Logga in

Visa fullständig version : Facebook tillåter 50 nya "kön". Låt oss prata könsbyte!

Armed Dingo
2014-02-14, 21:09
Allt fler personer ansöker om könsbyte eller som de själva föredrar att kalla det, könskorrigering. På tretton år har ansökningarna tredubblats.
Det här var 2006. Det är rimligt att anta att ansökningarna ökat långt mer sedan dess.

I dagarna beslutade Facebook att man numera kan välja bland 50 andra "kön" vid registrering. Facebook är visserligen ett nonsensinslag i vardagen som enligt mig behandlas med visst allvar när det inte förtjänar minsta credibilitet alls, men nu skriver jag det här.

Ingen har nog undgått det som omger oss varje dag via media. Folk som byter kön. Själv har jag massa känslor angående detta, tyvärr. Önskar att jag inte haft lika mycket empati för folk för då hade jag sluppit ägna det någon energi. Iallafall så har jag några frågor då jag försöker förstå det som verkar helt omöjligt att förstå:

* Vilka är de som byter kön? (personlighet, bakgrund?, upplevelser etc)
* Varför känner de sig manade att byta kön?

Vad jag själv tror är att stereotyperna mellan könen blir kraftigare och samtidigt så ska det vara mer OK att vara hur du vill på samma gång. Förvirringen är total.
En sak är säker. Det är otroligt på tapeten att prata om KÖN. Det ska analyseras varenda dag i nästintill varenda artikel om något som har med KÖN att göra. Detta av personer som på samma gång hävdar att kön inte har någon betydelse.

Vi kan alltså konstatera att det som folk kanske inte tänkte på förut, på den tiden då man bara var man eller kvinna, nu tänker på varje dag. Om man känner sig utanför normen, det vill säga. Förut så var en lite mer tillbakadragen och blyg man just en lite mindre social man. Han kanske visar stor kärlek till barn och till att (försöker komma på nåt "traditionellt" kvinnligt även om jag inte gillar benämningen) laga mat. Han är liten i växten. Vi kallar honom Ulf.
Idag så borde Ulf ifrågasätta om den är en man eller kanske något annat, en kvinna eller t.om. en Hen. Varför då. Ulf är lika mycket man som jag, bara annorlunda.

Johanna föddes på 80talet. Hon fick en tjusning för hockey och började även snusa. Hon var en tjej som var lite annorlunda mot normen, men en tjej icke desto mindre. Idag skulle Johanna antagligen börja undra om hon kanske inte är en kille "innerst inne".

Märk väl att jag försöker inte sälja på dessa argument! Tycker ni dem är riktiga, fattar ni vad jag menar? Ja? Nej? Säg hur ni uppfattar det.

Hursomhelst, om dessa argument stämmer så är allt denna könsdebatt och dessa könsbyten kommer att åstadkomma är att ÖKA stereotyperna. Johanna född 80 kommer operera sig till man för att hon inte kan identifiera sig med stereotypen av kvinnor och Ulf tycker att samhället förväntar sig att om man inte identifierar sig med normen, ja då ska man operera sig och ta hormontillskott.

Jag tycker att det är helt sjukt att det idag inte är OK att folk får vara som de är. Då kanske ni säger att "Men genom könsbyte FÅR de vara som de är". Men, för att vända era argument emot er, då kön ÄR BETYDELSELÖST, varför ska vi sträva efter att operera kön? Det spelar ju ändå ingen roll!

Extrafrågor som är lite mindre seriöst ställda. Fokusera gärna på ovanstående resonemang:

1. Följer sexualitet med könsbyte? Om nej, en man som byter till kvinna blir alltså lesbisk? Om ja, är då många homosexuella potentiellt villiga att byta kön? Har det att göra med att man inte vill vara homosexuell?

2. Hade du kunnat tänka dig att vara tillsammans med någon som bytt kön?

3. Skall staten bekosta ett könsbyte eller individen själv?

Någon som känner någon som bytt kön får gärna dela med sig av sina erfarenheter.

Santoro
2014-02-14, 21:10
2: Nej.
3: Kanske.

PureWhey
2014-02-14, 21:18
2. Nej
3. Individen

Tolkia
2014-02-14, 21:21
Jag tycker att det verkar som om du är dåligt informerad. Mitt intryck är definitivt inte att alla som har intressen som inte motsvarar den aktuella könsstereotypen p.g.a. detta börjar undra om de "borde" byta kön. Däremot är det något mindre tabu att prata om det idag, samt att det medicinskt är lättare och ger bättre resultat än tidigare, och därför blir det SYNLIGARE än vad det har varit. Mitt intryck är vidare att transsexualitet (använder jag rätt ord här?) är betydligt större än att bara vara en kille som gillar att laga mat eller en tjej som gillar hockey. Det är ju också lite mer djupgående än att någon gång under sin tonårskris ha tänkt tanken "tänk om jag är en kille/tjej egentligen, jag passar ju så dåligt ihop med mina tjejkompisar/killkompisar".

Angående vad man attraheras av sexuellt så "byter" man vad jag vet inte. Däremot byter man ju nominellt eftersom man byter kön, d.v.s. en lesbisk kvinna som byter kön till man räknas av förklarliga skäl inte som lesbisk som man. Det finns transsexuella som dras till det egna könet och de som dras till det motsatta. Vad jag vet följer det INTE automatiskt av att man är homosexuell men inte vill vara det.

Armed Dingo
2014-02-14, 21:25
Jag tycker att det verkar som om du är dåligt informerad. Mitt intryck är definitivt inte att alla som har intressen som inte motsvarar den aktuella könsstereotypen p.g.a. detta börjar undra om de "borde" byta kön. Däremot är det något mindre tabu att prata om det idag, samt att det medicinskt är lättare och ger bättre resultat än tidigare, och därför blir det SYNLIGARE än vad det har varit. Mitt intryck är vidare att transsexualitet (använder jag rätt ord här?) är betydligt större än att bara vara en kille som gillar att laga mat eller en tjej som gillar hockey. Det är ju också lite mer djupgående än att någon gång under sin tonårskris ha tänkt tanken "tänk om jag är en kille/tjej egentligen, jag passar ju så dåligt ihop med mina tjejkompisar/killkompisar".

Angående vad man attraheras av sexuellt så "byter" man vad jag vet inte. Däremot byter man ju nominellt eftersom man byter kön, d.v.s. en lesbisk kvinna som byter kön till man räknas av förklarliga skäl inte som lesbisk som man. Det finns transsexuella som dras till det egna könet och de som dras till det motsatta. Vad jag vet följer det INTE automatiskt av att man är homosexuell men inte vill vara det.
Om det är så så har jag inga fler frågor och har full förståelse för att folk vill byta kön. Även om jag inte kan förstå hur de känner. Måste vara en konstig känsla?

Det jag tycker talar emot är att det plötsligt verkar vara väldigt många som är vilsna i sina kroppar. Men är väl också felaktigt och beror på att det är det jag får läsa varje dag om i tidningen. Som om det inte fanns annat att rapportera om.

bubbaklubba
2014-02-14, 22:00
Jag tycker det mest är skumt att detta som kanske berör en handfull personer eller så. Jag har faktiskt ingen koll. Skall få ett så stort utrymme i media.

Vad här näst? Allmän debatt om noslösa mopsar?

Det är ett fritt land, gör vad du vill. Men kräv inte att jag skall tycka något.

cero
2014-02-14, 22:03
Jag tycker det mest är skumt att detta som kanske berör en handfull personer eller så. Jag har faktiskt ingen koll. Skall få ett så stort utrymme i media.

Vad här näst? Allmän debatt om noslösa mopsar?

Det är ett fritt land, gör vad du vill. Men kräv inte att jag skall tycka något.

Det är ett ämne som väldigt många har åsikter kring. Och ofta starka sådana.

bubbaklubba
2014-02-14, 22:05
För mig känns det mer som om massmedia är drivande här.

Tolkia
2014-02-14, 22:10
Vilka medier pratar vi egentligen om här? Jag är absolut inget mediaorakel, men jag läser ändå en dagstidning regelbundet och konsumerar hyfsat mycket TV och radio - och jag kan inte säga att jag stöter på ämnen som tangerar könsbyte särskilt ofta. Det är väl mest enstaka temaartiklar/program. Var är den är störtfloden av ovälkommen information?

Snubben
2014-02-14, 22:13
Är det bara jag som inte bryr mig?

Om någon vill byta kön, låt dem byta kön, om någon vill vara homosexuell, låt denna vara homosexuell, vill någon gör ditt eller datt genom egen fri vilja - låt dem. Om någon anser att de är en man i kvinnokropp, låt dem göra vad de vill. Om någon är kär i en kille och råkar vara kille, låt dem göra vad de vill. Så länge inget sker med tvång, hot, våld och ingen kommer till skada så kan fasen folk få operera sig till hästar eller älska med en träpinne. Orka bry sig - det viktiga är att alla har samma rättigheter och behandlas lika utifrån samhällets syn.

Krampus
2014-02-14, 22:15
51: Hurril.

Bra att vi kan få vara lite olika faktiskt. / Hetrosexuell vit man.

bubbaklubba
2014-02-14, 22:16
Jag skrev ju känns, alltså min egen upplevelse. Men jag tycker nog media har ett osedvanligt intresse för köns, trans och hbthitochdit frågor.

Om jag stängde av tvn. Så skulle jag bara se två kön.

Griip
2014-02-14, 22:17
1 Nej
2 Nej
3 Nej

Det som ær skræmmande ær kønsbyten før minderåriga. Bor i Norge, vet att det var någon lagændring førra året men minns inte exakt vad det var. Læst om att svenska PK politiker vill gøra det lagligt før minderåriga att byta køn æven i Sverige(Någon som vet?). DETTA ÆR SJUKT! En minderårig får inte tatuera sig, men byta køn? Haha galenskapen ær så enorm. Jag børjar mer och mer gilla dagens Sverige før det blir bara enklare før var dag å se att det ær en enda stor komedi som utspelar sig.

