handdator

Visa fullständig version : Köpa dator-tråden

Sidor : [1] 2 3 4 5 6

Anton Fräs
2014-02-24, 14:41
Hej allesammans, jag har länge haft en laptop som enda dator och det fungerar helt OK men jag vill vidga mina vyer.

Jag vill köpa en stationär dator med förmåga att köra exempelvis LoL med bästa inställningar (ska inte ha ett monster med andra ord). Det är även viktigt att den är snabb då jag tenderar att göra massa saker på en gång vid datorn (ex. massa flikar i chrome, spotify, statistikprogram, flera wordsidor etc etc). Hade även varit trevligt om den klarar nyare spel som thief men har inget behov av att köra ultra inställningar på nyare krigsspel eller dylikt.

Jag har egentligen ingen satt kostnadsgräns, men cirka 15k är nog max men så mycket bör väl inte en dator + skärm kosta för att klara vad jag vill? Ett exempel på sånt jag kikat på här: http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/stationara-datorpaket/ASUS-M51AD-NR008SVG248QE/199463.3015/

Tack på förhand för hjälpen kära koloiter. :)

sp123ltd1
2014-02-24, 14:45
Köp en färdigbyggd dator ifrån komplett istället så sparar du tusenlappar! tex:
https://www.komplett.se/komplett-gamer-i20/10786 + en skärm!

Feelgood
2014-02-24, 15:29
Ett tips är att regga sig på sweclockers och starta en tråd i deras datorköpråd-tråd, där kommer erfarna datorbyggare sätta ihop bästa möjliga till dig för budgeten du har.

Anton Fräs
2014-02-24, 15:34
Köp en färdigbyggd dator ifrån komplett istället så sparar du tusenlappar! tex:
https://www.komplett.se/komplett-gamer-i20/10786 + en skärm!

Tack för tipset! Suttit och kollat runt lite där och det blir ju inte alltför blodigt trots bra prestanda och tillbehör verkar det som. :)

HVR
2014-02-24, 15:48
För 15k får du en high-end dator som kör i princip alla spel som finns idag på maximala inställningar (det vill säga om du undviker märkesdatorer hos siba, elgiganten, mediamarkt osv).

aijou
2014-02-24, 16:07
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/184036-webhallen_dator_i_delar-ultra

Denna kommer jag troligtvis köpa nu i veckan. Väldigt mycket "bang for the buck", men det förutsätter ju att du vet hur man bygger ihop en dator (eller att du får hjälp av en kompis.)

Jag kommer även att köpa en HDD till och lite annat smått och gott.

Edit: Den kommer klara alla dagens spel utan problem.

Olegh
2014-02-24, 18:36
Ett tips är att regga sig på sweclockers och starta en tråd i deras datorköpråd-tråd, där kommer erfarna datorbyggare sätta ihop bästa möjliga till dig för budgeten du har.

Nåja, en hop med trettonåringar kommer skriva välmenande inlägg åtminstone.. :)

Att köpa en färdigbyggd dator med OS installerat är smidigt om man inte tycker att det är kul att pyssla med sådant. Skulle föreslå att kika på färdigbyggda paket hos Inet, Webhallen, Komplett och CDON.

R Scarpa27
2014-02-24, 19:25
ett tips är att satsa stenhårt på bra dedikerat grafikkort såklart.
& jag tror grubben har bra koll på grafikkort faktist?
vet att han lagt upp tester osv på sådant, och har koll på det.

bytte själv upp mig till mkt bättre grafikkort och hela pcn blev ny upplevelse.

HVR
2014-02-25, 13:03
Med den budgeten får man lätt plats med ett GTX 780 (eller t.om Ti) alternativt ett Radeon R9 290X vilka samtliga klarar alla dagens spel utan problem.

Minimjölk
2014-02-25, 14:28
Om man vill köpa en snabb och icke-slö stationär dator men inte har behov av att lira de senaste spelen men väl att titta på film i upp till 4K-upplösning mot sin UltraHD-TV. Vilket grafikkort och vilken prestanda krävs då för en smärtfri upplevelse?

Olegh
2014-02-26, 23:23
Om man vill köpa en snabb och icke-slö stationär dator men inte har behov av att lira de senaste spelen men väl att titta på film i upp till 4K-upplösning mot sin UltraHD-TV. Vilket grafikkort och vilken prestanda krävs då för en smärtfri upplevelse?

I grafikkortsväg räcker nästan vad som helst. De integrerade gpu:erna i mellanklass-processorerna räcker gott och väl.

Anton Fräs
2014-03-09, 19:07
Tack för alla tips, här är vad det lutar mot i dagsläget:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6558174/anton-dator

mikaelj
2014-03-09, 19:22
1. Se till att ha en SSD-disk där du har program, system osv., sedan kan du ha dina dokument, filmer, musik o dyl. på en vanlig hårddisk. Det har du redan, ser jag.
2. Se till att ha massvis med RAM. Det är det som tillåter dig att ha många program samtidigt. Minst 16GB. Du har möjlighet att ha 32GB i. Jag hade köpt 16-24GB till att börja med.

Anton Fräs
2014-03-09, 19:42
Tack Micke! Skall fundera på att köpa mer RAM, man vill ju trots allt att det skall flyta på med många program öppna samtidigt. Pengarna bara rinner iväg när man väl börjar sätta sig ner och fundera. :)

Kimball
2014-03-09, 23:30
1. Se till att ha en SSD-disk där du har program, system osv., sedan kan du ha dina dokument, filmer, musik o dyl. på en vanlig hårddisk. Det har du redan, ser jag.
2. Se till att ha massvis med RAM. Det är det som tillåter dig att ha många program samtidigt. Minst 16GB. Du har möjlighet att ha 32GB i. Jag hade köpt 16-24GB till att börja med.

Jag skulle inte vilja påstå att standard-gamern behöver mer än 8, kanske 16gb ram? Däremot gärna 2-3gb på gfx:et för att vara lite mer framtidssäker.

Olegh
2014-03-09, 23:35
Nä, åtta räcker verkligen superlångt om man inte vet att man måste ha mer. Tar man 16 så sitter man väldigt säkert i båten.

Arf Pingvin
2014-03-09, 23:42
Jäkligt dumt att ta för lite när det kostar så lite som det gör idag.

Olegh
2014-03-09, 23:50
Jäkligt dumt att ta för lite när det kostar så lite som det gör idag.

Å andra sidan är det enkelt att uppgradera. Och det är dyrare nu än vad det har varit.

Tap3worm
2014-04-24, 16:30
Hej! Skrev i en tråd på sweclockers, så kopierar det jag skrev därifrån direkt. Tänkte att för mycket input kan aldrig vara dåligt.

Köpte delar och byggde ihop en burk för ett tag sedan. Spelar lite spel då och då när jag får tid över och tycker det fortfarande är lika kul nu som när man var grabb (är tyvärr tiden som inte räcker till nu dock....).
Tänkte iaf försöka uppgradera min dator. I nuläget ser den ut såhär:

Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H
| AMD Phenom2 X4 945 3,0Ghz, AM3
| XFX Radeon HD5770 1GB + Aliens vs Predator
| Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz
| 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ
| Fractal Design Integra 500W

förr var jag rätt insatt i vilken processor som var bäst, vilket grafikkort man skulle ha etc. idag har jag tappat helt och hänger inte med i allt det nya. Om ni skulle piffa upp denna vad skulle ni då satsa på? Har ingen tokbudget direkt då jag studerar men tänkte iaf lägga en slant. Det är väl framförallt "gameandet" jag är ute efter.

Tack på förhand!

Tapeworm

Red Apple
2014-04-24, 16:39
Hej! Skrev i en tråd på sweclockers, så kopierar det jag skrev därifrån direkt. Tänkte att för mycket input kan aldrig vara dåligt.

Köpte delar och byggde ihop en burk för ett tag sedan. Spelar lite spel då och då när jag får tid över och tycker det fortfarande är lika kul nu som när man var grabb (är tyvärr tiden som inte räcker till nu dock....).

förr var jag rätt insatt i vilken processor som var bäst, vilket grafikkort man skulle ha etc. idag har jag tappat helt och hänger inte med i allt det nya. Om ni skulle piffa upp denna vad skulle ni då satsa på? Har ingen tokbudget direkt då jag studerar men tänkte iaf lägga en slant. Det är väl framförallt "gameandet" jag är ute efter.

Tack på förhand!

Tapeworm

Jag skulle köpa en i7, alternativt kraftig i5. Grafikkortet skulle väl bli typ ett 760 på 2 gig i videominne. Minst 8 gig RAM. Inhandla nätaggregat och moderkort utifrån det, typ. Är inte så hemma på AMD's grejer så det är möjligt att det är mer prisvärt.

Arf Pingvin
2014-04-24, 19:54
Det är ju en helt ny dator. Ska man piffa upp nånting kanske grafikkort och en SSD.

Armed Dingo
2014-04-24, 20:30

Tack på förhand!

Tapeworm

Tre alternativ:

1. Om du gillar ditt befintliga chassi och tror du vill uppgradera grafikkort igen om några år:
Ta med chassi, nätagg och HDD och bygg nytt. Köp nytt moderkort som har det du behöver men inget extra krimskrams. Du bör kunna få ett för runt tusenlappen. Kör Intel sockel och köp en 4770K till, det är en i5a. Köp ett nvidia 760 med 3 GB RAM, billigaste varianten som finns att finna på prisjakt. Kör en Intel SSD i 500 serien till i valfri size att installera OS och program på. RAM: ta 8 GB som passar till moderkortet.

Sälj gamla delar löst även om du bara drar in några hundra på det.

2. Om du gillar ditt befintliga chassi men känner att detta är sista gången du uppgraderar, sen vill du inte gamea mer:

Ta med chassi, nätagg och HDD och bygg nytt. Köp ett begagnat moderkort med tillhörande processor från Sandy Bridge serien med processorn 2500K. Du bör kunna få dem för runt tusenlappen tillsammans. Köp nytt grafikkort, det jag föreslog ovan. Om du vill kan du lägga de insparade pengarna på ett extra 760 och köra SLI. Välj sedan en SSD från ett känt märke i den size du vill ha. RAM: ta 8 GB som passar till moderkortet.

Sälj gamla överblivna delarna.

3. Du gillar inte ditt gamla chassi.

Sälj hela din gamla dator komplett. Du bör kunna få runt 2500 pix för den. Köp sedan helt nya grejer.

Yes
2014-04-24, 23:05
Billigast:

Köp bättre grafikkort, begagnat. Lade själv vantarna på ett GTX 580 för en vecka sen. 1000Kr. Även om det är gammalt funkar det att leka i BF4 i 1920x1200 på "high" inställningar (jag köpte det visserligen för rendering där det förnedrar allt upp till GTX 780 - att det går att leka lite pang-pang är bara en bonus).

Billigt:

Nästa steg är två grafikkort i SLI/Crossfire. Ditt moderkort stödjer dock inte det och en 500w nätdel är för klent för två krävande kort.
Jaga runt på blocket och ebay efter delar eller en komplett dator. Köper du komplett kan du sälja av delarna du inte vill behålla.
i5 2500K som du sen klockar upp lite räcker långt. Det är rentav overkill om du inte har riktigt bra grafikkort (inte konstigt att utvecklingen av desktop-processorer har gått segt senaste åren). Ett par GTX 580 och en nätdel på kanske 750-800W av bra kvalisort (en höftning baserat på kortens TDP). Jag föreslår GTX 580 främst för att det ger mycket prestanda för pengarna om man kollar på nVidia. Har ingen koll på ATI (de intresserar mig inte annat än om de pressar nVidia att ge bättre stöd för OpenCL). Annars kanske dubbla GTX 760 går att hitta billigt. Fixa 8Gb RAM på det så har du så det räcker och blir över.

Dyrare:

Köp nytt. Core i3 eller i5 (Haswell). GTX 760 eller 770, 8GB RAM osv.

Typ nåt sånt.

Om jag hade en tight budget skulle jag aldrig ens drömma om att köpa en SSD. Sjukt överskattat. Inte för att SSD;s är dåliga, men det kan man ta om man vill lyxa till det lite.

Tap3worm
2014-04-25, 09:58
Tack för tipsen!
Hur "risig" är processorn gentemot de nyare? Har ju ingen vidare budget egentligen, klarar man sig på att bara uppgradera grafikkortet? Annars får jag väl lugna mig lite och köpa helt nytt framöver.

Hur är det med grafikkort och modekort, hur vet jag vilket grafikkort som är kompatibelt med mitt modekort?

Det är ju ingen uråldrig burk direkt även om teknologin snabbt går framåt och det mesta blir "gammalt" snabbt.

Ska kika begagnat och se vad det kan landa på!

Tapeworm
- Mobilen

HVR
2014-04-25, 10:50
Utvecklingen bland processorer har gått riktigt långsamt i förhållande till grafikkort. Din processor är ju långt ifrån det monster den en gång var, men om du inte har väldigt höga krav på inställningar, skulle jag tro att med ett bra mid-end grafikkort kommer du väldigt långt. Ett alternativ om du är på stram budget är ju att överklocka, har du vettig kylning är det inga problem att skrämma ur processorn 20% extra prestanda.

Hur stor är din totala budget?

cero
2014-04-25, 10:53
Hur mycket bör man lägga om man vill ha en färdig dator som ska klara allt på högsta inställningar?

HVR
2014-04-25, 10:59
Färdig dator som i att du väljer komponenter och låter webhallen\komplett\inet whatever bygga ihop datorn till dig? 10-12k med OS.

Färdig som i att plocka en färdig märkesdator på mediamarkt/elgiganten? Runt 15 skulle jag gissa.

cero
2014-04-25, 11:09
Färdig dator som i att du väljer komponenter och låter webhallen\komplett\inet whatever bygga ihop datorn till dig? 10-12k med OS.

Färdig som i att plocka en färdig märkesdator på mediamarkt/elgiganten? Runt 15 skulle jag gissa.

Vilket är smartast om man inte kan så mycket om datorer, och ev behöver service osv? Kan inte själv byta delar eller något sådant om det skulle behövas.

HVR
2014-04-25, 11:16
Eftersom att de flesta "riktiga" datorbutiker erbjuder att montera ihop datorn åt dig och installera OS osv hade jag alla dagar i veckan valt det framför de stora kedjorna som säljer märkesdatorer. Skulle du någon gång behöva hjälp eller service är jag 100% säker på att du får många gånger bättre hjälp hos datorbutikerna och inte endast blir hänvisar till HP\Compaq eller vem det nu är som producerat märkesdatorn.

cero
2014-04-25, 11:45
Eftersom att de flesta "riktiga" datorbutiker erbjuder att montera ihop datorn åt dig och installera OS osv hade jag alla dagar i veckan valt det framför de stora kedjorna som säljer märkesdatorer. Skulle du någon gång behöva hjälp eller service är jag 100% säker på att du får många gånger bättre hjälp hos datorbutikerna och inte endast blir hänvisar till HP\Compaq eller vem det nu är som producerat märkesdatorn.

Låter vettigt. Ska slå en pling till Komplett och fråga mig fram lite. Tack för hjälpen! :)

Olegh
2014-04-25, 12:30
Rätt budget för en fet speldator bestäms till stor del att hur många skärmar du ska spela på och/eller om de ska ha högre upplösning än standard 1080p. 3D, 120 hz och sånt exotiskt kan ev. göra så att ribban måste höjas också.

Yes
2014-04-25, 12:47
Tack för tipsen!
Hur "risig" är processorn gentemot de nyare? Har ju ingen vidare budget egentligen, klarar man sig på att bara uppgradera grafikkortet? Annars får jag väl lugna mig lite och köpa helt nytt framöver.

Hur är det med grafikkort och modekort, hur vet jag vilket grafikkort som är kompatibelt med mitt modekort?

Det är ju ingen uråldrig burk direkt även om teknologin snabbt går framåt och det mesta blir "gammalt" snabbt.

Ska kika begagnat och se vad det kan landa på!

Tapeworm
- Mobilen
Processorn är rätt sunkig men ändå tillräckligt bra för att räcka till nyare spel. Väloptimerade spel belastar inte processorn så mycket, utan lägger det mesta arbetet på grafikkortet. Sen beror det i vanlig ordning på... framförallt hur höga krav man har. Ska du köra 120fps på max krävs det mycket mer.

agazza
2014-04-25, 13:17
Jag har redan SSD, chassi och nätagg, men jag är sugen på bygga en steammachine, förslag?

Får gärna ha lite tryck, full ATX fungerar bra.

EDIT:

nuvarande burk har en core2duo @3.8ghz, 8800gts, 4gb hyperX

Så det ska vara värt uppgraderingen

Tap3worm
2014-04-25, 14:34
Har inte riktigt tänkt på det där med klockningen, bra tips! Ska se vad jag kan göra åt processorn! Kanske måste skaffa bättre kylning då dock, men det behöver väl inte vara så dyrt? (Då snackar jag inget häftigt vattenkylning med blinkande färger utan bara en bättre fläkt eller liknande).

