Visa fullständig version : Samsung galaxy S5
Såg ingen tråd om detta, så tänkte göra en. Vad är eran åsikt om Samsungs senaste flagskepp Samsung Galaxy S5?
Gillar inte Samsung generellt, och det här måste väl ändå vara en av deras sämre flaggskipps-releaser.
Synd att just Samsung har blivit det märket som folk väljer på Androidsidan "bara för att".
dom verkar ju inte visa upp specs eller någonting på den.
King Grub
2014-02-24, 21:00
Samsung = plastig hårdvara och bloatad mjukvara.
R Scarpa27
2014-02-24, 21:03
s5.
King Grub
2014-02-24, 21:05
http://www.androidcentral.com/samsung-galaxy-s5-hands-and-initial-review
R Scarpa27
2014-02-24, 21:09
tkr alla ser likadana ut. tacka vet jag mina stenålders mobiler.
dom verkar ju inte visa upp specs eller någonting på den.
Stort sett allt har väl annonserats? Inget speciellt :/
+IP67
+Kamera
+Energisparläget
-priset
-batteristorleken
-Alla dessa tillbehör
-Swipe fingerprint sensor
+IP67
+Kamera
+Energisparläget
-priset
-batteristorleken
-Alla dessa tillbehör
Just att den var vattentålig var ju ett stort plus, men i helhet blev jag ganska besviken
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
King Grub
2014-02-24, 21:17
Bättre CPU än Sonys kommande Z2 i alla fall.
Tror du att det kan vara värt att vänta och se vad HTC har att komma med, eller att köpa en s5a?
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
anadr0id
2014-02-24, 21:24
S5:ans AMOLED-skärm, löstagbara batteri och SD-kortplats ej att förglömma.
Det är förstås inget nytt, men ingen annan tillverkare kan erbjuda dessa tre egenskaper i ett och samma paket.
Z2 tilltalar mig mer.
Ett byte från s3 till s5 känns lite "lite". Hade hoppats på fräschare design.
King Grub
2014-02-24, 21:25
Verkar vara lite olika uppgifter som cirkulerar ser jag nu. Vissa säger Snapdragon 805, and 801, samma som sitter i Z2.
Då verkar Sony Experia Z2 faktiskt intressantare.
En titt i Sonys monter på mobilmässan
http://feber.se/android/art/294386/en_titt_i_sonys_monter_p_mobil/
Hands on på Sony Xperia Z2 och Z2 Tablet
http://feber.se/android/art/294351/hands_on_p_sony_xperia_z2_och_/
Här är Samsung Galaxy S5
http://feber.se/android/art/294396/hr_r_samsung_galaxy_s5/
Samsung presenterar Galaxy S5 med fingeravtrycksläsare och vattentålighet
http://www.sweclockers.com/nyhet/18360-samsung-presenterar-galaxy-s5-med-fingeravtryckslasare-och-vattentalighet
King Grub
2014-02-24, 21:36
The Galaxy S5 is the first phone to arrive with Qualcomm's super-beefy quad-core Snapdragon 805 processor.
http://www.stuff.tv/galaxy-s5/mwc-2014/mwc-2014-samsung-galaxy-s5-revealed-10-things-you-need-know/news
Samma på Android Central.
På svenska sidor står det Snapdragon 800 eller 801.
Fredriiik
2014-02-24, 21:37
Den är snabbare, har kraftfullare batteri, fingeravtryck, pulsmätare, bättre kamera, vatten och damm-tålig. Hur kan ni säga att det inte är skillnad?
Senaste android med den lär lira jäkligt nice å jag är sjukt trött på HTC så det blir lätt en S5 för mig när den kommer :)
Jag ska försöka hålla mig till hösten istället, då bör x64 modeller ha kommit ut.
http://www.stuff.tv/galaxy-s5/mwc-2014/mwc-2014-samsung-galaxy-s5-revealed-10-things-you-need-know/news
Samma på Android Central.