Red Apple
2014-02-14, 22:23
Det handlar om att kunna vara bekväm med sin egen identitet. Kön är värdelöst, men inte betydelselöst och det är en oerhört viktig skillnad. Att folk mår bättre efter sina könskorrektioner (och inte bara tillfälligt) talar ju för att processen fungerar.

1. Det finns både homo- och heterosexuella som vill korrigera sitt kön. Om personen är en kvinna efter korrigeringen och gillar kvinnor så är hon homosexuell, om hon gillar män är hon straight. Simple as that. Önskan efter ett byte tror jag väldigt har sällan att göra med att man inte trivs med sin sexualitet, det har att göra med att man inte trivs med sin identitet i helhet när den definieras av könet X. Men det är bara min tolkning av situationen.
2. Jag hade nog tyvärr gått in i en sån situation med oerhört mycket fördomar och förförståelse, på tok för mycket för att ett förhållande skulle kunna inledas. Men förhoppningsvis är jag en dag tillräckligt tolerant för att kunna ha ett förhållande med vilken kvinna som helst (som jag är attraherad av).
3. Ja, staten ska bekosta medborgarnas medicinska välmående. Det är det vårt välfärdssystem går ut på.

Griip
2014-02-14, 22:29
Det handlar om att kunna vara bekväm med sin egen identitet. Kön är värdelöst, men inte betydelselöst och det är en oerhört viktig skillnad. Att folk mår bättre efter sina könskorrektioner (och inte bara tillfälligt) talar ju för att processen fungerar.

1. Det finns både homo- och heterosexuella som vill korrigera sitt kön. Om personen är en kvinna efter korrigeringen och gillar kvinnor så är hon homosexuell, om hon gillar män är hon straight. Simple as that. Önskan efter ett byte tror jag väldigt har sällan att göra med att man inte trivs med sin sexualitet, det har att göra med att man inte trivs med sin identitet i helhet när den definieras av könet X. Men det är bara min tolkning av situationen.
2. Jag hade nog tyvärr gått in i en sån situation med oerhört mycket fördomar och förförståelse, på tok för mycket för att ett förhållande skulle kunna inledas. Men förhoppningsvis är jag en dag tillräckligt tolerant för att kunna ha ett förhållande med vilken kvinna som helst (som jag är attraherad av).
3. Ja, staten ska bekosta medborgarnas medicinska välmående. Det är det vårt välfärdssystem går ut på.

1, Fast det går ju inte att byta køn. Man kan byta kønsorgan, men inte køn.

2, Du ønskar alltså att du var såpass tolerant mot HBTQ personer att du kunde gå in i ett førhållande som ær.. umm.. ofruktbart? Har du, eller hade du tænk å skaffa barn?

3, Yes. Sjælv behøver jag heroin i dropp dagligen før att må bra men staten vægrar bekosta det. *gah!*

Red Apple
2014-02-14, 22:34
2, Du ønskar alltså att du var såpass tolerant mot HBTQ personer att du kunde gå in i ett førhållande som ær.. umm.. ofruktbart? Har du, eller hade du tænk å skaffa barn?

Tänker inte svara på 1 och 3 för dina argument i de frågorna är helt och hållet grundade i din egen intolerans utan någon verklighetsförankring. Som svar på 2, jag kan absolut tänka mig att ha ett förhållande med en steril kvinna. Det finns adoption och surrogatgraviditet ifall vi skulle känna att det var viktigt för oss.

filmjölk
2014-02-14, 22:34
50 är väl i överkant?

Lellan
2014-02-14, 22:35

Om någon vill byta kön, låt dem byta kön, om någon vill vara homosexuell, låt denna vara homosexuell, vill någon gör ditt eller datt genom egen fri vilja - låt dem. Om någon anser att de är en man i kvinnokropp, låt dem göra vad de vill. Om någon är kär i en kille och råkar vara kille, låt dem göra vad de vill. Så länge inget sker med tvång, hot, våld och ingen kommer till skada så kan fasen folk få operera sig till hästar eller älska med en träpinne. Orka bry sig - det viktiga är att alla har samma rättigheter och behandlas lika utifrån samhällets syn.

+1

Enda jag känner som bytt kön var "halvbytt" när jag först lärde känna honom. Vi var ute på gården o fikade hos ngra vi känner, då kom ett par o anslöt sig till oss, hälsade. Sonen var väl 3, sparkade en boll till killen och så höll de på så tills vi skulle fika o han slängde grabben över axeln o kom o fikade. Enda jag reagerade var att han hade jacka på sig i värmen.

Senare fick jag veta att han var "klar" kille (brösten bortopererade), det var alltså då jag insåg att killen sonen lekt m inte var född kille. Tyckte han allmänt verkade bekväm m sig själv då, som "färdig".

Varför skulle man vilja tvinga kvar honom i ngt han inte mådde bra i, jag har full förståelse o känner ärligt talat att det att jag vet om en inte blir så informativt.. Liksom, låt folk leva som de trivs med att göra, det skadar ingen.

decussatio
2014-02-14, 23:07
Det handlar ju verkligen inte om att inte passa in i stereotypen. Snarare är det ett problem att transsexuella förväntas att passa in i stereotypen för det kön de vill korrigera till. En transman (dvs en man som är född som biologisk kvinna) tas inte på allvar inom vården om han inte har stereotypiskt manliga intressen eller önskar ha ett stereotypiskt manligt utseende. Samma så klart för transkvinnor. Det finns större acceptans för att cispersoner inte passar in i "sin" könsroll. Att känna att man har fel fysiskt kön är någonting så mycket större än - och dessutom väsenskilt från - att inte passa in i sitt biologiska köns normer.

Jag är en butchig brud. Alltid haft intressen som anses mer manliga än kvinnliga, har en bufflig personlighet som inte passar in i normen för hur kvinnor ska bete sig, etc. En väldigt manlig kvinna, om man nu känner ett behov av att klassa intressen, personlighetsdrag och beteenden som tillhörande det ena könet. Men jag är fullkomligt avslappnad i mitt fysiska kön. Jag har transsexuella vänner som passar betydligt mer in i sitt medfödda, biologiska köns könsroll än vad jag passar in i min, men de har levt sina liv med känslor kring sina kroppar som jag aldrig kan förstå helt och hållet. Hemska känslor som skapar ett oerhört lidande.

Dessutom är kön inte antingen eller. Många vet inte om det, men det föds barn vars kön man inte kan bestämma. Det finns människor med avvikelser som gör att de kromosommässigt är både män och kvinnor. Googla intersex.

1. Nej. Könsidentitet och sexuell läggning är olika saker. Man är inte “homosexuell” egentligen, utan man är attraherad av det ena, det andra, allt mitt emellan, ingenting, etc, och stämplarna homo-, bi- och heterosexuell är helt enkelt bara beroende på ens eget kön. Könskorrigerar man så är man fortfarande attraherad av samma människor och därmed ändras ordet som beskriver ens läggning, men inte ens läggning i sig.

2. Ja. Jag är bisexuell så jag är attraherad av både män och kvinnor, och jag ser transmän som män och transkvinnor som kvinnor, för det är vad de är. För mig är det här som att bli tillfrågad om jag kan tänka mig att bli tillsammans med någon som har en hörselskada eller någon annan medfödd sjukdom ...

3. Staten. Transsexualitet är en sjukdom. Inte något påhitt.

filmjölk
2014-02-14, 23:10
Då 50% av alla könskorrigeringspatienter ångrar sig och gissningsvis 100% i den gruppen har någon övrig form av psykisk ohälsa (suicidrisken är enorm) så tycker jag faktiskt inte att dessa människor skall få göra hur dom vill. De behöver terapi, och en lång utredning innan de eventuellt skall få tillåtas göra som de vill.

Könstillhörighet utöver man och kvinna är inte "könsbytare", utan de är (efter utredning då för att säkerställa samt operationer för att korrigera) man resp. kvinna med en stark könstillhörighet till det könet de inte föddes i. De vill inte vara ett tredje kön, en hen eller en hermafrodit. De vill vara man eller kvinna.

Ett kön utöver man och kvinna är en annan sak. Androgentialt syndrom, Klinefeldters syndrom, pseudohermafroditism, Turners syndrom, Wernersyndrom är exempel på olika kromosomrubbningar som gör att det kan vara svårt/omöjligt att könsbestämma personen.

decussatio
2014-02-14, 23:21
Tycker självklart att man ska utreda varje fall ordentligt, inte operera på ungdomar etc. Men jag tycker du gör det för lätt för dig nu. Att man ångrar sig kan ha många anledningar utöver att man inte ville könskorrigera - bemötandet från omvärlden kan bli för mycket, man kan drabbas av psykisk ohälsa efter könskorrigeringen (precis som alla kan drabbas) och påverkas av det (ska du använda psykisk ohälsa som ett argument mot att någon inte kan välja att könskorrigera, så måste du ju även erkänna det som ett argument mot att någon som säger sig ångra sig verkligen vet vad den snackar om), etc.

Man måste även beakta att transsexuella löper mycket större risk att drabbas av psykisk ohälsa. Det är svårt att veta vad som är hönan eller ägget.

Det här är en komplex fråga, man kan inte förenkla den såsom du försöker göra. Nyfiken på statistiken förresten, jag har inte läst någon statistik på hur många som ångrar sig. Uppge gärna källa!

Exdiaq
2014-02-14, 23:29
Kunde inte bry mig mindre om hur andra personer definierar sig själv eller vad de vill göra med sin kropp så länge det inte påverkar mig.

Ape3
2014-02-14, 23:36
Jag lämnar en länk till en HBTQ-ordlista här så länge:

http://tekoppenstankar.wordpress.com/hbtq-ordlista/

...och jag är alltså inte tekoppen.

