handdator

Visa fullständig version : Äter jag tillräckligt med Protein?

sebbanboy14
2014-02-17, 18:50
Hejsan!
Som rubriken lyder så är de ju såklart omöjligt att svara från individ till individ. Men om nu skulle bara uppskatta mellan fingrarna. Såhär ser oftast mina dagar ut dom 6 dagarna i veckan jag tränar. Förutom på min vilodag, då kör jag ca 15 min crosstrainer.

Frukost
1-2 hårdmackor och en liten yoghurt.

BCaa innan och efter gympasset
Eller en Protein shake er.

Middag
Oftast blir de Kyckling, kött eller fisk. Med lite sås och en hel del grönsaker. Brukar äta lite ris, potatis pasta eller bulgur till.

Kvälls mål eftersom jag oftast jobbar natt
Så brukar de bli yoghurt och frukt i mitten på natten

Och ett större mål vid 2-3 på natten i form av Kött eller Kyckling med sallad och någon sås. Ibland lite pasta eller liknande, men i små mängder.

Anser att jag äter hyfsat med kött och kyckling. Men då jag vägde mig denna vecka så hade jag gått ner 2.2kg. Vilket är bra mycket mera än va jag brukar gå ner. Har gått ner typ 0.3-0.7kg i veckan dom senaste veckorna.
Jag vill därför försäkra mig om att jag får i mig nog med protein. Så att jag inte bryter ner musklerna.

Ska jag kanske ta en protein shake tillsammans med frukosten för att försäkra mig om att jag får i mig tillräckligt? Eller kan jag vara lugnt?

Devil82
2014-02-17, 19:00
lättare för dig och alla andra att ta reda på hur mycket protein du får i dig i gram =). Vet inte hur jag ska börja här..

King Grub
2014-02-17, 19:03
Väg det du äter en dag och räkna. Svårare är det inte. Dina beskrivningar kan bara resultera i gissningar.

sebbanboy14
2014-02-17, 19:05
Väg det du äter en dag och räkna. Svårare är det inte. Dina beskrivningar kan bara resultera i gissningar.

Hur många gram protein ska jag ha i mig dagligen? Kan ju börja där?

King Grub
2014-02-17, 19:07
Dubbla din kroppsvikt i gram, ungefär. Och du skall räkna med allt protein, även det som finns i t ex bröd, gryn och andra icke-fullvärdiga källor, inte bara det i kött, mjölk, ägg osv.

sebbanboy14
2014-02-17, 19:11
Dubbla din kroppsvikt i gram, ungefär. Och du skall räkna med allt protein, även det som finns i t ex bröd, gryn och andra icke-fullvärdiga källor, inte bara det i kött, mjölk, ägg osv.

Min dubbel min vikt i gram då jag tränar, eller en vanlig dag utan träning?

Ska kolla lite på detta imorgon så ska jag se lite. Men de lutar åt att de får bli en extra protein shake om dagen :D

King Grub
2014-02-17, 19:13
Varje dag.

sebbanboy14
2014-02-17, 19:17
Varje dag.

Så jag behöver inte mera protein en dag då jag tränar än en dag då de är vila? De låter ju skumt?

sigill
2014-02-17, 19:27
Så jag behöver inte mera protein en dag då jag tränar än en dag då de är vila? De låter ju skumt?

Tänk på att det är när du vilar och äter som musklerna växer som mest. Träning triggar muskeltillväxten och aminosyror triggar proteinsyntesen specifikt. I praktiken är energibalansen viktigare än protein i sig (förutsatt att man inte äter alldeles för lite protein). Mat/kalorier minskar muskelnedbrytningen.

Ifall man överäter och styrketränar samtidigt har man goda förutsättningar att snabbt lägga på sig muskelmassa. På energibalans är det klart svårare att göra det snabbt, och på underskott är det nästan bara möjligt för nybörjare att lägga på sig muskler.

King Grub
2014-02-17, 19:28

Om något skulle väl proteinbehovet öka om musklerna inte påverkas av styrketräningen. Då har du ju mindre muskeluppbyggande effekter från aktivitet.

Men nu är aminosyrekänsligheten förhöjd 24 timmar efter ett styrketräningspass. Det finns ingen anledning att dra ner på proteinintaget på vilodagar. Behöver du justera ner kaloriintaget finns det kolhydrat och/eller fett att göra det med.

sebbanboy14
2014-02-17, 19:43
Tänk på att det är när du vilar och äter som musklerna växer som mest. Träning triggar muskeltillväxten och aminosyror triggar proteinsyntesen specifikt. I praktiken är energibalansen viktigare än protein i sig (förutsatt att man inte äter alldeles för lite protein). Mat/kalorier minskar muskelnedbrytningen.

Ifall man överäter och styrketränar samtidigt har man goda förutsättningar att snabbt lägga på sig muskelmassa. På energibalans är det klart svårare att göra det snabbt, och på underskott är det nästan bara möjligt för nybörjare att lägga på sig muskler.

Men kör jag Biceps på dag ett och sedan kör jag andra muskelgrupper på dag 2 3 och 4. Så måste la Bicepsmuskeln då "Vila" dom dagarna? Eller är de bara under dagar osm man inte tränar alls då dom växer?

King Grub
2014-02-17, 19:44
Muskeluppbyggnaden är förhöjd i den tränade muskeln 24 timmar efter träning.

Sheogorath
2014-02-17, 19:48
Om något skulle väl proteinbehovet öka om musklerna inte påverkas av styrketräningen. Då har du ju mindre muskeluppbyggande effekter från aktivitet.

Men nu är aminosyrekänsligheten förhöjd 24 timmar efter ett styrketräningspass. Det finns ingen anledning att dra ner på proteinintaget på vilodagar. Behöver du justera ner kaloriintaget finns det kolhydrat och/eller fett att göra det med.

Inlägg sparat för framtida referens. :thumbup:

Albin Eriksson
2014-02-18, 03:32
Du får väga eller ange andra mått på maten för att det skall kunna gå att uppskatta ens.

Ligger man på diet är det många som föredrar till och med mer protein än 2gram per kilo kroppsvikt, upp till 3 kan man säga.

R Scarpa27
2014-02-18, 07:33
Inlägg sparat för framtida referens. :thumbup:

Därav tackar du bockar & tar av dig luvan nu :)