Visa fullständig version : Att göra hånfulla memer av människor
Diomedea exulans
2014-02-22, 22:15
Jag har sett att det är ganska vanligt att man använder fotografier av människor vars utseende man anser är fånigt, och gör hånfulla Internetmemer av dessa. Ett exempel:
http://verkoren.files.wordpress.com/2012/11/1.jpeg
Är det bara jag som tar lite illa vid mig av detta, eftersom jag tycker det är elakt mot människan på bilden? Pojken härovan föreställer jag mig var turist i något land, och fick möjligheten att posera i några typiskt klassiska kläder för det landet (någonstans i närheten av Himlalaya föreställer jag mig, men vad vet jag). Tanken på att tusentals människor hånskrattar åt denna bild, tagen som en kul grej i all oskyldighet, får mig att må lite dåligt.
Jag kommer osökt att tänka på en historia jag såg på nyheterna för ett tag sedan, när en tjej med Downs syndrom hade blivit ofrivillig modell för just en sån här mem, upptäckt det, och tagit väldigt illa vid sig.
Är jag en överkänslig mes eller bara en ovanligt fin människa?
Diomedea exulans
2014-02-22, 22:17
Du är en fin människa!
Tack!
Känns inte okej så länge personen inte är med på det.
Du borde tagit bad luck brian som exempel.
Eller downskillen som alltid sätter ordene fel.
Diomedea exulans
2014-02-22, 22:23
Du borde tagit bad luck brian som exempel.
Eller downskillen som alltid sätter ordene fel.
De är andra exempel, ja.
Jag brukar göra egna meme's av en kompis och lägga ut det på hennes Facebook.
50/50 gillar det. :)
Diomedea exulans
2014-02-22, 22:26
Jag brukar göra egna meme's av en kompis och lägga ut det på hennes Facebook.
50/50 gillar det. :)
Jag har sett dem och jag älskar dem faktiskt. :D Men hon verkar ju också gilla det, så där anser jag att det är okej!
Red Apple
2014-02-22, 22:28
Tycker det är smaklöst och elakt i de allra flesta fall. Bad Luck Brian är rätt oskyldig imo, men det finns en hel del elakartade.
Stefan J
2014-02-22, 22:30
Haha, jag tycker det är riktigt roligt. Om vi inte kan skratta åt våra medmänniskor, vad ska vi då skratta åt? :)
https://i.chzbgr.com/maxW500/4862059264/h36E0B832/
High1ander
2014-02-22, 22:30
http://www.quickmeme.com/img/90/902c5395ce7ddf8a5dcf8ca4a24cbf1ee600f00586dfad1613 2c723d7d9cb619.jpg
dluddeckens
2014-02-22, 22:48
Känns som ett relativt litet problem.
That's what she said. :naughty:
Diomedea exulans
2014-02-22, 22:54
Det är iallafall väldigt lätt att undvika. Man kan låta bli att göra och sprida såna memer.
Desertrat
2014-02-22, 22:59
Det är iallafall väldigt lätt att undvika. Man kan låta bli att göra och sprida såna memer.
Eller göra sådana Memes som jag gjorde, bl.a. med den där slagna musen.
Bakom the interwebz är alla modiga och stora, som inte är det i vanliga fall.
filmjölk
2014-02-22, 23:28
Jag har skrockat åt rätt många sådana. Trots 35 år på jorden bor det en liten elak mobbare i mig. Får ta och skärpa mig.
Jag har skrockat åt rätt många sådana. Trots 35 år på jorden bor det en liten elak mobbare i mig. Får ta och skärpa mig.
Hur ofta serverade ni stryk åt mobboffer på din skola om du nu talade sanning när du påstod att "ni" gjorde så?
Nu är jag förvisso bara snart 25 men kan komma på mig själv att bete mig som jag gjorde när jag var 14. Dvs vara ett riktigt rövhål mot folk. Tjejen har påtalat det när jag berättat för henne och det har fått mig att inse att det kanske är dags att sluta. Memes kommer dock alltid vara kul.
Lite OT men men
Nu är jag förvisso bara snart 25 men kan komma på mig själv att bete mig som jag gjorde när jag var 14. Dvs vara ett riktigt rövhål mot folk. Tjejen har påtalat det när jag berättat för henne och det har fått mig att inse att det kanske är dags att sluta. Memes kommer dock alltid vara kul.
Lite OT men men
Tycker man får vara fjortis på nytt på lördagar om man nu vill det.
Tycker man får vara fjortis på nytt på lördagar om man nu vill det.
Handlar om vardagliga situationer och ej på fyllan även om jag önskar det.
Handlar om vardagliga situationer och ej på fyllan även om jag önskar det.
Gör det om du känner dig bekväm med det samt att jag inte befinner mig i närheten när du utbrister "OH MY GOD!111" likt en Kardashian.
