Visa fullständig version : 1500 kcal per dag, hur?
Swedeswede
2014-03-03, 17:20
Jag är kvinna, 21 år, behöver 2000 kcal för att behålla vikt när jag tränar mest
kondition men även lite styrka. Vill minska 3 kilo i vikt, och därför dra ner till
1500 kcal under en period.
Frågan är: Hur fördelar jag bäst dessa 1500 kcal över en dag för att slippa gå
alldeles för hungrig? Det är verkligen mitt största problem. Jag tycker det är
jättejobbigt.
De dagar jag har klarat 1500 kcal hittills har varit extremt svåra för mig. *gah!*
Jag frusit och tvingat mig själv att somna hungrig. Dessa dagar har jag varit
ledig och därför kunnat jag kan sova längre och vara vaken några timmar
mindre = jag hann inte bli hungrig lika ofta. Ifall jag ska fixa 1500 kcal även de
dagar då jag pluggar, kommer jag vara vaken längre, och då blir det alltså ännu
jobbigare.
Några tips? Hur ska jag lägga upp detta?
Vad äter du då? Välj kalorisnåla livsmedel. Typ kyckling, ris(sett i volym), kvarg och dyl.
Satsa på grejer som mättar mycket fast innehåller lite kalorier.
Några exempel är: kyckling,kvarg,broccoli,gröt.
Flytande kalorier är ingen höjdare ur mättnadssynpunkt.
Swedeswede
2014-03-03, 17:30
Jag vet ungefär vad som är kalorisnålt och jag anser mig ha hyfsad koll på mat över lag. Ändå är jag kass på att hålla min 1500-gräns. Tappar motivationen+blir hungrig=dålig kombination. Oftast är jag motiverad så länge jag är mätt. Blir jag hungrig skiter jag i allt. Då äter jag tills jag är mätt. Sedan ångrar jag mig. Bra självdisciplin, va?
ät mer grönsaker och "ren mat"
Swedeswede
2014-03-03, 18:13
ät mer grönsaker och "ren mat"
Ja...
Det ska jag göra.
Jag borde rent av ställa en ny fråga. Eller snarare ta om den fråga jag ställde i första inlägget. Hur ska jag lägga upp dagarna? Alltså, hur fördelar jag bäst kalorierna över dagen? Är normalt sett vaken i 16 timmar.
Det bestämmer ju du helt själv?
Ett förslag är:
Mål 1- 1/2 burk lättkesella med funlight o frysta bär