handdator

Visa fullständig version : Vad gör jag för fel?

henrikgrandt
2014-02-20, 09:43
Hej,

Jag undrar vad jag kan göra för fel, har deffat nu i en månad men står fortfarande kvar på samma vikt.

Väger 70kg, 173cm lång. Ska få i mig 1800kcal per dag för att gå ner 0.5kg i veckan, har kört i en månad men står kvar på samma vikt lik förbannat.
Har dock gått ner i midjemått från 88cm till 76cm men det kan ju ha att göra med att jag hade ätit vid ena tillfället och inte vid andra.
Väger även maten "efter" tillagning ifall det spelar någon större roll, då jag bor hemma blir det lättast så.
Någon som vet vad detta kan bero på, vart sitter felet satt säga?

Äter runt 250g kolhydrater, 120g protein, 50g fett per dag.

Tack på förhand.
Henrik

Bubblan84
2014-02-20, 09:52
Svårt att tro att en måltid gör 12 cm skillnad i midjemått. Tycker du borde gått ner i vikt på så lågt kaloriintag. Hur ser makrofördelningen ut?

Reaper123
2014-02-20, 10:01
Har du inte minskat i vikt på en månad är det nog helt enkelt så att du inte ligger på kcalunderskott.

Om det har med att du äter mer kalorier än vad du tror eller att du förbränner mindre än du tror, kan bara du ta reda på.

Men låter tyvärr som att du borde testa att skära ner på 100-200 kcal per dag i ett par veckor och se om viktminskningen kommer igång! :(

Edit: Det är dock jävligt märkligt att du tappat så mycket runt midjan. Samtidigt fysiskt omöjligt att du lagt på dig motsvarande vikt i "fettfri massa" på annat ställe, så tror detta är mätfel eller något annat "konstigt". Det är ju dock inte ovanligt att man tappar ett par cm, på så pass kort tid vare sig vågen rör sig neråt eller ej.

henrikgrandt
2014-02-20, 10:03
Svårt att tro att en måltid gör 12 cm skillnad i midjemått. Tycker du borde gått ner i vikt på så lågt kaloriintag. Hur ser makrofördelningen ut?

Äter runt 250g kolhydrater, 120g protein, 50g fett per dag

henrikgrandt
2014-02-20, 10:15
Har du inte minskat i vikt på en månad är det nog helt enkelt så att du inte ligger på kcalunderskott.

Om det har med att du äter mer kalorier än vad du tror eller att du förbränner mindre än du tror, kan bara du ta reda på.

Men låter tyvärr som att du borde testa att skära ner på 100-200 kcal per dag i ett par veckor och se om viktminskningen kommer igång! :(

Edit: Det är dock jävligt märkligt att du tappat så mycket runt midjan. Samtidigt fysiskt omöjligt att du lagt på dig motsvarande vikt i "fettfri massa" på annat ställe, så tror detta är mätfel eller något annat "konstigt". Det är ju dock inte ovanligt att man tappar ett par cm, på så pass kort tid vare sig vågen rör sig neråt eller ej.

Aa riktigt märkligt faktiskt, tyckte jag var jävligt noga med måttningen ändå.
Kollade upp en grej nu, det kan inte ha att göra med att jag väger maten efter tillagning så att det blir fel där?

Reaper123
2014-02-20, 10:19
Aa riktigt märkligt faktiskt, tyckte jag var jävligt noga med måttningen ändå.
Kollade upp en grej nu, det kan inte ha att göra med att jag väger maten efter tillagning så att det blir fel där?Har ingen aning om hur du (eller din mor) lagar din mat. Men finns ju bra riktmärken för tillagade livsmedel i SLV och har svårt att tro att de skiljer så mycket att du på 1800 kcal INTE skulle komma på kcalunderskott.

Det är ju dock avsevärt mycket säkrare att väga sin mat före tillagning, men av praktiska skäl funkar det ju inte för alla om det dessutom är fler som ska äta av maten.

henrikgrandt
2014-02-20, 10:32
Har ingen aning om hur du (eller din mor) lagar din mat. Men finns ju bra riktmärken för tillagade livsmedel i SLV och har svårt att tro att de skiljer så mycket att du på 1800 kcal INTE skulle komma på kcalunderskott.

Det är ju dock avsevärt mycket säkrare att väga sin mat före tillagning, men av praktiska skäl funkar det ju inte för alla om det dessutom är fler som ska äta av maten.

Mätte igen nu, fan de var jag som var helt ute och cyklade, hade mätt fel haha.
Har inte gått ner ett smack i midjemått heller så någonting fel är det ju, får pröva som du sa och dra ner på yttligare 200kcal per dag och försöka väga maten innan tillagning så gott det går. :)

Devil82
2014-02-20, 10:42
många glömmer bort att mäta hur mycket olja och stekfett man använder, mycket energi där

Bryggan
2014-02-20, 11:00
Hej,

Jag undrar vad jag kan göra för fel, har deffat nu i en månad men står fortfarande kvar på samma vikt.

Väger 70kg, 173cm lång. Ska få i mig 1800kcal per dag för att gå ner 0.5kg i veckan, har kört i en månad men står kvar på samma vikt lik förbannat.
Har dock gått ner i midjemått från 88cm till 76cm men det kan ju ha att göra med att jag hade ätit vid ena tillfället och inte vid andra.
Väger även maten "efter" tillagning ifall det spelar någon större roll, då jag bor hemma blir det lättast så.
Någon som vet vad detta kan bero på, vart sitter felet satt säga?

Äter runt 250g kolhydrater, 120g protein, 50g fett per dag.

Tack på förhand.
HenrikJa det spelar roll. Det är via den "råa" vikten du får fram hur mycket du får i dig och det är endast några få ingredienser som ger ett korrekt värde som tillagat, typ potatis och ris kanske. Nä väg Allt torrt och rått så får du ett mer korrekt intag!
Jag är den lataste jävel du någonsin hört talas om och jag rasar i vikt på 1800 kcal per dag så något är rejält fel här. Fast å andra sidan är jag 182 cm över vattenytan och 86 pannor tung men lat som fan.

Beemel
2014-02-20, 12:41
Förutsatt att du går på näringsvärden som står på förpackningen (vilket allt som oftast beskriver otillagad produkt) så slår det väldigt väldigt fel.

Jag vägde till exempel en kycklingfile (fryst) igår och vikten var 208g. Efter tillagning (stekt) så vägde den 166g. En minskning med ungefär 20%

Tänk dig då att (rent krast, om du åt bara kyckling...) så skulle du i dina uträckningar ligga så mycket som 20% fel (nästan 2200 kalorier istället för 1800)
Sen gäller ju självklart även det omvända för till exempel Pasta, som väger mer efter tillagning.

Hur som helst, för att få något vettigt av vägningen och dokumentationen av det du äter, väg/mät din mat i sin "råa form"