Visa fullständig version : Facebook köper Whatsapp - för 123 miljarder kronor
UCPthread
2014-02-19, 23:46
Lite bakgrund i ämnet uppköp, i Silikonstaden i närtid;
http://www.latimes.com/business/technology/la-fi-tn-snapchat-facebook-3-billion-20131113,0,7596287.story#axzz2toJ1ZxtW
Snapchat reportedly declined $3 billion offer from Facebook
/ Snapchatgrundarna blev världskända, då de tackade nej till ett bud på 3 miljarder dollar, från Facebook i höstas..2 år, efter att startupen grundades.
Nu var det dags för ett annat fall, där startupen har 4 år på nacken, och tackade ja till bud, där 26 av 123 Miljarder kr, var cash, resten aktier;
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.547869/facebook-koper-whatsapp---for-123-miljarder
http://en.wikipedia.org/wiki/WhatsApp
// Det rullar på...
Arf Pingvin
2014-02-20, 02:20
En halv miljard per anställd... Helvete. Man skulle ha en bra idé och lite talang :/
Arf Pingvin
2014-02-20, 02:22
Asså. Vad gör whatsapp som man inte redan kan göra genom facebook eller google+/talk/mail redan?!
Jag blir fan förbannad! *gah!*
Asså. Vad gör whatsapp som man inte redan kan göra genom facebook eller google+/talk/mail redan?!
Lite enklare, lite smidigare. Bekvämlighet säljer.
UCPthread
2014-02-20, 02:43
http://www.forbes.com/sites/briansolomon/2014/02/19/stunner-facebook-to-buy-whatsapp-for-16-billion-in-cash-stock/
/ The acquisition also shoots Koum and his fellow WhatsApp cofounder Brian Acton into the billionaire ranks. FORBES estimates that Koum held about a 45% stake in the company, while Acton’s stake was over 20%. / "
De 2 huvudgrundarna in på Forbes listan. Koum, blir god för ca 55 miljarder kr..
../ naturligtvis ökar Koum sin förmögenhet, vesäntligt, OM nu FB aktierna skulle stiga över tid..
Å andra sidan kan man jmfra detta med Zuckerberg, som i NUläget är god för 217 Miljarder Svkr. Carlos Slim får passa sig dj t noga mao..
..leker vi med tanken att FB blir värt vad Apple var som mest; dvs runt 6 biljoner Svkr, så skulle the Zuck, bli först att passera 1000 miljarders gränsen ( Svkr )..
..men det kanske är att gå långt även för Silikonstaden. Vad vet jag.
Slutligen, så skulle the Zuck i det läget fortfarande bara vara hälften så rik, som Rockefeller, på sin tid, som i dagens pengar var god för runt 2000 Miljarder Svkr.
Och därmed rundar jag av denna post med följande bibelcitat;
" På ålderns höst var orken slut och kroppen värkte. Själen var nedstämd. Kung Salomo tittade då ut över sina ofattbara rikedommar, och utbrast: "Allt detta har varit ett uselt besvär, och ett jagande efter vind..."
Yey, mer pengar till de med talang som också gjort något med det! Helt sjuka summor men med tanke på hur många, många, många, mååånga... många... som använder Facebook och Whatsapp dagligen, och gör det dessutom gratis, är det inte mer än rätt att skaparna får sig lite slantar.
Man är egentligen ute efter användarna - inte funktionerna.
Yey, mer pengar till de med talang som också gjort något med det! Helt sjuka summor men med tanke på hur många, många, många, mååånga... många... som använder Facebook och Whatsapp dagligen, och gör det dessutom gratis, är det inte mer än rätt att skaparna får sig lite slantar.
Vi är ju produkterna de tjänar pengar på, så lite slantar har de absolut fått in.
Nitrometan
2014-02-20, 09:13
Silicon Valley - Kiseldalen
Silicone Beach - Silikonstranden
Vi är ju produkterna de tjänar pengar på, så lite slantar har de absolut fått in.Och det gör ingenting och att de får lite mer.
Nitrometan
2014-02-20, 09:14
Kul att WhatsApp-snubbarna får lite pengar.
Hoppas att de anställda får en rejäl present också.
Fatalist
2014-02-20, 10:30
Detta är så sjukt larvigt! Som någon tidigare konstaterat. Det är noll, nada revolutionerande med whatsapp. Funktionaliteten har funnits där sedan ICQ. Oförtjänta cash, det vill säga: de förtjänar inte användarna men användarna är blåsta unga idioter (som nu förmodligen migrerat till "kik"). ;)
Att snapchat tackar nej till 3 miljarder är bara ren girighet. Hade jag fått över en miljard SEK hade jag oavsett vad tackat ja.
