Visa fullständig version : Skadad axel, måste börja deffa . HUR SKA JAG GÖRA?
Noproblem88
2014-02-20, 17:19
Hej!
Har haft problem med högra axeln sen april förra året, avbröt deffen 2 ggr. Min fråga är om man kan deffa och samtidigt köra lätt! tappar man mkt muskler om man kör lätt? vill verkligen börja så snart som möjligt:
Tack på förhand
Bestäm vad som är viktigast för dig, deffen eller axeln.
Har samma problem jag körde på med deffen ändå, tänker jag kommer få tillbaka det jag tappat under deffen, styrkemässigt iaf sen vad det gäller musklerna så kommer dom tillbaka då bulken börjar igen.
Samma dilemma! Fuckat höger axel helt. Kör nu för fullt naprapaten. Försöker träna alla övningar som inte gör ont, men inte lättaste o långt ifrån motiverande. Men klart du kan deffa o träna så länge axlen inte blir värre av det. Angående musklerna, ligg på högt i protein, så blir det nog bra! Kanske inte opti, men bättre än inget!
Skickat från min LT25i via Tapatalk
Noproblem88
2014-02-20, 19:28
Jag vet inte hur jag ska göra! har varit hos läkare, sjukgymnast, kiropraktor, triggerpunktsmassör mm, men ingen av de har kunnat fixa skadan. Jag väger 133 kg och vill gå ner till 100-105kg, vill aldrig komma över 110 kg efter det och drf är jag noga med att inte tappa mkt muskler på vägen. Jag vet inte riktigt hur mkt i procent man tappar muskler om man kör lätt kontra tung.
Är det relativt otränade 133kg eller mer åt lång & grov SL:are?
Bubblan84
2014-02-20, 19:38
Jag vet inte hur jag ska göra! har varit hos läkare, sjukgymnast, kiropraktor, triggerpunktsmassör mm, men ingen av de har kunnat fixa skadan. Jag väger 133 kg och vill gå ner till 100-105kg, vill aldrig komma över 110 kg efter det och drf är jag noga med att inte tappa mkt muskler på vägen. Jag vet inte riktigt hur mkt i procent man tappar muskler om man kör lätt kontra tung.
Axelskador tar i regel ganska lång tid att läka, man får ha tålamod och gneta länge. Jag hade stora problem förra året och körde då lätta vikter och deffade. Tappade en del muskler men var ändå helt ok resultat.
Noproblem88
2014-02-20, 19:48
Nej, det är tränade 133kg!
Jag har kört på kärringvikter i snart 1 år och mår illa över det. Hur visste du att resultatet blev bra, hade du deffat förut oxå, menar utan skador?
Bubblan84
2014-02-20, 20:06
Nej, det är tränade 133kg!
Jag har kört på kärringvikter i snart 1 år och mår illa över det. Hur visste du att resultatet blev bra, hade du deffat förut oxå, menar utan skador?
Jo, jag har några deffer i bagaget :) Helt klart bättre att kunna träna tungt, men fick behålla en del ändå. Bättre än att deffa utan att träna iaf ;)
Noproblem88
2014-02-20, 20:16
Är det relativt otränade 133kg eller mer åt lång & grov SL:are?
Axelskador tar i regel ganska lång tid att läka, man får ha tålamod och gneta länge. Jag hade stora problem förra året och körde då lätta vikter och deffade. Tappade en del muskler men var ändå helt ok resultat.
Jo, jag har några deffer i bagaget :) Helt klart bättre att kunna träna tungt, men fick behålla en del ändå. Bättre än att deffa utan att träna iaf ;)
låter bra ju! hur lätt körde du då?
Skulle inte deffa om jag var skadad
Bubblan84
2014-02-20, 20:23
låter bra ju! hur lätt körde du då?
Så pass lätt att jag orkade 12-20 reps i många övningar. Ben kunde jag köra tyngre :)
Noproblem88
2014-02-20, 20:55
Skulle inte deffa om jag var skadad
kan du förklara vrf?
Noproblem88
2014-02-20, 20:56
Så pass lätt att jag orkade 12-20 reps i många övningar. Ben kunde jag köra tyngre :)
där nånstans ligger jag o kör just nu.
R Scarpa27
2014-02-20, 21:03
deffa och träna andra muskler sålänge (hårdare) och träna lätt runt axeln?
bara en ide.
Som sagt, jag har jag inte tränat ordentligt på några veckor nu pga. min axel. Men enligt min naprapat (en väldigt duktig sådan, arbetat mycket m bodybuildare ect) så kan jag köra allt som inte gör ont. Kan dock köra de som känns men inte gör "ont". Helt enkelt känna sig fram. Vet inte hur det är för din del, men minska vikt i vissa övningar hjälper inte mig. Kanske i stundens hetta, men inte dagen efter. Men knäböj, armar (med extrem fokus) och dylikt kan jag köra. Men måste vara noga med att fokusen finns där, som man inte börjar slänga.
Med det sagt, tror du kan träna. Men det är en hårfin gräns och det är väldigt lätt att slå upp skadan och börja om på noll igen. Kör så tungt du kan i de övningar som inte alls berör axlen, framförallt bara ben. Med resterande får du väl känna dig fram. För min del är det exempelvis helt uteslutet att träna bröst. Provat och blir bara värre oavsett vikt.
kan du förklara vrf?
Personligen hade jag satsat på att fixa problemet och läka med en adekvat kost. Vill inte göra läkningsprocessen långsammare än vad den är, dessutom finns risken att tappa massa.
