Visa fullständig version : Råd om protein tillskott??
Är inne på min andra "deff" vecka som jag kombinerat med periodisk fasta (20-12) men lyckas inte få till det alls känns det som. Trodde ärligt talat inte att det skulle vara så svårt att få i mig en lämplig mängd proteiner. Och nu skulle jag behöva hjälp för att komma någonstans.
Jag har tagit hjälp av Shape up appen på mobilen för att räkna ut mitt kaloribehov och för att hålla koll på vilken del av kalorierna som består av proteiner.
Enligt Shapeup ska mitt kalori intag ligga på 1300 per dag. Och enligt det jag läst mig till behöver jag få i mig 160g protein per dag för att inte tappa muskelmassa.
Kalori intaget är inga problem alls med PF men jag kommer inte i kapp med proteinerna en bra dag så har jag lyckats komma upp i ca 80g protein.
Så nu till frågan: Det finns en djungel av protein pulver och tillskott på marknaden, och jag har ingen aning om vad jag ska börja med att använda.*gah!*
Jag vill alltså förlora fett och bygga starka snygga muskler.
Kan någon vänlig själ vara snäll och tipsa mig?
Vad väger du? 160 g protein och 1300 kalorier låter skumt
Jag väger 80kg och är 170cm lång. Vet inte riktigt hur appen räknade ut det, låter det helt galet?
Det låter som ett rätt kraftigt underskott.
Ja, 1300 kcal är på tok för lågt. 3000+ kcal behöver du antagligen. Men du behöver inte nödvändigtvis räkna kalorier för att gå ned i vikt, se till att dra ned på portionerna och ät mer energisnålt bara.
Först och främst är inte PF något du behöver. Finns inget som tyder på att man skulle få bättre resultat av det.
Ang tillskott så är det inget måste, du får i dig det från kosten. Om du vill ha tillskott i alla fall så finns det bara två olika typer protein: vassle och kasein. De flesta använder vassle, men båda är samma sak i princip. Sedan finns även aminosyror (EAA), som även de har samma effekt.
WHITEFOLKS
2014-02-18, 11:49
2g protein per kg kroppsvikt är rätt standard råd att ge vid viktnedgång. 1300 låter dock alldeles för lite om du inte är extremt inaktiv alternativt ställt in att du vill gå ner i vikt jättefort eller liknande (mer än ett halvt kg per vecka) och är kvinna.
Nu vet jag inte hur ditt träningsschema etc ser ut men jag skulle rekommendera dig att lägga dig på kanske 1800kcal/dag och kanske 150g protein (ingen katastrof om det varierar lite tbh) och sedan utvärdera efter hand, minska/öka kcalintaget om det går för långsamt/fort (sikta inte på mer än 0.5kg/vecka och första veckorna tappar man lite vätska etc så då är det ok om det går lite fortare).
En vassleshake direkt efter träningen (25g vassle) och kanske 30g protein från kvarg/keso som sista måltid så har du 50g klart, sedan fyller du bara på jämnt under resten av dagen (gärna en proteinrik/kolhydratsrik måltid efter träning).
Men kommer jag inte öka i fett om jag äter 3000+ i kalorier? Eller funkar det om man balanserar upp det med proteinrikmat?
Jag är som sagt bara en glad novis som försökt läsa mig till hur jag bör göra. :)
Nej alltså 3000+ kcal är normalt för dig som väger 80 KG. 1300 kcal äter en 50-kilos kvinna som ligger i sängen hela dagarna.
Om du är viktstabil just nu så innebär det ju att du äter rätt mängder kalorier redan, bara att du räknar fel.
Jag vill alltså förlora fett och bygga starka snygga muskler.
Dessa görs med fördel i två olika perioder.
Deff - du ligger på kaloriunderskott och styrketränar samtidigt. Resultatet är att muskelmassan bibehålls och fettet minskar.
Bulk - du är viktstabil eller ligger på kaloriöverskott (går lite snabbare än viktstabil) och styrketränar samtidigt. Resultatet är att muskelmassan/styrkan ökar, och även fett om du ligger på överskott.
2g protein per kg kroppsvikt är rätt standard råd att ge vid viktnedgång. 1300 låter dock alldeles för lite om du inte är extremt inaktiv alternativt ställt in att du vill gå ner i vikt jättefort eller liknande (mer än ett halvt kg per vecka) och är kvinna.