Är ju inte jättekräsen egentligen när det gäller grafik och prestanda (inte som jag var en gång i tiden). När jag får tid över så blir det att jag lirar lite Natural Selection 2, CoD, BF 3/4.

Kan detta vara något? http://www.blocket.se/stockholm/GTX_660_grafikkort_53239878.htm?ca=11&w=1

Eller är jag helt ute och cyklar?

Tapeworm

HVR
2014-04-25, 14:57
Precis, i princip vilken OK eftermarknadskylare som helst är mycket, mycket bättre än stock-kylaren och tillåter att du överklockar en bit. Det mest prisvärda just nu brukar sägas vara CM Hyper 212 EVO som går för under 300 spänn hos div butiker (bland annat Inet: http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-evo).

Angående grafikkortet, för en tusing funkar det kanon och matchar ditt system hyggligt väl. Hade det varit upp till mig hade jag gått upp en femhundring och köpt ett begagnat R9 280X för 1500 spänn. Rätt mycket mer kräm som håller ett bra tag.

Tap3worm
2014-04-25, 15:35
Precis, i princip vilken OK eftermarknadskylare som helst är mycket, mycket bättre än stock-kylaren och tillåter att du överklockar en bit. Det mest prisvärda just nu brukar sägas vara CM Hyper 212 EVO som går för under 300 spänn hos div butiker (bland annat Inet: http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-evo).

Angående grafikkortet, för en tusing funkar det kanon och matchar ditt system hyggligt väl. Hade det varit upp till mig hade jag gått upp en femhundring och köpt ett begagnat R9 280X för 1500 spänn. Rätt mycket mer kräm som håller ett bra tag.

Härligt! Grafikkortet R9 280x funkar med mitt modekort också? :-)

Vad tror ni jag kan få för mitt gamla om jag säljer det?

Tapeworm
- Mobilen

Olegh
2014-04-25, 16:19
Inte så mycket. En hundring iaf, gissningsvis lite till. Är det så tajt med cash så hade jag nog testat att lägga ut det på tradera.

Jag hade nog skippat överklockningen om målet är ren prestandavinst och inte delvis för skojs skull. AMD-proppar är och förblir trötta ändå, det kommer liksom inte hända några underverk. En väl vald eftermarknadskylare brukar dock ha fördelen att den är tystare än stockkylaren. På tal om ljudnivå så ska AMD's nya grafikkort låta ganska mycket. Det kanske inte gäller just R9 280X, men kan vara värt att ha i åtanke om du värdesätter en tyst dator.

Scratch89
2014-04-25, 21:01
Är det här en schysst laptop som ger mycket bang for the buck, eller?

http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-x552cl-sx013h-i5-3337-8gb-500gb-gt710-1gb-w8-p25165991

Hade väl tänkt att ha den att spela lite Diablo 3 på, se film, serier och det där vanliga. Inte tänkt att spela några nya tunga spel, i alla fall. Någon som vet hur det funkar om man delar mobilens 3G-nät till datorn och försöker spela på det? Man laddar hem i en hyfsad takt vill jag minnas (runt 1 MB/sek eller så), och det borde väl duga att spela i?

Hade gärna haft en lite mindre, för de är lättare att ta med sig (pendlar fyra timmar om dagen), men då blir de så jäkla dyra helt plötsligt, verkar det som.

Tap3worm
2014-04-26, 07:50
Inte så mycket. En hundring iaf, gissningsvis lite till. Är det så tajt med cash så hade jag nog testat att lägga ut det på tradera.

Jag hade nog skippat överklockningen om målet är ren prestandavinst och inte delvis för skojs skull. AMD-proppar är och förblir trötta ändå, det kommer liksom inte hända några underverk. En väl vald eftermarknadskylare brukar dock ha fördelen att den är tystare än stockkylaren. På tal om ljudnivå så ska AMD's nya grafikkort låta ganska mycket. Det kanske inte gäller just R9 280X, men kan vara värt att ha i åtanke om du värdesätter en tyst dator.

Ok. Nja, så farligt är det väl egentligen inte. Tänkte om jag kunde få en slant för det så kan det vara värt att lägga ut, annars är det mest jobbigt.
Ja det var väl egentligen prestandavinsten jag var ute efter med klockningen! Lite kanske för att se om msn kommer ihåg hur man gör ;-).
Ljudnivån på kortet är inget jag direkt stör mig på, så det är inga problem!

Tapeworm
- Mobilen

Yes
2014-04-26, 21:47
Härligt! Grafikkortet R9 280x funkar med mitt modekort också? :-)

Ja, moderkortet har ju PCIe så det ska vara lugnt. Nätdelen borde också klara det (500w är inte jättekraftigt men det ska ha 18A på 12v-linorna).

Yes
2014-04-26, 22:03
För egen del sitter jag och försöker planera vad jag ska ha för delar sen när det blir dags för ny burk.

Tänkte att nuvarande ska skuffas undan i klädkammaren, i ett diskret chassi, och agera renderingsnod sen. i7-920 @ 3.5Ghz, GTX580, 18GB RAM och 1.5TB hårddiskutrymme kan man ju fortfarande ha lite roligt med. För övrigt rätt kul att den kommer ha hängt med hyffsat bra i nästan 7 år när det blir dags för en ny.

Har ett Lian Li A-70B chassi som jag börjar tröttna lite på. Det kunde varit mer lättjobbat och börjar bli tråkigt att titta på. Dessutom måste det moddas för att få plats åt vattenkylning. Sätter jag en radiator i fronten vet jag inte vart jag ska stuva undan hårddiskarna och sätter jag det i toppen måste jag ta upp fläkthål, vilket blir fult.

Någon som kan tipsa om bra chassin, med enkel stilren design (inget jäkla gamingchassi som försöker efterlikna ett rymdksepp)? Jag tycker nästan alla chassin är fula som stryk, och de som ser relativt vettiga ut brukar vara försörda med fula krusiduller.

Jag vet inte än vilken formfaktor det kommer bli. Nya datorn ska bygga på en Haswell-E 8-core CPU (det är den jag väntar på innan jag köper nytt) och ha två grafikkort. Sen ska det som sagt vara vattenkylning till i varje fall processorn (blir förmodligen något färdigt kit som bara är att montera in, det verkar både vara enkelt och ge effektiv kylning).

Tar gärna emot tips på chassin som kan vara lämpliga.

Tolkia
2014-09-13, 16:36
Min laptop har givit upp andan. Stor desperation mao. Tacksam för köptips, då jag har dålig koll. Tidigare haft Lenovo X200s och varit nöjd med denna. Användningsområden i huvudsak ordbehandling, grafritning, statistik, surf. Snela jelp?

kalle_banan
2014-09-14, 09:18
Min laptop har givit upp andan. Stor desperation mao. Tacksam för köptips, då jag har dålig koll. Tidigare haft Lenovo X200s och varit nöjd med denna. Användningsområden i huvudsak ordbehandling, grafritning, statistik, surf. Snela jelp?

En Lenovo X200s är från 2008 så nästan vilken dator som helst är bättre, frågan är hur mycket du vill lägga ut och hur stor skärm du vill ha? Din gamla hade en 12.1"-skärm, dom flesta av dagens bärbara datorer med 12.1"-skärm är surfplattor som man kan koppla ett tangentbord till, är det intressant? Här är ett exempel (http://www.siba.se/product/17404401/microsoft-surface-pro-3-4ym-00006-?ref=section).

Annars är den här (http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/SATZ30A1D8/toshiba-satellite-z30-a-1d8-13-3-barbar-dator) hyfsat snabb vid daglig användning eftersom den har en väldigt snabb hårddisk, så länge du inte behöver lagra många stora filer så är den perfekt. Annars kanske det är bättre med en långsammare dator med mer lagringsutrymme (http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/HP13B081NO/hp-pavilion-13-b081no-13-3-barbar-dator-silver)? När jag skriver långsam menar jag att det kanske tar några sekunder att öppna word, webläsaren osv, medan den snabba öppnar sånna program mer eller mindre direkt.

Personligen hade jag föredragit den här (http://www.siba.se/product/17681634/lenovo-z50-70-59427682-?ref=section). Den har en större skärm med full-HD-upplösning, gedigen processor och en hybridhårddisk som har mycket lagringsutrymme men är lite snabbare än vanliga hårddiskar som är lika stora.

kalle_banan
2014-09-14, 09:28
Någon som kan tipsa om bra chassin, med enkel stilren design (inget jäkla gamingchassi som försöker efterlikna ett rymdksepp)? Jag tycker nästan alla chassin är fula som stryk, och de som ser relativt vettiga ut brukar vara försörda med fula krusiduller.

Jag vet inte än vilken formfaktor det kommer bli. Nya datorn ska bygga på en Haswell-E 8-core CPU (det är den jag väntar på innan jag köper nytt) och ha två grafikkort. Sen ska det som sagt vara vattenkylning till i varje fall processorn (blir förmodligen något färdigt kit som bara är att montera in, det verkar både vara enkelt och ge effektiv kylning).

Tar gärna emot tips på chassin som kan vara lämpliga.

Om du tål att ha ett fönster i sidan är det här (https://www.komplett.se/nzxt-h440-midi-tower-vit/807125) chassit som klippt och skuret:

Här är ett klipp där chassit gås igenom grundligt.
eqz5WAU9iJg

Det här (https://www.komplett.se/fractal-design-define-r4-black-pearl/757466) använder jag och jag är helnöjd!

Olegh
2014-09-14, 13:32

Du vill alltså ha en ganska liten dator med inte så värst höga prestandakrav. Ska man inte köpa billigast möjliga så är det som är värt att betala extra för en bra skärm, touchpad och tangentbord. Den ska helst vara tyst också. De tre första punkterna är tyvärr under all kritik på väldigt många datorer, oavsett prisklass. Jag skulle säga att man borde köpa en macbook pro om pengarna finns och man kan tänka sig att byta OS (och mecka i den mån det behövs för kompatibilitet med andra windows-miljöer).

Om man vill kompromissa med touchpad, etc. eller hellre använder windows så finns det alternativ. Är man petig så är tyvärr det enda raka att lusläsa recensioner samt testa och klämma själv i största möjliga mån. Efter lite kort research så hittade jag den här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2622703

Vettig formfaktor, ok prestanda, ok tangentbord, skärm som är över medel (IPS för bättre betraktningsvinklar). Det finns helt klart massor av parametrar kvar att tänka på, men överlag så verkar det vara en vettig maskin.

eEutcSvK-AM

MuskelMasen
2014-09-24, 09:56
Tjena, skulle uppskatta lite hjälp kring köp av laptop.
Har tänkt mig något för runt 10k, datorn ska användas för bildbehandling, fotografi, och skolarbeten.
Jag är öppen för olika operativsystem.
Vet att det inte är opti med laptop för bildbehandling mm men jag är trött på stationär då man aldrig har möjligheten att ta med sig den, till skolan tex.
Har kollit på en MacBook Pro retina13", vilket har mycket bra färgåtergivning och verkar hänga med i svängarna.
Några andra tips?

VoDaresVins
2014-09-30, 13:07
Min laptop hemma har gett upp. Fundera på att byta till en Surface Pro istället. Har dock behov av större skärm mellan varven då jag sköter bokföring m.m. Går det att ansluta både en extern skärm (hdmi) och en printer (usb) till en Surface? Övriga familjemedlemmar skulle även säkert uppskatta mus men den delen kan vi tumma på.

kalle_banan
2014-09-30, 17:42
Min laptop hemma har gett upp. Fundera på att byta till en Surface Pro istället. Har dock behov av större skärm mellan varven då jag sköter bokföring m.m. Går det att ansluta både en extern skärm (hdmi) och en printer (usb) till en Surface? Övriga familjemedlemmar skulle även säkert uppskatta mus men den delen kan vi tumma på.

En surface pro har samma operativsystem som en stationär/bärbar dator och är mer eller mindre en laptop utan permanent tangentbord. Du kan installera skrivare och koppla in externa skärmar om du vill. Fråga försäljaren om du får med en minidisplay port- till hdmi-kabel och använd din vanliga skrivare som vanligt.

VoDaresVins
2014-10-01, 09:11
En surface pro har samma operativsystem som en stationär/bärbar dator och är mer eller mindre en laptop utan permanent tangentbord. Du kan installera skrivare och koppla in externa skärmar om du vill. Fråga försäljaren om du får med en minidisplay port- till hdmi-kabel och använd din vanliga skrivare som vanligt.

Tack. Såg även att Nokia Lumia 2520 verka likna rätt mycket. Office verka även ingå med dom. Får ta mig in till en elektronikaffär och jämföra.

timoat
2014-10-01, 09:28
Tack. Såg även att Nokia Lumia 2520 verka likna rätt mycket. Office verka även ingå med dom. Får ta mig in till en elektronikaffär och jämföra.

nej, lumian är bara surfplatta, inte dator

VoDaresVins
2014-10-02, 08:33
nej, lumian är bara surfplatta, inte dator

Men vad är det som är den stora skillnaden egentligen, är det vilken mjukvara man kan installera? Finns ju annars både keyboard (tilläggsutrustning) och mini-hdmi så man kan använda extern skärm. Men är det så att man t.ex. inte kan installera en printer till denna?

Tomten
2014-10-02, 09:24
Men vad är det som är den stora skillnaden egentligen, är det vilken mjukvara man kan installera? Finns ju annars både keyboard (tilläggsutrustning) och mini-hdmi så man kan använda extern skärm. Men är det så att man t.ex. inte kan installera en printer till denna?

Mjukvara är nog den största skillnaden. Du ska kunna använda USB-printers (och även nätverksprinters) och externa hårddiskar med USB med windows RT, men hur bra det faktiskt fungerar i praktiken vågar jag inte säga.

http://www.microsoft.com/surface/en-us/support/hardware-and-drivers/connect-a-usb-phone-camera-mouse-and-more

Den största nackdelen är som sagt mjukvara, där det finns väldigt mycket mjukvara som inte finns till windows RT. Lär också vara sämre stöd för multimedia, osv.

Visserligen, ska man bara surfa och se på film och skriva ut något dokument så lär windows RT räcka till.

shut teh face
2014-10-02, 09:38
Tänkte köpa en laptop dedikerat endast för att spela upp video på TV'n
Behöver man något drag i cpun för att spela upp 1080?
Hur är det med windorf 8, minst 8gb ram? Finns en hel del laptops med 4gb ram

hahavaffan
2014-10-02, 09:52
Tänkte köpa en laptop dedikerat endast för att spela upp video på TV'n
Behöver man något drag i cpun för att spela upp 1080?
Hur är det med windorf 8, minst 8gb ram? Finns en hel del laptops med 4gb ramVarför en laptop? Det finns NUC:s och HTPC med betydligt trevligare formfaktor om den nu bara ska användas för det ändamålet.

Och fullHD klarar i princip alla datorer idag, även asbilliga NUC:s. 8GB RAM är absolut inget krav för Windows 8 eller 7 för den delen.

shut teh face
2014-10-02, 09:55
Varför en laptop? Det finns NUC:s och HTPC med betydligt trevligare formfaktor om den nu bara ska användas för det ändamålet.

Och fullHD klarar i princip alla datorer idag, även asbilliga NUC:s. 8GB RAM är absolut inget krav för Windows 8 eller 7 för den delen.
Jag vill kanske ta med den nånstans tänkte jag, och spela upp på laptopen. :) Så jag skrev lite fel i inlägget ... :)

Tomten
2014-10-02, 10:31
Jag vill kanske ta med den nånstans tänkte jag, och spela upp på laptopen. :) Så jag skrev lite fel i inlägget ... :)

Är bara att köpa billigaste bärbara du hittar på prisjakt, och sen installera windows/linux om den kommer med chrome OS... eller så kör du på chrome OS, då det bör finnas mediaspelare även på chrome OS.

På prisjakt finns det bärbara från 2000~

Alternativt så fungerar det också med en tablet, typ nexus 7

shut teh face
2014-10-02, 11:41
Är bara att köpa billigaste bärbara du hittar på prisjakt, och sen installera windows/linux om den kommer med chrome OS... eller så kör du på chrome OS, då det bör finnas mediaspelare även på chrome OS.

På prisjakt finns det bärbara från 2000~

Alternativt så fungerar det också med en tablet, typ nexus 7
Det går alltså att spela upp en 1080 även med sunkigaste Celeron processorn?

WHITEFOLKS
2014-10-02, 11:55
Beroende på vad du har för gpu i den så behöver inte cpun göra mycket. En raspberry pi kan spela upp 1080.

