Logga in

Visa fullständig version : Gillar du buskis?

Exdiaq
2014-02-21, 20:31
Snubblade över ett gammalt avsnitt med Full Frys och blev påmind om att jag faktiskt uppskattar buskis (i lagom doser).

Som liten (mindre) sågs det en hel del buskis-teater, på TV och i verkliga livet. Serier som Full Frys var också populära i föräldrahemmet. Numera ser jag nästan aldrig buskis och det känns spontant som genren är någorlunda död.

Gillar du buskis?

Diomedea exulans
2014-02-21, 20:32
Ja, jag gillar Hem till Midgård.

King Grub
2014-02-21, 20:34
Nej, det känns som man sitter och skäms för att man tittar även om man är ensam när man råkar se eländet även för en kort stund. Samtidigt är det svårt att titta bort, som vid en olycksplats.

bigtraps
2014-02-21, 20:41
Fruktansvärt pinsamt

Sheogorath
2014-02-21, 20:47
Nej, det känns som man sitter och skäms för att man tittar även om man är ensam när man råkar se eländet även för en kort stund. Samtidigt är det svårt att titta bort, som vid en olycksplats.

:laugh:

Desertrat
2014-02-21, 20:48
Stefan o krister.

Alexton
2014-02-21, 20:50
Jag skäms när jag sett kortare segment för att dess standard ligger så lågt.
kiss, bajs, pruttar och skämt om att någon skulle vara bög fungerar inte på mig längre, tyvärr.

Minns att jag i somras var hos en vän och hela deras familj ville se någon sommar show, så vi åkte dit (jag var gäst hos dem och rätt långväga rest). Man kunde inom 5 minuter förstå hur större delen av showen skulle utspela sig och hur det skulle sluta.

Det kändes som folket som satt runt mig var de som inte kunde ta till sig engelska och därför missat sisådär 50 år av humor och fastnat någonstans i det som var stort på 60talet i Sverige.

Aldrig sett så många ölmagar och t-shirts med vargar samlade på samma plats.

Sheogorath
2014-02-21, 20:50
Stefan o krister.

Får mig att vilja injicera AIDS i hjärnan.

Spettet
2014-02-21, 20:51
Stort fan! Uppvuxen med och har allt med Stefan och Krister. Tillbringade en midsommar full och kollade på hemvärn och påssjuka. Och ska även på Livat i Parken i mars.

Heddaway
2014-02-21, 20:51
Tittade jätteofta på Stefan o Krister när jag var liten, jag skrattade aldrig direkt men tyckte det var pittoreskt på något vis.

R Scarpa27
2014-02-21, 20:56
Nej. & åter nej...
usch så bonnigt & dålig medeltids humor spec stefan & krister usch.......

folk från små byhålor har ofta den humorn, de vet inte bättre :D hehe...

Enda fjant humorn som är lite ball och rolig är ronny & ragge.

Spettet
2014-02-21, 21:00
cNIUuio4OWQ

:laugh:

R Scarpa27
2014-02-21, 21:01
spettet:cofffee

:d :d :d

Spettet
2014-02-21, 21:04
spettet:cofffee

:d :d :d

Erkänn att du tycker det är roligt men vill framstå som att du "växt" ifrån det?

:cool:

Exdiaq
2014-02-21, 21:20
Äsch, folk är väl homogena finkultursfjollor!

En annan gillar allt från Richard Pryor och Ralphie May till George Carlin till Monthy Python till Killinggänget och Stefan&Krister.

Olegh
2014-02-21, 21:34
Japp, när jag var tio.

Trouble
2014-02-21, 21:37
Har alltid avskytt skiten

Snubben
2014-02-21, 21:38
Alla från Skåne gillar buskis. Jag gillar buskis och är från Skåne.

Spiffy
2014-02-21, 22:05
Alla från Skåne gillar buskis.

Nej.

Fredrik S
2014-02-21, 22:06
Jag inte bara ogillar buskis. Om jag skall vara helt ärlig så kan jag inte känna någon respekt för en människa som gillar buskis i allmänhet och Stefan & Krister i synnerhet. Inget jag är speciellt stolt över, men så är det.

Snubben
2014-02-21, 22:10
Nej.

Du är från Malmö, dvs. inte en skåning.

*hug*

Exdiaq
2014-02-21, 22:28
Växte upp i en släkt där jargongen var buskis-aktig, men aningen förfinad. Bonniga, men genuina och sanna historier om personer inom släkten brukade avhandlas på födelsedagar, högtider och andra sammankomster. Historier som är väldigt situationsberoende, men som jag tyckte (tycker) var väldigt roliga. Ett exempel:

Vid ett tillfälle när min farsa var 5 år och de besökte sin mormor hade han blivit tillsagd att inte gå nära rabatten med nyplanterade rosor. Så klart gjorde han det och lyckades skada en av buskarna. Mormodern får syn på det och sätter efter honom med krattan. Farsan springer så snabbt som hans 5åriga ben bär honom och skriker "HJÄLP, HJÄLP, KÄRRINGAJÄVELN FÖRSÖKER SLÅ IHJÄL MIG!" till hans morbröder som viker sig av skratt.