Det här är kanske mest relevant:
"Kön är en socialt konstruerad kategori som delar in människor i grupperna ”män” och ”kvinnor”. Kön har många olika delar:

Könsidentitet är en persons självidentifierade kön, det vill säga det kön du känner dig som. Det kan ingen annan bestämma åt dig och alla människor har själv rätt att bestämma vilken könsidentitet man har.

Juridiskt kön är det kön som står registrerat i folkbokföringen, i ditt pass, i din legitimation. Ens juridiska kön framgår också av personnumret. I Sverige finns två juridiska kön: tjej/kvinna eller kille/man. Alla barn som föds tilldelas ett juridiskt kön (baserat på ens biologiska kön). Om man fått diagnosen transsexuell kan man ansöka till Rättsliga rådet om att byta juridiskt kön.

Könsuttryck är hur en person uttrycker sitt kön. Det gör du till exempel genom kläder, kroppsspråk, frisyr, socialt beteende, röst samt om och hur du sminkar dig." - länken ovan.

PureWhey
2014-02-14, 23:39

Jag bryr mig i den mån du gör, låt folk göra vad f*n dom vill :)
Sedan att andra ska betala för det är absurt imo.

filmjölk
2014-02-14, 23:58
Det här är en komplex fråga, man kan inte förenkla den såsom du försöker göra. Nyfiken på statistiken förresten, jag har inte läst någon statistik på hur många som ångrar sig. Uppge gärna källa!

Inte sparat på datorn, men skall försöka leta upp den. Återkommer imorgon oavsett jag hittar den eller ej.

decussatio
2014-02-15, 00:00
Jag vill inte att vård ska vara en klassfråga, vilket det blir om man ska betala för könskorrigering ur egen ficka. Man får förminska sina bröst om de orsakar fysiska plågor också, så varför ska man inte få könskorrigera? Transsexualism orsakar ett enormt lidande.

Exdiaq
2014-02-15, 00:19
Jag vill inte att vård ska vara en klassfråga, vilket det blir om man ska betala för könskorrigering ur egen ficka. Man får förminska sina bröst om de orsakar fysiska plågor också, så varför ska man inte få könskorrigera? Transsexualism orsakar ett enormt lidande.

Spelar ingen roll vad du vill. Du har ingen rätt att begära att någon annan betalar för dig.

Armed Dingo
2014-02-15, 00:21
Det handlar ju verkligen inte om att inte passa in i stereotypen. Snarare är det ett problem att transsexuella förväntas att passa in i stereotypen för det kön de vill korrigera till. En transman (dvs en man som är född som biologisk kvinna) tas inte på allvar inom vården om han inte har stereotypiskt manliga intressen eller önskar ha ett stereotypiskt manligt utseende. Samma så klart för transkvinnor. Det finns större acceptans för att cispersoner inte passar in i "sin" könsroll. Att känna att man har fel fysiskt kön är någonting så mycket större än - och dessutom väsenskilt från - att inte passa in i sitt biologiska köns normer.

Jag är en butchig brud. Alltid haft intressen som anses mer manliga än kvinnliga, har en bufflig personlighet som inte passar in i normen för hur kvinnor ska bete sig, etc. En väldigt manlig kvinna, om man nu känner ett behov av att klassa intressen, personlighetsdrag och beteenden som tillhörande det ena könet. Men jag är fullkomligt avslappnad i mitt fysiska kön. Jag har transsexuella vänner som passar betydligt mer in i sitt medfödda, biologiska köns könsroll än vad jag passar in i min, men de har levt sina liv med känslor kring sina kroppar som jag aldrig kan förstå helt och hållet. Hemska känslor som skapar ett oerhört lidande.

Dessutom är kön inte antingen eller. Många vet inte om det, men det föds barn vars kön man inte kan bestämma. Det finns människor med avvikelser som gör att de kromosommässigt är både män och kvinnor. Googla intersex.

1. Nej. Könsidentitet och sexuell läggning är olika saker. Man är inte “homosexuell” egentligen, utan man är attraherad av det ena, det andra, allt mitt emellan, ingenting, etc, och stämplarna homo-, bi- och heterosexuell är helt enkelt bara beroende på ens eget kön. Könskorrigerar man så är man fortfarande attraherad av samma människor och därmed ändras ordet som beskriver ens läggning, men inte ens läggning i sig.

2. Ja. Jag är bisexuell så jag är attraherad av både män och kvinnor, och jag ser transmän som män och transkvinnor som kvinnor, för det är vad de är. För mig är det här som att bli tillfrågad om jag kan tänka mig att bli tillsammans med någon som har en hörselskada eller någon annan medfödd sjukdom ...

3. Staten. Transsexualitet är en sjukdom. Inte något påhitt.
Väldigt informativt, tack.

Då 50% av alla könskorrigeringspatienter ångrar sig och gissningsvis 100% i den gruppen har någon övrig form av psykisk ohälsa (suicidrisken är enorm) så tycker jag faktiskt inte att dessa människor skall få göra hur dom vill. De behöver terapi, och en lång utredning innan de eventuellt skall få tillåtas göra som de vill.

Könstillhörighet utöver man och kvinna är inte "könsbytare", utan de är (efter utredning då för att säkerställa samt operationer för att korrigera) man resp. kvinna med en stark könstillhörighet till det könet de inte föddes i. De vill inte vara ett tredje kön, en hen eller en hermafrodit. De vill vara man eller kvinna.

Ett kön utöver man och kvinna är en annan sak. Androgentialt syndrom, Klinefeldters syndrom, pseudohermafroditism, Turners syndrom, Wernersyndrom är exempel på olika kromosomrubbningar som gör att det kan vara svårt/omöjligt att könsbestämma personen.
Bra sagt.

Till alla er som "inte bryr er" - jag bryr mig för att som jag såg det så är det massa personer som börjar tvivla på vilket kön den har, pga medias drev. Vilket jag tycker är sjukt. I övrigt bryr jag mig inte heller. En individ skall få göra handlingar som den vill om de inte påverkar mig.
Då de kan påverka mig rent ekonomiskt om mina skattepengar hamnar där för att bekosta en operation så kommer jag eventuellt bry mig av den anledningen, men om det är ordentliga utredningar och tillståndet medför ett kraftigt psykiskt besvär så ser jag inte varför det skulle bekostas annorlunda än något annat besvär som finansieras av staten.

Är väldigt obekväm med att svara på vad jag själv tycker angående att ungdomar ska få göra det. Å ena sidan, medför det ett stort psykiskt lidande så ska det göras så snart som möjligt. Å andra sidan, psykiska problem behöver inte vara det de verkar att vara och som barn är det ännu svårare att veta vad som är vad.

Griip
2014-02-15, 00:22
Tänker inte svara på 1 och 3 för dina argument i de frågorna är helt och hållet grundade i din egen intolerans utan någon verklighetsförankring. Som svar på 2, jag kan absolut tänka mig att ha ett förhållande med en steril kvinna. Det finns adoption och surrogatgraviditet ifall vi skulle känna att det var viktigt för oss.

Fast varfør skulle du vælja att ha ett førhållande med en kvinna som inte kan få barn, om du vill ha barn? Om du får reda på det efter ett långt førhållande ær det en sak, men førsøk inte lura i mig att du hade valt att ingå ett førhållande med en kvinna som inte kan få barn om du sjælv vill ha barn, bara før att just denna "kvinna" har något ingen annan har(Typ, snygg frisyr. bra musikstil.. bra quotes på facebook, vad vet jag)

decussatio
2014-02-15, 00:27
Spelar ingen roll vad du vill. Du har ingen rätt att begära att någon annan betalar för dig.
Haha, johodu, det har jag visst, och om du är missnöjd med det så får du flytta till ett land utan statligt subventionerad vård! Transsexualism är en sjukdom och man har all rätt i världen att kräva vård. Jag är inte transsexuell men även vård som jag behöver är alldeles fenomenalt gratis.

eternallord
2014-02-15, 00:29
En minderårig får inte tatuera sig

Jodå.

Armed Dingo
2014-02-15, 00:31
Fast varfør skulle du vælja att ha ett førhållande med en kvinna som inte kan få barn, om du vill ha barn? Om du får reda på det efter ett långt førhållande ær det en sak, men førsøk inte lura i mig att du hade valt att ingå ett førhållande med en kvinna som inte kan få barn om du sjælv vill ha barn, bara før att just denna "kvinna" har något ingen annan har(Typ, snygg frisyr. bra musikstil.. bra quotes på facebook, vad vet jag)
Nu vet jag inte hur han kommer svara men jag har på känn att han kommer säga Jo, det hade jag.

Jag har nyligen insett att det finns vissa människor som har ett, i mina ögon, extremt sätt att se på människor och "alla är lika värda". De tror verkligen på det. (inte negativt sagt!) Sen är inte alla av dem bra människor för det men så är det. De likställer allt och alla, utom de som inte håller med.

Det är alltså personer som verkligen ser sig som "jordmedborgare" och skulle kunna adoptera ett barn lika gärna som att skaffa ett eget. Vet inte om Red Apple tillhör denna skaran nu ioförsig.

Är helt förbluffad över hur man kan vara så oegoistisk, eller så har jag bara inte hittat egoismen i det. Men det är ett annat kapitel.

Stoltz
2014-02-15, 00:32

Nej, det är ju helt unheard of.

Red Apple
2014-02-15, 00:33

Jag är 21 år gammal och allt annat än inställd på att min nästa flickvän kommer vara mina barns mor. Men om så skulle vara fallet så finns det som sagt andra sätt att få barn än att hon blir gravid, vilket jag inte har något emot. Ett adopterat barn är värt lika mycket som ett biologiskt barn imo.

Exdiaq
2014-02-15, 00:34
Haha, johodu, det har jag visst, och om du är missnöjd med det så får du flytta till ett land utan statligt subventionerad vård! Transsexualism är en sjukdom och man har all rätt i världen att kräva vård. Jag är inte transsexuell men även vård som jag behöver är alldeles fenomenalt gratis.

Varför ska jag flytta? Ska ugandiska HBT-personer flytta på sig för att majoriteten inte vill ha de där?