Tomten
2014-10-02, 12:13
Beroende på vad du har för gpu i den så behöver inte cpun göra mycket. En raspberry pi kan spela upp 1080.

beror också på bitrate, men alla vanliga releaser man hittar på torrentsiter och liknande bör fungera. Kanske att det blir problem om man vill kolla på blue-ray releaser som är på 20-30 gig... eller om de kör ljudet i FLAC eller andra konstigheter.

kalle_banan
2014-10-02, 12:15

Jag tycker att det viktigaste är att datorn är ljudlös om man ska titta på film. Jag har en svettig gammal AMD E300-processor i min bärbara dator och den klarar av 1080-upplösning, men fläkten drar igång och väsnas något gräsligt så jag använder den inte till att se på film med. Syrran har en laptop med en Intel Celeron-processor och fläkten går knappt nånsin igång, och när den väl går igång så låter den knappt hälften så mycket som min. Så välj med omsorg om du vill ha en ljudlös dator, första bästa laptop kan spela upp HD idag men om den väsnas är det nog värt att leta en stund till eller att betala några hundralappar extra.

shut teh face
2014-10-02, 12:36
Ok, slog till på denna https://www.dustinhome.se/product/5010797771/essential-m30-70

:-)

CharlieBB
2014-10-21, 16:50
Corsair TX 650W PSU

Tänkte beställa hem en ny burk nu, har kommit upp med följande: http://www.inet.se/kundvagn/visa/7277936/2014-10-20

Ligger på max budget tyvär. Har en Corsair TX 650W PSU i min nuvarande dator jag tänkte använda i den nya fyi.

Några kommentarer? Aldrig byggt en dator förut, inte kunnig alls på detta!

Blir även en ny skärm ( https://www.komplett.se/aoc-24-led-g2460pqu/775713 ).

Kommer använda datorn för mestadels spelande (csgo, wow ..)

Jockefoten
2014-10-21, 16:58
Corsair TX 650W PSU

Tänkte beställa hem en ny burk nu, har kommit upp med följande: http://www.inet.se/kundvagn/visa/7277936/2014-10-20

Ligger på max budget tyvär. Har en Corsair TX 650W PSU i min nuvarande dator jag tänkte använda i den nya fyi.

Några kommentarer? Aldrig byggt en dator förut, inte kunnig alls på detta!

Blir även en ny skärm ( https://www.komplett.se/aoc-24-led-g2460pqu/775713 ).

Kommer använda datorn för mestadels spelande (csgo, wow ..)

Varför ska du köpa ett Micro-moderkort?
Annas ser det helt ok ut, skärmen vet jag inte men lägger du 700 kr till så får du en ASUS 24" VG248QE vilken fått väldigt bra recessioner, typ överallt.

CharlieBB
2014-10-21, 17:12
Varför ska du köpa ett Micro-moderkort?
Annas ser det helt ok ut, skärmen vet jag inte men lägger du 700 kr till så får du en ASUS 24" VG248QE vilken fått väldigt bra recessioner, typ överallt.

Vet inte :-D. Vilket annat skulle du rekommendera i samma pris klass? krav är dock att det måste finnas i lager i doms butik i hötorget..

CharlieBB
2014-10-21, 19:51
Vet inte :-D. Vilket annat skulle du rekommendera i samma pris klass? krav är dock att det måste finnas i lager i doms butik i hötorget..

bump! Vill beställa och hämta ut grejerna imorgon helst.

Olegh
2014-10-21, 20:03
Spela alltså.. Har du tänkt överklocka?

CharlieBB
2014-10-21, 20:05
Spela alltså.. Har du tänkt överklocka?

Inga planer på det nej.

Olegh
2014-10-21, 20:17
Alright.

Då tycker jag att du ska

1. Byta till ett nyare moderkort baserat på H97-plattformen: http://www.inet.se/produkt/1902699/msi-h97m-e35 (+50 kr)

2. Välja en billigare CPU: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/198839-intel_core_i5-4460-4_tradar-32ghz-7mb-socket_1150 (-560 kr) (Inte Inet Hötorget men finns typ i närheten gissar jag, ej ståkkholmare)

3. Ta ett lite fläskigare grafikkort. T.ex.
http://www.inet.se/produkt/5411145/msi-radeon-r9-280-3gb-gaming-tahiti-pro-3-st-spel-varde-1200kr-gold eller
http://www.inet.se/produkt/5410049/asus-radeon-r9-270x-2gb-directcuii-top-3-st-spel-varde-1200kr-gold eller
http://www.inet.se/produkt/5409891/msi-geforce-gtx-760-2gb-twinfrozr-gaming-gamingmus-varde-349kr
Jag vet faktiskt inte vilket som är bäst.

Edit: Ska kika efter nåt moderkort på webhallen också...

Edit2: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/201958-msi_h97m-e35-matx-h97 (40 kr billigare)

Edit3: Du borde verkligen köpa Windows 8.1 också, istället för Windows 7. Finns ingen vits att klamra sig fast vid ett gammalt OS om man inte har extremt specifika kompatibilitets eller integrationskrav.

WHITEFOLKS
2014-10-21, 20:22
Ska du gejma fps så satsa på en 120hz+ skärm som klarar lightboost.

Jockefoten
2014-10-21, 20:23
Tar nog 5 min att gå ifrån Inets butik till Webhallen, båda ligger på Sveavägen.

CharlieBB
2014-10-21, 20:57
Tack för tipsen Olegh!

Såhär får det bli då, om det skulle gå ihop? http://www.inet.se/kundvagn/visa/7281652/2014-10-21

Blev denna skärm https://www.komplett.se/aoc-24-led-g2460pqu/775713#!tab:extra och har en http://www.lg.com/uk/monitors/lg-W2241S-BF-lcd-monitor så ska köra med två. Antar att det kommer funka med 1st DVI-I, 1st DVI-D utgång.

Olegh
2014-10-21, 21:07
När du sa att du låg på maxbudget så trodde jag på dig ju! :D

Behåller du 4670K:n så skulle du kunna byta till det här moderkortet: http://www.inet.se/produkt/1902677/gigabyte-ga-z97p-d3

Det är kanske den största skillnaden mellan Z97 och H97, att man kan överklocka med Z97. Idag är dessutom jättelätt.

Ah, skrev 4690K först eftersom jag kikat lite slarvigt. Den här: http://www.inet.se/produkt/5311087/intel-core-i5-4690k-3-5-ghz-6mb är i princip en nyare revision av 4670K som är något optimerad och därmed har fått lite högre bas- och turbofrekvens. Har du ytterligare en femtiolapp att ge så ta den istället..

CharlieBB
2014-10-21, 21:12
När du sa att du låg på maxbudget så trodde jag på dig ju! :D

Behåller du 4670K:n så skulle du kunna byta till det här moderkortet: http://www.inet.se/produkt/1902677/gigabyte-ga-z97p-d3

Det är kanske den största skillnaden mellan Z97 och H97, att man kan överklocka med Z97. Idag är dessutom jättelätt.

Hahah....nu får det iallafall vara max!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7281804/2014-10-21

Då får jag tacka för hjälpen och återkomma när det krånglar för mig att bygga ihop den! :Virro

haha ::edit:: +50 till!

CharlieBB
2014-10-21, 21:29
En polare säger att min psu Corsair TX 650W PSU inte kommer klara det där?

Corsair TX 650W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Standard. 2x 6+2-pin PCIe, 8x SATA,
140mm Fläkt

King Grub
2014-10-21, 21:32
En polare har fel.

Olegh
2014-10-21, 21:41
650W räcker till gott och väl.

CharlieBB
2014-10-24, 21:14
Har byggt ihop datorn under kvällen.

Ska sätta in nätagget imorgon och sista kabeldragningen och sen hoppas att jag gjort rätt!

Saknade även en sata-kabel. Kopplade in SSD disken i usb 1 (i modekortet) och dvd-läsaren i usb 3. Tänkte sätta in en andra hårddisken sen i usb 2. Stog inget i manualen vad jag kunde hitta om det är någon skillnad på dessa utag i modekortet?

Jockefoten
2014-10-24, 22:20
Har byggt ihop datorn under kvällen.

Ska sätta in nätagget imorgon och sista kabeldragningen och sen hoppas att jag gjort rätt!

Saknade även en sata-kabel. Kopplade in SSD disken i usb 1 (i modekortet) och dvd-läsaren i usb 3. Tänkte sätta in en andra hårddisken sen i usb 2. Stog inget i manualen vad jag kunde hitta om det är någon skillnad på dessa utag i modekortet?

Ditt moderkort har en viss ordning på sina sata-utgångar, du kan själv välja den ordningen i ditt BIOS, man brukar har en cd-läsare först (för att boota Windowsinstallationen) följs av hårddisken som operativsystemet sedan kommer ligga på.

CharlieBB
2014-10-25, 12:08
Sitter med nya datorn nu! Tack för all hjälp!

Enda som är kvar är att köpa en till sata-kabel så jag kan koppla in den andra hårddisken. Har endast ssdn i nu.

illiaca
2014-10-26, 14:20
Skulle behöva lite input här om datorköp. Går i tankarna på att köpa en ganska ny (men begagnad) iMac. Den ska i första hand användas till bild/video-redigering. Är skitdålig på sånt här. Har hört att en "i7-processor" är nånting bra.

Vad ska man mer tänka på?
Det hade varit en bonus att kunna gamea lite på den då det var 100år sen men är det bara att glömma?
Är jag en idiot som vill sattsa på apple framför vanlig pc?
Vad tror ni jag landar på för pris ungefär (begagnat)?
Vad hade en lika bra dator från komplett gått på (med skärm,mus,tangentbord osv.)?

en miljon frågor, hoppas på lite klarhet. :d

kalle_banan
2014-10-26, 22:24
Skulle behöva lite input här om datorköp. Går i tankarna på att köpa en ganska ny (men begagnad) iMac. Den ska i första hand användas till bild/video-redigering. Är skitdålig på sånt här. Har hört att en "i7-processor" är nånting bra.

Vad ska man mer tänka på?
Det hade varit en bonus att kunna gamea lite på den då det var 100år sen men är det bara att glömma?
Är jag en idiot som vill sattsa på apple framför vanlig pc?
Vad tror ni jag landar på för pris ungefär (begagnat)?
Vad hade en lika bra dator från komplett gått på (med skärm,mus,tangentbord osv.)?

en miljon frågor, hoppas på lite klarhet. :d

Exakt vilken iMac-modell är det du funderar på att köpa?

illiaca
2014-10-27, 00:08
Exakt vilken iMac-modell är det du funderar på att köpa?

Det är det jag försöker klura ut! :d :d :d
Jag vet inte hur pass bra dator (typ vilken modell) det är jag behöver för att klara det jag vill att den ska klara.

Vinter
2014-10-27, 07:21
Det är det jag försöker klura ut! :d :d :d
Jag vet inte hur pass bra dator (typ vilken modell) det är jag behöver för att klara det jag vill att den ska klara.

Du får mer för pengarna om du köper en PC, och är grafiken viktig så borde du kika på en pc med bra grafikkort.

Halva priset mot Imac är väll inte att ta i.

Ribban
2014-10-27, 20:13
Okej. För typ ett år sen köpte jag den här datorn :

https://www.komplett.se/lenovo-ideapad-s400u-14-hd/801047#!tab:extra

Min förhoppning var att allting skulle flyta och eftersom jag bara surfar, kollar film, kodar i netbeans och andra Svenssongrejer så trodde jag den skulle fixa detta. Tji fick jag. Ibland när jag klickar upp netbeans efter att det varit minimerat så får jag vänta typ en minut innan den börjar bli hyfsat responsiv för mina klickningar. "programmet har slutat svara" är inte en så ovanlig företeelse för tex chrome. Program tar länge att starta osv osv. Dvs problem som i princip varenda laptop jag ägt de senaste tio åren haft.

Jag är beredd att lägga typ 8000 för att få det här att upphöra. Det enda jag vill är att datorn ska flyta och att jag ska slippa tänka "men fan vad segt det går" en enda gång till.

Vad ska jag köpa?

Arf Pingvin
2014-10-27, 20:28
En SSD-disk till datorn.

Ribban
2014-10-27, 20:53
En SSD-disk till datorn.
Så typ den här skulle lösa alla mina problem?

http://www.inet.se/produkt/4304583/samsung-ssd-evo-basic-840-series-250gb

R Scarpa27
2014-10-27, 21:01
skulle nog mer säga en stationär..
bärbar köper jag aldrig någon mer ny som hemmadator. kollar även jag efter ny. Stationär...

Ribban
2014-10-27, 21:06
skulle nog mer säga en stationär..
bärbar köper jag aldrig någon mer ny som hemmadator. kollar även jag efter ny. Stationär...
Min dator behöver vara mobil då jag ska kunna ta med den på skola utan några större problem. Jobbigt att packa ner en stationär + 20" skärm varje gång.

Jag vill vara 100% på att min lösning löser problemet denna gången. Pallar absolut inte mer rackel med datorer alltså.

R Scarpa27
2014-10-27, 21:08
Min dator behöver vara mobil då jag ska kunna ta med den på skola utan några större problem. Jobbigt att packa ner en stationär + 20" skärm varje gång.

Jag vill vara 100% på att min lösning löser problemet denna gången. Pallar absolut inte mer rackel med datorer alltså.

vet hur det är.. tekniken suck :P
jag satsar mkt hårt på grafikkort jämt iaf.

Olegh
2014-10-27, 21:08
Det är en ganska klen dator, men felbeskrivningen pekar på antingen en kass systemdisk eller mjukvarutrassel (spyware/malware/annat)

Ribban
2014-10-27, 21:12
Det är en ganska klen dator, men felbeskrivningen pekar på antingen en kass systemdisk eller mjukvarutrassel (spyware/malware/annat)
Jag har knappt laddat hem annat än det jag absolut behöver och spyware osv har jag sökt efter nästan maniskt utan att finna något.

R Scarpa27
2014-10-27, 21:19
Jag har knappt laddat hem annat än det jag absolut behöver och spyware osv har jag sökt efter nästan maniskt utan att finna något.

grafiken på din nuvarande är ju ganska dålig iaf, se till att skaffa dedikerat på nästa.

Olegh
2014-10-27, 21:27

Mja, det är skitsvårt att säga nåt konkret. Vill du helst lägga ut mindre än 8k så köp en SSD för ~1000 och montera i den i nuvarande dator. Antingen blir du nöjd eller så blir du inte det.

Steg två kan då bli, om du inte är nöjd, att lägga upp till 7k på en klumpigare dator med en rappare processor framförallt. I den monterar du SSD:n.

kalle_banan
2014-10-28, 10:07
Okej. För typ ett år sen köpte jag den här datorn :

https://www.komplett.se/lenovo-ideapad-s400u-14-hd/801047#!tab:extra

Min förhoppning var att allting skulle flyta och eftersom jag bara surfar, kollar film, kodar i netbeans och andra Svenssongrejer så trodde jag den skulle fixa detta. Tji fick jag. Ibland när jag klickar upp netbeans efter att det varit minimerat så får jag vänta typ en minut innan den börjar bli hyfsat responsiv för mina klickningar. "programmet har slutat svara" är inte en så ovanlig företeelse för tex chrome. Program tar länge att starta osv osv. Dvs problem som i princip varenda laptop jag ägt de senaste tio åren haft.

Jag är beredd att lägga typ 8000 för att få det här att upphöra. Det enda jag vill är att datorn ska flyta och att jag ska slippa tänka "men fan vad segt det går" en enda gång till.

Vad ska jag köpa?
Din nuvarande har ganska lite ram-minne och en relativt svag processor, hårddisken borde vara snabb eftersom det är en hybridhårddisk men den är säkert en ganska stor flaskhals ändå. Om du vill komma billigt undan köper du en SSD för ~1000 kronor, det hade varit bra med 8gb ram men du kan inte ha mer än 4gb tyvärr.
Om du vill ha en ny dator kan du köpa den här om du vill ha en på 15 tum:
https://www.komplett.se/acer-aspire-e5-572g-156-full-hd/817441
Den borde rulla på helfint, men om du byter ut hårddisken till en SSD kommer du att gråta glädjetårar.

Om 15 tum är för tungt är den här 13-tummaren ett bra alternativ:
https://www.komplett.se/acer-aspire-v3-371-133-fhd/816181

EDIT: Du har väl redan provat att formatera den?

KalleBalik
2014-10-28, 10:29
Det är hög tid för mig att skaffa ny dator och jag har spanat in denna;

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/LE59423730/lenovo-ideapad-g710-17-3-barbar-dator-svart

Min nuvarande dator är ungefär 12 år gammal så jag har ju svårt att tro att jag inte blir nöjd med prestandan på ovanstående, men lite input och synpunkter är alltid trevligt. Datorn kommer mest att användas till att surfa med, kolla film etc, inget spelande.

agazza
2014-10-28, 10:45

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/LE59423730/lenovo-ideapad-g710-17-3-barbar-dator-svart

Min nuvarande dator är ungefär 12 år gammal så jag har ju svårt att tro att jag inte blir nöjd med prestandan på ovanstående, men lite input och synpunkter är alltid trevligt. Datorn kommer mest att användas till att surfa med, kolla film etc, inget spelande.

hade hellre tagit denna ändå även ifall du inte spelar

https://www.komplett.se/lenovo-ideapad-y50-70-156-full-hd/824480

Alternativt

https://www.dustinhome.se/product/5010774846/thinkpad-e540

Medan det är rabatt.