Andra klassiker är när farsan skulle leka indian och gjorde upp lägereld på rummet, när han fick sin lillebror att lägga av med ishockey efter att ha satt på byxorna bak-och-fram och fått höra att det såg ut som en blöja eller när äldsta farbrodern sågade plankor uppe på taket men satt på biten han sågade loss.

Pingu
2014-02-21, 22:28
Ja :)

Nilzeen
2014-02-21, 23:18
Nej.

Jo.

Mags
2014-02-22, 01:06
Jag gillar det på ett sådär ironiskt perverst sätt.

...

Det kändes som folket som satt runt mig var de som inte kunde ta till sig engelska och därför missat sisådär 50 år av humor och fastnat någonstans i det som var stort på 60talet i Sverige.

:D

Får mig att vilja injicera AIDS i hjärnan.

:D :D :D

Jag inte bara ogillar buskis. Om jag skall vara helt ärlig så kan jag inte känna någon respekt för en människa som gillar buskis i allmänhet och Stefan & Krister i synnerhet. Inget jag är speciellt stolt över, men så är det.

Det är ungefär så jag har tänkt. Men egentligen är det bara så fascinerande... typ som sådana där afrikanska stammar där de gör nackarna längre med hjälp av ringar.

I början av varje termin kommer det en massa internationella studenter till Lund (mest utbytesstudenter) och vi brukar planera en del aktiviteter. Jag har föreslagit en studieresa till Falkenberg (eller var fan de håller hus) och bah "this is swedish humour". :D Synd att de inte uppträder på engelska bara, annars hade det lätt varit värt de 400 spänn elller vad det nu kostade för en live show.

BlötSnö
2014-02-22, 01:56
Best of Edvin

Barndomsminnen. Säga vad man vill om buskis, men mannen som spelar Edvin och även röd-polokrage/ful-basker-mannen är ju väldigt bra på att spela dåre. :d

filmjölk
2014-02-22, 08:07
Japp!

Onigiri
2014-02-22, 09:34
Inte direkt, när jag var yngre kanske. Bilden nedan är defintionen av ren och skär humor och kommer alltid vara.

http://1.bp.blogspot.com/_kBNnyETKMIk/Sjb_ekKunZI/AAAAAAAABrQ/LD2LfNinykE/s400/donald-duck-head.jpg

Lellan
2014-02-23, 09:14
HA!

In my face alltså.. Nämnde för en kompis, frimurare (helt irrelvant men jag tyckte det var ngt loligt över att en sådan gillar sånt), att jag verkligen inte skulle kunna skratta till just buskis. Det är ju liksom slut på kul innan det nått hjärnan, eller nåt, och därför aktiveras varken mungipor eller magmuskulatur.

Sagt och gjort - blev bjuden på "Funny Money" (bra sätt att bli bjuden på saker va?! Å andra sidan bjöd jag på middag ute efter så det gick jämnt ut).

Hursomhelst så log jag då och då i första akten, i andra skrattade jag (och det var väl där jag insåg att jag fick bjuda igen + erkänna här i tråden).

Såatte.. jag rekommenderar pjäsen "Funny money" helt enkelt! :D :em:

Spettet
2014-02-23, 09:40
Men ni som inte gillar buskis, vad gillar ni?

Personligen är jag all ätare:
Kilinggänget
Stefan & Krister
Hipp Hipp
Fredde Granberg & Peter Settman(Ronny och ragge, hem till midgård m.m)
Little Britain
Karatefylla
Partaj
Rena Rama Rolf
Solsidan
Svensson, Svensson
Yippe Ki-Yay MF
Pistvakt
Kvarteret Skatan
Family Guy
South Park
Little Britain
Mr Bean
My Family
SNL

För att nämna några.

Alexton
2014-02-23, 12:16
Du föredrar helt klart folklustspel och situationskomik eftersom det var det du listade.

Själv föredrar jag dialogdriven humor och stand-up av typ black humour, political satire och observational comedy.

Torr brittisk humor fungerar alltid.

"Mr Pants: [laughing] You've really worked out your banter, haven't you?
Blackadder: No, not really. This is a different thing; it's spontaneous and it's called wit."

Captainwide
2014-02-23, 12:18
Ja jag älskar buskisar. Det var ju kult när man växte upp. :)