Nu vet jag inte hur ditt träningsschema etc ser ut men jag skulle rekommendera dig att lägga dig på kanske 1800kcal/dag och kanske 150g protein (ingen katastrof om det varierar lite tbh) och sedan utvärdera efter hand, minska/öka kcalintaget om det går för långsamt/fort (sikta inte på mer än 0.5kg/vecka och första veckorna tappar man lite vätska etc så då är det ok om det går lite fortare).
En vassleshake direkt efter träningen (25g vassle) och kanske 30g protein från kvarg/keso som sista måltid så har du 50g klart, sedan fyller du bara på jämnt under resten av dagen (gärna en proteinrik/kolhydratsrik måltid efter träning).
Jo jag är ju kvinna men har inte räknat med att gå ner i vikt fort, har ju någonstans tänkt att min fettförlust och muskelbyggnad någonstans kommer att ta ut varandra och målet i dag är att bygga en stark fin kropp därför är ju även vågen kaserad och måttbandet framplockat. :)
Men som sagt i djungeln av kosttillskott finns det någon speciell sort som kan rekomenderas. Tycker att det står samma sak på alla protein pulver :Virro
WHITEFOLKS
2014-02-18, 11:59
3000kcal+ är nog lite mycket även som man tbh om man inte rätt aktiv.
Mina 1800ish var baserat på kvinna, som man kan du nog börja på 2500kcal.
WHITEFOLKS
2014-02-18, 12:01
Jo jag är ju kvinna men har inte räknat med att gå ner i vikt fort, har ju någonstans tänkt att min fettförlust och muskelbyggnad någonstans kommer att ta ut varandra och målet i dag är att bygga en stark fin kropp därför är ju även vågen kaserad och måttbandet framplockat. :)
Men som sagt i djungeln av kosttillskott finns det någon speciell sort som kan rekomenderas. Tycker att det står samma sak på alla protein pulver :Virro
Ok, börja på 2000kcal och utvärdera sedan. När det gäller proteintillskott så spelar du inte någon roll vilket vassle du köper, det som skiljer är nästan bara smak och pris. De dyrare har en tendens att vara lite godare kanske men ingen "prestandaskillnad", undantaget är om du är laktosintolerant. Whey FX, eller Vassle från Body Science, Kolozzeums egna vassle, alla är lika bra och skiljer bara i pris och smak.
Tack så mycket allihoppa! Ska ta och höja intaget till 2000kcal per dag och införskaffa proteinpulver.
WHITEFOLKS
2014-02-18, 12:26
Det finns inget MÅSTE i att använda proteinpulver heller, du kan lika gärna få i dig det från mat :) Men det är ett smidigt och ofta prisvärt att öka proteinintaget.
Det finns inget MÅSTE i att använda proteinpulver heller, du kan lika gärna få i dig det från mat :) Men det är ett smidigt och ofta prisvärt att öka proteinintaget.
Dessvärre har jag svårt att få i hopp proteinerna, men har skickat efter en påse med Bodyscience whey 100% mintchoklad. Tror att det kan vara till mycket hjälp :D Sen kommer jag att skippa periodiska fastan och flytta min träning till tiiiiidig morgon istället för kvällen.
WHITEFOLKS
2014-02-18, 12:51
Dessvärre har jag svårt att få i hopp proteinerna, men har skickat efter en påse med Bodyscience whey 100% mintchoklad. Tror att det kan vara till mycket hjälp :D Sen kommer jag att skippa periodiska fastan och flytta min träning till tiiiiidig morgon istället för kvällen.
Det är även en hel del proteinhysteri och jag tror inte det spelar så jättestor roll för dig så länge du får i dig 100g+ och lagom kaloriunderskott tillsammans med träning.
En shake med 25g vassle innan frukost och en direkt efter träning så kan du nog äta vanligt resten av dagen och få dig "tillräckligt" med protein. Inget magiskt med de tillfällena i sig men bra tillfällen att använda tillskott (i mitt tycke).
Underskottet (men ändå äta tillräckligt!) och träningen är de absolut största faktorerna, oroa dig inte alltför mycket för proteinmängden, speciellt inte nu när du har vassle.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.