Ribban
2014-10-28, 11:28
Din nuvarande har ganska lite ram-minne och en relativt svag processor, hårddisken borde vara snabb eftersom det är en hybridhårddisk men den är säkert en ganska stor flaskhals ändå. Om du vill komma billigt undan köper du en SSD för ~1000 kronor, det hade varit bra med 8gb ram men du kan inte ha mer än 4gb tyvärr.
Om du vill ha en ny dator kan du köpa den här om du vill ha en på 15 tum:
https://www.komplett.se/acer-aspire-e5-572g-156-full-hd/817441
Den borde rulla på helfint, men om du byter ut hårddisken till en SSD kommer du att gråta glädjetårar.

Om 15 tum är för tungt är den här 13-tummaren ett bra alternativ:
https://www.komplett.se/acer-aspire-v3-371-133-fhd/816181

EDIT: Du har väl redan provat att formatera den?
Datorn har betett sig i stort sett likadant sen ny. Kan det då hjälpa med en formatering? Ska prova formatera iaf. Sen beställer jag en SSD om det inte hjälper.

Ribban
2014-10-28, 18:08
Datorn har betett sig i stort sett likadant sen ny. Kan det då hjälpa med en formatering? Ska prova formatera iaf. Sen beställer jag en SSD om det inte hjälper.

Formaterade inte. Däremot hade ju windows 8 någon inbyggd funktion som fabriksinställde datorn. Datorn blev marginellt bättre, den gör mig tyvärr fortfarande förbannad så målet är inte uppnått. Blir att börja med att köpa en SSD. Tror ni den här blir bra?

https://www.komplett.se/kingston-ssdnow-v300-240gb-25-oem/773518

Ribban
2014-10-28, 19:12
Beställde denna:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2683920

Nu HÅLLER VI TUMMARNA FÖR ATT RACKLET FÅR ETT SLUT!!!!!

Vinter
2014-10-28, 19:14
Formaterade inte. Däremot hade ju windows 8 någon inbyggd funktion som fabriksinställde datorn. Datorn blev marginellt bättre, den gör mig tyvärr fortfarande förbannad så målet är inte uppnått. Blir att börja med att köpa en SSD. Tror ni den här blir bra?

https://www.komplett.se/kingston-ssdnow-v300-240gb-25-oem/773518

Den eller crucible disken borde fungera. Testa även att rensa i listan över program som går i bakgrunden när du startar upp datorn och ställ in så bara de viktigaste startar upp. Borde kunna spara lite RAM.

R Scarpa27
2014-10-28, 19:21

definitivt inte värd pengarna.

Vinter
2014-10-28, 20:08

Köp en godtagbar 15.6 tum om du nu vill ha en bärbar, och sedan en stor skärm (24-27)att koppla in för att se på film hemma. 17.3 tum är lite för stort för att enkelt släpa runt på. Blir en 3.5kg totalt för den med alla tillbehör.

Duffman
2014-10-28, 20:50
Det var nu flera år sedan jag fixade min dator och jag tycker att den börjar kännas lite trött. Speciellt när mappar med mycket bilder och film-filer ska öppnas o kollas igenom. Dessutom är ljudkortet på moderkortshelvetet trilskandes och musiken typ ”stammar och stannar ibland”.

Klocka eller köpa nytt det är frågan. Jag har aldrig pillat med volt och sånt förut…

VAD ÄR SMARTAST ATT GÖRA? Jag funderar på ett uppgraderingspaket med mobo, processor, kylare och minnen. Men kanske också ett grafikkort. Frågan är vilken processor som är bäst och hur mycket jag kommer att märka skillnad. Jag spelar typ Diablo 3 och lite sånt, men visst vore det kul att kunna spela tunga spel, men jag kommer då inte att gå högre än 1920upplösning...

Nu har jag följande:

Intel Core I7 950 Bloomfield @ 3,07 ghz
Gigabyte X58A-UD3R
18Gb ram Corsair DDR3 som körs i 667mhz
Geforce TX 680 2Gb
SSD Samsung 840 512Gb

3DMark 11 Performance : 7976 poäng

R Scarpa27
2014-10-28, 21:17
flera år sedan? den datorn var ganska dyr för flera år sedan va?

Duffman
2014-10-28, 22:00
Har ju bytt ut saker succesivt men det var ett tag sedan den fick lite kärlek då . . .

KalleBalik
2014-10-29, 08:24
definitivt inte värd pengarna.

När du skriver så här måste du ju motivera varför, annars säger det ingenting.

R Scarpa27
2014-10-29, 08:31
När du skriver så här måste du ju motivera varför, annars säger det ingenting.

anser att man kan hitta liknande dator för samma pris med dedikerad grafik, och satsa mindre på tex mindre hårddisk.

Olegh
2014-10-29, 12:28
Nu får du sluta gagga om dedikerad grafik när det uttryckligen (två gånger nu) skrivs att spel inte är aktuellt!

vicarious
2014-10-29, 15:15
Det var nu flera år sedan jag fixade min dator och jag tycker att den börjar kännas lite trött. Speciellt när mappar med mycket bilder och film-filer ska öppnas o kollas igenom. Dessutom är ljudkortet på moderkortshelvetet trilskandes och musiken typ ”stammar och stannar ibland”.

Klocka eller köpa nytt det är frågan. Jag har aldrig pillat med volt och sånt förut…

VAD ÄR SMARTAST ATT GÖRA? Jag funderar på ett uppgraderingspaket med mobo, processor, kylare och minnen.

Formatera hårddisken och installera om Windows först och främst kanske om du inte gjort det. Den där datorn bör inte vara "trött".

r3mpuh
2014-10-29, 16:01

VAD ÄR SMARTAST ATT GÖRA? Jag funderar på ett uppgraderingspaket med mobo, processor, kylare och minnen. Men kanske också ett grafikkort. Frågan är vilken processor som är bäst och hur mycket jag kommer att märka skillnad. Jag spelar typ Diablo 3 och lite sånt, men visst vore det kul att kunna spela tunga spel, men jag kommer då inte att gå högre än 1920upplösning...

Nu har jag följande:

Intel Core I7 950 Bloomfield @ 3,07 ghz
Gigabyte X58A-UD3R
18Gb ram Corsair DDR3 som körs i 667mhz
Geforce TX 680 2Gb
SSD Samsung 840 512Gb

3DMark 11 Performance : 7976 poängFAN. Jag svarade sjukt långt inlägg innan *****kolozzeum sa att jag inte var inloggad och tog bort det.

1. Överklocka CPUn. Googla på "Overclock I7 950 Gigabyte X58" eller dylikt för fler tips/guidning innan du börjar testa dig fram. Men jag skulle chansa på att du kan få runt 3,6 Ghz på ca ~1,2 vcore eller runt 4,2 Ghz på ca 1,35 Vcore.
Har du ingen eftermarknads-kylare till din processor utan enbart medföljande original behöver du uppgradera den. Någon utav följande rekommenderas:
Be Quiet Shadow Rock Slim - 400 kr
Noctua NH-U14S - 700 kr
Be Quiet Dark Rock Pro 3 - 750 kr
Noctua NH-D15 - 800 kr
Be-quiet om ljudnivå'n i prioritet, Noctua om temperaturen är prioritet. Fast båda är såklart klassledande på båda områderna. Väljer du någon utav Be-Quiet kylarna tillkommer även ~79kr för kylpastan "Noctua NT-H1" som annars följer med Noctua's ditton. Optimal kylpasta för dig. Sweclockers redaktionen använder t.ex den.
Rengöring av CPU innan montering: Kemisk ren aceton(ICA/Coop osv)+tops.

2. Har du 20% utav din SSD opartionerad i dagsläget? Inte? Gör om, gör rätt. Börja med att installera ett Windows på valfri annan hårddisk. Starta upp ifrån den. Installera "samsung ssd secure erase utility" och resterande Samsung SSD-program. Se om det finns någon uppdatering i firmwire till din SSD i resterande Samsung SSD program. Uppdatera Firmwire isådannafall. När det isåfall är klart är det dags att starta upp ovannämnda program. Gör en secure-erase utav din SSD. Starta om datorn och boota upp Windows 8.1/10/7 install ifrån CD/DVD/USB. Välj "Advanced/other" när det alternativet finns att klicka på. Välj att snabbformatera en partition på ca ~400 Gb på din SSD.(Resterande ~20% skall förbli opartionerat. Kallas overprovisioning & förlänger livslängden men framförallt prestandan markant över tid på SSDn. Jag brukar ha 25%.)

Med vänliga hälsningar
r3mpuh

BlötSnö
2014-12-15, 09:04
Jag måste införskaffa en bärbar dator för studiesyfte/lekmaskin (inga tungrodda spel) osv.
Den jag har i nuläget håller inte riktigt måttet (budgetmodell med Windows 8).
Dock vill jag, om det går, undvika att köpa en dator med just Windows 8, utan inriktar mig på att försöka få tag på något med W7 istället.
Frågan är huruvida det ens går att få tag på nya datorer med W7 eller om jag måste vända mig till begagnatmarknaden, alternativt om det finns nya datorer med hårdvara som har drivrutiner till W7, så att man kan nergraderade den.
Är det någon som haft samma problem/tankebanor?
Den måste införskaffas före mitten av januari, så det är tyvärr inte aktuellt att invänta W10.
Budget: 5-7 000:-.
Skärm: Så stor som möjligt.

kalle_banan
2014-12-15, 13:32
Jag måste införskaffa en bärbar dator för studiesyfte/lekmaskin (inga tungrodda spel) osv.
Den jag har i nuläget håller inte riktigt måttet (budgetmodell med Windows 8).
Dock vill jag, om det går, undvika att köpa en dator med just Windows 8, utan inriktar mig på att försöka få tag på något med W7 istället.
Frågan är huruvida det ens går att få tag på nya datorer med W7 eller om jag måste vända mig till begagnatmarknaden, alternativt om det finns nya datorer med hårdvara som har drivrutiner till W7, så att man kan nergraderade den.
Är det någon som haft samma problem/tankebanor?
Den måste införskaffas före mitten av januari, så det är tyvärr inte aktuellt att invänta W10.
Budget: 5-7 000:-.
Skärm: Så stor som möjligt.

Du kommer nog inte att hitta någon ny dator med Windows 7 förinstallerat, men jag räknar med att Windows 7 funkar till bärbara datorer som kommer förinstallerade med Windows 8. Jag vågar inte säga något tvärsäkert dock, jag har inte använt Windows på flera år.
Jag kollade lite snabbt på bärbara datorer med 17-tumsskärmar för upp till 7000 kr och ärligt talat är den här på 15 tum mycket bättre:
https://www.komplett.se/lenovo-z50-70-156-full-hd/825082#!tab:extra
Jämför med den här:
https://www.komplett.se/acer-aspire-e5-771g-173-hd/816586
Du får full HD, samma processor, samma grafikkort, snabbare hårddisk och 2gb mindre ram för 200 kr mindre. Om du letar på andra webshoppar hittar du säkert andra bärbara som eventuellt är bättre, men håll Lenovo-datorn i minnet för den är väldigt bra.
F.ö ska Windows 8.1 vara mycket bättre än Windows 8, så uppgradera och uppdatera allting först och testkör datorn så kanske du slipper installera Windows 7 istället.

BlötSnö
2014-12-15, 22:17
Du kommer nog inte att hitta någon ny dator med Windows 7 förinstallerat, men jag räknar med att Windows 7 funkar till bärbara datorer som kommer förinstallerade med Windows 8. Jag vågar inte säga något tvärsäkert dock, jag har inte använt Windows på flera år.
Jag kollade lite snabbt på bärbara datorer med 17-tumsskärmar för upp till 7000 kr och ärligt talat är den här på 15 tum mycket bättre:
https://www.komplett.se/lenovo-z50-70-156-full-hd/825082#!tab:extra
Jämför med den här:
https://www.komplett.se/acer-aspire-e5-771g-173-hd/816586
Du får full HD, samma processor, samma grafikkort, snabbare hårddisk och 2gb mindre ram för 200 kr mindre. Om du letar på andra webshoppar hittar du säkert andra bärbara som eventuellt är bättre, men håll Lenovo-datorn i minnet för den är väldigt bra.
F.ö ska Windows 8.1 vara mycket bättre än Windows 8, så uppgradera och uppdatera allting först och testkör datorn så kanske du slipper installera Windows 7 istället.

Tack för att du tog dig tid! *kissass*
Angående nedgraderingar av operativsystem osv. så talar jag utifrån erfarenhet, men då endast en enda. Datorn jag sitter på just nu är nämligen inte nedgraderbar. Det var det första jag kollade upp efter att jag konstaterat att W8 var hemskt. Men som du skriver så kanske W8.1 är bättre.
Jag har hängt upp mig på 17"-skärmar, men å andra sidan fungerar (uppfann precis ett nytt ord: gunferar) 15" säkert alldeles utmärkt. Jag sitter ju för fasen på en 11.6 just nu. Allt annat kommer vara enormt.
Lenovon stoppas definitivt in i potentiella kandidater-hörnan. Nu behövs inte datorn förrän början av nästa år, så förmodligen blir det till att vänta till mellandagsrean.

Rabi
2015-01-01, 12:24
Tänkte köpa en ny "burk" och behöver lite tips. Jag vet inte hur man bygger en egen dator, så det är tyvärr uteslutet. Har jag förstått det rätt kan man dock välja olika komponenter och sedan betala en avgift för att företaget i fråga ska bygga datorn åt en, och ifall det är billigare så är ju det givetvis ett alternativ.

Jag vill ha en dator som man någorlunda kan spela League of Legends på. Det är alltså ingen superdator jag är ute efter, snarare en medioker. I dagsläget har jag en 7-8 (???) år gammal dator och har ca. 15-22 FPS när jag spelar på lägsta kvalité, så ni har något att jämföra med.

Finns det en dator man kan köpa för 5-6 000 som man kan spela LoL på?

R Scarpa27
2015-01-01, 12:26
företagen har ju redan gjort färdiga datorer så man slipper plocka delar själv ex vis är ju kompletts bra...

Här har du deras färdigbyggda datorer med delar.
https://www.komplett.se/k/kd.aspx?bn=10306

Glen
2015-01-01, 12:37
Utmärkt tråd!

Beställde en surfplatta innan jul (Lenovo Yoga Tablet 10) men har kommit fram till att det vore bra med ett tangentbord, funderar därför på att köpa en billig laptop istället. Datorn/plattan ska användas till vanligt slösurf samt streama serier/film. Plattan kostade 1500 så jag tänkte sätta ett tak på 2000 för datorn isf. Detta renderar då i tre frågor:

- Får man mer bang for the buck med en billig dator än aktuell surfplatta?

- Flera av dom billiga datorerna verkar höra till kategorin "chromebooks" som har en liten ssd-disk och googles egna operativsystem (gissar att det påminner om en surfplatta när det kommer till användning). Är dom vettiga eller är det bättre med en "vanlig" laptop?

- Vilken dator ska man satsa på om så är fallet? Kollade på prisjakt och listade efter popularitet, resultatet blev som följer:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2622855,2454222,2893107,2740083,2840 472,2620562

Åsikter mottages tacksamt!

tp_88
2015-01-01, 12:59
Chromebooks är inte särskilt lika Android i gränssnittet alls. Det är i princip Chrome-browsern till PC med lite sidofunktioner.

Däremot kan man lägga in Ubuntu (smidigt att köra Chrome OS och Ubuntu parallellt) och få ett mer kapabelt OS. Är du intresserad av Ubuntu bör du köpa en Chromebook med Intel x86-processor och inte en ARM (Samsung Exynos, Tegra K1 etc) eftersom alla mjukvaror till Ubuntu inte funkar på ARM-processorer.

Maximal
2015-01-01, 13:25
Vad gör en dator för 20k jämfört med en för 10-12k när det kommer till spelupplevelsen? Säg att man bygger en själv då och inte köper en en färdig för överpris. Endast burken, inte skärm osv.

kalle_banan
2015-01-01, 13:28
Tänkte köpa en ny "burk" och behöver lite tips. Jag vet inte hur man bygger en egen dator, så det är tyvärr uteslutet. Har jag förstått det rätt kan man dock välja olika komponenter och sedan betala en avgift för att företaget i fråga ska bygga datorn åt en, och ifall det är billigare så är ju det givetvis ett alternativ.

Jag vill ha en dator som man någorlunda kan spela League of Legends på. Det är alltså ingen superdator jag är ute efter, snarare en medioker. I dagsläget har jag en 7-8 (???) år gammal dator och har ca. 15-22 FPS när jag spelar på lägsta kvalité, så ni har något att jämföra med.

