Visa fullständig version : Näringstiming innan träning.
PERSSONN
2014-02-18, 20:43
Hur viktigt tycker ni det är att tajma in matintaget innan träning?
Dvs 2 timmar innan eller 4 timmar innan osv..
Blodsockret kan väl sjunka och man blir trött om man inte äter innan eller hur är det?
Hur brukar ni äts innan styrketräning?
Beroende på storleken av måltiden.
Liten måltid brukar jag träna en timme efter, en större kan jag vänta 2-4 timmar efter :)
Bubblan84
2014-02-18, 20:49
Förr brukade jag äta en timme innan och sen vara spyfärdig hela passet. 2-4 timmar före passet brukar funka bra, då är jag inte för mätt när jag tränar :)
WHITEFOLKS
2014-02-18, 20:49
Om du inte är diabetiker eller liknande så behöver du inte oroa dig om blodsocker.
R Scarpa27
2014-02-18, 20:50
olika.
så jag har energi & inte är proppmätt för nära inpå passet.
använder en del vitargo (malto). ( mest för smidighets skull & kunna svepa innan pass & ibland mitt i för energi.
alla dagar äro olika =)
med tider, matinatg osv osv.
det som känns bäst bara man har orken att prestera så.
PERSSONN
2014-02-18, 20:55
Så blodsockret är inget att oroa sig över?
Jag har skollunch runt 11:00 och börjar träna ca 14:45
Brukar ta ett mellanmål 14:00 bara för blodsockrets skull men kan då alltså skipps det?
(Är inte hungrig då)
WHITEFOLKS
2014-02-18, 20:57
Är man frisk så reglerar kroppen blodsockret fint.
Sheogorath
2014-02-18, 20:57
För mig spelar det ingen eller extremt liten roll för prestationen. Har det gått över tre timmar från sista måltiden brukar jag ta något proteintillskott direkt innan träningen och är jag helt fastande även lite godis. Men jag skulle ljuga om jag skulle påstå att jag märkt någon skillnad när jag skippat det.
Jag gör det mer för att "varför inte?" och "man kan ju tänka sig fördelar baserat på resonemang X".
Vad som verkligen gör skillnad och kan nyttjas vid behov är 200-600 mg koffein.
King Grub
2014-02-18, 20:58
Så blodsockret är inget att oroa sig över?
Märker du inte det?
PERSSONN
2014-02-18, 21:15
Jag vill bara inte vara tänka liksom "om jag inte äter dehär så kommer jag vara slut på gymmet"
Kanske lite placebo ;)
Bubblan84
2014-02-18, 21:23
Om du inte är diabetiker eller liknande så behöver du inte oroa dig om blodsocker.
Jag har fått blodsockerfall som heter duga flera gånger då jag tränat utan att ha diabetes. Då har det inte spelat nån roll om jag ätit en eller fem timmar före.
WHITEFOLKS
2014-02-18, 21:34
Jag har fått blodsockerfall som heter duga flera gånger då jag tränat utan att ha diabetes. Då har det inte spelat nån roll om jag ätit en eller fem timmar före.
Jasså? Du har mätt blodsockret under träning?
Bubblan84
2014-02-18, 21:38
Jasså? Du har mätt blodsockret under träning?
Det har hänt ja. Andra gånger har jag fått exakt samma symptom. Vila plus sockerhaltig dryck har återställt problemen då på en liten stund.
King Grub
2014-02-18, 22:03
Inte blodtrycksfall då?
För mig har det ingen betydelse när jag åt senast och gör bra pass på fastande mage (16+ h) de gånger jag provar. Oftast tränar jag dock runt 16 efter att ha ätit lunch 12.
Bubblan84
2014-02-19, 10:29
Inte blodtrycksfall då?
Har haft bevisat lågt blodsocker ett par gånger vid såna känningar. Tilltagande illamående, svaghetskänsla, yrsel, kritvit i ansiktet, hjärtklappning, sug i magen.
King Grub
2014-02-19, 10:32
Bevisat hur?
Det kallas för blodtrycksfall. Man kan då bli yr, känna sig svag, kallsvettig eller uppleva att det svartnar för ögonen.
http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Lagt-blodtryck/?ar=True
Bubblan84
2014-02-19, 11:15
Bevisat hur?
Stick i fingret och blodsockermätare, bra att ha vänner med diabetes som har da gear :)
Bubblan84
2014-02-20, 08:13
Bevisat hur?