Armed Dingo
2014-02-20, 10:40
Detta är så sjukt larvigt! Som någon tidigare konstaterat. Det är noll, nada revolutionerande med whatsapp. Funktionaliteten har funnits där sedan ICQ. Oförtjänta cash, det vill säga: de förtjänar inte användarna men användarna är blåsta unga idioter (som nu förmodligen migrerat till "kik"). ;)
Att snapchat tackar nej till 3 miljarder är bara ren girighet. Hade jag fått över en miljard SEK hade jag oavsett vad tackat ja.
Men gud var mer negativ. Oförtjänta cash? Något är värt lika mycket som någon värderar det. Uppenbarligen var det värt en hel del.
Tycker det är jätteroligt att Facebook fick lägga ut 123 miljarder, det ska dem ha.
Och självklart tackar man Nej till tre miljarder om man vet att det man har är värt än mer. Något annat är bara korkat.
Nitrometan
2014-02-20, 10:40
Tydligen värderar tydligen användarna till ungefär 42 dollar styck. Dessutom så får de ett helt gäng telefonnummer som de kan göra nåt kul med. Skicka reklam kanske?
Snapchat är ju lite mer nydanande och tyckte väl att deras tjänst var värd mer. Vi får väl se om de gjorde rätt och nån vill bjuda mer.
Armed Dingo
2014-02-20, 10:43
Tydligen värderar tydligen användarna till ungefär 42 dollar styck. Dessutom så får de ett helt gäng telefonnummer som de kan göra nåt kul med. Skicka reklam kanske?
Snapchat är ju lite mer nydanande och tyckte väl att deras tjänst var värd mer. Vi får väl se om de gjorde rätt och nån vill bjuda mer.
Vad jag inte begriper är hur vi kan vara värda så mycket pengar. Jag surfar med AdBlock på både dator och mobil och de få annonser jag ändå ser, de har jag inte tryckt på en enda gång sedan jag blev medlem. Hur i fridens namn kan man trycka på och ännu mindre begripligt, KÖPA något som man ser från en annons?! Förekommer sådant alltså?
Herr Oberst
2014-02-20, 10:55
Faktiskt aldrig hört talas om whatsapp
Vad jag inte begriper är hur vi kan vara värda så mycket pengar. Jag surfar med AdBlock på både dator och mobil och de få annonser jag ändå ser, de har jag inte tryckt på en enda gång sedan jag blev medlem. Hur i fridens namn kan man trycka på och ännu mindre begripligt, KÖPA något som man ser från en annons?! Förekommer sådant alltså?
Japp.
Lyckas inte hitta artikeln men det blev en ganska stor nyhet nyligen (i IT-branschen) när man påvisade att det är spam som driver intäkterna. Företagens meddelande visas för sina följare utifrån deras aktivitet. P.g.a. det finns så många spamkonton så blir aktiviteten låg och företagen tvingas därför betala ännu mer för att visa det för fler konton. Större delen av kontona som får det sponsrade meddelandet är spam och karusellen fortsätter.
Vore intressant att höra ROI på FB-annonser då jag endast hört negativa reaktioner även om många testar lyckan.
Nitrometan
2014-02-20, 11:19
Tydligen tillräckligt många för att de som annonserar ska tycka att det är intressant. Google lever på annonser. FB lever på annonser. Internetannonser är stort. Och tydligen tycker FB att det är värt pengar att få in nya användare.
Frågan är väl hur många WhatsApp-användare som redan är FB-användare också?
Kommer FB att integrera funktionaliteten från WhatsApp i FB-appen?
Armed Dingo
2014-02-20, 11:36
Tydligen tillräckligt många för att de som annonserar ska tycka att det är intressant. Google lever på annonser. FB lever på annonser. Internetannonser är stort. Och tydligen tycker FB att det är värt pengar att få in nya användare.
Frågan är väl hur många WhatsApp-användare som redan är FB-användare också?
Jag förstår det bara inte. Ja, de drar in massa information om mig via webhistorik och andra installerade appar på min telefon. De vet var jag är och mitt telefonnr, de vet vem jag smsar med och ringer. Inte längre visserligen då jag blockerat all deras kännedom om mig men för 99% av alla användare.
Trots detta så fattar jag inte hur de kan tjäna pengar på mig. Det är inte så att mina pengar sipprar ut genom mitt bankkonto bara för att de vet vilken bank jag har.
Min fråga förut "förekommer sådant verkligen" var väldigt korkad eftersom uppenbarligen gör det det, annars hade det inte fungerat. Eller så är det det som är själva bubblan.
Folk behöver sluta impulsköpa och sedan klaga på att de inte har råd med ditten och datten. Orkar inte. Ska börja utnyttja det jag med.