Finns det en dator man kan köpa för 5-6 000 som man kan spela LoL på?

Den här datorn klarar LoL helt galant och behöver inte kosta skjortan. vbDiSMQ_L_k
Jag slängde ihop en dator med samma hårdvara och priset landade på 5122:- inklusive montering och test som gick på 799:-
Enda kruxet är att grafikkortet inte finns på lager så köp ifrån någon annan sida eller vänta tills det kommer hem.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7552252/2015-01-01

kalle_banan
2015-01-01, 13:35
Vad gör en dator för 20k jämfört med en för 10-12k när det kommer till spelupplevelsen? Säg att man bygger en själv då och inte köper en en färdig för överpris. Endast burken, inte skärm osv.

Du får högre upplösning och detaljnivå med över 60fps i alla spel för det priset. Om du lägger pengar på tysta komponenter kan du få den mer eller mindre knäpptyst också. Kolla in den här för lite inspiration: http://linustechtips.com/main/topic/274112-parts-list-for-ultimate-silent-gaming-workstation-pc-build-guide/
Jag vet inte vad den kostar men den är knäpptyst och ett riktigt monster samtidigt.

Olegh
2015-01-01, 13:53
Lite kul att han listar mus och tangentbord under "core components".

Sneaky advertising... not.

Masterpan
2015-01-01, 17:41
Ska börja plugga nu till våren och behöver en laptop utöver min stationära dator.

Kommer varken spela spel eller köra tunga program så jag antar att även den billigaste laptopen skulle funka för detta. Samtidigt vill jag att den har en schysst skärm, bra tangentbord, och är allmänt allert.

Spanade in denna, verkar denna vara prisvärd?

http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/ACNXMPFED054/acer-aspire-v3-371-13-3-barbar-dator-vit?scid=PRICECOMP_PRISJAKT#tab-specs

Fuark
2015-01-01, 17:43
Den känns dyr för ändamålet iallafall. För det priset så får du en laptop som du kan spela på

kalle_banan
2015-01-01, 18:57
Ska börja plugga nu till våren och behöver en laptop utöver min stationära dator.

Kommer varken spela spel eller köra tunga program så jag antar att även den billigaste laptopen skulle funka för detta. Samtidigt vill jag att den har en schysst skärm, bra tangentbord, och är allmänt allert.

http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/ACNXMPFED054/acer-aspire-v3-371-13-3-barbar-dator-vit?scid=PRICECOMP_PRISJAKT#tab-specs

Om man ser till helhetsintrycket är det en gedigen dator. Du får full HD, 8gb ram, bra batteritid, en SSD på 240gb och en massa annat vilket är nice.

Glen
2015-01-01, 21:55
Chromebooks är inte särskilt lika Android i gränssnittet alls. Det är i princip Chrome-browsern till PC med lite sidofunktioner.

Däremot kan man lägga in Ubuntu (smidigt att köra Chrome OS och Ubuntu parallellt) och få ett mer kapabelt OS. Är du intresserad av Ubuntu bör du köpa en Chromebook med Intel x86-processor och inte en ARM (Samsung Exynos, Tegra K1 etc) eftersom alla mjukvaror till Ubuntu inte funkar på ARM-processorer.

Ok där ser man. Den ska vara så idiotsäker som möjligt så jag tror inte det blir nåt laborerande med operativsystemen :d Knepigt annars att jämföra surfplattor mot datorer måste jag säga, iof rätt knepigt att jämföra datorer mot varandra också...

Passar på att förenkla frågeställningen också:

Bästa bärbara datorn för max 2000, har panelen några förslag?

Deceiver85
2015-01-02, 23:25
Sitter i tankarna att köpa ny dator. Några tankar:

- 5.1 surround
- SSD-hårddisk
- minst i5-processor eller motsvarande
- ska klara av spel, filmredigering, kolozzeum

Hit me! Prisklass max 10k.

kalle_banan
2015-01-03, 14:03

- 5.1 surround
- SSD-hårddisk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7558706/2015-01-03

Fuark
2015-01-03, 14:07

- 5.1 surround
- SSD-hårddisk

Denna datorn beställde jag för ungefär en vecka sen

http://s28.postimg.org/mk4z9jc7h/ggg.jpg

Ligger stora mängder research bakom delarna (produktrecensioner, tester) och sammanlagt tre forumtrådar på olika forum ang. datorköpet. Har inte fått den än men jag är nöjd.

Något över din budget men skippa monteringen så kommer du undan 1000kr (799 montering + 199 frakt) billigare. En mindre SSD och du är i hamn, ungefär

The_RobRoy
2015-01-03, 14:12
Jag avbeställde mitt grafikkort, Komplett var slöa på att leverera, blir ett GTX 970 istället.

The_RobRoy
2015-01-04, 09:24
Detta verkar dock vara ett problem med GTX 970:

https://www.youtube.com/watch?v=RwF4-fTPf_k

The_RobRoy
2015-01-04, 21:35
Datorn är monterad! Ett helvette att få monster kylflänsen till processorn att sitta bra, tog över 1h bara det, man har inte direkt vanan inne längre.

Slutade med att jag fick köpa nytt Chassi också, då Asus GTX 970 Strix kortet va 3cm för långt för mitt gamla Antec Chassi ifrån senare stenåldern. Så det blev ett: be quiet! Silent Base 800, där det ingick 3 fläktar. Tänkte det va lika bra att byta ut fläktarna som jag haft snurrandes i 5 år i mitt gamla chassi.

I övrigt körde jag på samma rigg som dig Fuark, samma moderkort, processor. Tog en Samsung Evo 850 256 GB SSD. Och har ett Asus Xonar STX som ljudkort.

Määng
2015-01-24, 19:36
Ungarna välte datorn i golvet så skärmen gick sönder. Därför behöver jag nu en ny dator. Kommer i stort sett bara att använda den till skolarbeten. Jag hatar dock när det går segt och jävligt så jag tänkte mig att jag behöver 8GB RAM och SSD disk för att slippa bli vansinnig. Detta fann jag. Är det okej eller får man bättre för pengarna?

http://www.inet.se/produkt/1972443/lenovo-u330p-13-3-i5-128gb-ssd-13-3-orange?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

kalle_banan
2015-01-24, 20:19
Ungarna välte datorn i golvet så skärmen gick sönder. Därför behöver jag nu en ny dator. Kommer i stort sett bara att använda den till skolarbeten. Jag hatar dock när det går segt och jävligt så jag tänkte mig att jag behöver 8GB RAM och SSD disk för att slippa bli vansinnig. Detta fann jag. Är det okej eller får man bättre för pengarna?

http://www.inet.se/produkt/1972443/lenovo-u330p-13-3-i5-128gb-ssd-13-3-orange?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Om den måste vara bärbar är det värt att köpa ny dator, men så länge hårdvaran i övrigt är hel kan du använda den till tvn eller till en vanlig datorskärm. I vilket fall är det inget fel på datorn som du länkade, den enda nackdelen är möjligtvis att det inte är full HD på skärmen.
Den här har full HD men något svagare processor, fördelen med den här är att du får plats med mer på skärmen: http://www.inet.se/produkt/1972383/acer-aspire-v3-371-13-3-fullhd-128gb-ssd

Om du vill ha en med 15"-skärm kan du köpa den här: http://www.inet.se/produkt/1972460/toshiba-l50-b-1t4-i5-8gb-128gb-ssd-full-hd

Mart|n
2015-01-25, 12:23
Hej!

Jag är riktigt sugen på att köpa en stationär dator som jag tänkte spela på. Det var väldigt längesen som jag höll på med att bygga ihop datorer, så jag är med andra ord inte särskilt uppdaterad på vad som gäller... Jag har iaf sett att det finns moderkort med stöd för DDR4. Samt så verkar många rekommendera GTX 970.

Såatteh.... Har ni lust att hjälpa mig välja ut lämpliga komponenter? Det jag vill ha med är iaf moderkort med stöd för DDR4, bra grafikkort, SSD på minst 200GB. Ska även ha möjlighet för SLI, t.ex. ett par GTX 970 i SLI. Är det något minimumkrav på CPU för att den inte ska flaska med två grafikkort i SLI? Jag skulle gärna vilja hålla mig under 20k.

Määng
2015-01-25, 14:03
Om den måste vara bärbar är det värt att köpa ny dator, men så länge hårdvaran i övrigt är hel kan du använda den till tvn eller till en vanlig datorskärm. I vilket fall är det inget fel på datorn som du länkade, den enda nackdelen är möjligtvis att det inte är full HD på skärmen.
Den här har full HD men något svagare processor, fördelen med den här är att du får plats med mer på skärmen: http://www.inet.se/produkt/1972383/acer-aspire-v3-371-13-3-fullhd-128gb-ssd

Om du vill ha en med 15"-skärm kan du köpa den här: http://www.inet.se/produkt/1972460/toshiba-l50-b-1t4-i5-8gb-128gb-ssd-full-hd

Tack för tipsen! Det blev acern fast med i5 processor. :)

http://www.inet.se/produkt/1972432/acer-aspire-v3-371-13-3-fullhd-i5-120gb-ssd

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

kalle_banan
2015-01-25, 16:37
Hej!

Jag är riktigt sugen på att köpa en stationär dator som jag tänkte spela på. Det var väldigt längesen som jag höll på med att bygga ihop datorer, så jag är med andra ord inte särskilt uppdaterad på vad som gäller... Jag har iaf sett att det finns moderkort med stöd för DDR4. Samt så verkar många rekommendera GTX 970.

Såatteh.... Har ni lust att hjälpa mig välja ut lämpliga komponenter? Det jag vill ha med är iaf moderkort med stöd för DDR4, bra grafikkort, SSD på minst 200GB. Ska även ha möjlighet för SLI, t.ex. ett par GTX 970 i SLI. Är det något minimumkrav på CPU för att den inte ska flaska med två grafikkort i SLI? Jag skulle gärna vilja hålla mig under 20k.

Det är ingen mening med DDR4 om du bara ska spela. Du får på sin höjd ett par fps här och där. Och processorn som det kräver är inte så mycket bättre än vanliga i7-serien som är overkill för spel ändå. Skillnaden på en Intel i5 4690k och en Intel i7 4790k när man spelar är ohyggligt liten, för nästan 1000 kronor mer får man inte många fps. Om du däremot streamar eller kräver mer beräkningskraft i bakgrunden kan det vara värt att köpa en i7 4790k.

Den här från komplett är bra, byt ut grafikkortet till två valfria GTX 970.
https://www.komplett.se/pc-i-delar-intel-premium-gamer/783617

Latissimus Dorsi
2015-01-25, 17:05
Något kap på bärbara datorer någonstans?

slempi
2015-01-25, 17:40

Jag hade aldrig i mitt liv rekommenderat en acer till någon. De har alltid bra prestanda till priset, men de är även alltid dåligt konstruerade. Ska du inte spela eller dylikt kanske den klarar sig längre, men standardlivslängden på en acer är sällan mycket längre än ett år och de börjar prestera sämre en bra tid innan.

Ajemän
2015-01-25, 18:10
Att köpa en annan laptop än Macbook air/pro är nonsens, om man inte ska spela.

Tro mig det är värt de extra slantarna för de håller länge och man slipper svära.

Olegh
2015-01-25, 22:29
Acer kanske gjorde skit förr, men idag så är deras datorer minst lika bra som konkurrenternas i samma prisklass.

HVR
2015-01-25, 22:47
Att köpa en Macbook air/pro är nonsens, särskilt om man ska spela.

Tro mig det är värt de extra slantarna för allt annat håller länge och man slipper svära.

Jag fixade lite småfel i det uttalandet :D

slempi
2015-01-25, 23:02
Acer kanske gjorde skit förr, men idag så är deras datorer minst lika bra som konkurrenternas i samma prisklass.

Sen när då?

Mart|n
2015-02-16, 10:12
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/10426849_601631253270374_868072158285817820_n.jpg? oh=899a98ebfecb35958f700e3cfb1d9cdf&oe=5587E95B&__gda__=1435106578_6c17b5bd3a593ca3acee21db36d8ee2 8

Mycket nöjd med prylarna änsålänge!

Paperweight
2015-04-28, 13:15
Tja folks. Är inne på att uppgradera min dator då jag insåg att GTA V laggar rätt mkt trots sämsta grafik :D Jag är inte ute efter någon superdator men det hade varit kul att kunna spela lite nya spel på ok grafik utan att jag laggar sönder. Låt säga att jag har en budget på 5 000 kr och det som behöver köpas är:

Moderkort (ATX eller mATX)
Processor
Grafikkort
Ram-minne 8gb
Nätaggregat (?) Har ett 500w som köptes för 2 år sedan då mitt förra krasha. Behövs nytt tro?

Kan man få något vettigt för det? Kom gärna med tips :)

Paperweight
2015-04-28, 14:14
Insåg nu att det är endast mATX som gäller :)

kalle_banan
2015-04-29, 22:20
Tja folks. Är inne på att uppgradera min dator då jag insåg att GTA V laggar rätt mkt trots sämsta grafik :D Jag är inte ute efter någon superdator men det hade varit kul att kunna spela lite nya spel på ok grafik utan att jag laggar sönder. Låt säga att jag har en budget på 5 000 kr och det som behöver köpas är:

Moderkort (ATX eller mATX)
Processor
Grafikkort
Ram-minne 8gb
Nätaggregat (?) Har ett 500w som köptes för 2 år sedan då mitt förra krasha. Behövs nytt tro?

Kan man få något vettigt för det? Kom gärna med tips :)

Nätagget räcker och blir över för dom här komponenterna:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7935260/papper
Helst hade jag lagt ut för ett Nvidia 960 istället, men då får du lägga ut minst 600:- extra. I övrigt är det ganska balanserat för det priset. Du borde kunna snitta ~50 fps på 1080p och high-inställningar om man utgår ifrån dom här prestandatesterna: http://www.gamersnexus.net/game-bench/1905-gta-v-pc-fps-benchmark-graphics-cards

Mippe
2015-05-09, 09:01
Tja!

Har en polare vars dator gick totalt kaputt igår. Budgeten är inte så hög men tror att det mesta blir en uppgradering då han suttit på följande specs:

HD1TB Samsung SP SATA-2 7200RPM Spinpoint F3
Corsair 4gb (KIT) DDR3 1600MHz/CL8/1,65V/XMS3
MK Asus P7P55D DELUXE Socket 1156, P55, ATX
PSU Corsair TX 750w
CPU Core i5 750, 2.66GHz 8MB
EVGA GeForce GTX 295 1792MB PhysX CUDA

Tänker rent spontant att nätagget kan behållas till nästa bygge.

Någon som kan plocka ihop ngt vettigt? Skärm och kringutrustning finns redan.

Tack på förhand!

kalle_banan
2015-05-09, 14:06
Tja!

Har en polare vars dator gick totalt kaputt igår. Budgeten är inte så hög men tror att det mesta blir en uppgradering då han suttit på följande specs:

HD1TB Samsung SP SATA-2 7200RPM Spinpoint F3
Corsair 4gb (KIT) DDR3 1600MHz/CL8/1,65V/XMS3
MK Asus P7P55D DELUXE Socket 1156, P55, ATX
PSU Corsair TX 750w
CPU Core i5 750, 2.66GHz 8MB
EVGA GeForce GTX 295 1792MB PhysX CUDA

Tänker rent spontant att nätagget kan behållas till nästa bygge.

Någon som kan plocka ihop ngt vettigt? Skärm och kringutrustning finns redan.

Tack på förhand!

Vettigt för vad? Vad är budgeten?

Mippe
2015-05-09, 14:27
Vettigt för vad? Vad är budgeten?

CS:GO som spel, annars inga andra direkta krav. Antar att vad man än slänger in i en ny dator kommer skapa en bättre upplevelse i cs:go men budget är väl runt 5000:- exkl. nätagg dådå.

Xtreme-G
2015-05-09, 15:51
En vettig processor kostar 2000 moderkort minne lätt 1500 ssd på 120 gb 600 och då har vi 900 till grafik. Bara att gå på rejäla budgetprylar från AMD eller helst begagnat. Ingen rolig budget det där.

Olegh
2015-05-09, 15:54
Om den gick totalt kaputt, hur är du/ni säkra på att det inte berodde på eller hade att göra med nätdelen?

Mippe
2015-05-09, 17:14
Om den gick totalt kaputt, hur är du/ni säkra på att det inte berodde på eller hade att göra med nätdelen?