Inte alls som blodtrycksfall. När blodsockret blivit lågt har jag ofta känt en pirrande/stickande känsla i kroppen innan passet och sen dränerats på energi under passet på ett onormalt sätt och haft ett tilltagande illamående som blivit värre och värre under kanske 20 minuters tid.
Vet inte exakt vad det beror på att jag får så, men jag har hypotyreos och många med hypotyreos vittnar om varierande blodsocker.
Sköldkörteln är alltså ur balans, misstänker starkt binjurarna också och då kan ju fler körtlar vara lite knasiga också vilket kan bidra.
King Grub
2014-02-20, 08:26
Ja, om du inte är frisk och har en sjukdom som påverkar blodsockret är det givetvis en annan sak. Ditt första inlägg i tråden sade inget om det utan fick det att se ut som om du var fullt frisk och ändå hade blodsockerfall som påverkade mycket.
Bubblan84
2014-02-20, 09:19
Ja, om du inte är frisk och har en sjukdom som påverkar blodsockret är det givetvis en annan sak. Ditt första inlägg i tråden sade inget om det utan fick det att se ut som om du var fullt frisk och ändå hade blodsockerfall som påverkade mycket.
Hehe, jag vet ;) Säger man att man inte har diabetes så förutsätter folk att man inte har någon sjukdom alls :)
Jontalinen
2014-02-20, 10:56
Hehe, jag vet ;) Säger man att man inte har diabetes så förutsätter folk att man inte har någon sjukdom alls :)
Det är väl en ganska rimlig slutsats av folk förutsatt att ingen annan information presenterats?
Bubblan84
2014-02-20, 11:06
Det är väl en ganska rimlig slutsats av folk förutsatt att ingen annan information presenterats?
Ja, men då får man ställa följdfrågor. Ville belysa att blodsockerproblem inte bara behöver bero på diabetes :)
Ja, men då får man ställa följdfrågor. Ville belysa att blodsockerproblem inte bara behöver bero på diabetes :)Det där var ett efterblivet resonemang. Du får väl komma med den information som behövs om du skiljer dig från standard?
Alltidxx
2014-02-20, 11:09
Det har hänt ja. Andra gånger har jag fått exakt samma symptom. Vila plus sockerhaltig dryck har återställt problemen då på en liten stund.
Så ät ordentligt innan då på ett sätt du tycker fungerar. Man måste inte lyssna på vetenskapligt underbyggda råd om man inte tycker det fungerar bra i praktiken. Vi kan knappast allt om kroppen heller så alla bör även gå på känsla till viss del.
Det där var ett efterblivet resonemang. Du får väl komma med den information som behövs om du skiljer dig från standard?
Om någon påstår att de har bevisat blodsockerfall så får man väl utgå från att det stämmer. Klart lämpligt tillfälle att ställa en följdfråga och inte köra på "nej, du har fel".
Om någon påstår att de har bevisat blodsockerfall så får man väl utgå från att det stämmer. Klart lämpligt tillfälle att ställa en följdfråga och inte köra på "nej, du har fel".Bevisat kan i det här fallet lika gärna vara "jag tror". Och just blodsocker och tro att det är lågt är ganska populärt och bevisat oftast felaktigt. Hos friska då.
Det här hörde till ovanligheterna då det faktiskt var just bevisat och personen mot alla odds inte var helt frisk.
Bevisat kan i det här fallet lika gärna vara "jag tror". Och just blodsocker och tro att det är lågt är ganska populärt och bevisat oftast felaktigt. Hos friska då.
Det här hörde till ovanligheterna då det faktiskt var just bevisat och personen mot alla odds inte var helt frisk.
Att folk säger att de tror att blodsockret blir lågt är klart vanligt. Att de samtidigt använder ordet bevisat upplever jag som något som tillhör ovanligheterna. :smash: Finns ju ingen anledning att gå runt och tro att folk inte vet vad de snackar om liksom. Klart lämpligt tillfälle att ställa en följdfråga, iaf. om man faktiskt är intresserad av något annat än att bara visa hur duktig man själv är på att hålla reda på massa kunskap.
WHITEFOLKS
2014-02-20, 16:50
Jag sa visserligen diabetes eller liknande så om man svarar att man har problem trots att man inte har diabetes så blir det ordlek mest.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.