På svenska sidor står det Snapdragon 800 eller 801.
Det brukar väl skilja processor mellan USA modellen och den internationella om jag inte har helt fel?
King Grub
2014-02-24, 21:46
Det tror jag inte.
Jag ska försöka hålla mig till hösten istället, då bör x64 modeller ha kommit ut.Frågan är vad tusan man ska med det till i en mobil?
Funderar själv på en S5a som jobbmobil.
Det tror jag inte.
Det har varit ganska vanligt (känns som att det är påväg bort) att slänga i olika SoCs i olika regioner. Även S4an finns så vitt jag vet med 2 olika chip; S600 och något Exynos.
Att de skulle ha släppt den med S800/S801 i vissa regioner och S805 i andra låter däremot väldigt osannolikt.
King Grub
2014-02-24, 21:52
Att de skulle ha släppt den med S800/S801 i vissa regioner och S805 i andra låter däremot väldigt osannolikt.
Ja, det är det jag menar. Väldig skillnad på 800 och 805 (kanske inte vid vardagligt bruk, men väl på papperet). Förra generationen mot nästa.
Jag har varit Samsung trogen under de senaste tre - fyra åren (har en S4 nu), men nu tror jag att jag kommer hoppa över till Sony. Z2 ser mycket bättre ut tycker jag.
Har haft S2:an, har nu S4:an. S2 höll bättre, den såg knappt ens sliten ut efter två års ovarsam användning. Min nuvarande har lite smårepor och färgen på den "kromade" plastlisten har börjat släppa.
Det enda riktiga minuset med Samsung som jag ser det, jämfört med tex. Nexus-enheter är all jävla skit i form av appar man blir påprackad. Ny skit dyker upp med jämna mellanrum som man inte får avinstallera. Hur det fungerar med andra märken vet jag inte.
mangemani
2014-02-24, 21:55
om man har en s3, är det värt att uppgradera till en s5?
surfar, laddar hem, spelar och ser på youtube.
skiljer s3 och s5 sig mycket om man använder dem för det där?
King Grub
2014-02-24, 21:58
om man har en s3, är det värt att uppgradera till en s5?
surfar, laddar hem, spelar och ser på youtube.
skiljer s3 och s5 sig mycket om man använder dem för det där?
Spel möjligen men det beror på vilka spel.
Börjar inte Snapdragon 800 bli rätt "gammal" nu? Känns som jag har sett den SOC:en i wursting-modeller, både telefoner och surfplattor, hur länge som helst nästan.
proteinsynthesis
2014-02-24, 22:06
Det brukar väl skilja processor mellan USA modellen och den internationella om jag inte har helt fel?
När de släppt modeller med exynos ja, så är det inte nu.
Det bästa med gs5 är att de tonat ner och snyggat till TW, som var uselt designat innan.
Den har "endast" 2GB minne, Z2an har 3GB.
Mycket trevligt att fler telefoner IP klassas.
King Grub
2014-02-24, 22:06
Ja, hoppas det är 805:an som sitter i, som det står på många stora sidor.
Nordenator
2014-02-24, 22:08
Jag ser inget direkt behov av att byta upp mig från min S3:a. Kör på CM 10.2 just nu och allt flyter på skitbra. Däremot ska det sägas att jag gillar inte alls stock OS för Samsung. Nästa telefon lär inte bli en Samsunglur just för att de är så bloated och låsta. Däremot har min nuvarande lur nog med prestanda för att hänga med gott och väl om man inte spelar. Min Tab 2 märker man av att den inte riktigt är med i matchen, och gissningsvis lär väl telefonen vara där om ett år eller så också.
Samma CPU som z2 afaik men hade siktat in mig på en z2'a från början men ville vänta och se S5.
Fruktansvärt ful. Äcklig plastbakgrund. Nej, så fort z2 kommer ut på marknaden (mars tror jag) så blir det en sådan!