Totalt kaputt var nog fel ordval, ursäkta. Men problemet är inte nätagget är jag stensäker på :)

kalle_banan
2015-05-09, 17:37
CS:GO som spel, annars inga andra direkta krav. Antar att vad man än slänger in i en ny dator kommer skapa en bättre upplevelse i cs:go men budget är väl runt 5000:- exkl. nätagg dådå.
Om du återanvänder allt utom moderkortet, processorn, grafikkortet och ramminnet har jag plockat ihop två alternativ här:
Här har du en tung processor som kommer att räcka och bli över dom närmaste åren. Grafikkortet är underdimensionerat för processorn men klarar CS:GO galant. Om din polare vill ha ett nytt grafikkort framöver är det här en bra grund. Jag la till 8gb ram för det behöver man idag. 5066:-
(Om han verkligen vill framtidssäkra datorn är den här processorn ännu bättre fast 290kr dyrare: http://www.inet.se/produkt/5311087/intel-core-i5-4690k-3-5-ghz-6mb)
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7961103/2015-05-09

Här har du istället en mer balanserad variant med samma grafikkort som ovan men en lite svagare processor. Man kan fortfarande spela CS:GO utan några som helst problem, och man kan spela tyngre titlar också men då får man skruva ner grafiken en del. 3666:-
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7961154/2015-05-09

Här är en video från en snubbe som spelar CS:GO med den billigare kombinationen och han får följande fps:
Max Settings 1080p
Max: 150
Average: 85
Minimum: 57
EH3ynoIY5Ak

Här är tre mer krävande spel som spelas med samma kombo och man kan få klart spelbara fps även i 1080p:
oGRSFhZQnjs

En Intel G3258 är som gjord för att överklocka också, att överklocka till 4ghz ska inte vara några problem, med rätt kylning och moderkort kan man nå ännu högre frekvenser. Så det är en fråga om vad han har för framtidsplaner, om han är nöjd med CS:GO och inte planerar att spela tunga spel i hög upplösning med ultra-kvalitet kan han köpa den billigare varianten och känna sig nöjd. Om han vill kunna spela tyngre spel i framtiden är den dyrare varianten att föredra så länge han köper ett nytt grafikkort för 3000-4000 när det blir dags.

Fuark
2015-05-09, 17:54
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/10426849_601631253270374_868072158285817820_n.jpg? oh=899a98ebfecb35958f700e3cfb1d9cdf&oe=5587E95B&__gda__=1435106578_6c17b5bd3a593ca3acee21db36d8ee2 8

Mycket nöjd med prylarna änsålänge!

Så härlig bild, den ger mig varma känslor inombords

Mippe
2015-05-09, 18:32
Tack så mycket Kalle Banan! Uppskattas och det blir troligen ett köp i veckan meddelar han!

kalle_banan
2015-05-09, 22:08
Tack så mycket Kalle Banan! Uppskattas och det blir troligen ett köp i veckan meddelar han!

Jag är glad att jag kunde hjälpa till! Vad valde han?

eiri
2015-05-09, 22:29
va säger folket Radeon R9 290X vs GeForce GTX 970?

Mart|n
2015-05-10, 08:33
Så härlig bild, den ger mig varma känslor inombords

:d

Det var en ganska mysig känsla att gå där och plocka grejer som om jag vore på Ica.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

King Grub
2015-05-10, 08:37
va säger folket Radeon R9 290X vs GeForce GTX 970?

Det borde vara 970 men för mycket strukturella problem med det. Plus att AMD dumpar priserna på 290X nu när 390 kommer snart.

Tap3worm
2015-05-23, 15:09
Hej!

Köpte lite nya delar till min burk för en tid sedan. Har dock haft lite problem med grafikkortet och tänkte höra mig för om någon har haft liknande problem och tips på en lösning?

Delarna i burken ser ut som följande:
(fetmarkerat är det nya som är inköpt nyligen)

| ASUS Radeon R9 290 4GB DirectCU II OC
| Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz + Corsair ValueSelect 4 GB DDR3 PC3-10600 1333MHz
| Cooler Master G650M, 650W PSU

+ en SSD drive på 120GB (kommer inte ihåg exakta specifikationer).

Problemet är att PC crachar lite då och då. Jag får följande problem:

- "driver has stopped responding and recovered"
händer när jag spelar och blir då "utkastad" ur spelet till skrivbordet och kan sedan inte komma in i spelet igen utan måste avsluta det via "ctrl+shift+esc".

- Blue screen
Klassisk blue screen med felmeddelandet "video tdr failure (atikmpag.sys)"

- Buzz-sound
När jag är inne i spel eller tyngre program så fryser hela skärmen och jag får som ett "buzzande" ljud i högtalarna (vilket inte slutar förrän jag startar om datorn).

Någon som känner igen problemen eller vet vad som kan orsaka dessa?

Basic lösningar som senast drivrutiner etc har jag kollat.
Har även kört med MSI afterburner för att dra upp fläktarna på max så att det inte överhettas.

Kör med windows 8.1 btw.

Tack på förhand!

Tapeworm

Xtreme-G
2015-05-23, 15:36
Hej!
Köpte lite nya delar till min burk för en tid sedan. Har dock haft lite problem med grafikkortet och tänkte höra mig för om någon har haft liknande problem och tips på en lösning?
Tapeworm

Är det bara i tunga grafikapplikationer? Det verkar som att grafikkortet inte pallar, blir instabilt pga hög klock eller överhettning. Skulle inte vara första gången ett grafikkort inte pallar med originalklocken helt och hållet.

Tap3worm
2015-05-23, 15:45
Är det bara i tunga grafikapplikationer? Det verkar som att grafikkortet inte pallar, blir instabilt pga hög klock eller överhettning. Skulle inte vara första gången ett grafikkort inte pallar med originalklocken helt och hållet.
Nej det är det som är grejen, händer nästan oftare när jag spelar DOTA 2 än gta V t.ex.
Jag har dock inte börjat leka med över /underklockning, så om någon har tips på inställningar att prova där så vore det grymt.

Länge sedan jag höll på med sånt här själv så har glömt mycket...

Tapeworm
- Mobilen

Xtreme-G
2015-05-23, 17:54
Nej det är det som är grejen, händer nästan oftare när jag spelar DOTA 2 än gta V t.ex.
Jag har dock inte börjat leka med över /underklockning, så om någon har tips på inställningar att prova där så vore det grymt.

Börja med att testa dra ner klocken på GPU och minnen med MSI afterburner och se ifall det hjälper. Om det blir stabilt så är det ju bara att skicka tillbaka kortet.

Tap3worm
2015-05-24, 11:25
Börja med att testa dra ner klocken på GPU och minnen med MSI afterburner och se ifall det hjälper. Om det blir stabilt så är det ju bara att skicka tillbaka kortet.

Kan de crashar jag beskrev orsakas av för hög temperatur?
När jag kör stress test i furmark (utan att ha under/överklockat någonting) kommer jag lätt upp i 93-94 C. Att det då skulle crasha i GTA V, BF4 och liknande kan ju vara förståeligt i så fall, men i DOTA 2..?

Jag kanske skulle startat en ny tråd istället för att lägga in i "köpa-dator tråden"...?¨

Tapeworm

kalle_banan
2015-05-24, 11:37
När jag kör stress test i furmark (utan att ha under/överklockat någonting) kommer jag lätt upp i 93-94 C. Att det då skulle crasha i GTA V, BF4 och liknande kan ju vara förståeligt i så fall, men i DOTA 2..?

Jag kanske skulle startat en ny tråd istället för att lägga in i "köpa-dator tråden"...?¨

Tapeworm

Prova det här http://www.sweclockers.com/forum/post/12128892

Tap3worm
2015-05-24, 14:46
Prova det här http://www.sweclockers.com/forum/post/12128892
Tack för tipset! Har gått igenom det nu, får se om det hjälper.

Är dock lite förbryllad över de höga temperaturerna fortfarande... Ska felsöka vidare.

Tapeworm
- Mobilen

Xtreme-G
2015-05-24, 15:02
Tapeworm

Spontant känns det ju som att det är instabilt (av någon anledning), kortet är ju fabriksöverklockat redan och hög temperatur hjälper ju inte direkt stabiliteten. Däremot ska man inte stirra sig blind på temperaturer. Hoppas tipset du fick ovan hjälper först och främst.

Kabuto
2015-05-25, 07:07
Är det läge att uppgradera processor och moderkort till sommaren? Sitter på i5 760 just nu och den börjar kännas ganska slö.

Tap3worm
2015-05-25, 07:15
Mitt i allt strul med grafikkortet funderar jag på att uppgradera processor och moderkort också (bra tajming med föregående inlägg).

Inget nytt angående grafikkortet än så länge.

Detta är alltså det befintliga som jag har i dagsläget:

| ASUS Radeon R9 290 4GB DirectCU II OC
| Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz + Corsair ValueSelect 4 GB DDR3 PC3-10600 1333MHz
| Cooler Master G650M, 650W PSU

+ en SSD drive på 120GB (kommer inte ihåg exakta specifikationer).

Vad säger folket om att köpa på sig dessa:

https://www.komplett.se/msi-z97-gaming-3-socket-1150/815062#!tab:extra
https://www.komplett.se/intel-core-i5-4690k/817262

Har ingen skyhög budget, så det där är väl i dyraste laget... Vill dock bort från AMD om det är möjligt.

Andra tips annars?

Tapeworm

King Grub
2015-05-25, 07:20
Är det läge att uppgradera processor och moderkort till sommaren?

Inte förrän i Oktober om du inte absolut måste ha något nu. Då kommer Skylake, nästa generations processorer, och åtminstone för mig skulle det kännas fel att köpa en processor dyrt direkt innan något nytt kommer.

Xtreme-G
2015-05-25, 07:28
Är det läge att uppgradera processor och moderkort till sommaren? Sitter på i5 760 just nu och den börjar kännas ganska slö.

Ja då kan man få sig en rejäl uppgradering. Arkitekturen efter din heter Sandy Bridge, det var en rejäl förbättring mot din. Sedan har det inte hänt så mycket på processorfronten. Nu finns Haswell, och har funnits ett tag och även blivit Haswell refresh med lite små ändringar. Snart kommer Broadwell som är en krympning av Haswell till 14 nm från 22 nm. Det har varit så mycket strul med denna krympning så att Skylake, som är nästa arkitektur kommer redan i höst. Av det läckta uppgifterna kommer det inte vara något direkt revolutionerande med Skylake heller, så det finns i dagsläget tre alternativ.

Haswell refresh finns tillgänglig nu till ett ganska bra pris (tex Core i5 4690K)
Broadwell kommer i juni och kommer vara ca 30 % dyrare än Haswell, mycket pga dollarn.
Skylake kommer i höst men kommer inte vara direkt revolutionerande.

King Grub
2015-05-25, 07:43
Sandy Bridge var den bästa processorn någonsin. :) Jag har fortfarande min 2700k, och det finns 0 anledningar att uppgradera den. Möjligen om man håller på med riktigt tunga beräkningskrävande applikationer, men inte för spel och allmänt Windowsarbete. Kommer nog att vänta på Cannonlake eller ännu längre. Processorer efter SB har heller inte gått att överklocka ordentligt på ett enkelt sett utan temperatur- och voltproblem.

Xtreme-G
2015-05-25, 11:48
På tal om Skylake dök detta inofficiella test (http://www.sweclockers.com/nyhet/20545-intel-core-i7-6700k-skylake-jamfors-mot-core-i7-4790k-i-prestandatester) upp idag.

Det verkar som att Skylake är uppåt 10 % bättre trots att den körs i 4,2 Ghz jämfört mot haswells 4,4 Ghz.

ceejay
2015-05-25, 11:51
Jag väntar på nästa generations grafikkort, då blire nytt tror jag.

Pahwn
2015-05-25, 15:35

Samma här, känns som att man ska försöka hugga ett av nuvarande generationens kort billigt när de nya släpps.

Tap3worm
2015-05-26, 08:52
https://toptechcashback.com/se/sv/pages/cpumb/qualifying

Bra tips om någon är på gång att uppgradera.

Tapeworm
- Mobilen

Sparven från Minsk
2015-05-26, 10:26
Finns det någon bärbar PC som har samma premiumkänsla, prestanda och bra batteritid som en macbook air?

Holmeros
2015-05-26, 10:55
Finns det någon bärbar PC som har samma premiumkänsla, prestanda och bra batteritid som en macbook air?

Premiumkänsla och batteritid köper jag, men prestandan är ju inte direkt överdriven i en MacBook Air. Hackar inte ner på Apple-produkter då jag kör MacBook Pro själv, men det är inga prestandamonster för dem pengarna de kostar..

Sparven från Minsk
2015-05-26, 10:56
Premiumkänsla och batteritid köper jag, men prestandan är ju inte direkt överdriven i en MacBook Air. Hackar inte ner på Apple-produkter då jag kör MacBook Pro själv, men det är inga prestandamonster för dem pengarna de kostar..

Nej förstår att prestandan inte kan jämföras med en PC för samma peng.
Köpte en mac mer av dess design, batteritid och kavlitetskänslan den ingav.

Därför jag undrar om det finns PC med dessa adjektiv för en vettigare peng, då jag i grunden är mer hemma med win miljö.

4623
2015-05-26, 10:57
Jag gillar Asus Zenbook.

Holmeros
2015-05-26, 10:59
Nej förstår att prestandan inte kan jämföras med en PC för samma peng.
Köpte en mac mer av dess design, batteritid och kavlitetskänslan den ingav.

Därför jag undrar om det finns PC med dessa adjektiv för en vettigare peng, då jag i grunden är mer hemma med win miljö.

Bootcamp och kör Windows på din Mac så borde du väl bli löjligt nöjd? :D

Kabuto
2015-05-26, 11:15

Samma här, känns som att man ska försöka hugga ett av nuvarande generationens kort billigt när de nya släpps.

Räknas r9 390 och gtx 980ti som nästa generation för er? Dom kommer väl redan nästa månad.

Kabuto
2015-05-26, 11:24
Tack för svar Extreme-G och King Grub.

Inte förrän i Oktober om du inte absolut måste ha något nu. Då kommer Skylake, nästa generations processorer, och åtminstone för mig skulle det kännas fel att köpa en processor dyrt direkt innan något nytt kommer.

Jag brukar sällan köpa det nyaste som kommer ut, brukar snåla lite och ta det som är lite runt omkring mellan-segment. Så det blir kanske köp av någon Haswell processor, men det är nog några veckor bort.

kalle_banan
2015-05-26, 22:25
Räknas r9 390 och gtx 980ti som nästa generation för er? Dom kommer väl redan nästa månad.

Det kommer med all sannolikhet bara komma ett nytt grafikkort från AMD, alla andra är omdöpa kort som redan kan köpas idag. Du kan läsa mer om det här: http://www.sweclockers.com/nyhet/20553-asus-listar-radeon-300-serien-pa-forum

Det enda kort som är splitter nytt är det odöpta värstingkortet med HBM-minne som har monsterbandbredd och förhoppningsvis en matchande GPU.
Mer info om det kommande splitter nya kortet: http://www.sweclockers.com/nyhet/20540-amd-radeon-fiji-rojs-av-dice-utvecklare

Torsk_ole
2015-06-04, 12:31
Håller på att kolla på en ny dator. Har ingenting hemma eftersom jag använt laptop. Dock så börjar den bli lite väl dålig för att kunna spela på.
Om någon skulle vilja kolla min lista och kommentera vore det snällt. Vill absolut inte betala mer än vad jag redan har i varukorgen, dvs 18k.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8049989/2015-05-06

Ponitus
2015-06-04, 12:48
Håller på att kolla på en ny dator. Har ingenting hemma eftersom jag använt laptop. Dock så börjar den bli lite väl dålig för att kunna spela på.
Om någon skulle vilja kolla min lista och kommentera vore det snällt. Vill absolut inte betala mer än vad jag redan har i varukorgen, dvs 18k.

Du kan väl, om du vill spara några hundralappar, ta ett annat nätagg och andra RAM-minnen.
Eller vill du ha just dessa saker?

Torsk_ole
2015-06-04, 12:53
Du kan väl, om du vill spara några hundralappar, ta ett annat nätagg och andra RAM-minnen.
Eller vill du ha just dessa saker?

Nej det är inget krav. Jag vill ha 16 Gb i RAM. Just nätagg är jag lite osäker på. Har du några förslag får du gärna komma med dem :)

Ponitus
2015-06-04, 12:57
Nej det är inget krav. Jag vill ha 16 Gb i RAM. Just nätagg är jag lite osäker på. Har du några förslag får du gärna komma med dem :)

Ah, jag missade att det var 16GB. Då kanske det inte blir bättre pris. Annars tänkte jag dessa "Vengeance"-minnena ifrån Corsair. Dessa är väl populära och billiga.

Om man läser på Sweclockers recensioner så är ju nätagg rätt klurigt. Man köper nog ofta betydligt mer kräm än vad man faktiskt behöver.
Så ett 550W ifrån Corsiar för ~600kr kanske räcker för ditt bygge.
Jag vet inte. Vågar inte säga att det gör det. Men du sparar ju några hundralappar om du kollar upp det.
Några lappar du kan lägga på trevliga spel istället, kanske. :)

Torsk_ole
2015-06-04, 13:05
Ah, jag missade att det var 16GB. Då kanske det inte blir bättre pris. Annars tänkte jag dessa "Vengeance"-minnena ifrån Corsair. Dessa är väl populära och billiga.

