Visa fullständig version : Får jag i mig all näring av denna kost? Kritik
Babyface
2014-02-15, 15:19
Har bestämt mig att börja äta liknande varje dag pga smidigheten att slippa fundera vad man ska laga osv varje dag
Kommer inte behöva räkna,väga eller ens fundera över maten bara "inta"
Tänkte ta helgerna lite mer fria och göra lite som jag känner.
Men får jag i mig allt jag behöver?
Energin får jag ju justera men vill gå upp sakta i vikt Max 1 kilo /månad
06.00 frukost
100g Supergröt/tranbär med hallon/blåbär
Havremjölk i gröten + banan till
Multi+omega 3
08.30 fika
Hönekaka+200g kalkon/kassler massa sallad och gott på mackan
11.30 lunch
200g Kyckling/tonfisk 2ägg och massa sallad
Stort lass med pasta 600kcal ifrån pasta
14.30
Halv baguette + ägg/soya prottedrink
Någon frukt
Före/efter träning
Bcaa + banan före/efter
Kvällen
Halv baguette
Omelett + gröt
Lite godis/gott efter sug ;p
Ca
3500 kcal
190g P
480g k
80g fett
Känns inte som så mycket mat men har räknat i myfitness-PAL
R Scarpa27
2014-02-15, 19:11
du vill gå upp? tkr maten påminner om deff kost.
& vart är middagen? =)..
yes anyway, om du får i dig all näring svårt att säga eller äter du exakt likadant varje dag? bvariation är bäst...då får man oftast i sig allt per automatik.
Babyface
2014-02-15, 20:04
Vill helst ha så lika varje dag så det blir bekvämt och 0 tänk med "vad man ska laga"
Mja deff och bulk mat är ju samma sak
3500 kcal är rätt bra slow bulk tror jag
du vill gå upp? tkr maten påminner om deff kost.
& vart är middagen? =)..
yes anyway, om du får i dig all näring svårt att säga eller äter du exakt likadant varje dag? bvariation är bäst...då får man oftast i sig allt per automatik.
Du kommenterar alltid med högre mängder mer fett och att det är bantningsvarning. Du tycker ärligt talat att 600kcal från pasta i ett enda mål, mackor hela dagen och godis/gott efter sug är deffkost?!
Det ser väl bra ut, förutsatt att allt är korrekt uträknat. Jag hade dock försökt lägga mer av intaget efter träningen.
R Scarpa27
2014-02-16, 10:10
Du kommenterar alltid med högre mängder mer fett och att det är bantningsvarning. Du tycker ärligt talat att 600kcal från pasta i ett enda mål, mackor hela dagen och godis/gott efter sug är deffkost?!
Jag tkr att höja fett för ändamål att gå upp i vikt kan vara en enkel ide.
variation är alltid bäst & inte inrikta sig på en ensidig kost, men täcker man mikronäringsämnerna så funkar det mesta.
Anton Fräs
2014-02-16, 10:49
200g chark per dag är väldigt mycket. Vad innebär sallad? Är det tomat och gurka så hade jag gärna sett mer rejäla grönsaker som blomkål, broccoli, vitkål eller spenat.
Vad är det i baguetten?
Babyface
2014-02-16, 11:39
200g chark per dag är väldigt mycket. Vad innebär sallad? Är det tomat och gurka så hade jag gärna sett mer rejäla grönsaker som blomkål, broccoli, vitkål eller spenat.
Vad är det i baguetten?
200g chark? Ja asså rejäla grönsaker ingår ju i lunchen
Man kan väl köra på något beprövat schema också men är ju roligare att komponera ihop själv
Men allt handlar om att jag vill ha färdig kost så jag slipper fundera vad jag ska laga för mat. Vill ha allt hemma jämt och äta simpelt i veckorna när man har så fullt upp.
+ hatar att laga mat :/
Med chark syftar han troligtvis på korv, skinka etc. Sånt som innehåller e250.
Babyface
2014-02-16, 12:16
Jaha ok hm
Ogillar du att laga mat och inte har något emot att äta samma sak några dagar i rad så är ju storkok ett hett tips.
Tror inte på ensidig kost i långa perioder av olika anledningar. Annars är det jag reagerar på mest att du inte äter grönsaker. 200g chark är kanske inte så bra att äta varje dag.
Tycker att du kan variera kolhydraterna lite mer, ris, pasta, potatis, olika rotsaker och havregryn.
Variera lite på proteinkällor, kyckling, fisk (gärna lax och makrill) rött kött, bönor osv.
Inte svar på din fråga men ett tips.
Babyface
2014-02-16, 12:54
Tror inte på ensidig kost i långa perioder av olika anledningar. Annars är det jag reagerar på mest att du inte äter grönsaker. 200g chark är kanske inte så bra att äta varje dag.
Tycker att du kan variera kolhydraterna lite mer, ris, pasta, potatis, olika rotsaker och havregryn.
Variera lite på proteinkällor, kyckling, fisk (gärna lax och makrill) rött kött, bönor osv.