Vård är inte gratis. Någon står alltid för notan.

Stoltz
2014-02-15, 00:37
Allting handlar ju i slutändan hur man definierar transsexualismen.

Om det ska klassas som en sjukdom ska det behandlas som en sjukdom, dvs med lösningar. Könsbyte är en av dessa, men långt ifrån något som alla med transsexualism vill genomgå.

Edit: Innan den definitionen är lagd så är ju betaldiskussionen helt ogrundad egentligen då det enda intressanta diskussionsunderlaget är helt utan existens.

PureWhey
2014-02-15, 00:38

Då antar jag att du tycker all plastikkirurgi ska vara skattesanktionerat?
Om jag mår dåligt över mitt hårfäste, ska jag få det gratis då? Felfel

Skickat ifrån böjracket

decussatio
2014-02-15, 00:44
Då antar jag att du tycker all plastikkirurgi ska vara skattesanktionerat?
Om jag mår dåligt över mitt hårfäste, ska jag få det gratis då? Felfel

Skickat ifrån böjracket
Att ha dåligt självförtroende och vara ytlig är inte en sjukdom (närmaste man kan komma är BDD och då är det kontraindicerat med plastikkirurgi). Läs på om transsexualism. Jag tycker alla ska få vård för sina sjukdomar, oavsett om de är psykiska eller fysiska.

Vården är självklart inte gratis totalt men den är subventionerad och det är vettigt ur ett nationalekonomiskt perspektiv. Den som inte fattar det har noll koll på hur folkhälsa påverkar ekonomi.

Griip
2014-02-15, 01:05
Ett adopterat barn är värt lika mycket som ett biologiskt barn imo.

En fullkomligt sinnessjuk instællning om du frågar mig. Givetvis ær ett adopterat barn lika ælskat som ett eget barn, nær man væl har barnet.

Men en psykiskt frisk mænniska ær inte likgiltig till frågan om ens barn ska vara ens egna eller någon annans avkomma. Det ær att førneka biologin och djuret inom en. Æven om vi ær tænkande høgt intellektuella mænniskor så ær vi också biologiskt programerade till att førøka oss. Att førneka detta ær.. dumt.

Griip
2014-02-15, 01:07
Att ha dåligt självförtroende och vara ytlig är inte en sjukdom (närmaste man kan komma är BDD och då är det kontraindicerat med plastikkirurgi). Läs på om transsexualism. Jag tycker alla ska få vård för sina sjukdomar, oavsett om de är psykiska eller fysiska.

Vården är självklart inte gratis totalt men den är subventionerad och det är vettigt ur ett nationalekonomiskt perspektiv. Den som inte fattar det har noll koll på hur folkhälsa påverkar ekonomi.

Sjælvlkart ska alla få gratis vård. Gratis vård før en man som vill vara kvinna borde dock vara psykologisk, inte kirurgisk.

Men ingen regel utan undantag, givetvis. Vet vad intersex ær osv men jag tror ærligt talat det ær en liten % det rør sig om.

Exdiaq
2014-02-15, 01:07

Subventioner är också skattemedel.

"Att förbjuda homosexualitet är vettigt hur evolutionsperspektiv. Den som inte fattar det har noll hur icke fruktbara relationer påverkar artens fortlevnad."

Det du säger och det jag säger här stämmer.
Men varför skulle du bry om det minsta om vad är vettigt ur evolutionsperspektiv? Varför ska jag bry mig det minsta om vad som är vettigt ut nationalekonomiskt perspektiv?

Alfers
2014-02-15, 01:24
Att folk med avvikande sexualitet alltid ska vara så jäkla märkvärdiga, fan värre än crossfitare.
Skulle facebook nöjt sig med 30 stycken så hade det ju kommit ett par stycken och känt sig diskriminerade.
Jag ger det fyra dagar innan någon "rainbow stardust sexual non gender" kommer och ska vara med på listan.
Hade väl räckt med alternativet "other".
Mvh kränkt vit man

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk

Desertrat
2014-02-15, 01:49
Griip (och kanske några andra):
Några mer ignoranta stollehuvuden än er får jag fan leta efter.
Jag går inte in detalj i alla era dj*vla stolligheter.
Mycket har jag sett och kallats genom åren, bl.a. från medlemmar ur det ruttna släktet ni tillhör.

Här frodas fördomarna till den grad att jag öppet nu funderar på att lämna Kollo, jag vill inte vara med i några så xeno/homo/transfobiska sammanhang.

Griip, så du menar öppet menat att jag t.ex. skulle vara ett freak?
Svara mig! GÖR DET NU!!!!!
Jag har vänner som skulle ha svarat dig under långt häftigare och betydligt mer opassande uttryck än jag ens tar i min mun, än mindre skriver ner.
Är du medveten om att patientgruppen TS har en mer än 30 gånger högre självmordsfrekvens än medianbefolkningen, att frånvaron av adekvat vård för gruppen kostar miljonbelopp årligen per patient?.
Jag har kostat svenska staten c:a 1 miljon kronor i vårdkostnader, men sedan dess återbetalat vartenda krona genom att jag idag lever, har betalat skatt och har ett harmoniskt fungerande liv där jag inte ligger vården till last.
Ta för fan och skäms!!

Inse vad fan du är för individ och vart dina åsikter leder.
Jag har idag en utbildning, jag har en framtid. Med dina åsikter så anser du uppenbart att jag skulle vara mer värd död än levande.
Tänk för fan efter.

Jag ger Kollo tre veckor på sig, och dig samma tid att be om ursäkt för det du och dina gelikar gafflar ur er, jag lever ihop och är gift med en helt vanlig man, lever i samhället som vilken annan kvinna som helst, med exakt samma rättigheter och skyldigheter.
UTAN UNDANTAG.
Så helv..... SLUTA GAFFLA SKIT!

Vad FB hålls med vet jag inte men det är rent åt helvete om det är 50 kön.
Vi har två kön i den här världen, och jag är kvinna.

Griip
2014-02-15, 01:52
Att folk med avvikande sexualitet alltid ska vara så jäkla märkvärdiga, fan värre än crossfitare.
Skulle facebook nöjt sig med 30 stycken så hade det ju kommit ett par stycken och känt sig diskriminerade.
Jag ger det fyra dagar innan någon "rainbow stardust sexual non gender" kommer och ska vara med på listan.
Hade väl räckt med alternativet "other".
Mvh kränkt vit man

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk

Det ær ju rætt komiskt ændå. Att problemet enligt dessa personer sjælva ær kønsidentifieringen, samtidigt hyllar de en æn større uppdelning och på skillnaderna mellan dessa 50 "olika" køn.

Fast det ær typiskt mænniskans naiva øvertro på att skapa system som ska hålla. Kønsbyråkrati? :)

Desertrat
2014-02-15, 02:05
Det ær ju rætt komiskt ændå. Att problemet enligt dessa personer sjælva ær kønsidentifieringen, samtidigt hyllar de en æn større uppdelning och på skillnaderna mellan dessa 50 "olika" køn.

Fast det ær typiskt mænniskans naiva øvertro på att skapa system som ska hålla. Kønsbyråkrati? :)

Det finns bara två kön, men DU är skyldig mig en ursäkt.

.....Med andra ord skall jag väl snarare förvänta mig att jag kan bereda mig på att släcka detta kontot om tre veckor då....?
För jag hör inget......

Griip
2014-02-15, 02:14
Mycket har jag sett och kallats genom åren, bl.a. från medlemmar ur det ruttna släktet ni tillhör.

Här frodas fördomarna till den grad att jag öppet nu funderar på att lämna Kollo, jag vill inte vara med i några så xeno/homo/transfobiska sammanhang.

Jag har vänner som skulle ha svarat dig under långt häftigare och betydligt mer opassande uttryck än jag ens tar i min mun, än mindre skriver ner.
Är du medveten om att patientgruppen TS har en mer än 30 gånger högre självmordsfrekvens än medianbefolkningen, att frånvaron av adekvat vård för gruppen kostar miljonbelopp årligen per patient?.
Jag har kostat svenska staten c:a 1 miljon kronor i vårdkostnader, men sedan dess återbetalat vartenda krona genom att jag idag lever, har betalat skatt och har ett harmoniskt fungerande liv där jag inte ligger vården till last.
Ta för fan och skäms!!

Jag har idag en utbildning, jag har en framtid. Med dina åsikter så anser du uppenbart att jag skulle vara mer värd död än levande.
Tänk för fan efter.

Jag ger Kollo tre veckor på sig, och dig samma tid att be om ursäkt för det du och dina gelikar gafflar ur er, jag lever ihop och är gift med en helt vanlig man, lever i samhället som vilken annan kvinna som helst, med exakt samma rättigheter och skyldigheter.
UTAN UNDANTAG.

Det som skulle gøra dig till ett freak ær væl fræmst att du freakar ur nær du får høra vanligt folks tankar och åsikter ocensurerat och utan hænsyn till vem som hør/læser. Værlden ær førdomsfull och elak, inget jag kan ændra på tyværr. Jag beklagar om det jag skrivit fått dig att gå i taket men jag står likvæl før mina åsikter. Jag har før øvrigt inte kallat dig eller någon annan något elakt. Att du går i taket ær dessværre ditt problem och inte mitt eller någon annans. Ær du nøjd med ditt beslut så var stolt øver att du haft mod till att ta det steget och var stolt øver att du lever som du vill. Det kan ingen ta ifrån dig æven om det kænns så nær du får høra oinsatta personers åsikter.

Jag menar på att folk som vill kønsoperera sig givetvis ska få gøra det, men inte med skattemedel. Jag har dock också åsikter om 1000 andra saker jag menar att skattemedel inte ska gå till.(Tex nær staten betalar dyra laseroperationer før att folk spontantatuerar sig och ångrar sig nåt år efter. Men denna tråden handlar inte om dem sakerna dærfør skriver jag heller inte om dem.