Samma CPU som z2 afaik men hade siktat in mig på en z2'a från början men ville vänta och se S5.
Fruktansvärt ful. Äcklig plastbakgrund. Nej, så fort z2 kommer ut på marknaden (mars tror jag) så blir det en sådan!
Måste hålla med om att bakgrunden inte direkt var någon fröjd för ögat, men den bör ju gå att byta ut mot något annat skal
Inne på min andra samsung telefon, s3. Men aldrig mer. Seg som sirap efter bara 1 år, precis som min förra. Och ett batteri som dräneras av att ligga i fickan. Ser dock inga andra vettiga alternativ i denna smart-jungeln.
Är det sant att Samsung tryckt in något som heter knox? Dvs. rootar du eller liknande kommer det synas när du lämnar in den på service. Att man inte ens kan göra en total återställning, dvs. unrootar, installerar stock osv, att det även då är kört.
Inne på min andra samsung telefon, s3. Men aldrig mer. Seg som sirap efter bara 1 år, precis som min förra. Och ett batteri som dräneras av att ligga i fickan. Ser dock inga andra vettiga alternativ i denna smart-jungeln.
Man måste givetvis stänga av allt som är onödigt!
Min S4 Mini drar sisådär 0.5% i timman om den bara ligger.
Av med ögonavkänning, sync, GPS, wifi o.s.v.
Är det sant att Samsung tryckt in något som heter knox? Dvs. rootar du eller liknande kommer det synas när du lämnar in den på service. Att man inte ens kan göra en total återställning, dvs. unrootar, installerar stock osv, att det även då är kört.
Dom sa att dom skulle prata mer om knox imorgon, vad man fick veta var att det var någon säkerhetsgrej för telefonen.
Nordenator
2014-02-24, 22:35
Du kan nog säkert få nytt liv i den telefon genom att roota den och dra in någon vettig rom istället för att sitta på stock. Om du redan kör custom rom kanske du får byta till en annan och börja leka med ny kernel/stweaks. Jag funderade en stund på att fixa bättre batteritid, men med mitt extra stora batteri har jag halva kvar då jag går och sover så det har inte riktigt varit ett problem.
Hur kommer denna stå sig mot de andra flaggskeppen? Är dags för en lur nu under våren och prioritet ligger på en bra kamera och bra batteritid.
Armed Dingo
2014-02-24, 23:37
Folk gör klokt i att vänta på HTC One 2014. Om man var sugen på One 2013 alltså.
Sitter på en Nexus 5 som jag köpte direkt från Google för 2400SEK. Snapdragon 800, 1080p 5tums IPS skärm och vanilla KitKat. Upplåst. Batteriet töms fort vid hög användning och kameran är inte super, men duger. Bra byggkvalitet. Vrålnöjd. Kommer köra Nexus nästa gång också.
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
+IP67
+Kamera
+Energisparläget
-priset
-batteristorleken
-Alla dessa tillbehör
-Swipe fingerprint sensor
Varför ser du det som något negativt?
Frågan är vad tusan man ska med det till i en mobil?
Funderar själv på en S5a som jobbmobil.
Så har många sagt om telefoner med sämre specifikationer också. :)
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Så har många sagt om telefoner med sämre specifikationer också. :)
Skickat från min Nexus 5 via TapatalkDet var inte ett svar på frågan. Prestandan i mobilerna idag är mer än tillräcklig för dom flesta. Har man inga större krav så fokusera på utseende ochkkänslan av Android från tillverkaren. Vissa mobiler fungerar dåligt trots bra spec. Andra sämre specade kan fungera bättre.
Det var inte ett svar på frågan. Prestandan i mobilerna idag är mer än tillräcklig för dom flesta. Har man inga större krav så fokusera på utseende ochkkänslan av Android från tillverkaren. Vissa mobiler fungerar dåligt trots bra spec. Andra sämre specade kan fungera bättre.
