Logga in

Visa fullständig version : Val av deff

Snufk
2014-02-19, 21:43
Hallå, jag är i slutet av en bulk och börjar fundera på vilken deff man ska köra på denna gång och behöver lite hjälp med beslutandet då jag tror andra har bättre koll och erfarenhet.

I förra deffen (min första) så tappade jag alldeles för mycket styrka och massa, även fast jag åt en hög halt protein. Då deffade jag 3 månader och gick ner 1-1.5kg i veckan i snitt. Från 90kg 16-17% till 72kg 8-9%.

Frågan är då, vilken deff är bäst enligt följande prioriteringar:

1. Minsta möjliga förlust av styrka och massa.
2. Tidseffektivitet (VLCD?)

Notera att bekvämlighet och liknande inte spelar någon roll alls då jag gillar utmaningar. VLCD är det alternativ som det lutar mot hittills, men jag är även intresserad av "Den termogena dieten"... Vad tycker ni?

Mantikor
2014-02-20, 05:42
Skulle aldrig gå på VLCD, du tappar mycket muskler och det är muskler man vill ha :)
Ät riktigt och träna istället så mår du bättre. Visst, det tar längre tid men tid har man så varför stressa?
0.5 Kg i veckan brukar vara rekommenderat annars äter du för lite.

Jag ska själv börja deffa om 2 veckor. Väger just nu 93.3 kg på 1.83cm, är inte tjock utan har lite extra bara (bulkat i 4 månader). Mitt mål är att gå ner till 83kg på 3 månader, Ska ligga runt 2500-2700 kcal per dag o träna 5-6 dagar i veckan. På lördagar är det vilodag och då är det 5000 kcal som gäller så man lyckas bygga lite muskler också :)

EnergiÖverskott
2014-02-20, 05:56
Har du läst tråden om VLCD här på forumet? Det är inte någon traditionell jävla nutrilettskit utan en proteinpulsdiet med regelbundna refeeds och styrketräning. Folk som använt denna (även Ola som ligger bakom idén) har enligt mätningar både behållt och byggt massa under denna diet.

Jag kör VLCD á Olas proteinpulsvariant nu och jag har bara positivt att säga om den och skulle definitiv rekommendera den om du har lite pannben.

Skickat från optinojjans kungliga rike.

Mantikor
2014-02-20, 06:01
Nutrilett och Proteinpulver, samma sak, ät kött o ägg :)

EnergiÖverskott
2014-02-20, 07:08
Nutrilett och Proteinpulver, samma sak, ät kött o ägg :)

Okej, så proteinpulver och Nutrilett är samma sak medans proteinpulver och kött inte är samma sak?

Antingen trollar du eller så behöver du läsa på din näringslära.

TS: Vill du köra VLCD så kör på varianten som finns i kosttillskottsdelen på forumet. Du har definitivt bra förutsättningar att behålla muskelmassa om du kör på det upplägget. Ett upplägg baserat på EAA+kasein går inte att jämföra med en nutrilettdiet.

Mantikor
2014-02-20, 14:05
Så du säger att proteinpulver och kött är samma sak? Vem är det som trollar egentligen?

Proteinpulver är ett kosttillskott.

EnergiÖverskott
2014-02-20, 16:21
Så du säger att proteinpulver och kött är samma sak? Vem är det som trollar egentligen?

Proteinpulver är ett kosttillskott.

Ja men, protein som protein. Det lär göra föga skillnad i slutändan om du får i dig 30 gram protein/dag från kasein eller 30 gram protein/dag från fläskfilé.