Visa fullständig version : Inköp av fettsnål färs?
sebbanboy14
2014-03-06, 04:58
Brukar bli taco någon gång i veckan. Och då brukar jag ta nötköt som färs. Den jag hittar ligger på 12% fett. Tänkte höra om någon vet vart man kan hitta mer mager färs än så?
King Grub
2014-03-06, 05:30
Be personalen i butiken mala en magrare del av djuret till färs.
sebbanboy14
2014-03-06, 06:29
Be personalen i butiken mala en magrare del av djuret till färs.
Bra idee :P Men jag funderar med dom gånger jag inte har tid att be dom mala djuren åt dig medans jag väntar :D
tankoovich
2014-03-06, 06:41
Bra idee :P Men jag funderar med dom gånger jag inte har tid att be dom mala djuren åt dig medans jag väntar :D
Ibland har jag sett att det finns 5%-ig eko färs på Ica, dock landar kilopriset på någonstans kring 120-150kr vilket känns lite overkill...
Annars går det ju att köpa vilt av någon jägare i närheten och mala själv :)
Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
Mitt bästa tips är att köpa kycklingfärs, om du inte nödvändigtvis måste ha nötfärs. Nyttigare (fast mindre järn) och passar bra till allt som du kryddar upp rejält. 5% fett och 20% protein.
R Scarpa27
2014-03-06, 07:25
Det finns 5% färdigpackad vanlig färs (obs inte särskilt god) men det finns!
(Ica gott liv)
http://www.mediabanken.se/ICA/ICAHandelWS/image.aspx?opvno=%2fa8jb%2f%2bqBef%2b%2bK8LSYtN6Q% 3d%3d&itype=Jpg500p
http://gavle.matvaran.se/i_vara.asp?2319105800000
Hälsingestintan har 5% nötfärs som är godare (hängmörat) än alla annan köttfärs jag provat. Men det kanske säger mer om mig...
COOP och ICA har avtal med Hälsingestintan iaf, COOP Forum köper jag mitt ifrån.
EnergiÖverskott
2014-03-06, 08:12
De flesta ICA har ICA:s egna nötfärs med 5% fett. Annars är det väldigt trevligt att be personalen i charken mala en åt dig som King_Grub skrev. Om du inte hittar ICA:s 5% så kan det bero på att den ligger i en likadan förpackning som de flesta andra färser och dessutom emellan alla andra så, den blir ofta svår att hitta. Särskilt eftersom just 5% är skrivet så litet.
Men, om du letar ordentligt så tror jag ganska bestämt att du hittar den på iaf någon av dina närmsta butiker med ICA-sortiment.
tycker färs som ligger under 10% smakar hemskt. bytte ut 10% till 5% när jag skulle göra kebabspett i somras, blev inget bra.
traidmill
2014-03-06, 10:15
bästa investering jag gjort till köket är ett köttkvarn!
bästa investering jag gjort till köket är ett köttkvarn!
Vad malar du för kött och vad landar kilopriset på?
DPahkamaa
2014-03-06, 12:38
Testa kycklingfärs.
Reaper123
2014-03-06, 12:52
bästa investering jag gjort till köket är ett köttkvarn!+1 på detta, även om jag nu fick min i 30-års present.
Vad malar du för kött och vad landar kilopriset på?Kilopriset blir väl egentligen inte lägre, om man nu inte hittar reapris på just det köttet man vill ha.
Maler själv mest högrev, samt "fint" vilt och då är kilopriset mer än 100 kr/kg.
Du kan ju dock tex köpa billig fryst kycklingfile för ~50 kr/kg som du låter tinas för att sedan mala det och vips har du sjukt fettsnål kycklingfärs till bra pris! :) (går utmärkt med fransyska eller motsvarande nötköttsbit som är betydligt magrare än den normala nötfärsen)
sebbanboy14
2014-03-06, 14:19
Ska spana lite på ica då =)
vicarious
2014-03-06, 16:15
Du kan koka färsen om du vill, då hamnar fettet i vattnet istället. Provade en gång, aldrig mer. Tråkigare färs får man leta efter :)
Köttkvarn + billiga fläskdetaljer (picnicbog, skinkstek) blandat med lite nöt så får du en hyfsat billig och mager blandfärs. Annars finns det som sagt 5%-ig färs men den brukar vara ganska dyr.
Det enklaste är att bara skära köttet i tunna strimlor och steka som de är och det funkar minst lika bra som färs. Om man vill kan man också blanda olika typer av kött eller göra olika kryddning på olika typer så var och en blanda själv.
Ungkarlsliv
2014-03-06, 17:07
Det enklaste är att bara skära köttet i tunna strimlor och steka som de är och det funkar minst lika bra som färs. Om man vill kan man också blanda olika typer av kött eller göra olika kryddning på olika typer så var och en blanda själv.
Brukar också göra så istället för dyr färs om jag vill hålla nere på fettet. Nästa steg som är ännu lättare är att köpa icas färdigstrimlade kycklingfilé och steka på.
Jag bryr mig för mycket om smak för att leta mager köttfärs men strimlat kött är minst lika gott och därför brukar jag variera.
sebbanboy14
2014-03-08, 06:46
Jag bryr mig för mycket om smak för att leta mager köttfärs men strimlat kött är minst lika gott och därför brukar jag variera.
Kan ju vara en idee de med. I grund och botten så tänkte jag såhär. Att jag känner ingen skillnad på den som är 18% och den som är 12%. SÅ då tänkte jag att om de finns någon som är typ 6-8% kan dej u vara värt och testa. Kanske inte hade märkt någon skillnad. Så va min grundtanke *popcorn*
R Scarpa27
2014-03-08, 20:53
Kan ju vara en idee de med. I grund och botten så tänkte jag såhär. Att jag känner ingen skillnad på den som är 18% och den som är 12%. SÅ då tänkte jag att om de finns någon som är typ 6-8% kan dej u vara värt och testa. Kanske inte hade märkt någon skillnad. Så va min grundtanke *popcorn*
från just det stadiet gör du det. och 12% e inte farligt mkt heller... men testa gå ner till 5% och testa får ösa på mer olja ist och fetthalten blir likadan =) (lite skämtsamt) dock är 5% onödigt dyrt med.
annars börja mala själv.
det som smakar bäst i 5% halt är utan tvekan kycklingfärs.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.