Ok. Då får svaret bli som följande: Jag är helt enkelt en prylbög.
Man måste givetvis stänga av allt som är onödigt!
Min S4 Mini drar sisådär 0.5% i timman om den bara ligger.
Av med ögonavkänning, sync, GPS, wifi o.s.v.
Självklart är allt det avstängt.
Ok. Då får svaret bli som följande: Jag är helt enkelt en prylbög.Well, då är vi två! Fast just mobiler och specar har jag som tur är släppt lite på.
Well, då är vi två! Fast just mobiler och specar har jag som tur är släppt lite på.
Jag jobbar på det... Byter telefon ca två gånger om året.
S5:an kommer finnas med Exynos också tydligen, 2.1Ghz octo-core.
http://www.engadget.com/2014/02/25/samsung-galaxy-s5-octo-core/?ncid=rss_truncated&utm_campaign=sf
Nu har Swedroid ändrat sin artikel till S801 och det tror jag också är mest sannolikt. (utan att ha kollat runt på jättemånga ställen)
http://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/taskigt.jpg?itok=b1nPOBrM
Valet är enkelt. Den här gången blir det ingen Samsung.
Nordenator
2014-02-25, 22:07
Du presenterar snudd på identiska specs och avslutar med att valet är enkelt?
:laugh:
Gissar på att s5 kostar 500kr mer därav är valet lätt?
I dunno. Ska förbeställa z2 nu iaf! :D
King Grub
2014-02-25, 22:19
S5:ans ROM tar upp halva lagringsutrymmet på en 16 GB.
http://www.androidcentral.com/galaxy-s5-rom-bit-monster-taking-nearly-8gb-storage
Armed Dingo
2014-02-25, 22:28
IPS är enligt mig bättre än SAMOLED och men de där 4 extra megapixlarna säger ingenting - vad som borde jämföras är linsen. Batteri verkar snäppet bättre på Sony om de drar lika mycket.
Jag hade köpt den jag tycker är snyggast och som har den Android-version jag gillar bäst. Hade gått på Sonyn jag med, framförallt pga Samsung mjukvara. Fyfan säger jag.
Men får jag välja bland fler hade jag väntat på nya HTC One.
Bättre batteri, 50% mer RAM, bättre kamera, snyggare och dessutom billigare. Valet är väldigt enkelt.
Bättre batteri på Z2, tycker det är rätt avgörande fast det kanske bara är personligt.
Bättre batteri, 50% mer RAM, bättre kamera, snyggare och dessutom billigare. Valet är väldigt enkelt.
Samt större skärm, bättre materialval, bättre vattenskydd och bättre UI.
Batteritiden behöver inte vara bättre även om troligt. Mer ram, behövs det? Bättre kamera? Megapixlar säger inte hur bra kameran är.
Batteritiden behöver inte vara bättre även om troligt. Mer ram, behövs det? Bättre kamera? Megapixlar säger inte hur bra kameran är.
Batteriet är större, och större batteri ser jag inte som något negativt. Ja, mer ram är ju knappast heller något negativt, eller? Bättre kamera lär den ha även om man inte tar med mp i beräkningen. Z1 hade bättre kamera än S4, och det lär vara samma sak även denna gång.
Det enda jag kan sakna hos Sonys mobil är IR så att man kan styra TV:n och förstärkaren.
Batteriet är större, och större batteri ser jag inte som något negativt. Ja, mer ram är ju knappast heller något negativt, eller? Bättre kamera lär den ha även om man inte tar med mp i beräkningen. Z1 hade bättre kamera än S4, och det lär vara samma sak även denna gång.
Det enda jag kan sakna hos Sonys mobil är IR så att man kan styra TV:n och förstärkaren.