De flesta är ju kändisar/politiker eller människor som på ett eller annat sätt redan syns väldigt mycket. Så då tycker jag inte det är lika farligt för är man en offentlig person så är man väl det 100% och inte 90%.
Sen de som inte är offentliga personer, ptja vissa tycker faktiskt bara det är roligt. Har läst intervju med ett par stycken och många tycker bara det är kul med folk som hejar på stan t.e.x.
filmjölk
2014-02-22, 23:52
Hur ofta serverade ni stryk åt mobboffer på din skola om du nu talade sanning när du påstod att "ni" gjorde så?
Så gott som varje rast och på väg till och från skolan. Ibland mitt under lektionen. Inte stryk varje gång, men något förnedrande.
Från tangentbordet är det givetvis kul, men om bilderna får tillräckligt mycket spriding så är risken att personen blir helt fördärvad mentalt. Mobbning av gigantiska proportioner. Har hört att "Vem vare?"-killens liv blev helt förstört och att han var tvungen att byta namn och starta ett helt nytt liv. Av den anledningen undviker jag att delta i saker där folk kan råka illa ut. Beror lite på från fall till fall, ibland är det folk som medvetet gör sig roliga och då är det mer OK att sprida memes t ex.
Så gott som varje rast och på väg till och från skolan. Ibland mitt under lektionen. Inte stryk varje gång, men något förnedrande.
Förstår mig inte på folk som får en känsla av makt eller liknande av gärningar som utförs med hjälp av andra "gärningsmän" om offren är färre i antal eller som bedöms utgöra en svagare grupp än förövargrupperingen. Jag menar, hur kan förövarna känna stolthet och makt då? Säger inte att det var så i ditt fall, menar den generella grejen jag beskrivit här.
Förstår mig inte på folk som får en känsla av makt eller liknande av gärningar som utförs med hjälp av andra "gärningsmän" om offren är färre i antal eller som bedöms utgöra en svagare grupp än förövargrupperingen. Jag menar, hur kan förövarna känna stolthet och makt då? Säger inte att det var så i ditt fall, menar den generella grejen jag beskrivit här.
Människor med begränsad hjärnkapacitet helt enkelt. Alla kan inte vara smarta och starka karaktärer tyvärr.
Människor med begränsad hjärnkapacitet helt enkelt. Alla kan inte vara smarta och starka karaktärer tyvärr.
Men "alla" ser sig som själva som smarta subjektivt på något sätt innerst inne. Sen, var inte Hitler åtminstone över normalbegåvad samt "starkare" än judarna.
Men "alla" ser sig som själva som smarta subjektivt på något sätt innerst inne. Sen, var inte Hitler åtminstone över normalbegåvad samt "starkare" än judarna.
Det är subjektivt ja.
I många fall är det fruktansvärt synd om människorna som råkar ut för detta, men måttligt underhållande för alla andra. Sen är det lite vad man gör det till. Tar man Bad Luck Brian och Overly Attached Girlfriend som egentligen är negativa memes som i början varit för att göra sej rolig på deras bekostnad så verkar karaktärerna tagit det helt annorlunda och vänt det till något positivt just för att dom inte tar sej själva på för stort allvar.
Overly attached girlfriend tjänar väl dessutom rätt bra med pengar på sin youtube-kanal nu...
Då är ju den här så mycket bättre:
http://cdn.themetapicture.com/media/funny-Willy-Wonka-condescending-sarcastic-meme.jpg
Sheogorath
2014-02-23, 10:40
Är inte klyschan om mobbarnas svaghet bara en skyddsmekanism som hjärnan tar till för att behålla någon slags värdighet inför det egna, mobbade jaget?
Är inte klyschan om mobbarnas svaghet bara en skyddsmekanism som hjärnan tar till för att behålla någon slags värdighet inför det egna, mobbade jaget?
Kanske inte mental svaghet, men svaghet kan nog stämma. På något sätt tror jag att alla mobbing bottnar i en känsla av att man är hotad på något sätt eller behöver hävda sig. En väldigt ursprunglig (eng. primal) sådan. Att vara utåtagerande på någon annans bekostnad blir en försvarsåtgärd, då man sätter personen i fråga i en mer utsatt position än sig själv.
/Hobbypsykologen
Armed Dingo
2014-02-23, 11:20
Memes är ju jätteroligt. Med tanke på alla de fula snaps jag skickar till mina vänner så blir jag inte förvånad om någon memar mig en dag.
Inte för att jag har slagit internationellt (:)) men ja, lite får man väl bjuda på.
Sparven från Minsk
2014-02-23, 12:50
Att göra narr och skratta åt någons fysiska eller psykiska handikapp känns taskigt och moraliskt fel. Det kan vara roligt, och ja jag skrattar åt sådana bilder och skämt med.