Om jag däremot var väldigt överviktig/fetma så hade jag deffat ändå, för hälsoskäl. Men antar att det inte är ditt fall
Som sagt, jag har jag inte tränat ordentligt på några veckor nu pga. min axel. Men enligt min naprapat (en väldigt duktig sådan, arbetat mycket m bodybuildare ect) så kan jag köra allt som inte gör ont. Kan dock köra de som känns men inte gör "ont". Helt enkelt känna sig fram. Vet inte hur det är för din del, men minska vikt i vissa övningar hjälper inte mig. Kanske i stundens hetta, men inte dagen efter. Men knäböj, armar (med extrem fokus) och dylikt kan jag köra. Men måste vara noga med att fokusen finns där, som man inte börjar slänga.
Med det sagt, tror du kan träna. Men det är en hårfin gräns och det är väldigt lätt att slå upp skadan och börja om på noll igen. Kör så tungt du kan i de övningar som inte alls berör axlen, framförallt bara ben. Med resterande får du väl känna dig fram. För min del är det exempelvis helt uteslutet att träna bröst. Provat och blir bara värre oavsett vikt.
Man hade kunnat tro att du skrev om mig, exakt detta hände mig. Förra veckan så bestämde jag mig att köra tung bröst då jag inte hade känt nånting i axeln på flera veckor. Efter det passet var det köra å nu får jag börja om från början med läkningen.
Kom faktiskt på att du kan faktiskt köra bänk då din axel är paj å måste inte köra super lätt heller. Du kan göra detta nämligen om du klarar av å köra någorlunda tungt med reverse grip tar inte på axlarna på samma sätt som vanligt grepp
Får jag prova men.tvivlar, får känningar i alla drag övningar. Var i axlen har du ont? Jag har ont främre axelpartiet. Gjorde tunga hantelpressar o armarna föll bakåt, lyckades dock dra tillbaka hantlarna. Men skadan var redan skedd.
Får jag prova men.tvivlar, får känningar i alla drag övningar. Var i axlen har du ont? Jag har ont främre axelpartiet. Gjorde tunga hantelpressar o armarna föll bakåt, lyckades dock dra tillbaka hantlarna. Men skadan var redan skedd.
Hantellpressar går också bra, jag hade ont där du har nu det var bicepsfästet men nu är det typ mitten i axeln men då jag hade ont där så var som sagt bänk med reverse grip inga problem. Saken var bara den att jag inte kunde ta så mycket pågrund av svagt grepp å svaga underarmar :P. Dock ska du köra hantelpress så kör med medellätta vikter och håll dom så att dina händer pekar inåt mot kroppen så ska det inte vara några problem.
Noproblem88
2014-02-21, 14:43
Ett tips till er som är skadade i axeln! använd inte den armen om ni sitter mkt vid dator, nu har det problemet försvunnit för mig, men fyfan, ett tag kunde jag knappt vrida armen. Är hela armen försvagat, så finns det stor risk att andra skador uppkommer, så länge skadan finns i axeln, är det då bra att inte använda den skadade armen. Först var det axeln för mig, sedan underarmen och slutligen skulderbladet.
Radikaal
2014-02-21, 20:22
Ett tips till er som är skadade i axeln! använd inte den armen om ni sitter mkt vid dator, nu har det problemet försvunnit för mig, men fyfan, ett tag kunde jag knappt vrida armen. Är hela armen försvagat, så finns det stor risk att andra skador uppkommer, så länge skadan finns i axeln, är det då bra att inte använda den skadade armen. Först var det axeln för mig, sedan underarmen och slutligen skulderbladet.
kanske förklarar varför jag haft återkommande axelproblem i samma axel snart 2år, sitter många timmar framför datorn varje dag cofffee :smash:
OT; någon som har tips på övningar/metoder så man kan träna bröst / rehab för axeln? Kan typ köra de flesta axelövningar utan problem men bänkpress och de flesta bröstövningar säger axeln nej till direkt, pecdec och bänk går inte köra tungt. Ska prova med handflatorna inåt.
Sheogorath
2014-02-21, 20:36
kan du förklara vrf?
Skador är svåra nog att komma till rätta med som de är. Att ge kroppen ännu sämre förutsättningar för läkning genom den stressiga miljö som kaloriunderskott innebär är bara dumt.
Jag skadade mig precis (gymmet idag, förmodligen en seninflammation i underbenet). Ligger i deff och åtgärd nummer ett är: kaloribalans eller svagt överskott tills jag är färdig med den.
Noproblem88
2014-02-21, 21:05
kanske förklarar varför jag haft återkommande axelproblem i samma axel snart 2år, sitter många timmar framför datorn varje dag cofffee :smash:
OT; någon som har tips på övningar/metoder så man kan träna bröst / rehab för axeln? Kan typ köra de flesta axelövningar utan problem men bänkpress och de flesta bröstövningar säger axeln nej till direkt, pecdec och bänk går inte köra tungt. Ska prova med handflatorna inåt.
Mitt råd! kör inte bänk, min skada kom tack vare bänk :hbang: dips kan du skita i för gott om du nu vill ha din axel kvar till din framtida träning. jag kan köra flies ganska bra utan att alls få ont, du måste prova dig fram. Ett tag stretchade jag bara och det räckte, kunde inte ens köra 10kg i hantelpress och jag har kört 15reps på 70kgs hantlar, räkna ut resten själv.
Piss också, denna läsning ser inte lovande ut. Saknar bänken o bröst övningarna. Trött på att köra ben o rygg. Men men, oavsett kommer jag göra om hela mitt sätt o träna, skulle jag bli frisk så orkar jag inte bli skadad fler gånger!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.