I träningsklubben så har vi annonserat via Facebook en del. Det blir bra spridning och kostar inte så mycket. Vad det sen ger oss som klubb? De som börjar träna har sett våra affischer på stan så...
Jag förstår det bara inte. Ja, de drar in massa information om mig via webhistorik och andra installerade appar på min telefon. De vet var jag är och mitt telefonnr, de vet vem jag smsar med och ringer. Inte längre visserligen då jag blockerat all deras kännedom om mig men för 99% av alla användare.
Trots detta så fattar jag inte hur de kan tjäna pengar på mig. Det är inte så att mina pengar sipprar ut genom mitt bankkonto bara för att de vet vilken bank jag har.
Min fråga förut "förekommer sådant verkligen" var väldigt korkad eftersom uppenbarligen gör det det, annars hade det inte fungerat. Eller så är det det som är själva bubblan.
Folk behöver sluta impulsköpa och sedan klaga på att de inte har råd med ditten och datten. Orkar inte. Ska börja utnyttja det jag med.
Exempel:
Surfade på lite skor på olika webshoppar igår. Hittade ett par skor jag gillade. Kom på att jag ville surfa kolo istället. Surfade kolo. Såg en annons i högerkolumnen på de skorna jag nyligen tittat på. Insåg att jag ville köpa de skorna. Klickade på annonsen och köpte skorna.
Riktad reklam kan vara effektiv.
Armed Dingo
2014-02-20, 11:51
Exempel:
Surfade på lite skor på olika webshoppar igår. Hittade ett par skor jag gillade. Kom på att jag ville surfa kolo istället. Surfade kolo. Såg en annons i högerkolumnen på de skorna jag nyligen tittat på. Insåg att jag ville köpa de skorna. Klickade på annonsen och köpte skorna.
De som studerar marknadsföring skulle vilja säga att du sett annonsen innan och undermedvetet byggt upp ett intresse för dem, vilket är varför du blev intresserad från första början.
Jag har en idé för en app som enligt mig suger men då folk verkar vara så himla lättlurade så hade den säkert slagit. Jag ska till och med dela med den för jag orkar inte skapa den ändå.
Det är en app ungefär som LetsDeal. Butiker som medverkar släpper varje vecka vissa produkter som du kan få köpa med 50% rabatt. För att kunna göra det måste du dock vinna ett litet spel som du spelar i appen. Det är typ enarmad bandit. Varje spel kostar tre spänn och chansen att vinna är 1 på 5. Efter 15 kr har du i regel vunnit.
Att kunna låsa upp en viss butiks erbjudanden måste du också spela för. När en viss butiks intresse dalar så lanseras en ny "butik" som egentligen bara är en ny intressant front för samma butik som förut.
Butiker blir av med sina produkter som de har för mycket på lager av och appen drar in massa pengar. Glömde jag säga att den är knökfull med reklam?
Butiker tjänar också på att vara med då en del av reklamen i appen är för dem, som de får gratis för att de medverkar och släpper varor.
Då och då får du en jackpot där du erbjuds köpa en helt annan vara till ett kraftigt rabatterat pris. Antagligen nåt du inte ens behöver men alla vill göra en bra deal.
Aaaahhhh....
Armed Dingo
2014-02-20, 11:56
Jag läste att de ska behålla Messenger appen och WhatsApp appen separata.
De som studerar marknadsföring skulle vilja säga att du sett annonsen innan och undermedvetet byggt upp ett intresse för dem, vilket är varför du blev intresserad från första början.
Just de skorna har jag nog inte sett på någon annons tidigare, då google inte visste att jag var intresserad av dem förrän jag faktiskt tittade på dem i en webshop. Men vi påverkas såklart av det vi upplever och den värld vi lever i. Och den världen är full av reklam i olika former.
---------
Reklam som bygger på ens surfvanor kan kännas lite påträngande, men i slutändan skulle jag personligen säga att jag hellre utsätts för relevant reklam än för reklam som inte passar mig över huvud taget. Och där är facebook hyffsat duktiga. Med det sagt, hoppas jag innerligt att de inte börjar med detta på Whatsapp.
rantantant
2014-02-20, 13:36
Bara jag som tycker att de här summorna låter som fantasipengar? Kan inte greppa hur mycket cash det är. Borde ha valt ett annat yrke...
Nitrometan
2014-02-20, 14:10
Faktiskt aldrig hört talas om whatsapp
Alla vet vad whatsapp är.
Bara jag som tycker att de här summorna låter som fantasipengar? Kan inte greppa hur mycket cash det är. Borde ha valt ett annat yrke...
Det ÄR fantasipengar. Handlar mycket om att företagen vill ta marknadsandelar nu eller i framtiden. Gissar vilka trender som kommer att bli viktiga för sociala nätverk t.ex. och vill placera sig "där det händer". Sen gäller det att bjuda så att de nappar.
