handdator

Visa fullständig version : Något sött efter skolan?

Callister
2004-03-16, 17:07
Dags för min andra tråd här då :MrT:
Alltid efter skolan, eller oftast, när jag haft en jobbig dag, så är jag sugen på något onyttigt efter skolan, runt 14.00-15.00
om jag t.ex tar något då, blir jag mätt hur länge som helst, alltså med kanske en äppelkaka + vanligt mellanmål, så blir jag mätt dubbelt så länge även fast det inte handlar om stora mängder "onyttiga" saker..

Min fråga, vad kan jag göra istället för att ta något onyttigt, det är ju inte bra att göra det varje dag när jag håller på att gå ner i vikt =/
Omega 3 tabletter? Vet dock inte om det är FETT kroppen vill ha :whipped:

King Grub
2004-03-16, 17:14
Med tanke på ditt matupplägg i din andra tråd har du ätit för lite tidigare under dagen och drabbas av blodsockerfall med hunger som följd.

Så dags bör du ha ätit tre mål mat redan, med både kolhydrater, protein och fett i.

Bra kolhydratkällor: pasta, parboiled ris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Branflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser.

Bra proteinkällor: rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, mm.

Bra fettkällor: oliv-, raps-, linfrö-, fiskolja, avokado, nötter, frön, mandlar, feta fiskar.

Callister
2004-03-16, 17:36
Såhär ser det ut en normal dag för mig iaf.
Frukosten är oftast Nutrilett drinken, 33 G,
110 kcal
protein 12 g
kolhydrater 10 g
fett 2.4 g
+ massa mineraler + vitaminer

Lunch i skolan
Dålig tycker jag, pasta/potatis/ris är det mest, men jag brukar ta grönsaker osv..
Mellanmål efter skolan 2 rasker med skinkost + ett glas mjölk, mjölk till skol lunchen också
Är det fort. för lite?

King Grub
2004-03-16, 17:42
JA! Frukosten är en ren tokkatastrof!

Var inte du 16 år gammal? Nutrilett är för medelsålders kontorister som vill komma i baddräkten en sista gång.

Du behöver en energirik frukost med gott om kolhydrater och protein även om du vill gå ner i vikt, för att lägga grunden för en produktiv och fettförbrännande dag.

En stor tallrik gröt med mjölk, ett par tre hela ägg, någon frukt och en grovmacka med skinka eller mjukost, t ex.

Callister
2004-03-16, 17:47
Hmm okej, tack för hjälpen. :D
Två sista frågor bara:
1. Är det okej om jag tar Nutrilett som kvällsmål?
2. Om jag har detta "sött" sug efter skolan, kan jag ta en näve nötter då? Eller ska jag "tvinga" bort det helt enkelt. :love:

King Grub
2004-03-16, 17:51
1. Nej, det tycker jag inte. Det är alldeles för lite energi för en aktiv tonåring. En normal måltid är femtioelva gånger bättre. Du behöver ju inte äta dig tokmätt direkt innan du kryper till kojs, med vad klockans visare pekar på spelar mindre roll jämfört med det totala energiintaget under dygnet.

2. Har det gått runt 3 timmar sedan du åt ett riktigt mål senast är det helt enkelt dags att äta igen. Mer än 3-4 timmar bör inte gå mellan måltiderna. Dela upp dagens energiintag på 5-6 mål och placera ut dem jämnt över dagen. Och 1600 kcal per dag är alldeles för lite och kommer bara leda till att du förlorar muskelmassa och sabbar din förbränningen. Ingen tränande individ behöver gå så lågt.

Callister
2004-03-16, 18:29
Okej jag får ta och höja det till cirka 2000 kcal om dagen.
Man tycker ju att det borde vara, desto mindre man äter, desto mer går man ner, men så är det ju inte. :)
08.00 - Frukost
11.00 - Lunch
14.00-15.00 - Mellanmål
17.00-18.00 - Middag
20.00-21.00 - Kvällsmål
Ska testa köra såhär och se om det "räcker" för att gå ner i vikt, med mina 50 min promenad om dagen + gym tre dagar i veckan. Vad tror du själv

King Grub
2004-03-16, 19:12
Det där ser ut som ett vettigt måltidsupplägg. Nu gäller det bara att se till att själva måltidera är vettigt komponerade också. :thumbup:

Callister
2004-03-16, 19:15
Det är inga problem, när jag kommit igång lite kanske jag skriver en typiskt dag här så får ni bedömma, tack för hjälpen, detta är inte min sista fråga kan jag garantera er :thumbup:

aliquistemp
2004-03-16, 23:53
100kcal är ju en droppe i havet och inget du kan leva på, och om du kompenserar detta med att äta skräpmat förstår jag inte vilket mål du har uppnått.
Ät bra mat så skall du se att du håller dig tillräckligt mätt även om du inte vill gå upp i vikt, men skit i alltsammans och ät ordentligt och rör på dig o strunta i vikten så slipper du göra samma dumheter som jag gör/har gjort/ ...

Det är nu din kropp kan växa och du lägger grunden för hela ditt liv, ta chansen och utnyttja den. Skit i företaget och media som vill sälja sina senaste artiklar, bantningstips, "skönhet", kosttillskott och magiska produkter. De vill inte göra dig till en lycklig människa, de vill ha dina pengar.

Själv väger jag bara en drygt 64kg, mitt mål är iofs viktuppgång men kosten änsålänge idag ligger väl på:

6 skepparhalvor, några med jordnötssmör resten med hummus (pålägg gjort på kikärtor och malda rostade sesamfrön, breds med fördel på i ett 1/2-1cm tjockt lager för maximal saftighet), gurka och rödbetor till.
100g sojaprotein eller så.
70g torkad papaya
2 äpplen
200g svarta bönor
100g basmatiråris
200-300g grönsaker
lite linfröolja
1 blodapelsin

men kvällen är ung, jag hinner med en måltid till ;D

Sallae
2004-03-17, 18:31
och jordnötter är prima om man vill ha ngt mellan målen :eating:

Marre-Sthlm
2004-03-17, 19:35
Själv så tar jag en nutrielltbar lr en proteinbar om jag blir godissugen. Är jag sugen på godis kanske efter maten i skolan så köper jag en bar av något slag, ger ännu mer energi+att den inte ger en så kraftig insulintopp.
Men den innehåller såklart mer kcal än godis, men mitt problem är inte fett iofs.

Callister
2004-03-18, 07:29
Tycker inte att Bars "Mättar" själva godisbehovet.. :naughty: