handdator

Visa fullständig version : Ska jag läsa 200%?

zeusden1
2014-02-25, 16:16
Hej alla!
Blir min andra tråd kring utbildning. Första handlade om var jag skulle plugga juridik och det blev Uppsala. Denna tråd skriver jag för att fråga om jag ska plugga dubbelt och känner att jag behöver lite vägledning.

Jag är inne på mitt andra år juridik och har goda betyg i "bagaget". På min fritid så träffar jag min flickvän som jag har ett distansförhållande med (ca 1:30 min enkelresa) samt engagerar mig relativt mycket ideellt. Jag funderar på att göra slag i saken att faktiskt utbilda mig inom ett till ämne som jag gillar och ändå lägger mycket tid på fritiden, nämligen ekonomi (främst rör det privatekonomi och börs jag sysslar med).

Jag funderar alltså på att också ta en ekonomie kandidat. Anledningen är att jag har stort intresset för ämne samtidigt som det ytterligare ökar min förståelse för det ekonomiska samhället. Mina planer på att ha dubbel examen har inget med att jag vill bättre på mitt CV, även om det får ses som ett plus. Mitt syfte med ekonomiprogrammet att i princip "endast" blir godkänd i den den mer allmänna delen och till fullo tillgodogöra mig det som jag finner mest intressant/roligast. Satsningen på juridiken är att sitta ting så där kommer mest krut att läggas.

Som jag ser det måste jag dra ner på mitt ideella engagemang och lägga någon timme extra, utöver den tid som frigörs från det ideella, på att det andra programmet.

Gör jag ett stort misstag? Någon som pluggat dubbelt?

Snubben
2014-02-25, 16:20
Är det itne rätt standard att vid juridikstudier plocka ekonomi med? Hur som, du kan enkelt klara ekonomiprogrammet med VG:n - förutsatt att du har sunt bonnförnuft och kan läsa en bok.

zeusden1
2014-02-25, 16:30
Är det itne rätt standard att vid juridikstudier plocka ekonomi med? Hur som, du kan enkelt klara ekonomiprogrammet med VG:n - förutsatt att du har sunt bonnförnuft och kan läsa en bok.

Standard vill jag inte påstå men av de jurister som pluggat dubbelt så ligger nog ekonomi väldigt högt upp.

Nebuchadnezzar
2014-02-25, 16:31
Har du lätt för dig akademiskt? Jag läser 150% och jobbar just nu men den absoluta majoriteten av min tid är fritid. Hur jobbigt det blir för dig beror ffa på två saker: hur lätt du har för dig och hur utbildningarnas upplägg ser ut. En kurs på X poäng kan kräva endast ett par dagars tentaplugg eller väldigt mycket jobb med kursprojekt, obligatorisk närvaro och en massa inlämningar, plus tentaplugg.

zeusden1
2014-02-25, 17:38
Har du lätt för dig akademiskt? Jag läser 150% och jobbar just nu men den absoluta majoriteten av min tid är fritid. Hur jobbigt det blir för dig beror ffa på två saker: hur lätt du har för dig och hur utbildningarnas upplägg ser ut. En kurs på X poäng kan kräva endast ett par dagars tentaplugg eller väldigt mycket jobb med kursprojekt, obligatorisk närvaro och en massa inlämningar, plus tentaplugg.

Vad är det du läser och vad jobbar du med?

Vanligt vatten
2014-02-25, 18:03
Hur hade du egentligen tänkt att någon här ska kunna säga huruvida du gör rätt eller fel?
Jag menar, du tror inte att det blir lite svårt att veta vilken motivation eller förmåga att suga upp kunskap som du besitter, så här via nätet?
Ja, det kommer bli hårt men det kan gå om man har motivationen och/eller är hyfsat begåvad. Var det vad du ville höra? Det har ju hänt ett antal ggr förut.

Huruvida du kommer kunna ha nytta av dubbla utbildningar kan jag inte heller tala om.

Nebuchadnezzar
2014-02-25, 18:30
Vad är det du läser och vad jobbar du med?

Handelshögskolan i Stockholm och översättning.

Chrillee
2014-02-25, 18:47
Börjar bli väldigt vanligt att folk tar två examen, men känns som nåt är fel om man kan plugga två heltidsprogram? Då är det ju knappast heltid vi pratar om.

Sen att både här och på andra håll hör man "Kan du stava till Hej så klarar du lätt två examen." Låter konstigt tycker jag.

Nebuchadnezzar
2014-02-25, 18:54
Börjar bli väldigt vanligt att folk tar två examen, men känns som nåt är fel om man kan plugga två heltidsprogram? Då är det ju knappast heltid vi pratar om.

Sen att både här och på andra håll hör man "Kan du stava till Hej så klarar du lätt två examen." Låter konstigt tycker jag.

Att läsa dubbla heltidsprogram samtidigt är ju inte vanligt men knappast omöjligt, eller ens jättesvårt nödvändigtvis, beroende på hur kurserna ser ut. Har man inga obligatoriska arbeten eller närvaro under kursens gång kan man ju vara frånvarande och lägga upp allt på bästa sätt inför tentan. Själv har jag slackat fram till sista dagarna när det har varit på det viset, så lika mycket till hade ju inte varit några problem i de fallen. Har man å andra sidan en massa obligatoriska seminarier och (grupp-)inlämningar så blir det genast väldigt mycket jobbigare i det avseendet.

Mantus
2014-02-25, 18:55
Om det är ekonomi i Uppsala du tänkt läsa avråder jag från dubbelläsning. Mestadels för att de grundläggande kurserna i ekonomi har en hel del hjärndöda grupparbeten (i alla fall på FEK) som drar ut sinnessjukt mycket på tiden.
Om jag vore i din sits hade jag läst grundkurserna som distanskurser om det går (om du tänker studera ekonomi i Uppsala) och läsa normalt de senare ekonomikurserna. Det blir lättare att läsa ekonomi på normalt sätt då du har klarat av T6 och har mer tid över till att gå på lektioner.