Desertrat
2014-02-20, 14:15
Det ÄR fantasipengar. Handlar mycket om att företagen vill ta marknadsandelar nu eller i framtiden. Gissar vilka trender som kommer att bli viktiga för sociala nätverk t.ex. och vill placera sig "där det händer". Sen gäller det att bjuda så att de nappar.
jag vet inte vad det är för något, å andra sidan vet inte så mycket om vad som pågår på internet allmänt, var inte spotify, instagram eller något sådant, bara enbart det basala.
Så jag är nog fel person att fråga om sådant.
Handlar oerhört sällan över internet, t.ex.
jag vet inte vad det är för något, å andra sidan vet inte så mycket om vad som pågår på internet allmänt, var inte spotify, instagram eller något sådant, bara enbart det basala.
Så jag är nog fel person att fråga om sådant.
Handlar oerhört sällan över internet, t.ex.
Jag gillar att kolozzeum anses vara en del av det basala i sammanhanget :D
Doctor Snuggles
2014-02-20, 14:43
Jag var faktiskt inte helt säker. Och då jobbar jag i "branchen".
Känner igen namnet, men har ingen aning om vad det är... Ska googlas...
Nitrometan
2014-02-20, 14:50
Jag var faktiskt inte helt säker. Och då jobbar jag i "branchen".
Asch, syftade på ett annat inlägg av samme författare om vad alla vet.
När jag nu bor i Kina så är whatsapp guld. Det är i princip det enda som fungerar här. Kineserna har ju blockerat allt användbart, och mina försök med vpn har misslyckats (tydligen låsta portar på de internet accesser jag har tillgång till). Så inget Facebook, jo lyckas tråckla mig in ändå med hjälp av en Unix server men det fungerar dåligt...
Hursomhelst whatsapp fungerar klockrent! Det jag primärt använder för att hålla kontakt med folk i Sverige. Skype fungerar hyfsat också. Så nog finns det särskilt värde i whatsapp (Facebooks meddelandefunktion är förövrigt ändå värdelös).
Här i Kina är dock appen Wechat överlägset mest populär. Alla använder den och den är riktigt bra! Som whatsapp men med fler funktioner, typ ett Facebook flöde etc. Hade inte hört talas om den innan jag kom hit konstigt nog. Kineserna använder den helt enkelt istället för fb.
Desertrat
2014-02-20, 16:08
Jag gillar att kolozzeum anses vara en del av det basala i sammanhanget :D
med kraftsport som intresse är det väl naturligt?
UCPthread
2014-02-21, 03:20
http://www.forbes.com/sites/roberthof/2014/02/19/in-one-chart-heres-why-facebook-is-blowing-19-billion-on-whatsapp/
http://blogs-images.forbes.com/roberthof/files/2014/02/fbwhatsappchart.png
FB förklarar sig.. ( se graf )..
Intressant artikel. Som det står, bara att hålla tummarna för Mark nu.
För övrigt känns det som mångas strategi i monopol. Köp allt du landar på för att sedan casha in i det långa loppet.
http://www.forbes.com/sites/roberthof/2014/02/19/in-one-chart-heres-why-facebook-is-blowing-19-billion-on-whatsapp/
http://blogs-images.forbes.com/roberthof/files/2014/02/fbwhatsappchart.png
FB förklarar sig.. ( se graf )..
Är det bara jag som får spatt när inte båda axlarna har enheter (i det här fallet y-axeln)? Visst det står till höger vid varje symbol men ändå störande. Och year vad? År 2001, år 1? Visst om jag går in på länken kanske det står men i mitt tycke ska man kunna tolka tabellen utan att läsa texten utanför tabellen, annars är det som gjort för att misstolkas.
Är det bara jag som får spatt när inte båda axlarna har enheter (i det här fallet y-axeln)? Visst det står till höger vid varje symbol men ändå störande. Och year vad? År 2001, år 1? Visst om jag går in på länken kanske det står men i mitt tycke ska man kunna tolka tabellen utan att läsa texten utanför tabellen, annars är det som gjort för att misstolkas.
Utan att ha läst länken så står antagligen år 0 för året då tjänsten offentliggjordes.
Utan att ha läst länken så står antagligen år 0 för året då tjänsten offentliggjordes.
Gillar inte att behöva anta saker
UCPthread
2014-02-25, 02:43
http://www.expressen.se/nyheter/whatsapp-jo-snart-ringer-miljoner-gratis/
Snart ska du kunna ringa gratis med Whatsapp.
Med nästan en halv miljard användare kan den nya tjänsten innebära ett hot mot traditionell telefoni.
– Det slår framför allt mot mobil och telefonoperatörerna, säger Mats Lewan, IT-reporter på Ny teknik. "
Upps....
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.