Hm ja, man borde ju kunna få hjälp av någon snubbe som fixar ett bra upplägg som är nyttigt och varierat
Det funkar fan inte alls bra för mig med kosten idag.
Funderar på att bli ihop med en tjej som är duktig på att laga mat åt mig ;p
Anton Fräs
2014-02-16, 13:22
Det här ovan låter som ett utmärkt förslag. Jag vill lägga till att storkok 1-2 gånger/vecka och 5-6 olika förberedda eve beräknade mellanmål för den oroliga är smidigt och täcker näringsbehovet utan problem.
Hm ja, man borde ju kunna få hjälp av någon snubbe som fixar ett bra upplägg som är nyttigt och varierat
Det funkar fan inte alls bra för mig med kosten idag.
Funderar på att bli ihop med en tjej som är duktig på att laga mat åt mig ;p
Du behöver inte ta hjälp av någon som gör ett kostschema (det kan du vänta med tills du tävlingsdeffar), det är så otroligt lätt. Däremot kanske du behöver ta hjälp med andra saker i ditt liv, saker som hade gjort att du inte behövde starta en tråd likt denna.
Under bulk behöver man inte tänka på så mycket mer än att äta bra och varierad kost, och givetvis god kost. Det ska INTE vara ett stressmoment att äta, det ska vara en del av din vardag precis som allt annat vi gör för att överleva, som att sova tex. Skillnaden är väl att just kost är någon man kan göra till det där lite extra så att det förutom bränsle till kroppen också smakar bra.
Man behöver inte bli ihop med någon som passar upp en, det räcker även för en riktig amatör att köpa en vanlig kokbok och lära sig lite grundrecept. Kalops tex, otroligt enkelt, perfekt till storkkok för flera matlådor, och ja det är utmärkt "byggarmat".
Det ser bra ut tkr jag.
i min mening är det dock lite tråkigt enligt mig att inte äta åtminstone en "normal" måltid, typ lasagne, chili con carne... ja vad som helst :) istället för pasta och kyckling/tonfisk bara.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
EnergiÖverskott
2014-02-16, 19:02
Du behöver inte ta hjälp av någon som gör ett kostschema (det kan du vänta med tills du tävlingsdeffar), det är så otroligt lätt. Däremot kanske du behöver ta hjälp med andra saker i ditt liv, saker som hade gjort att du inte behövde starta en tråd likt denna.
Under bulk behöver man inte tänka på så mycket mer än att äta bra och varierad kost, och givetvis god kost. Det ska INTE vara ett stressmoment att äta, det ska vara en del av din vardag precis som allt annat vi gör för att överleva, som att sova tex. Skillnaden är väl att just kost är någon man kan göra till det där lite extra så att det förutom bränsle till kroppen också smakar bra.
Man behöver inte bli ihop med någon som passar upp en, det räcker även för en riktig amatör att köpa en vanlig kokbok och lära sig lite grundrecept. Kalops tex, otroligt enkelt, perfekt till storkkok för flera matlådor, och ja det är utmärkt "byggarmat".
I amen that. Sluta krångla till det, ät mycket bra mat (mat lagad från grunden), träna hårt as fuck och sov som ett barn så löser sig resten.
Många stirrar sig så blinda på att hitta rätt makrofördelning och det optimala antalet gram råris/dag att träningen kommer i andra hand och resultaten tyvärr uteblir.
Lyft tungt, ät mat, sov.
Skickat från optinojjans kungliga rike.
Har bestämt mig att börja äta liknande varje dag pga smidigheten att slippa fundera vad man ska laga osv varje dag
Kommer inte behöva räkna,väga eller ens fundera över maten bara "inta"
Tänkte ta helgerna lite mer fria och göra lite som jag känner.
Men får jag i mig allt jag behöver?
Energin får jag ju justera men vill gå upp sakta i vikt Max 1 kilo /månad
06.00 frukost
100g Supergröt/tranbär med hallon/blåbär
Havremjölk i gröten + banan till
Multi+omega 3
08.30 fika
Hönekaka+200g kalkon/kassler massa sallad och gott på mackan
11.30 lunch
200g Kyckling/tonfisk 2ägg och massa sallad
Stort lass med pasta 600kcal ifrån pasta
14.30
Halv baguette + ägg/soya prottedrink
Någon frukt
Före/efter träning
Bcaa + banan före/efter
Kvällen
Halv baguette
Omelett + gröt
Lite godis/gott efter sug ;p
Ca
3500 kcal
190g P
480g k
80g fett
Känns inte som så mycket mat men har räknat i myfitness-PAL
Tips: Köp en blender och gör smoothies. :D Det är bara att göra några recept för de macros man vill ha och sen slänga i det varje dag. Mango är gott och "nyttigt". Och proteinpulvret smakar mycket bättre i smoothies än shakeat med vatten.
Förresten, finns det inte någon internetsida där man skriver in sin dags kost, och ut kommer skattade värden på ens mikronutrientintag?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.