Att någon gör en ful grimas eller liknande och det blir en meme känns mer okej, och man kan ju bara hoppas att personen som blir "utsatt" kan se det roliga i det hela och skratta åt sig själv och ta det för vad det är, ett skämt :)
Kan hålla med om att vissa kan vara lite roliga men aldrig att jag sprider dem vidare för jag har ingen aning om personerna mår dåligt av dem.
Tror inte jag skulle ta illa upp om någon gjorde en på mig så länge det är med glimten i ögat men om någon gör sånt mot mina barn skulle jag bli förbannad.
Från tangentbordet är det givetvis kul, men om bilderna får tillräckligt mycket spriding så är risken att personen blir helt fördärvad mentalt. Mobbning av gigantiska proportioner. Har hört att "Vem vare?"-killens liv blev helt förstört och att han var tvungen att byta namn och starta ett helt nytt liv. Av den anledningen undviker jag att delta i saker där folk kan råka illa ut. Beror lite på från fall till fall, ibland är det folk som medvetet gör sig roliga och då är det mer OK att sprida memes t ex.
Är det sant? Alltså gissar att du menar "Vem-vare-som-kasta" a.k.a Skogsturken?
Undrade just vad som hände denna herre. "Kaoz-turken" var ju med på radio och verkade ta det hela ganska bra...
filmjölk
2014-02-23, 15:00
Den här typen av Meme är ju rätt elak:
http://t.qkme.me/3thqip.jpg
Har hört att "Vem vare?"-killens liv blev helt förstört och att han var tvungen att byta namn och starta ett helt nytt liv. Av den anledningen undviker jag att delta i saker där folk kan råka illa ut.
Är det sant? Alltså gissar att du menar "Vem-vare-som-kasta" a.k.a Skogsturken?
Undrade just vad som hände denna herre. "Kaoz-turken" var ju med på radio och verkade ta det hela ganska bra...
En snabb kontroll tyder på att han bor kvar i samma stad med samma namn.
Om man vill kan man väl använda det som en "skyddsmekanism", men det stämmer ju givetvis att mobbare är lite efterblivna mentalt.
En snabb kontroll tyder på att han bor kvar i samma stad med samma namn.
Där ser man. Aja, han lär ju ha fått stå ut med extrem mobbning i alla fall. Tror inte en normal människa kan klara av trakasserier av så stora proportioner.
Laserturken verkar vara lite mer av en komiker, av de andra klippen jag sett.
filmjölk
2014-02-23, 15:58
Jag undrar över det moraliska i memes av typer som Scumbag Stacy. En tjej som tog nån bild för att vinna den prestigefyllda tävlingen "Hottest girl on Campus" (och vann) och sedan blev en meme med minst sagt negativa texter.
Man skulle ju kunna resonera som så att hon blir nog glad åt att hennes bild syns av jättemånga, men det var ju inte syftet egentligen, och då antar man bara att hon är ok med det, vilket hon kanske inte är.
Så, Scumbag Stacy, omoralisk meme eller oskyldig kul grej?
http://memes.onlinememegenerator.com/memes/Scumbag-Stacy/95526dc0884370f/Scumbag-Stacy-meme-95526dc0884370f.jpg
Att hon blivit fapmaterial åt x antal personer är nog en biggare deal, och inte ens det tror jag är en särskilt big deal.
Jag undrar över det moraliska i memes av typer som Scumbag Stacy. En tjej som tog nån bild för att vinna den prestigefyllda tävlingen "Hottest girl on Campus" (och vann) och sedan blev en meme med minst sagt negativa texter.
Man skulle ju kunna resonera som så att hon blir nog glad åt att hennes bild syns av jättemånga, men det var ju inte syftet egentligen, och då antar man bara att hon är ok med det, vilket hon kanske inte är.
Så, Scumbag Stacy, omoralisk meme eller oskyldig kul grej?
http://memes.onlinememegenerator.com/memes/Scumbag-Stacy/95526dc0884370f/Scumbag-Stacy-meme-95526dc0884370f.jpg
Blir lite mer OK med tanke på att hon skickat in bilden till en tävling, men jag har även sett den memen med mycket mer osmakliga hora/slampa-skämt vilket inte är kul att förknippas med. Just den bilden du länkar var ju inte så farlig, att förknippas med en "player" är ju inte så förödande direkt..
Jag scrollade igenom samtliga fyra sidor i jakten på fler bilder. Antar att jag är en dålig människa.
Jag scrollade igenom samtliga fyra sidor i jakten på fler bilder. Antar att jag är en dålig människa.
I och med att man har så mycket distans till bilderna så kan man ju skratta utan att få dåligt samvete, men det gäller att tänka lite längre än så.
Det kan vara jävligt elakt ibland, men det är roligt att vara elak.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.