press bakom nacken som min första övning, sedan skall jag ha ännu en för lateral deltoid, vad föreslår ni? Först hade jag valt drag till hakan (Med stång) som andra övning, men jag har börjat fundera eftersom det känns lite inuti axeln (där rotator cuffen sitter), och det är inte muskelspänning utan snarare lätt smärta.
Så, antingen:
Sidolyft med hantel
Drag till hakan (Motivera isåfall gärna varför)
Militärpress?
Har ni andra förslag så säg gärna det, jag har lite brådis i valet av övningar så alla svar, speciellt snabba :D, är välkommna :thumbup:
Tack!
Uppdrag till hakan är en utmärkt övning och betydligt skonsammare än Press bakom nacken för rotatorkuffen (läs M. supraspinatus).
beror nog på hur man är byggd. jag har aldrig kunnat utföra drag till hakan inte ens med lätta vikter pga min rygg eller någon rotator-cuffmuskel (inte säker på vad det är)
kör den inte om det inte känns bra, själv fick jag ju lov att skada mig innan jag spolade den helt
Om inte för axeln så bör man undvika drag till/mot hakan för den skeva belastningen på handlederna.
Statsa på hantellyft istället, och strunta i den nedre tredjedelen av rörelsen eftersom belastningen avtar så kraftigt där. För att belasta muskeln även i den delen; avsluta setet med att endast utföra den nedre tredjedelen.
Arne säger en sak, Danzig och Nike en annan, vad skall man göra då? Sidolyft känns säkrare än drag till hakan, men jag fick bra kontakt om man bortser från den lilla smärtan jag kände.
Press bakom nacken har jag inga problem med, så den stannar trots allt ;)
Någon som har nåt att tillägga?
Tack för all hjälp jag redan har fått :thumbup:
jag säger bara att du måste känna själv och att du inte bör använda dig av en övning du får ont av :)
Styrkebyggare
2004-03-17, 20:39
Handledsont vid drag till hakan kan väl rätt ofta lösas genom att använda z-stång (eller heter det ez?) istället...
Arne Persson
2004-03-17, 20:53
Originally posted by Medusa
Arne säger en sak, Danzig och Nike en annan, vad skall man göra då? Sidolyft känns säkrare än drag till hakan, men jag fick bra kontakt om man bortser från den lilla smärtan jag kände.
Press bakom nacken har jag inga problem med, så den stannar trots allt ;)
Någon som har nåt att tillägga?
Tack för all hjälp jag redan har fått :thumbup:
Jag har haft den som perfekt nybörjarövning, för axlar och nacke, utan några större problem sedan 1978. Hantellyft åt sidan alldeles för komplicerad för ovana om den skall utföras på korrekt sätt. Vid handledsproblem vid tex uppdrag till hakan så avhjälpes detta oftast med att man utför övningen med ett V-grip handtag. Press bak nacken skall man köra ända ner till åtminstone 7:e nackkotan för att få tillräckligt med bl.a styrka och smidighet för att skydda axelleden samt spec. M. supraspinatus.
RobbeliRobban
2004-03-17, 21:03
Arne: Lite svårt att argumentera med någon som började träna innan jag föddes men, borde inte armbågarna utsättas för en ofördelaktig vinkel om man använder ett sk smalt v-handtag? Håller med om ahntellyft åt sidan, har aldrig fått den att ta där den skall, även med mkt lätta vikter.
Medusa: Jag tycker att du skall slopa båda dina övningar, istället kör du stående press framför (man kan både fuska med benen, och låta stången vila längs nyckelbenen, riktig power-övning), samt ha en lite striktare övning för baksidan, tex repdrag mot halsen i cable.
Arne Persson
2004-03-17, 21:12
Originally posted by RobbeliRobban
Arne: Lite svårt att argumentera med någon som började träna innan jag föddes men, borde inte armbågarna utsättas för en ofördelaktig vinkel om man använder ett sk smalt v-handtag? Håller med om ahntellyft åt sidan, har aldrig fått den att ta där den skall, även med mkt lätta vikter.
Medusa: Jag tycker att du skall slopa båda dina övningar, istället kör du stående press framför (man kan både fuska med benen, och låta stången vila längs nyckelbenen, riktig power-övning), samt ha en lite striktare övning för baksidan, tex repdrag mot halsen i cable.
Det är inga problem med armbågarna, den stora skillnaden är att handleden får med rak stång utföra en sk ulnarflexion (handleden böjer sig åt lillfingersidan) vilket kan påverka vissa individers handleder negativt. Kör man ex. med ett omvänt v-format roddhandtag så kommer handlederna (om övningen är rätt utförd) att utföra en passiv palmarflexion (handleden böjer sig åt handflatan) vilket ytterst sällan är något problem.
Håller med om att Stående Militärpress är en ytterst trevlig basövning som dock inte sskall utföras med några kickar med benen.:nono:
Tack för all support, jag har nu kommit fram till 2 möjliga kombinationer, rösta på eran favorit (Lite som melodifestivalen :D)
1. Press bakom nacken + Sittande/Stående militärpress
2. Press bakom nacken + Drag upp till hakan
Det lutar åt alt. 2, jag testade militärpressen, väldigt bra indeed, men får jag inte bättre utveckling på mina delts om jag kör 1 push och 1 pull övning istället för 2 push? Det är mitt resonemang, men har jag fel så rätta mig.
Originally posted by Arne Persson
Håller med om att Stående Militärpress är en ytterst trevlig basövning som dock inte sskall utföras med några kickar med benen.:nono:
Vafalls - kickstöt regerar!!! Om man kan vill säga...
allan
Marre-Sthlm
2004-03-17, 21:31
Originally posted by Allan
allan
Kickarna kommer bara in när man e slut i axlarna å inte riktigt kan köra strikt :)
jag röstar på alternativ 1
Arne Persson
2004-03-17, 21:33
allan
Jag kör alltid rena råpressar. Annars är det ju inga rediga pressar, snarare efterpressar.;)
Jo, jag vet. Men lyftaren regerar i mig....
allan
Arne Persson
2004-03-17, 21:57
Jo, jag vet. Men lyftaren regerar i mig....
allan
Jo men då får du tre röda lampor.:D
Jag kör på press bakom nacken och drag till hakan, på Arnes rekommendationer, hans argument var övertygande. Jag skall ge det en chans iallafall, visar det sig sedan att smärtan är verklig (den var knappt märkbar idag, ändå har jag lyft mitt 1rm max i övningen 3-4 ggr den senaste veckan och dragit 3-4 set med den.) lägger jag helt enkelt av med den, svårare än så är det inte.
Tack för hjälpen, jag uppskattar det!
Jag lånar tråden lite...
Har det någon betydelse hur brett man håller stången/handtaget vid drag till hakan? Jag har fått en skum känsla av att ett smalare grepp tar mer på Trapz och ett bredare på Lateral Deltoid. Rätt? Fel?
Arne Persson
2004-03-18, 00:54
Originally posted by drkrupp
Jag lånar tråden lite...
Har det någon betydelse hur brett man håller stången/handtaget vid drag till hakan? Jag har fått en skum känsla av att ett smalare grepp tar mer på Trapz och ett bredare på Lateral Deltoid. Rätt? Fel?
Man bör hålla smalt för att inte onödigt förstärka ulnarflexionen i handleden.
Originally posted by Arne Persson
Man bör hålla smalt för att inte onödigt förstärka ulnarflexionen i handleden.
Okej, tackar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.