Visa fullständig version : fråga ang. magträning..
kapten-lars
2004-03-16, 21:12
Någon som har tränat "inre magen"typ som:
http://www.bodybuilding.com/fun/ms-fit5.htm
har aldrig hört talas om det men det säger nog inte så mycket;)
tequilla
2004-03-16, 21:17
läser på vissa ställen att man sak andas ut o in me magen o på andra att man ska andras in djupt o så in me magen.. hur ska de vara? båda kanske?
Shadow Warrior
2004-03-16, 21:25
Originally posted by tequilla
läser på vissa ställen att man sak andas ut o in me magen o på andra att man ska andras in djupt o så in me magen.. hur ska de vara? båda kanske?
Böj dej lite frammåt, stå på knäna och fötterna or whatever, blås ut all luft dra in magen så hårt/djupt det går, håll i 20-30sec, andas ut, uprepa 4ggr, kör denna träning 1-2ggr i veckan.
shirunai
2004-03-16, 21:41
varför ska den muskeln tränas ?
Har vart en del trådar om det förut men nu när tråden ändå är uppe kan jag ju passa på att fråga....
Deras träningsförslag är ju:
Week Exercise Seconds Sets
1....... Vacuum.... 20........ 3
2....... Vacuum ....40........ 3
3....... Vacuum.... 60........ 3
Men på...
http://www.mensfitness.com/mens/also/101403/suck_in_the_gut2.html
...skriver de så här:
"Maintain each muscle contraction for 10 to 20 seconds.
For best results, incorporate one to three sets of 10 to 15 repetitions three nonconsecutive days per week."
Hur länge vilar man då mellan varje repetition? Ska man först hålla andan i 20 sekunder och sen bara ta ett enda andetag och sen hålla andan 20 sekunder, och förtsäta att göra så 15 gånger i 3 set!? Själv behöver jag andas mera efter ett para av dessa "repetitioner". Kanske är för att jag har för dålig kondition/små lungor nu i början?
aliquistemp
2004-03-16, 22:44
läste någonstans att denna typ av övningar inte alls var något vidare för att träna muskeln ni tänker på, kommer dock inte ihåg urlen men det var i en tidigare tråd så leta vaccuumtrådar (antar att det var det denna tråd handlade om, har för många tabbar öppna ;D)
Originally posted by kapten-lars
Någon som har tränat "inre magen"typ som:
http://www.bodybuilding.com/fun/ms-fit5.htm
har aldrig hört talas om det men det säger nog inte så mycket;)
Utan att ha mer än skummat artikeln kan jag ju sammanfatta den rena anatomin:
Magmusklerna är 4 stkn
rectus abdominis
obliqus externus
transversus
obliqus internus
De inre är då transversus och obliqus internus. De inre sneda (obliqus internus) lär ju tränas iochmed vanliga magövningar. Transversus som går vinkelrätt mot rectus (raka bukmusklerna) blir väl svårare att komma åt specifikt, men lär ju jobba vid vanlig magträning också. Inte bara då vid ren magträning utan även i stor grad vid övningar som kräver kraftig bukanspänning som knäböj, marklyft etc.
Frågan är om vacuum-mage-träning verkligen ger någon effekt, dvs att man få en stramare bukmuskulatur om man kör övningarna - och jag har inte läst nåt som säger att det verkligen blir någon effekt!
Originally posted by Shadow Warrior
Böj dej lite frammåt, stå på knäna och fötterna or whatever, blås ut all luft dra in magen så hårt/djupt det går, håll i 20-30sec, andas ut, uprepa 4ggr, kör denna träning 1-2ggr i veckan.
Kom ihåg att inte göra liknande nära inpå en måltid! Och ha en spegel i närheten första gången du testar så du ser den coola effekten :D
kapten-lars
2004-03-18, 22:02
hmmhmm jag tror jag inte kommer bry mej om den där magträningen, tänkte bara höra om alla här gjorde den och att jag hade missat det;)
tack för alla svar!
När jag hållt ett vacum i typ 5 sec känns det som om jag skall dö! Hur fan pallar man upp till 60 sec!
:furious:
Fr!!!!
Jag körde lite sånt förut, blev jobbigt när man skulle hålla andan i 40sek, 10 reps / 3 sets, varje rep är 40 sek.
Gillar mer att hålla in magen med hjälp av musklerna och andas små korta andetag och hålla tills magmusklerna blir trötta och göra färre reps och bara köra ett set.
Är det någon som känner något i musklerna av det?
jag har inte lyckats något vidare de gånger jag testat.
stålcalle
2004-03-19, 08:21
Jag tycker det känns i magmusklerna och magen ser mer indragen ut, men det håller bara i sig en dag eller två efter att jag kört.
När jag tränar så tänker jag inte så mycket på att pressa ur luften utan försöker mest att bara dra in magen så mycket som möjligt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.