Desertrat
2014-02-15, 02:20
Det här var 2006. Det är rimligt att anta att ansökningarna ökat långt mer sedan dess.

I dagarna beslutade Facebook att man numera kan välja bland 50 andra "kön" vid registrering. Facebook är visserligen ett nonsensinslag i vardagen som enligt mig behandlas med visst allvar när det inte förtjänar minsta credibilitet alls, men nu skriver jag det här.

Ingen har nog undgått det som omger oss varje dag via media. Folk som byter kön. Själv har jag massa känslor angående detta, tyvärr. Önskar att jag inte haft lika mycket empati för folk för då hade jag sluppit ägna det någon energi. Iallafall så har jag några frågor då jag försöker förstå det som verkar helt omöjligt att förstå:

* Vilka är de som byter kön? (personlighet, bakgrund?, upplevelser etc)
* Varför känner de sig manade att byta kön?

Vad jag själv tror är att stereotyperna mellan könen blir kraftigare och samtidigt så ska det vara mer OK att vara hur du vill på samma gång. Förvirringen är total.
En sak är säker. Det är otroligt på tapeten att prata om KÖN. Det ska analyseras varenda dag i nästintill varenda artikel om något som har med KÖN att göra. Detta av personer som på samma gång hävdar att kön inte har någon betydelse.

Vi kan alltså konstatera att det som folk kanske inte tänkte på förut, på den tiden då man bara var man eller kvinna, nu tänker på varje dag. Om man känner sig utanför normen, det vill säga. Förut så var en lite mer tillbakadragen och blyg man just en lite mindre social man. Han kanske visar stor kärlek till barn och till att (försöker komma på nåt "traditionellt" kvinnligt även om jag inte gillar benämningen) laga mat. Han är liten i växten. Vi kallar honom Ulf.
Idag så borde Ulf ifrågasätta om den är en man eller kanske något annat, en kvinna eller t.om. en Hen. Varför då. Ulf är lika mycket man som jag, bara annorlunda.

Johanna föddes på 80talet. Hon fick en tjusning för hockey och började även snusa. Hon var en tjej som var lite annorlunda mot normen, men en tjej icke desto mindre. Idag skulle Johanna antagligen börja undra om hon kanske inte är en kille "innerst inne".

Märk väl att jag försöker inte sälja på dessa argument! Tycker ni dem är riktiga, fattar ni vad jag menar? Ja? Nej? Säg hur ni uppfattar det.

Hursomhelst, om dessa argument stämmer så är allt denna könsdebatt och dessa könsbyten kommer att åstadkomma är att ÖKA stereotyperna. Johanna född 80 kommer operera sig till man för att hon inte kan identifiera sig med stereotypen av kvinnor och Ulf tycker att samhället förväntar sig att om man inte identifierar sig med normen, ja då ska man operera sig och ta hormontillskott.

Jag tycker att det är helt sjukt att det idag inte är OK att folk får vara som de är. Då kanske ni säger att "Men genom könsbyte FÅR de vara som de är". Men, för att vända era argument emot er, då kön ÄR BETYDELSELÖST, varför ska vi sträva efter att operera kön? Det spelar ju ändå ingen roll!

Extrafrågor som är lite mindre seriöst ställda. Fokusera gärna på ovanstående resonemang:

1. Följer sexualitet med könsbyte? Om nej, en man som byter till kvinna blir alltså lesbisk? Om ja, är då många homosexuella potentiellt villiga att byta kön? Har det att göra med att man inte vill vara homosexuell?

2. Hade du kunnat tänka dig att vara tillsammans med någon som bytt kön?

3. Skall staten bekosta ett könsbyte eller individen själv?

Någon som känner någon som bytt kön får gärna dela med sig av sina erfarenheter.

Och sådana som du stöter bort alla TS och ex-TS från Kollo, det räcker att jag länkar den här tråden till ett par ställen så är det resultatet, och jag kommer att lämna kollo, med all sannolikhet på grund av detta.

Sex och så kallat könsbyte (det är att förändra kroppen till könet i hjärnan mer) hänger delvis ihop.
myten att homosexuella män skulle ta den här vägen är utopisk.
det är alldeles för stora förluster för dem praktiskt. Det fanns en period, men idag är non-existent.

2: jag är gift med en heterosexuell normal man, jag har ett normalt samliv med.

3: valet där mellan subventionerad vård eller ej är att bårhusen skulle få långt mer att göra, människor som tar sitt liv i produktiv ålder.
så mitt val är lätt på den fronten.

Exdiaq
2014-02-15, 02:27
Kall syn på människor. Förminskade till produktionsfaktorer vars existens och välmående ska planeras centralt utifrån vad som är gynnsamt för staten.

Desertrat
2014-02-15, 02:30
Det som skulle gøra dig till ett freak ær væl fræmst att du freakar ur nær du får høra vanligt folks tankar och åsikter ocensurerat och utan hænsyn till vem som hør/læser. Værlden ær førdomsfull och elak, inget jag kan ændra på tyværr. Jag beklagar om det jag skrivit fått dig att gå i taket men jag står likvæl før mina åsikter. Jag har før øvrigt inte kallat dig eller någon annan något elakt. Att du går i taket ær dessværre ditt problem och inte mitt eller någon annans. Ær du nøjd med ditt beslut så var stolt øver att du haft mod till att ta det steget och var stolt øver att du lever som du vill. Det kan ingen ta ifrån dig æven om det kænns så nær du får høra oinsatta personers åsikter.

Jag menar på att folk som vill kønsoperera sig givetvis ska få gøra det, men inte med skattemedel. Jag har dock också åsikter om 1000 andra saker jag menar att skattemedel inte ska gå till.(Tex nær staten betalar dyra laseroperationer før att folk spontantatuerar sig och ångrar sig nåt år efter. Men denna tråden handlar inte om dem sakerna dærfør skriver jag heller inte om dem.

Nu är det dags att rabbla siffror:
en SRS man->kvinna ligger på c:a 100-150K inkluderat eftervård, och som gör att individen fungerar i samhället.
samma individ UTAN denna vård, kostar kanske 10k/dygn i vårdavgifter i åratal på grund av kraschade nerver/suicidförsök.
Ett självmord kostar i snitt 1-1,5 miljoner i kostnader inkluderat allt.
med den krisen som förelegat innan, mm.
Vi TS är i runda tal 1000 personer sedan 1972, varav idag c:a 300 är i livet, hur många som invandrat till Sverige på grund av trakasserier vet ingen ärligt sagt, vi försvinner in folkgemenskapen.
vi syns, vi sticker inte ut.
Vi bara finns där.

decussatio
2014-02-15, 02:32
Sjælvlkart ska alla få gratis vård. Gratis vård før en man som vill vara kvinna borde dock vara psykologisk, inte kirurgisk.

Men ingen regel utan undantag, givetvis. Vet vad intersex ær osv men jag tror ærligt talat det ær en liten % det rør sig om.
Du har noll koll på transsexualism.

Subventioner är också skattemedel.

"Att förbjuda homosexualitet är vettigt hur evolutionsperspektiv. Den som inte fattar det har noll hur icke fruktbara relationer påverkar artens fortlevnad."

Det du säger och det jag säger här stämmer.
Men varför skulle du bry om det minsta om vad är vettigt ur evolutionsperspektiv? Varför ska jag bry mig det minsta om vad som är vettigt ut nationalekonomiskt perspektiv?
För att subtopic här var kostnader, inte att gynna mänsklighetens evolutionära utveckling ...

Man får gärna ha åsikter om vad skattepengar går till men det är en ekonomisk diskussion och ska även vara pragmatisk utefter ekonomiska resonemang. Det är inte vettigt ur ekonomiskt perspektiv att inte ge vårt åt sjuka. Obehandlad sjukdom är väldigt dyrt för staten. Människorna är dyrare utan den vård du vill neka dem. När man påstår sig ha åsikter om pengar men inte tar sig tid att sätta sig in i ekonomin bakom, och argumenterar för saker som är direkt skadliga för nationalekonomin, så döljer man bara moraliska åsikter bakom en ekonomiridå.

Jag föredrar att tänka på andra saker före ekonomi i sådana här frågor. Mänskliga rättigheter, empati, acceptans. Men inte ens ekonomin kan användas som ett argument mot vård till transsexuella.

Ta för fan och skäms!!

Tänk för fan efter.

UTAN UNDANTAG.

Vad FB hålls med vet jag inte men det är rent åt helvete om det är 50 kön.
Vi har två kön i den här världen, och jag är kvinna.
Fyfan vad starkt av dig att gå in i den här tråden! Jag undviker de trådar som aktivt kränker grupper jag tillhör - för jag orkar inte göra det du gör nu. Det tar så jävla mycket att försöka stå emot folk på det här sättet. Ja, du vet garanterat det mycket mer än jag. Jag klarar av att ta den här debatten nu, men jag vet inte om jag hade orkat om jag själv var trans*.

Jag förstår om du vill lämna men jag hopppas att du orkar stanna. Hoppas att de vettiga inläggen här överväger de transfobiska och idiotiska.

Desertrat
2014-02-15, 02:35
Du har noll koll på transsexualism.

För att subtopic här var kostnader, inte att gynna mänsklighetens evolutionära utveckling ...

Man får gärna ha åsikter om vad skattepengar går till men det är en ekonomisk diskussion och ska även vara pragmatisk utefter ekonomiska resonemang. Det är inte vettigt ur ekonomiskt perspektiv att inte ge vårt åt sjuka. Obehandlad sjukdom är väldigt dyrt för staten. Människorna är dyrare utan den vård du vill neka dem. När man påstår sig ha åsikter om pengar men inte tar sig tid att sätta sig in i ekonomin bakom, och argumenterar för saker som är direkt skadliga för nationalekonomin, så döljer man bara moraliska åsikter bakom en ekonomiridå.