Om man läser på Sweclockers recensioner så är ju nätagg rätt klurigt. Man köper nog ofta betydligt mer kräm än vad man faktiskt behöver.
Så ett 550W ifrån Corsiar för ~600kr kanske räcker för ditt bygge.
Jag vet inte. Vågar inte säga att det gör det. Men du sparar ju några hundralappar om du kollar upp det.
Några lappar du kan lägga på trevliga spel istället, kanske. :)

Ja man kanske kan få billigare, men jag är lite osäker. Det handlar inte om särskilt mycket billigare. Ska kolla lite mer på nätagg.

Målet är att kunna spela i princip alla spel på ultra och 1080p, samt i framtiden kunna uppgradera enbart grafikkort och kanske processor. Troligen kommer jag göra skolarbete med lite programmering också.

King Grub
2015-06-04, 13:14
Alltid bra att ha lite reservkraft att ta till om man vill stoppa in något mer i datorn.

Torsk_ole
2015-06-04, 13:39
Alltid bra att ha lite reservkraft att ta till om man vill stoppa in något mer i datorn.

300 SEK billigare men 30 w mindre. Värt att ta det billigare?

Xtreme-G
2015-06-04, 13:45

Ser jättebra ut! Du klarar dig absolut på ett mindre nätagg om du inte tänkt använda det till flergrafikkotslösningar i framtiden, men man vill samtidigt ha ett av bra kvalitet som är tyst och modulärt och gärna en högre effektivitet och då hamnar man ändå i de prisklasserna. Tror att du borde kunna hitta bättre än det du har listat där för ungefär samma pengar. Såg att EVGA Supernova G2 750 W fick toppklass i sweclockers test men det ligger lite högre, samtidigt finns det EVGA Supernova G1 650W, 80+ Gold, Modulär som jag inte vet vad skillnaden är på.

Torsk_ole
2015-06-04, 13:51
Kommer troligen att uppgradera datorn i framtiden, men det blir nog inte flera grafikkort då heller. Ska kolla lite vidare på nättagg.

shadowfire
2015-06-04, 14:06
oh, så Skylake är inte den "wow"-uppgraderingen jag trodde den skulle innebära då alltså?

Nuvarande rigg;
i5 3470 @ 3,4 ghz
2x 8GB
GTX 670 ej överklockad

Jag tänkte spontant att byta mammaplanka + processor till Skylake samt köpa ett nytt gfxkort, men det kanske är mer klokt att spara pengarna då och hålla kvar processor+moderkort och enbart gå på gfxkort?

Lutar mot att jag tar ett 290x och nöjer mig med det så länge isf. Sneglade på EVGA's 970 som låg ovanför 290n i prestandaindex, men verkade ha något skumt med minnet.

Piranha
2015-06-04, 14:13
oh, så Skylake är inte den "wow"-uppgraderingen jag trodde den skulle innebära då alltså?

Nuvarande rigg;
i5 3470 @ 3,4 ghz
2x 8GB
GTX 670 ej överklockad

Jag tänkte spontant att byta mammaplanka + processor till Skylake samt köpa ett nytt gfxkort, men det kanske är mer klokt att spara pengarna då och hålla kvar processor+moderkort och enbart gå på gfxkort?

Lutar mot att jag tar ett 290x och nöjer mig med det så länge isf. Sneglade på EVGA's 970 som låg ovanför 290n i prestandaindex, men verkade ha något skumt med minnet.

290x är nog ett bra alternativ, men nu när de släppt specarna på 300 serien kanske du kan ha is i magen och vänta till den släpps för då kommer prisraset på gamla korten, dock blir det något av ett low-end kort som du sen kommer vilja uppgradera om 1 år i varjefall... Jag resonerar lite om man köper rejält så slipper du uppgradera det på 3 år, således samma pris i slutänden iaf.

Jag skulle hålla mig till hösten dock... Sommaren sitter man inte inne å gejmar, sen kommer priserna falla och dessutom vänta ut windows 10 med DX12 som förhoppningsvis kommer lyfta gejmandet en hel del.

Callek
2015-06-04, 14:20
Har länge varit sugen på ett 290x. Men samtidigt gått och väntat på att AMD ska släppa sina nya kort.

Mitt nuvarande 7970 som jag köpte vid lansering har hängt med bra så i långa loppet är det värt att köpa bra grejer från början.

Men det är nog klokt att ligga lågt och se vad hösten har att erbjuda.

shadowfire
2015-06-04, 14:31
290x är nog ett bra alternativ, men nu när de släppt specarna på 300 serien kanske du kan ha is i magen och vänta till den släpps för då kommer prisraset på gamla korten, dock blir det något av ett low-end kort som du sen kommer vilja uppgradera om 1 år i varjefall... Jag resonerar lite om man köper rejält så slipper du uppgradera det på 3 år, således samma pris i slutänden iaf.

Jag skulle hålla mig till hösten dock... Sommaren sitter man inte inne å gejmar, sen kommer priserna falla och dessutom vänta ut windows 10 med DX12 som förhoppningsvis kommer lyfta gejmandet en hel del.

Sant det, bra poäng. Jag tycker det är så svårt bara då det är så lätt att hamna i att man bara väntar på nästa grej och nästa grej och nästa grej. Hittills har jag lyckats skapligt med att köpa "best bang 4 the buck" och det är kul att uppgradera, så jag uppgraderar gärna vartannat år eller så. :)

kalle_banan
2015-06-04, 17:11
Sant det, bra poäng. Jag tycker det är så svårt bara då det är så lätt att hamna i att man bara väntar på nästa grej och nästa grej och nästa grej. Hittills har jag lyckats skapligt med att köpa "best bang 4 the buck" och det är kul att uppgradera, så jag uppgraderar gärna vartannat år eller så. :)

Om två veckor håller AMD ett event där dom presenterar den nya 300-serien. Då kan du jämföra vad du får om du köper ett 290X eller ett av dom nya korten.

C h r i s
2015-06-04, 19:42
Har länge varit sugen på ett 290x. Men samtidigt gått och väntat på att AMD ska släppa sina nya kort.

Mitt nuvarande 7970 som jag köpte vid lansering har hängt med bra så i långa loppet är det värt att köpa bra grejer från början.

Men det är nog klokt att ligga lågt och se vad hösten har att erbjuda.

Verkar som att Amds uppdatering inte är så lockande som jag först trodde, mest rebrands av gamla kretsar..

http://www.sweclockers.com/nyhet/20623-amd-radeon-300-serien-dyker-upp-i-prislista

Men får se hur bra Fiji blir, annars blir det nog ett 980ti. Måste ju köpa ett nytt grafikkort till Htc Vive. :)

R Scarpa27
2015-06-04, 19:45

+1... haha det där har man väntat ihjäl sig av för mkt i sitt liv :D...

shadowfire
2015-06-04, 20:01
Processormässigt då? När är det dags att pensionera 3470n?

Använder inga tunga applikationer, enbart vid filmrendering och det gör mig detsamma om den måste rendera nattetid osv. Så det är ju primärt spel den ska klara av utan att flaska om jag nu köper ett vassare gfxkort.

King Grub
2015-06-04, 20:08
Du kan gott behålla den, skippa kommande Skylake och se vad generationen efter det, Cannonlake, har att erbjuda.

C h r i s
2015-06-04, 20:12
Processormässigt då? När är det dags att pensionera 3470n?

Använder inga tunga applikationer, enbart vid filmrendering och det gör mig detsamma om den måste rendera nattetid osv. Så det är ju primärt spel den ska klara av utan att flaska om jag nu köper ett vassare gfxkort.

Jag sitter på en 2500k (överklockad till 4,5ghz dock) som är en generation äldre än din, och jag kommer nog behålla den i ett par år till. Bästa köp jag någonsin gjort när det kommer till datordelar. Har man en vettig processor (Sandybridge >) så behöver man inte uppgradera på ett bra tag.

Olegh
2015-06-04, 20:16
Om man "behöver" uppgradera så borde man veta om det.

King Grub
2015-06-04, 20:37
Jag trodde jag skulle pensionera min 2700k nu när Skylake kommer, men det finns absolut ingen anledning.

Solle
2015-06-06, 12:54
Hej på er! Är lite sugen på en hyfsad speldator. Ska spela CS:GO mestadels är tanken men det vore ju kul om datorn pallar med lite mer grafikkrävande spel också.

Är inte så insatt i den här världen och tänkte därför be er om lite råd. Hittade den här datorn på blocket. Vad tror ni, skulle den passa mig och är den värd det säljaren begär?

http://www.blocket.se/ostergotland/Varsting_speldator_inkl_skarm_60755194.htm?ca=14&w=1

Kabuto
2015-06-06, 14:04
Den räcker då med lätthet till cs:go iaf.

shadowfire
2015-06-06, 14:06
Funderar på om jag ska göra ett nytt försöka att överklocka min processor och se om jag kan slippa hängningar denna gång...

Vad säger panelen om vattenkylning? Värt att börja bygga med det istället?
Senaste lanet jag var på med gubbarna från jobbet så hade han som hade vattenkylning sjukt låga temperaturer på både cpu och gfxkortet

King Grub
2015-06-06, 14:50
Bra vattenkylning som kostar därefter är utmärkt. Budgetvarianterna kyler sämre och låter mer än luft.

C h r i s
2015-06-06, 15:14
Funderar på om jag ska göra ett nytt försöka att överklocka min processor och se om jag kan slippa hängningar denna gång...

Vad säger panelen om vattenkylning? Värt att börja bygga med det istället?
Senaste lanet jag var på med gubbarna från jobbet så hade han som hade vattenkylning sjukt låga temperaturer på både cpu och gfxkortet

Bra vattenkylning kostar mycket, vad har du för kylning i dagsläget? Som sagt, jag har klockat upp min 2500k till 4,5ghz utan att den går varmt med en Cooler Master Hyper 212 Evo för 200 spänn.

Annars om du vill spendera lite pengar på vattenkylning så kolla in ekwb's kit. https://www.inet.se/kategori/683/kit

Ponitus
2015-06-06, 19:02
Sitter med en Intel Core2Quad 9400 @2,66Ghz för tillfället. Inte klockad eller något.

Vinner jag något på att köpa I5 4690k?
Är sugen på att köpa ett 960-kort bara så jag kan, förhoppningsvis, avnjuta lite spel (har 9800GTX+).

Räcker det att bara köpa ett 960? Eller måste jag uppgradera moderkort, processor och ram också?

Mitt moderkort är ju snart 5 år gammalt och är P45 krets. PCI-e 16x.
Dagens grafikkort är ju 3.0 - vilket är bakåtkompatibelt, men flaskhalsar det?

Tacksam för svar!

Abbs
2015-06-06, 19:32
Sitter med en Intel Core2Quad 9400 @2,66Ghz för tillfället. Inte klockad eller något.

Är sugen på att köpa ett 960-kort bara så jag kan, förhoppningsvis, avnjuta lite spel (har 9800GTX+).

Räcker det att bara köpa ett 960? Eller måste jag uppgradera moderkort, processor och ram också?

Tacksam för svar!

Du måste nog uppgradera CPU och GPU i samma vända annars lär de det enda flaskhalsa det andra.

kalle_banan
2015-06-07, 09:45

Tacksam för svar!
Den processorn är för klen för många av dagens spel om du vill spela på någorlunda normala inställningar. Du kommer att behöva uppgradera allt och du kommer att märka en markant skillnad i allt, vad har du för budget?

Hej på er! Är lite sugen på en hyfsad speldator. Ska spela CS:GO mestadels är tanken men det vore ju kul om datorn pallar med lite mer grafikkrävande spel också.

Är inte så insatt i den här världen och tänkte därför be er om lite råd. Hittade den här datorn på blocket. Vad tror ni, skulle den passa mig och är den värd det säljaren begär?

http://www.blocket.se/ostergotland/Varsting_speldator_inkl_skarm_60755194.htm?ca=14&w=1
Den är ganska prisvärd, den här har jämförbara komponenter och priset landar på 12 000: http://www.inet.se/kundvagn/visa/8057703/2015-06-07

Olegh
2015-06-07, 09:51
Den är ganska prisvärd, den här har jämförbara komponenter och priset landar på 12 000: http://www.inet.se/kundvagn/visa/8057703/2015-06-07

Skärmen och processorn är bättre i din kundvagn. Säg -1k i något slags nytt jämförelsepris.

Datorn som Mikael säljer måste ha komponenter med en snittålder >2 år, dvs troligen ingen garanti kvar på något. Att betala mer än 50% av 11k tycker jag verkar vanvettigt.

kalle_banan
2015-06-07, 11:28
Skärmen och processorn är bättre i din kundvagn. Säg -1k i något slags nytt jämförelsepris.

Datorn som Mikael säljer måste ha komponenter med en snittålder >2 år, dvs troligen ingen garanti kvar på något. Att betala mer än 50% av 11k tycker jag verkar vanvettigt.
Kolla in prestandatesterna här: http://www.sweclockers.com/test/18964-intel-core-i5-4690k-och-pentium-g3258-anniversary-edition/12#content
Skillnaden mellan en 3570K och en 4690K är marginell i spel, för den extremt lilla prestandaökningen som man får med en 4690K är det inte värt någon extra tusenlapp. Och säljarens skärm är sämre, true dat, men det är vad han betalar för. Han skulle kunna köpa bara datorn och köpa en ny skärm istället, om han inte redan har en skärm som han är nöjd med, vem vet?

Och det stämmer att han inte har någon garanti på många komponenter, jag utgår från att han är medveten om det. Ett alternativ är den här för ~7500:- http://www.inet.se/kundvagn/visa/8057894/2015-06-07
Den klarar CS:GO utan problem och kan hantera många nya spel med godtagbar prestanda med lite lägre inställningar. Processorn kan överklockas som ett monster men livslängden påverkas naturligtvis. Han har utrymme för att uppgradera processorn och grafikkortet om han köper ett nytt nätagg samtidigt, och då landar slutsumman på över 13000 om han köper komponenter som är värda att uppgradera till. Jag räknar på 7500:- för burken och skärmen ovan samt en ny processor för ~2400, gpu för ~2500 och psu för ~1000. Om han ska ha en SSD och hårddisk med samma lagringskapacitet, cpu-kylare av samma kaliber och bättre chassi som är ljuddämpat och snyggt blir det såklart ännu högre nota. Så köp en dator med fet prestanda som är ljuddämpad och ser bra ut och ersätt eller uppgradera komponenterna om dom kraschar, eller köp en ny dator med sämre prestanda och uppgradera när den blir för klen för nya spel, två kärnor räcker bara så långt. Slutsumman är samma om man antar att dom viktigaste komponenterna byts ut en gång. Man får väga för- och nackdelarna.

Ponitus
2015-06-07, 22:20
Den processorn är för klen för många av dagens spel om du vill spela på någorlunda normala inställningar. Du kommer att behöva uppgradera allt och du kommer att märka en markant skillnad i allt, vad har du för budget?

"Det får kosta vad det kostar" är min budget. Men runt 10k.
2009 köpte jag delar för ~10k som har hållit tills nu.
Kör mest Skyrim, CS:GO och lite annat. Photoshop är väl där jag märker mest att datorn är trött.

Men är sugen på GTA V, survivalspel och Witcher3. Så ny burk är ett måste.

Dock klämmer jag inte in ett 970 utan att hamna en bit över 10k.
Så håller mig sålänge jag kan. Förhoppningsvis blir det lite "utförsäljning" när Skylake kommer. Eller om man ska vänta på Pascal. Att köpa ett 960 för att komma under 10k kanske bara är dumt..

Solle
2015-06-08, 16:35
Kolla in prestandatesterna här: http://www.sweclockers.com/test/18964-intel-core-i5-4690k-och-pentium-g3258-anniversary-edition/12#content
Skillnaden mellan en 3570K och en 4690K är marginell i spel, för den extremt lilla prestandaökningen som man får med en 4690K är det inte värt någon extra tusenlapp. Och säljarens skärm är sämre, true dat, men det är vad han betalar för. Han skulle kunna köpa bara datorn och köpa en ny skärm istället, om han inte redan har en skärm som han är nöjd med, vem vet?

