Visa fullständig version : Fruktos blir till (visceralt) fett - men var hamnar dietärt fett?
En liten fundering har börjat gro i mitt huvud på sistone...
Det är ju allmänt känt/accepterat att man bör begränsa sitt intag av fruktos när man ligger på kaloriöverskott då relativt lätt kan lagras in som fett i kroppen, och då hör man särskilt om visceralt fett (= extra bad 4 you).
Ett överskott av fett från kosten lagras ju också väldigt lätt in i våra fettdepåer, men är det skillnad här på var det lagras in, till skillnad från 'fruktosfettet'?
Alltså, får man en större % visceralt fett med en kost med mycket fruktos i jämfört med om man hade ätit fruktosfattigt men fettrikt istället?
Sheogorath
2014-03-02, 16:32
Sist jag kollade hade man bara jämfört typ med glukos eller mjölk.
Ska göra en snabbsökning och se om jag hittar något. Annars dyker säkert någon av våra kostvetenskapsgurus upp snart med lite länkar eller icke-länkar.
Ozziking
2014-03-02, 16:35
En liten fundering har börjat gro i mitt huvud på sistone...
Det är ju allmänt känt/accepterat att man bör begränsa sitt intag av fruktos när man ligger på kaloriöverskott då relativt lätt kan lagras in som fett i kroppen, och då hör man särskilt om visceralt fett (= extra bad 4 you).
Ett överskott av fett från kosten lagras ju också väldigt lätt in i våra fettdepåer, men är det skillnad här på var det lagras in, till skillnad från 'fruktosfettet'?
Alltså, får man en större % visceralt fett med en kost med mycket fruktos i jämfört med om man hade ätit fruktosfattigt men fettrikt istället?
Ojdå, kanske dags att dra ner på frukten lite då..
Sheogorath
2014-03-02, 16:36
Inte hittat någonting ännu. Kan tänka mig att dietärt fett inte har samma benägenhet att lagras in som fett i levern eftersom det inte metaboliseras i levern, som fruktos gör.
Nebuchadnezzar
2014-03-02, 16:38
Att oroa sig över fettinlagring från frukt är inte vettigt.
Jag är inne på samma spår som Sheo.
Sheogorath
2014-03-02, 16:38
Nej. Frukt innehåller inte så mycket fruktos att det kommer vara skadligt för dig och det kanske t.o.m. finns saker i frukten som skyddar mot fruktosens negativa effekter så att man kan äta hur mycket frukt som helst.
Begränsa ditt intag av tillsatt socker istället. Det är det som är den verkliga fruktosboven (halva sockermolekylen är fruktos). Eller ät det för kolhydratladdning i samband med träning.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24550191
"..overeating SFA promotes hepatic and visceral fat storage whereas excess energy from PUFA may instead promote lean tissue in healthy humans."
Mättat fett verkar iaf vara en aning mindre trevligt än omättat, i det här avseendet.
Sheogorath
2014-03-02, 16:49
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24550191
Mättat fett verkar iaf vara en aning mindre trevligt än omättat, i det här avseendet.
"..overeating SFA promotes hepatic and visceral fat storage whereas excess energy from PUFA may instead promote lean tissue in healthy humans."
...vilket skulle kunna vara en effekt av att mättat fett har en större benägenhet att lagras in som kroppsfett överhuvudtaget, kanske? Har för mig att det varit uppe här. Mao: man kanske hade sett samma sak om man mätte underhudsfettet i ena armen t.ex.
EnergiÖverskott
2014-03-02, 18:03
Som underviktig och dessutom hårt tränande så absolut nej. Dessutom pratar vi mängder fruktos motsvarande enorma mängder frukt. Tänk dig att du är lite småfet, ligger på ett energiöverskott och totalt får ALLA dina kolhydrater på bananer och honung. Ja, då kan du börja oroa dig.
Någon/några frukter om dagen är inte att oroa sig över.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.