Fyfan vad starkt av dig att gå in i den här tråden! Jag undviker de trådar som aktivt kränker grupper jag tillhör - för jag orkar inte göra det du gör nu. Det tar så jävla mycket att försöka stå emot folk på det här sättet. Ja, du vet garanterat det mycket mer än jag. Jag klarar av att ta den här debatten nu, men jag vet inte om jag hade orkat om jag själv var trans*.

Jag förstår om du vill lämna men jag hopppas att du orkar stanna. Hoppas att de vettiga inläggen här överväger de transfobiska och idiotiska.

Jag har tagit sådan här skit sedan 80-talet, under värsta AIDS-svängen och framåt, Dem här idioterna biter inte på mig.
det slutade dem lyckas med på 90-talet, jag har vält omkull statstjänstemän från deras stolar när dem försökt stoppa mig.

decussatio
2014-02-15, 02:38
Jag har tagit sådan här skit sedan 80-talet, under värsta AIDS-svängen och framåt, Dem här idioterna biter inte på mig.
det slutade dem lyckas med på 90-talet, jag har vält omkull statstjänstemän från deras stolar när dem försökt stoppa mig.
Det är fett att du är härdad och orkar - men fyfan vad jävla förbannad jag blir över att det ska vara nödvändigt.

Desertrat
2014-02-15, 02:42
Det är fett att du är härdad och orkar - men fyfan vad jävla förbannad jag blir över att det ska vara nödvändigt.
man blir en bulldozer med som till slut flyttar på berg.
Efter några år inser man att det finns ingen eller ingenting som står pall mot ens vilja till slut.

Desertrat
2014-02-15, 03:09
Och låt mig en gång för alla göra klart för samtliga att min närvaro på kollo enbart beror på mitt intresse för kraftsport och fysisk träning/PT.
Inte för att jag är ex-TS, och genom det skulle anse mig ha rätt att jävlas med folk.
Jag respekterar alla oavsett bakgrund, hudfärg, sexuell läggning, mm. så länge alla beter respektfullt mot varandra, och jag anser mig INTE ha blivit respektfullt behandlad av somliga här.

Red Apple
2014-02-15, 05:02
En fullkomligt sinnessjuk instællning om du frågar mig. Givetvis ær ett adopterat barn lika ælskat som ett eget barn, nær man væl har barnet.

Men en psykiskt frisk mænniska ær inte likgiltig till frågan om ens barn ska vara ens egna eller någon annans avkomma. Det ær att førneka biologin och djuret inom en. Æven om vi ær tænkande høgt intellektuella mænniskor så ær vi också biologiskt programerade till att førøka oss. Att førneka detta ær.. dumt.

Alltså... Du har uppenbarligen ingen koll på vad du pratar om. Vem är du att definiera vad som är psykiskt friskt? Du har inget jävla tolkningsföreträde i frågan, det finns gott om människor som inte har något emot tanken att adoptera och bara för att du har en förvrängd syn på psykologi gör det inte alla dessa människor sjuka... Psykologin har kommit långt sedan Freud, att dina åsikter hänger kvar i en 30-talsmentalitet är ditt problem, sluta projicera problematiken på din omgivning ffs. Just nu argumenterar du liksom inte, du slänger ur dig en massa goja och logiska slutfel till höger och vänster.

Exdiaq
2014-02-15, 09:31

Jag föredrar att tänka på andra saker före ekonomi i sådana här frågor. Mänskliga rättigheter, empati, acceptans. Men inte ens ekonomin kan användas som ett argument mot vård till transsexuella.

Det var ett försök att visa bristerna i ditt resonemang. Förmodar att ingen av oss bryr oss om premisserna tillräckligt (bra för staten och bra för människans evolution) för att legitimera slutsatsen (gör vad som är bra nationalekonomiskt och gör vad som gynnar människans utveckling). Tydligen gick det inte fram.

Man får väldigt gärna ha åsikter om vad skattepengar går till då det är stulna pengar som sprids ut likt gödsel på en åker. Jag skulle aldrig neka någon vård. Däremot vill jag inte tvingas betala för den.

Det viktiga är vad som är bäst för statens fortlevnad, inte vad som är bäst för individen? Är det humanistiskt synsätt?

Jag bryr mig inte om vad som eventuellt kan vara skadlig för nationalekonomin då jag inte vill tvingas ingå i den.

Då måste jag fråga dig, vilken ekonomisk bildning har du? För det är precis det jag upplever att du gör, moraliserar och gömmer det bakom "ekonomi".

Det föredrar jag också på, men ändå möjliggörs dessa mjuka värden av hårda värden (välstånd).

Tycker du att frihet och att inte blir utsatt för våld eller hot om våld är mänskliga rättigheter? Empati och acceptans kan man för övrigt inte tvinga fram.

Ekonomi kan inte användas för att neka transsexuella vård? Nähe… Om du har stulit mat som är tillräckligt för att göda 5 personer, men har 20 i sällskapet, ska du då ställa dig och säga "att det inte finns tillräckligt med mat är inte orsak nog att neka dessa andra 15 mat!" ut i luften?

Exdiaq
2014-02-15, 09:40
http://www.renegademothering.com/wp-content/uploads/2013/07/fryII.jpg

Armed Dingo
2014-02-15, 12:28
Vad hsr jag gjort som hör dig upprörd? Jag ställde några frågor utifrån min uppfattning och sen kom Tolkia in och förklarade att jag hade fel. Var ju skitbra att jag skrev som jag gjorde annars hade jag fortfarande tyckt likadant. Du får ingen ursäkt av mig för att jag öppnat en diskussion, det kan du glömma.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Fatalist
2014-02-15, 12:38
Du är upprörd över detta. Du ställer relevanta frågor utifrån din situation, men du kanske ska stanna upp och reflektera över en enda sak till att börja med: Varför lägger du dig i vad andra gör med sina kroppar?

Det finns en väldigt enkel grundprincip att förhålla sig till, den kallas autonomi, och innebär var och ens rätt till självbestämmande. Du kränker den om och om igen, så jag frågar dig: VARFÖR lägger du dig ens i?

På vilket sätt påverkas ditt liv av att någon annan vill byta yttre kön för att bättre matcha sitt upplevda kön?

Armed Dingo
2014-02-15, 12:39
Det tog ett tag innan jag hajade att när du skrev TS så mensr du TransSexuell (eller?) och inte TrådStartare.

Hursomhelst fattar jag inte varför det är avskräckande från kolo. Det är vanligt folk med vanliga tankar och bara för att du bevittnat hur folk tänker så tänker du klanka ner på forumet. Får man inte diskutera saker så kommer inget förbättras heller. Fattar inte hur du kan dra en sådan slutsats av mitt inlägg, om du läser vidare så borde du märka att jag ändrar ställning.

Diomedea exulans
2014-02-15, 12:43
Könsbyte är ett otroligt enkelt fenomen som folk verkar ha märkligt svårt att greppa.

Ibland föds den en person med kvinnohjärna och manskropp. Ibland föds det en person med manshjärna och kvinnokropp. Det blir lite fel ibland helt enkelt. Naturen fungerar så. Det är inte krångligare än att det föds folk utan armar och ben, eller blinda, döva och lama människor.

Varför det ibland föds transsexuella personer är inte heller konstigt. För att ett foster ska utvecklas helt och fullt till ett visst kön är det mycket som ska klaffa - ska det bli en man så ska de ha allt från korrekt antal pungkulor till hår på bröstet till manlig könsidentitet. Inte konstigt att det går fel ibland.

Seriöst, vad är det som är svårt att fatta?

tearz
2014-02-15, 12:52
Det finns bara 2 kön.

Diomedea exulans
2014-02-15, 12:53
Det finns bara 2 kön.

Nej. Det är fel helt enkelt.

Det faktum att det springer runt massor människor som är mellanting bevisar ju att det är fel.

Fatalist
2014-02-15, 12:57
Det finns bara 2 kön.

Det finns två biologiska kön. Allt utöver det är upp till oss människor att avgöra. Att förneka att det finns människor som upplever sig tillhöra ett annat kön än vad som finns mellan benen på dem är lika naivt som att förneka förintelsen.

decussatio
2014-02-15, 13:00
Det var ett försök att visa bristerna i ditt resonemang. Förmodar att ingen av oss bryr oss om premisserna tillräckligt (bra för staten och bra för människans evolution) för att legitimera slutsatsen (gör vad som är bra nationalekonomiskt och gör vad som gynnar människans utveckling). Tydligen gick det inte fram.

Man får väldigt gärna ha åsikter om vad skattepengar går till då det är stulna pengar som sprids ut likt gödsel på en åker. Jag skulle aldrig neka någon vård. Däremot vill jag inte tvingas betala för den.

Det viktiga är vad som är bäst för statens fortlevnad, inte vad som är bäst för individen? Är det humanistiskt synsätt?

Jag bryr mig inte om vad som eventuellt kan vara skadlig för nationalekonomin då jag inte vill tvingas ingå i den.

Då måste jag fråga dig, vilken ekonomisk bildning har du? För det är precis det jag upplever att du gör, moraliserar och gömmer det bakom "ekonomi".

Det föredrar jag också på, men ändå möjliggörs dessa mjuka värden av hårda värden (välstånd).

Tycker du att frihet och att inte blir utsatt för våld eller hot om våld är mänskliga rättigheter? Empati och acceptans kan man för övrigt inte tvinga fram.

Ekonomi kan inte användas för att neka transsexuella vård? Nähe… Om du har stulit mat som är tillräckligt för att göda 5 personer, men har 20 i sällskapet, ska du då ställa dig och säga "att det inte finns tillräckligt med mat är inte orsak nog att neka dessa andra 15 mat!" ut i luften?
Om du inte vill betala skatt så kan du flytta till ett annat land. Här är du tvungen och kommer vara det resten av ditt liv.

Ja, frihet och att inte bli utsatt för våld är mänskliga rättigheter. Sjukvård är en mänsklig rättighet. Att ha massa pengar är ingen mänsklig rättighet.

Du har tagit del av andras pengar hela ditt liv, du har gått i skola och fått vård när du behöver det.

