handdator

Visa fullständig version : Vill träna mer - deff!

Minifuture
2014-03-06, 09:56
Hej,

Jag kör ett styrketräningspass varje morgon. Problemet är att jag har ett stillasittande jobb, så jag känner alltid efter jobbet att jag borde göra något mer. Gärna konditionsträning då jag gärna vill bli mer uthållig samt att man då kan äta mer.

Vad tror ni om att - utöver styrketräning varje vardag - att jag lägger in ett konditionspass på kvällen 2 eller 3 av dessa dagar? Kör även kondition på lördagar och ibland söndagar :>

Känner att jag vill träna och vara superoptimal, men frågan är hur optimalt det är att köra kondition så ofta? Eller är det skitsamma om det skiljer 7-8h mellan styrke- och konditionspasset?

mikaelj
2014-03-06, 10:02
Gör det då? Du ser ju vad som händer när du introducerar något nytt.

Märker du att din styrka plötsligt sjunker, att du inte orkar med dina styrketräningspass eller att din styrka ökar långsammare än vad du vill, och du prioritererar styrketräningen, får du justera konditionsträningen och/eller vilan och/eller maten.

austria
2014-03-06, 10:05
Hej,

Jag kör ett styrketräningspass varje morgon. Problemet är att jag har ett stillasittande jobb, så jag känner alltid efter jobbet att jag borde göra något mer. Gärna konditionsträning då jag gärna vill bli mer uthållig samt att man då kan äta mer.

Vad tror ni om att - utöver styrketräning varje vardag - att jag lägger in ett konditionspass på kvällen 2 eller 3 av dessa dagar? Kör även kondition på lördagar och ibland söndagar :>

Känner att jag vill träna och vara superoptimal, men frågan är hur optimalt det är att köra kondition så ofta? Eller är det skitsamma om det skiljer 7-8h mellan styrke- och konditionspasset?

Hur menar du "superoptimal"? Optimal för vad? Vad är dina mål?
Du skriver att du vill bli mer uthållig, då är väl konditionsträning bra.

Siktar du på att allmänt vara vältränad med en bra kroppsform är väl konditionsträning i kombination med styrketräning perfekt.

Reaper123
2014-03-06, 10:56
Jag tränade väldigt mycket konditionsträning förra deffen, i kombination med 3 styrketräningspass per vecka och tappade 4,8 kg i fettvikt samtidigt som jag ökade 0,9 kg i FFM...

Så visst går det bra, men krävs väl en del eftertanke så det ej går ut över resultatet av deffen i övrigt.

Vad som just funkar för dig är svårt för någon annan än just dig själv att ta reda, så prova dig fram :)

Det verkar ju dock vara så att man med fördel ska hålla isär konditionsträningen (om det ej är HIIT) och styrketräning i största möjliga mån. Så morgon & kväll är väl en bra taktik om man nu vill träna styrketräning varje dag.

Minifuture
2014-03-20, 11:50
Ok!

Mitt upplägg just nu ser dock ut så här:

(Styrka = 5-split, 40min pass)
Mån: Styrka
Tis: Styrka
Ons: Styrka
Tors: Styrka
Fre: Styrka (morgon), Cykling högintensivt. 35min pass (kväll)
Lör: Löpning cirka 1 mil, "avkopplat" tempo
Sön: Cykling/Rodd 35min, högintensivt

188cm lång, 82kg, 20% bf (mycket fett på buken dessvärre), 1900kcal intag per dag. Vill alltså ned i vikt som ni kanske förstår.

Tankar?

nippman
2014-03-20, 14:09
om du nu ska köra massa cardio och samtidigt träna styrka och deffa, så kan jag tycka att 1900kcal på din vikt kanske är lite lite? om du nu vill minimera muskelförlusten dvs, men detta är endast min personliga åsikt, någon annan kanske misstycker helt.

jontexer
2014-03-21, 16:28
Tycker också att 1900 kcal är väldigt lite på de dagar du kör både styrka och kondition, till och med så att det är ganska lite för dagarna med endast styrka också

Minifuture
2014-03-21, 16:52
om du nu ska köra massa cardio och samtidigt träna styrka och deffa, så kan jag tycka att 1900kcal på din vikt kanske är lite lite? om du nu vill minimera muskelförlusten dvs, men detta är endast min personliga åsikt, någon annan kanske misstycker helt.

Tycker också att 1900 kcal är väldigt lite på de dagar du kör både styrka och kondition, till och med så att det är ganska lite för dagarna med endast styrka också

Grejen är att jag en månad legat på 1600kcal, men ändå mer eller mindre hållit vikten på balans. Räknar noga, så det är inget bekymmer där, utan tror min ämnesomsättning är låg pga. tidigare viktnedgång med superlågt intag (ca 800kcal/dagen låg jag på).

Men jag vet faktiskt inte.