Och det stämmer att han inte har någon garanti på många komponenter, jag utgår från att han är medveten om det. Ett alternativ är den här för ~7500:- http://www.inet.se/kundvagn/visa/8057894/2015-06-07
Den klarar CS:GO utan problem och kan hantera många nya spel med godtagbar prestanda med lite lägre inställningar. Processorn kan överklockas som ett monster men livslängden påverkas naturligtvis. Han har utrymme för att uppgradera processorn och grafikkortet om han köper ett nytt nätagg samtidigt, och då landar slutsumman på över 13000 om han köper komponenter som är värda att uppgradera till. Jag räknar på 7500:- för burken och skärmen ovan samt en ny processor för ~2400, gpu för ~2500 och psu för ~1000. Om han ska ha en SSD och hårddisk med samma lagringskapacitet, cpu-kylare av samma kaliber och bättre chassi som är ljuddämpat och snyggt blir det såklart ännu högre nota. Så köp en dator med fet prestanda som är ljuddämpad och ser bra ut och ersätt eller uppgradera komponenterna om dom kraschar, eller köp en ny dator med sämre prestanda och uppgradera när den blir för klen för nya spel, två kärnor räcker bara så långt. Slutsumman är samma om man antar att dom viktigaste komponenterna byts ut en gång. Man får väga för- och nackdelarna.

Tack så hemskt mycket för ett utförligt svar! Skippar datorn på blocket, köpa nytt känns bättre.

Spånade vidare lite på datorn du rekommenderade, la till en lite finare SSD och en bättre skärm. Vad tror vi om detta? Lite sugen på att testa GTA V men är ingen grafiknörd direkt. Kommer den palla med det?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8061918/2015-06-08

Willeeel
2015-06-08, 16:45
Jag valde mellan ett 970 och ett 960 när jag byggde min burk rätt så nyligen, och jag känner nu att jag faktiskt borde ha valt ett 970, då det inte skilde allt för mycket i pris. Visst så tycker jag att 960 är ett bra kort, absolut, men då jag bara köpte 2gb versionen så kan jag t.ex. inte köra högre än "normal" på gta v, då man behöver mer vram för att vrida på högre inställningar. Kan dock köra de flesta andra spelen på ultra som jag har testat hittills. Witcher 3 etc. kan jag inte säga något om då jag inte har hunnit pröva det. Men mitt råd är iaf att köra ett 970 alternativt ett 4gbs 960 om plånboken inte räcker till.

kalle_banan
2015-06-08, 18:37
Tack så hemskt mycket för ett utförligt svar! Skippar datorn på blocket, köpa nytt känns bättre.

Spånade vidare lite på datorn du rekommenderade, la till en lite finare SSD och en bättre skärm. Vad tror vi om detta? Lite sugen på att testa GTA V men är ingen grafiknörd direkt. Kommer den palla med det?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8061918/2015-06-08

Np bro.
GTA V är spelbart så länge du skruvar ner vissa inställningar. Den här snubben har dom flesta inställningarna ställda på high och han har överklockat sin Pentium G3258 till 4.4ghz och når ~30fps:
x1Z-tsC_4ng
Många vill ha kring 60fps och då får du antingen skruva ner inställningarna rejält, du kanske till och med måste köra på 720p, alternativt får du köpa dyrare komponenter. Det är en smaksak.

Angående skärmen verkar det som att det är tveksamt om det är värt att köpa den, som jag förstår det kan man utnyttja den till max om man spelar i eller kring 144fps. I windows lär det märkas men beroende på vilket spel du spelar så kan det vara overkill. Någon annan får gärna rätta mig om jag har fel, skärmar är inte min starka sida.

PureWhey
2015-06-08, 18:38
Np bro.

Angående skärmen verkar det som att det är tveksamt om det är värt att köpa den, som jag förstår det kan man utnyttja den till max om man spelar i eller kring 144fps. I windows lär det märkas men beroende på vilket spel du spelar så kan det vara overkill. Någon annan får gärna rätta mig om jag har fel, skärmar inte min starka sida.

I FPS-spel som CS är det extremt skönt med 120+fpsskärmar. Även funkat finfint i Arma, märker ganska stor skillnad i flytet.

kebne
2015-06-08, 18:44
Spelar man fps som quake, CS etc så är 144hz skärm helt klart värt det.

Solle
2015-06-08, 19:04
Okej hörni, har lekt runt på inet ett bra tag nu och känner nog att istället för att köpa en budget-variant kan jag lika gärna lägga på några tusenlappar och köpa den här - http://www.agumaspeldator.se/.

12k monterat och installerat inkl. extra HDD, windows 8.1 och extra CPU-kylning. Skärm kan jag köpa till vid ett senare tillfälle, har en som duger.

Känns som en väldigt prisvärd deal?

Red Apple
2015-06-08, 19:25
Glöm inte att slänga på en optisk läsare bara. Kan vara bra att ha om du ska använda de där skivorna dom medföljer vid ngt tillfälle

PureWhey
2015-06-08, 19:50
Minns inte senast jag använde en skiva, OS på USB osv.

kalle_banan
2015-06-08, 20:24
Okej hörni, har lekt runt på inet ett bra tag nu och känner nog att istället för att köpa en budget-variant kan jag lika gärna lägga på några tusenlappar och köpa den här - http://www.agumaspeldator.se/.

12k monterat och installerat inkl. extra HDD, windows 8.1 och extra CPU-kylning. Skärm kan jag köpa till vid ett senare tillfälle, har en som duger.

Känns som en väldigt prisvärd deal?

Det där är en jävligt kapabel dator som kommer att hålla dom närmaste åren!

shadowfire
2015-06-10, 11:58
Vad säger panelen om SSD via PCIe 3.0 / 4x? Värt att köra istället för via SATA?

King Grub
2015-06-10, 12:11
Beror vad du skall göra. Vardagligt Windowsarbete eller i spel så märks det ingen skillnad.

shadowfire
2015-06-10, 12:23
Beror vad du skall göra. Vardagligt Windowsarbete eller i spel så märks det ingen skillnad.

Har inte sett några tester, såg bara en hype'ad reklam för det. Steget från snurrdisk till SSD var ju riktigt stort för min del iaf. Var mest nyfiken på om detta var ett minst lika stort steg till.

Boottiderna är ju sanslöst snabba som det är nu dock med strippad win på min nuvarande SSD via SATA. Är ju nästan så att biosdelen tar längre tid än själva laddningen av windows.....

Kabuto
2015-06-16, 18:06
AMD Radeon R9 Nano såg väldigt trevlig ut *popcorn*

shadowfire
2015-06-24, 10:44
Kikar på om jag ska impulshandla nytt gfxkort. Lite klent med tester och benchmarks osv, men R9 380 med 4GB borde väl vara en skaplig bang4thebuck?

edit: avser nästan uteslutande gaming i 1080p åtminstone ett tag till.

galtasar
2015-06-24, 12:12
Kikar på om jag ska impulshandla nytt gfxkort. Lite klent med tester och benchmarks osv, men R9 380 med 4GB borde väl vara en skaplig bang4thebuck?

1080p gaming lär det klara av utan problem, för övrigt har jag inga råd till dig;)

shadowfire
2015-06-24, 12:26
Eller så går jag på ett 390 istället, gah... så jäkla svårt. 390n verkar ju spöa 970n och även 980n och går att få med 8gb för 3800... borde ju kunna stå sig något år extra då hmm

kalle_banan
2015-06-24, 12:30

På komplett kostar ett R9 380 med 4Gb ram 2650:- och ett Geforce 960 med 4Gb ram 2700:- eller mer. Prestandaskillnaden är inte särskilt stor, i vissa spel är det ena kortet bättre än det andra, även i 1440p- och 4k-upplösning. Det rekommenderas ett nätagg på 500W till AMD-kortet och 400W till Nvidias kort så om du måste köpa ett nytt nätagg pga AMD-kortet är det värt att köpa Nvidiakortet. Jag hade valt det tystaste kortet om inte nätagget var för klent. Kolla in prestandatesterna här: http://nl.hardware.info/reviews/6138/11/amd-radeon-r7-370-r9-380-en-r9-390x-review-nieuwe-line-up-met-bestaande-chips-benchmarks-alien-isolation

EDIT: Jag pallar inte kolla noga på hur ett 390 presterar men det ser ut att vara sämre än ett 980 i alla tester och sämre än ett 970 i dom flesta tester: http://www.gamersnexus.net/hwreviews/1984-amd-r9-390-380-benchmark-review/Page-2

Tricce
2015-06-24, 13:14
Tack vare http://www.sweclockers.com/test/20730-amd-radeon-r9-fury-x/1
Borde dom äldre amd korten snart rasa i pris.

Andrélito
2015-06-24, 13:26

Här har du nytt prestandaindex från sweclockers: http://www.sweclockers.com/test/20730-amd-radeon-r9-fury-x/17#content

Tricce
2015-06-24, 13:43
Här har du nytt prestandaindex från sweclockers: http://www.sweclockers.com/test/20730-amd-radeon-r9-fury-x/17#content

Lol kolla inlägget ovan ditt ;)

shadowfire
2015-06-24, 13:52
Helt sjukt vad man kan snöa in sig i djungeln med grafikkort....

Efter att ha läst runt ännu mer och kollat, så;

R9 380 verkar vara en prisvärd uppgradering, men de speltitlar som har släppt på sistone och som jag skulle vilja få njuta av på riktigt med höga grafikinställningar (Witcher 3, GTAV mfl) så känns det som att R9 380 inte kommer att räcka till för 1080p.

Hoppar jag upp till ett GTX970, så kommer hela den där minnesdelen. De flesta verkar dock vara grymt nöjda med sina 970n och få spel verkar gå över 3,5 GB VRAM ändå.

Jag tror att jag kan bli nöjd med ett GTX970 så länge, så byter jag ändå kort om något år då jag vill börja lira på högre upplösning kanske.

Samtidigt är jag farligt nära och nosar på de andra korten. Gamla R9 290x kostar några hundralappar mer än GTX970'n, men där kan man verkligen utnyttja de 4GB'en.

R9 390x tyckte jag såg bättre ut på de andra testerna jag kollade än på det du länkade till kalle.

Fan det slutar väl med att jag köper ett jädrans 980 och så får det vara det kortet jag kör med ett par år framåt nu. Det borde ju ändå stå sig 2-3 år.

shadowfire
2015-06-24, 13:58
På denna benchmark ligger ju t.ex. 390x riktigt bra till och nitar 980'n eller ligger i klass med 980'n på de flesta titlar:
http://www.forbes.com/sites/jasonevangelho/2015/06/18/amd-radeon-390x-video-card-edges-out-nvidia-gtx-980-in-4k-gaming/

390x med 8GB finns ju för under 5 papp nu.

Kabuto
2015-06-24, 15:12
Vänta på Radeon R9 Fury utan X istället?

Piranha
2015-06-24, 15:29
På denna benchmark ligger ju t.ex. 390x riktigt bra till och nitar 980'n eller ligger i klass med 980'n på de flesta titlar:
http://www.forbes.com/sites/jasonevangelho/2015/06/18/amd-radeon-390x-video-card-edges-out-nvidia-gtx-980-in-4k-gaming/

390x med 8GB finns ju för under 5 papp nu.

Från Sweclockers.

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10120?key=a6915b19afa3791fed6e4efc0356e62d

shadowfire
2015-06-24, 15:34
Vänta på Radeon R9 Fury utan X istället?

Blev bara sugen på att spontanhandla då jag lirar Witcher just nu :) . vore trevligt att få växla upp grafikinställningarna.

Det jag är lur på med både nya 300-serien och Fury-korten är drivrutierna... de har ju inte varit jättevassa på att få ut bra drivrutiner snabbt med support för nya lir osv. Läste någonstans att det tog 4v för dem att få ut en uppdatering för Witcher 3....

Ser för övrigt att dustin kör ett 970-kort på kampanj för 2999 kr.

Mart|n
2015-06-24, 15:39
Blev bara sugen på att spontanhandla då jag lirar Witcher just nu :) . vore trevligt att få växla upp grafikinställningarna.

Det jag är lur på med både nya 300-serien och Fury-korten är drivrutierna... de har ju inte varit jättevassa på att få ut bra drivrutiner snabbt med support för nya lir osv. Läste någonstans att det tog 4v för dem att få ut en uppdatering för Witcher 3....

Ser för övrigt att dustin kör ett 970-kort på kampanj för 2999 kr.

Ta ett 980ti! :)

Jag blev onödigt sugen på ett iaf, fastän jag har ett 980...

Piranha
2015-06-24, 18:27
Ta ett 980ti! :)

Jag blev onödigt sugen på ett iaf, fastän jag har ett 980...

Du får överge borderlands 2 och kliva in på GTA5

shadowfire
2015-06-24, 19:24
dat feeel när man har köpt nytt grafikkort, stoppar in och tänker bänka sig med Witcher och popcorn och så kommer det ingen bild.... gnnNnNNnnn... happy IT-incident solving evening

Piranha
2015-06-24, 19:27
dat feeel när man har köpt nytt grafikkort, stoppar in och tänker bänka sig med Witcher och popcorn och så kommer det ingen bild.... gnnNnNNnnn... happy IT-incident solving evening

Vad blidde det då?

Yes
2015-06-24, 19:29
I Windows? I med det gamla kortet, rensa drivrutinerna och börja om.

Ingen bild i POST? Bryt strömmen på nätagget, håll in powerknappen några sekunder, vänta typ en halv minut och dra igång burken igen.

shadowfire
2015-06-24, 20:06
I Windows? I med det gamla kortet, rensa drivrutinerna och börja om.

Ingen bild i POST? Bryt strömmen på nätagget, håll in powerknappen några sekunder, vänta typ en halv minut och dra igång burken igen.

Jädrans meck, fick bild först på bios men inget mer, sedan efter att ha rensat CMOS så fick jag ingen bild alls (men datorn körde POST osv utan problem).

Lite surt med mitt moderkort och Fractal-chassit är att ATX-kabeln från nätagget i botten upp till toppen på moderkortet spänner över grafikkortet, så för varje gång jag växlat kort nu så har jag fått vara inne med nävarna och gräva efter ATX-strömkontakten med... gnnNn.

Nu är jag snart på G iaf. Rensade drivisar + drog på en biosuppdatering, låg på rev11 på bioset och rev18 åkte in nu, så hade väl en del att hämta upp där..

Kommer dock inte ihåg alla överklockningsinställningar i bios, gah, så blir till att gå igenom allt igen... minns inte hur jag hade satt voltinställningarna, men min 3570 har gått riktigt stabilt på 3,4 GHz nu ett tag.

Mart|n
2015-06-24, 20:12
Du får överge borderlands 2 och kliva in på GTA5

Jag har redan spelat ut GTA5 till ps4!

shadowfire
2015-06-24, 20:21
Vad blidde det då?

Velade fram och tillbaka, och tusenlapparna gick från 2 papp upp till 7 papp och tillbaka till två papp :P .. blev en jääääääävla massa läsande och tittande idag i artiklar, tester osv.

Jag resonerade iaf som så att nya 300-korten inte riktigt tilltalade mig.
Ett 390 presterade förvisso rätt trevligt i relation till ett 970 och jag såg att flera tyckte det var ett framtidssäkrat kort med tanke på 8GB VRAM osv.

Å andra sidan för mig som lirar endast i 1080p, utan massa specialultratexturer osv, så såg jag testresultat på ett par youtubeklipp som visade att åtminstone dagens spel sällan äter ens 4 GB VRAM. Den dagen jag vill ha 8GB VRAM, så är det antagligen för att jag vill köra på med 4k-gaming och då kommer inget av 300-korten ändå vara tillräckligt. Alltså är mer än 4GB för 1080p rätt så overkill.

Kikade på 980, men inte ens 980-korten är "good enough" för bra flyt i 4k, utan man måste upp på 980ti osv. Fury såg också lovande ut för 4k-gaming.

Spontant för min del så känns det som att jag är nog något år bort från att börja spela med högre upplösningar än 1080p oavsett och då hinner det komma en ny generation GTX samt att priserna på Fury-korten lär droppa.

Apropå priser så spekulerade en hel del om att nya ATI-korten skulle göra att priserna sjunker på kanske både GTX-kort och äldre ATI-kort, men det vettifaen. Möjligen att Furykorten kan påverka prisbilden på t.ex. 980, men 300-korten är jag tveksam till. De som sitter på 290x idag lär ju knappast vilja byta till ett 390x. 390n ligger högre i pris än 970n och Dustin kör ett 970-kort för 2999 kr dessutom, en tusenlapp billigare än billigaste 390n jag sett hittills.

Så mitt i allt virrvarr så föll valet på ett EVGA 970-kort som i flera benchmarks har visat sig sniffa rätt högt på fps-sidan. Återstår att se om jag har gnälljud. Att kortet enbart har 3,5 GB VRAM bedömde jag har ingen som helst inverkan på de liren jag lirar nu, särskilt inte då jag såg benchmarks som visade på att de flesta titlar jag lirar inte ens kommer upp i 3,5 GB nyttjat VRAM. 970-kortet känns som om det matchar min 3570 också, nästa uppgradering blir ett nytt moderkort+processor, ny skärm och en rigg inställd på högre upplösning än 1080p.

kalle_banan
2015-06-24, 20:30
Jag har redan spelat ut GTA5 till ps4!

lol peasant!
http://ungdomar.se/img/upload/users/241226/forum/wscLiCX.png