The needs of the many outweigh the needs of the few, or the one. Staten är inte det viktiga, utan hela folket. Individen my ass - individen är bara en del av samhället och när du vill gynna en individ så är det en jävla massa andra individer som missgynnas.

tearz
2014-02-15, 13:01
Det finns två biologiska kön. Allt utöver det är upp till oss människor att avgöra. Att förneka att det finns människor som upplever sig tillhöra ett annat kön än vad som finns mellan benen på dem är lika naivt som att förneka förintelsen.

Det finns män, sedan finns det kvinnor. Något annat existerar inte i min värld. Men alla har ju olika uppfattningar om saker och ting.

DPahkamaa
2014-02-15, 13:03
The needs of the many outweigh the needs of the few, or the one. Staten är inte det viktiga, utan hela folket. Individen my ass - individen är bara en del av samhället och när du vill gynna en individ så är det en jävla massa andra individer som missgynnas.

"The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities."

Med din moral kan i princip all världens övergrepp legitimeras, så länge fler gynnas än missgynnas av det.

Armed Dingo
2014-02-15, 13:13
Kön bestäms när spermien träffar ägget med antingen x eller y kromosom. Tydligen är alla foster kvinnor tills den stjätte veckan då manliga organ börjar utvecklas, förutsatt att det är ett xy foster.

Hypotetiskt borde det vara här det kan gå fel om denna utveckling inte startar. Alltså en xy som aldrig får manliga könsorgan och blir en "man i kvinnokropp". Vilket skulle kunna förklara varför vissa kvinnor vill byta från kvinna till man.

Hur det kommer sig att en XX får för sig att den egentligen borde vara XY är en annan femma. En XX borde rimligen aldrig få manliga könsdelar under fosterstadiet då det inte finns incitament för en sådan utveckling, och ej heller Dna om jag fattat det rätt. Och är därefter en kvinna i kvinnokropp hur den än vänder och vrider på det.

Men då är det plötsligt väldigt enkelt. Genom att kolla på någons kromosom uppsättning och sedan jämföra den med de facto könsorgan kan man säga Ja, det stämmer eller Nej, det sitter i huvudet.

Följdfrågan blir då, vad är det som händer i psyket när en som har ett könsorgan som matchar ens kromosomer ändå vill byta kön? Hur är det möjligt att det "gått fel i naturen" när den har precis det den skall?

Deestri*** får hemskt gärna förklara. Jag ser inte ditt användarnamn på denna sidan, sitter på mobilen.

hurril
2014-02-15, 13:20
Det finns män, sedan finns det kvinnor. Något annat existerar inte i min värld. Men alla har ju olika uppfattningar om saker och ting.

Vad är man då om man är XY men inte har några externa manliga organ?

Diomedea exulans
2014-02-15, 13:21

Inte ens så enkelt är det. Könsorgan kan se ut som ett mellanting mellan en snippa och en snopp. Och sen finns det t ex personer som ser ut som kvinnor i övrigt, men har en penis. Osv.

Följdfrågan blir då, vad är det som händer i psyket när en som har ett könsorgan som matchar ens kromosomer ändå vill byta kön? Hur är det möjligt att det "gått fel i naturen" när den har precis det den skall?

Vad jag har läst: Hjärnan får under fosterstadiet en "dusch" av testosteron. Storleken på denna dusch avgör om hjärnan blir av han- eller honkön.

tearz
2014-02-15, 13:25

En på 100 000 ?

Desertrat
2014-02-15, 13:26
Kön bestäms när spermien träffar ägget med antingen x eller y kromosom. Tydligen är alla foster kvinnor tills den stjätte veckan då manliga organ börjar utvecklas, förutsatt att det är ett xy foster.

Hypotetiskt borde det vara här det kan gå fel om denna utveckling inte startar. Alltså en xy som aldrig får manliga könsorgan och blir en "man i kvinnokropp". Vilket skulle kunna förklara varför vissa kvinnor vill byta från kvinna till man.

Hur det kommer sig att en XX får för sig att den egentligen borde vara XY är en annan femma. En XX borde rimligen aldrig få manliga könsdelar under fosterstadiet då det inte finns incitament för en sådan utveckling, och ej heller Dna om jag fattat det rätt. Och är därefter en kvinna i kvinnokropp hur den än vänder och vrider på det.

Men då är det plötsligt väldigt enkelt. Genom att kolla på någons kromosom uppsättning och sedan jämföra den med de facto könsorgan kan man säga Ja, det stämmer eller Nej, det sitter i huvudet.

Deestri*** får hemskt gärna förklara. Jag ser inte ditt användarnamn på denna sidan, sitter på mobilen.

Det är i hypotalamus i hjärnan det sker en förändring i graviditeten, och har det skett, kan du drämma på med KBT, terapi, psykbehandling, mm du vill utan att någonsin få personen att att acceptera sitt medfödda kön, det könet är INTE det som personen känner sig att tillhöra.

Och att "påverka hjärnan" (vilket du kan glömma, så länge vi inte pratar om hjärntvätt) kostar miljonbelopp under en livstid, och kan kosta en en suicid.
Bättre då att lägga, c:a en halv miljon-en mille, och efter en vårdprocess på 2-3 år aldrig se patienten i vården igen.
dem tidigare patienten mår bra, bildar familj, mm och är vanvördigt sagt en god samhällsmedborgare.

Armed Dingo
2014-02-15, 13:26
Hittade precis detta! iologiskt kön
Vid befruktningen smälter spermien samman med ägget. Från ägget kommer en X-kromosom och från spermien en X- eller en Y-kromosom. De flesta människor har XX- (kvinnor) eller XY-kromosomer (män). Därtill finns det både flickor och pojkar som har XXY som könskromosomer. Andra kombinationer med fler X- och Y-kromosomer finns också och detta är ett av skälen till att man slutade med kromosomtester vid OS och liknande. Därför är det inte sant att XY alltid är män och XX alltid är kvinnor.

Från rfsu. Kul att man inte fick höra hela sanningen i grundskolan. Tramssystem!

hurril
2014-02-15, 13:27
En på 100 000 ?

71430 sådana i världen då med andra ord. Om de ställer sig i kö utanför din port så tar det ganska lång tid för dem att få sin förklaring av dig.

Diomedea exulans
2014-02-15, 13:28
En på 100 000 ?

Men vad är man av man och kvinna?

hurril
2014-02-15, 13:29
Vid befruktningen smälter spermien samman med ägget. Från ägget kommer en X-kromosom och från spermien en X- eller en Y-kromosom. De flesta människor har XX- (kvinnor) eller XY-kromosomer (män). Därtill finns det både flickor och pojkar som har XXY som könskromosomer. Andra kombinationer med fler X- och Y-kromosomer finns också och detta är ett av skälen till att man slutade med kromosomtester vid OS och liknande. Därför är det inte sant att XY alltid är män och XX alltid är kvinnor.

Från rfsu. Kul att man inte fick höra hela sanningen i grundskolan. Tramssystem!

Yep, detta är väldigt intressant. Jag tror att jag läste nyligen att det heller inte är en spermie som Gör Jobbet utan flera som liksom slår sig fram tills den siste når hela vägen.

Desertrat
Ett intersexuellt tillstånd, med en lång jädra harang med underdiagnoser under det samlingsbegreppet.
Skulle ta ett år att reda ut alla.

Det finns sååå mänga faktorer som kan slå fel under tiden i livmodern att det fan ett under att så många av oss föds utan komplikationer.....

tearz
71430 sådana i världen då med andra ord. Om de ställer sig i kö utanför din port så tar det ganska lång tid för dem att få sin förklaring av dig.

Haha...

hurril
Haha...

=)

tearz
2014-02-15, 13:30
=)

:naughty:

Desertrat
2014-02-15, 13:34

Jag har tävlat i cykel EFTER min transition, och hade jag varit tillräckligt bra så hade jag kunnat ställa upp hela vägen upp till OS.
Regeln heter 5 år efter slutförd transiotion är man betraktad fullt ut som det motsatta könet enligt SOK.

Diomedea exulans
2014-02-15, 13:36
Det är för övrigt inte bara hos människan som det händer att individer föds utan att passa in i något av de två traditionella könen. Se till exempel på denna icke-photoshoppade bild:

(Fågeln på bilden är alltså höna på höger kroppshalva och tupp på vänster.)

https://student.societyforscience.org/sites/student.societyforscience.org/files/main/articles/a1952_1193.jpg

Armed Dingo
2014-02-15, 13:41
Ett intersexuellt tillstånd, med en lång jädra harang med underdiagnoser under det samlingsbegreppet.

Det finns sååå mänga faktorer som kan slå fel under tiden i livmodern att det fan ett under att så många av oss föds utan komplikationer.....
Gör vi? :naughty:

Nämen allvarligt. Då finns det ju faktiskt inte två biologiska kön. Fan vad arg jag blir att jag inte fått lära mig detta?

Har alltid varit kritisk mot det jag får höra genom massmedia eller aktivister eller annan propaganda och filtrerar bort det automatiskt som skitprat, men det jag lärde mig i grundskolan svalde jag allt av utan att tänka efter. Var väl för ung för att inte vara blåögd.

Och så visar det sig nu att det ändå var filtrerat, antagligen för att inte göra det för komplicerat för oss små barn. Fan vad det stör mig. Sanningen ska fram även om det innebär att det är svårare att ta till sig.

Om någon i fortsättningen undrar hur man övertalar mig lättast så är det genom att länka fakta från en erkänd organisation.. Allt som behövs.

Fatalist
2014-02-15, 13:44
Inte ens så enkelt är det. Könsorgan kan se ut som ett mellanting mellan en snippa och en snopp. Och sen finns det t ex personer som ser ut som kvinnor i övrigt, men har en penis. Osv.

Vad jag har läst: Hjärnan får under fosterstadiet en "dusch" av testosteron. Storleken på denna dusch avgör om hjärnan blir av han- eller honkön.

