handdator

Visa fullständig version : knäböj, magmuskler

Nils
2004-03-16, 23:01
Nu börjar jag kunna gå upp lite försiktigt i böjvikter igen efter några års knäproblem men nu börjar då ett annat möjligt problem.
Bakgrund:Min vänstra sida på magen har det skurits i ganska ordentligt. Den raka magmuskeln finns inte på vänster sida och en hel del nerver och muskler på den sidan är lite svagare än de borde vara, jag har bland annat inte normal känsel då även nerver i huden är av även om de har kommit tillbaka en hel del sen operationen gjordes.

Problem: Det börjar nu göra tämligen ont när jag böjer tungt i vänster sida av magen som även känns efter jag är färdig som ett visst obehag.

Jag kan inte säga om det är kramp av den extrema anstränging som en del bukmuskler får utföra (jämfört med sin usla kapacitet) och som inte är ett problem och kan jämföras med vanlig träningsvärk eller om det är en varningssignal att något håller på att brista och jag borde passa mig.

Vad säger ni?

Nils

AcidSleeper
2004-03-17, 09:51
Gå till en doktor eller något liknade och fråga vad du ska göra, känns som du inte ska fråga här på kolo om sådant... lite väl för avancerat....

Fyrkantig_njure
2004-03-17, 10:44
neee, håller med...kolla med läkare, folk som svarar dina inlägg här på kolozzeum kan vara rena noobs som inte vet vad dom snackar om...så ta det varligt med ALLA svar du får..oavsett fråga...ha d efint

Styrkebyggare
2004-03-17, 10:56
Håller med föregående inlägg - skaffa kvalificerad hjälp.

Bukmuskulaturen är involverad i mycket hög grad i knäböj - framförallt utsätts den för höga belastningar vid tunga lyft.

Många styrkelyftare kör tunga magövningar då styrkan i bukmusklerna är central för att utveckla prestationerna i såväl knäböj som marklyft.

JJ
2004-03-17, 11:00
Ja, gå till läkare. Bälte kan ju absolut vara någonting för dig.

Nils
2004-03-17, 14:35
Jag har varit hos många många läkare av olika anledningar.
Jag har så här långt inte hittat någon som vet ett smack om styrketräning.
Så det finns definitivt några här som är mer kvalificerade än nästan alla läkare.

Så alternativet till att fråga på forum är att inte fråga alls tyvärr. Jag har inget hopp om att hitta en läkare som kan svara även om det säkert finns sådana som vet knutna till tyngdlyftare och andra elitidrottare.

Nils