Större batteri, större skärm. Sen har Samsung ett energisparläge där allt onödigt i bakgrunden stängs av och skärmen blir dessutom svart/vit, går nog jämt ut där. ;)
S5:ans ROM tar upp halva lagringsutrymmet på en 16 GB.
http://www.androidcentral.com/galaxy-s5-rom-bit-monster-taking-nearly-8gb-storage
Undra hur mycket Z2:ans Rom tar..
Ni som har tänkt beställa telefon nu bör vänta på HTC och kanske google.
Det enda jag kan sakna hos Sonys mobil är IR så att man kan styra TV:n och förstärkaren.S5an kan du byta batteri på, vilket öppnar möjligheter för större batteri.
Antaganden om kameran.
Varken ram eller kamera kommer spela någon roll för gemene man.
Det kommer ner till UI och utseende, resten är för 99 av 100 personer ingen deal breaker.
C h r i s
2014-02-26, 12:06
S5an kan du byta batteri på, vilket öppnar möjligheter för större batteri.
Antaganden om kameran.
Varken ram eller kamera kommer spela någon roll för gemene man.
Det kommer ner till UI och utseende, resten är för 99 av 100 personer ingen deal breaker.
Konstigt påstående. Källa?
*rolleyes*
Konstigt påstående. Källa?
*rolleyes*Ja, faktiskt. När jag tänker efter så är väl gemene man så urbota korkad att dom endast tittar på antalet megapixlar på kameran innan dom bestämmer sig.
Gemene man borde gå på UI och känsla av mobilen då dom inte har behov att utnyttja ens hälften av den kräm mobilen levereras med. Bättre? :D
Verkar inte helt pjåkig: http://www.swedroid.se/en-forsta-titt-pa-samsung-galaxy-s5/
Ska bli intressant att se hur batteritiden är.
En sak jag tycker är tråkigt att är Samsung börjar gå upp i Apple-priser, för att göra det bör dom iaf fixa sitt platshölster :/
Arf Pingvin
2014-02-26, 20:45
Verkar bra. Blir nog en Samsung igen eller Sony när S2an packar ihop. Fast den verkar inte göra det:-)
Verkar bra. Blir nog en Samsung igen eller Sony när S2an packar ihop. Fast den verkar inte göra det:-)Ja, S2an är riktigt stabil! Har haft min i snart tre år och den tuffar på utan problem faktiskt :)
PureWhey
2014-02-26, 21:24
Större batteri, större skärm. Sen har Samsung ett energisparläge där allt onödigt i bakgrunden stängs av och skärmen blir dessutom svart/vit, går nog jämt ut där. ;)
Har Z1an också, ångrar dock att jag inte väntade på mini... För stor för mina små händer :(
Armed Dingo
2014-02-26, 21:29
Har Z1an också, ångrar dock att jag inte väntade på mini... För stor för mina små händer :(
Dem är inte små, dem har bara blivit för köttiga för sin storlek pga alla tunga markzor *flex*
*brohug* Om det är till någon tröst så tänk på tjejerna som har Galaxy Note :D
Stämmer detta så blir det genast mer intressant: http://www.sweclockers.com/nyhet/18369-samsung-slapper-ny-galaxy-serie-i-metall-senare-under-varen
mistermr
2014-03-01, 18:10
Jag tycker att telefonen låter intressant, överger nog äpplet för att prova Android.
/mistermr
Latissimus Dorsi
2014-03-01, 18:26
Samsung = plastig hårdvara och bloatad mjukvara.
Huvudet på spiken. Samsung känns bara fel i handen.
Gosti123
2017-08-18, 17:42
Ändrade nyss så att min galaxy s5 inte låser sig så länge jag är i rörelse med mobilen, har börjat ringa upp massa random folk i mina kontakter och kan inte hitta hur fasen jag stänger av detta, någon annan som har en galaxy som vet? Som det är nu räcker det att man swipar skärmen så låses den upp (hur den lyckas göra det när den är i fickan har jag ingen aning om). Mönsterlåset aktiveras när mobilen legat still ett tag.
Mvh
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.