Okej, jag skulle ha varit tydligare. Jag är väl medveten om hur könsorganen kan se ut vid avvikelser under den embryonala utvecklingen. ;)

Med biologiskt kön menar jag inte yttre könskarakteristika. Med biologiskt kön menar jag om SRY-genens aktivering på Y-kromosomen har lett till uttryck av AMH (anti-müllerskt hormon) från X-kromosomen eller inte, så att individen har könsbestämts av vår vackra moder natur. Utrrycks AMH får vi en biologisk hane, uttrycks inte AMH får vi en biologisk hona och gonaderna utvecklas därefter i respektive riktning. Därför kan man anse att det är uttrycket av AMH, och inte kromosomuppsättningen som avgör det biologiska könet, XX, XY XXY eller what have you.

Gonaderna utvecklas snabbare än hjärnan, därför får det biologiska könet betydelse för hjärnans utformning.

Så långt kan jag tänka mig att sträcka mig med vad som "finns" och "inte finns", så om tearz har en vetenskaplig förklaring på varför det "bara finns två kön" även i andra kontexter än ren biologi får han gärna komma med dem, för det är i så fall något helt världsrevolutionerande. Men jag misstänker att tearz bara har åsikter, trångsynta sådana, att komma med.

Red Apple
2014-02-15, 13:47
Och så visar det sig nu att det ändå var filtrerat, antagligen för att inte göra det för komplicerat för oss små barn. Fan vad det stör mig. Sanningen ska fram även om det innebär att det är svårare att ta till sig.

Här slog du huvudet på spiken. Testa att plugga vidare efter gymnasiet, så fort man börjar gå in på djupet inom någon vetenskap så blir det snabbt uppenbart att mycket av det man fick lära sig i skolan var så galet förenklat för att alla skulle kunna förstå, så pass förenklat att det helt enkelt lika gärna skulle kunna ses som felaktigt. Var alltid självkritisk gällande dina egna kunskaper ;)

Desertrat
2014-02-15, 13:49
Gör vi? :naughty:

Nämen allvarligt. Då finns det ju faktiskt inte två biologiska kön. Fan vad arg jag blir att jag inte fått lära mig detta?

Har alltid varit kritisk mot det jag får höra genom massmedia eller aktivister eller annan propaganda och filtrerar bort det automatiskt som skitprat, men det jag lärde mig i grundskolan svalde jag allt av utan att tänka efter. Var väl för ung för att inte vara blåögd.

Om någon i fortsättningen undrar hur man övertalar mig lättast så är det genom att länka fakta från en erkänd organisation.. Allt som behövs.

för övrigt har den diagnosen lett till en lång rad med vanvård och övergrepp inom vården när läkarna "tänkt för föräldrarna" och som får sig sitt livs chock när barnet växer upp och blir äldre.

Armed Dingo
2014-02-15, 13:58
Här slog du huvudet på spiken. Testa att plugga vidare efter gymnasiet, så fort man börjar gå in på djupet inom någon vetenskap så blir det snabbt uppenbart att mycket av det man fick lära sig i skolan var så galet förenklat för att alla skulle kunna förstå, så pass förenklat att det helt enkelt lika gärna skulle kunna ses som felaktigt. Var alltid självkritisk gällande dina egna kunskaper ;)
Jag har läst vidare. Inte inom mänsklig biologi dock.

Jag är sällan självkritisk till mina egna kunskaper, desto mer kritisk när jag väljer vad som ska bli mina kunskaper. Det går inte att föra diskussioner om man ständigt ska vara osäker på sig själv.

Dessutom har jag inte märkt av förut att något jag lärt mig i skolan varit lögn. Att det inte var allt som gick att lära sig absolut, men inte att det var fel. Tycker inte att man ska lära ut fel även om det handlar om barn.

Ape3
2014-02-15, 14:00
The Six Most Common Karyotypes
The six biological karyotype sexes that do not result in death to the fetus are:
X – Roughly 1 in 2,000 to 1 in 5,000 people (Turner’s )
XX – Most common form of female
XXY – Roughly 1 in 500 to 1 in 1,000 people (Klinefelter)
XY – Most common form of male
XYY – Roughly 1 out of 1,000 people
XXXY – Roughly 1 in 18,000 to 1 in 50,000 births
http://www.joshuakennon.com/the-six-common-biological-sexes-in-humans/

Sedan finns det lite varianter där Östrogen/testosteron receptorerna inte fungerar. Det finns biologer som definierar att människan har åtta olika kön. Då handlar det om yttre/inre kön.
http://b.vimeocdn.com/ts/419/427/419427838_1280.jpg

Hur ska vi förhålla oss till det? Är detta naturligt? Sjukdom?

Exdiaq
2014-02-15, 14:01
Om du inte vill betala skatt så kan du flytta till ett annat land. Här är du tvungen och kommer vara det resten av ditt liv.

Ja, frihet och att inte bli utsatt för våld är mänskliga rättigheter. Sjukvård är en mänsklig rättighet. Att ha massa pengar är ingen mänsklig rättighet.

Du har tagit del av andras pengar hela ditt liv, du har gått i skola och fått vård när du behöver det.

Varför ska jag det? Du har inte svarat på mitt tidigare exempel där jag frågade om ugandiska HBT-personer ska ombes bli hetero eller lämna landet. Lika lite som HBT-motståndare i Uganda har någon som helst universell rätt till landet bara för att de är en majoritet, lika lite har du och dina gelikar någon universell rätt till landet bara för att ni är en majoritet.

Hur får du ihop den ekvationen? Frihet och att inte bli utsatt för våld är en mänsklig rättighet, men offentligt finansierad sjukvård där medlen kommer från skatt är också en mänsklig rättighet. Skatt drivs in med hot om våld, alltså frångås de två tidigare rättigheterna för att kunna uppfylla den tredje påstådda mänskliga rättigheten. Medger du däremot att frihet och att inte bli utsatt för våld inte är mänskliga rättigheter, men att offentligt finansierad sjukvård är det, så har vi inga problem med varandra på en abstrakt nivå.

Jag har födds in i systemet. Har inte haft något val. Eftersom jag har tagit del av detta system, även det genom tvång via exempelvis skolplikt, så måste jag för all evighet fortsätta göda systemet?
Värt att ha i åtanke är att jag har arbetat själv, jag har en mamma som har arbetat i 30år, jag har en pappa som arbetat i 30år, jag har far- och morföräldrar som arbetat i 45-60år. Inga rika akademiker utan vanliga "arbetare" som arbetat hårt och tjänat helt OK. Dessa personer har under hela sin karriär betalat in skatt för att finansiera min skolgång, sjukvård med mera. Är övertygad om att de skulle ha gjort det om dessa saker var privat finansierade också. Min tacksamhet, och den är väldigt stor, är gentemot dessa personer och inte gentemot staten som bara varit mellanhand eller gentemot andra personer som inte hade behövt skjuta till pengar för ett liv som de inte satt till världen.

Jag vill inte gynna en person. Jag vill däremot inte missgynna vissa personer. Det är en väsentlig skillnad. Återigen, med samma logik är det helt OK för HBT-motståndare i Uganda att avrätta HBT-personer. Eller att avrätta handikappade för att kommer kosta "staten" mer än vad de tjänar in. Eller varför inte skjuta personer som inte kommer upp i en bestämd arbetskvot som är gränsen för när personen gynnar "staten" mer än vad de kostar?

Avslutningsvis är inte "staten" på några sätt synonymt med ett samhälle. Samhällen kan existera med staten, samhällen kan existera utan staten, samhällen kan existera trots staten och samhällen kan vara staten.

Exdiaq
2014-02-15, 14:06
Det tog ett tag innan jag hajade att när du skrev TS så mensr du TransSexuell (eller?) och inte TrådStartare.

Hursomhelst fattar jag inte varför det är avskräckande från kolo. Det är vanligt folk med vanliga tankar och bara för att du bevittnat hur folk tänker så tänker du klanka ner på forumet. Får man inte diskutera saker så kommer inget förbättras heller. Fattar inte hur du kan dra en sådan slutsats av mitt inlägg, om du läser vidare så borde du märka att jag ändrar ställning.

Det är det inte heller. Det är en usel härskarteknik avsedd för att stänga ner diskussion. De må bli avskräckta, men det betyder inte att någon annan blir det.

Desertrat
2014-02-15, 14:10
ExDiaq:

Du har vissa poänger.
Jag tvingar mig inte på folk på grund av min status som Ex-TS, jag är den jag är.
Och umgås med folk på ett jämnt plan med dem.

Jag är medborgare i Sverige, med andra ord är jag en svensk kvinna, med samma rättigheter och skyldigheter, som alla andra.

Respekterar jag inte andra så kan jag inte förvänta mig att bli respekterad av andra.
That's the game. Det gäller alla.
Därför tar jag illa vid mig av aktivister, i synnerhet på HBTQ-fronten som försöker inkludera mig i deras planer.
men jag går inte på dem för det, jag försvinner in i skuggorna och lever mitt liv.
Dem vet inte vem jag är helt enkelt.

Armed Dingo
2014-02-15, 14:11
The Six Most Common Karyotypes
The six biological karyotype sexes that do not result in death to the fetus are:
X – Roughly 1 in 2,000 to 1 in 5,000 people (Turner’s )
XX – Most common form of female
XXY – Roughly 1 in 500 to 1 in 1,000 people (Klinefelter)
XY – Most common form of male
XYY – Roughly 1 out of 1,000 people
XXXY – Roughly 1 in 18,000 to 1 in 50,000 births
http://www.joshuakennon.com/the-six-common-biological-sexes-in-humans/

Sedan finns det lite varianter där Östrogen/testosteron receptorerna inte fungerar. Det finns biologer som definierar att människan har åtta olika kön. Då handlar det om yttre/inre kön.
http://b.vimeocdn.com/ts/419/427/419427838_1280.jpg

Hur ska vi förhålla oss till det? Är detta naturligt? Sjukdom?

Ska bilderna förknippas med de olika kromosomparen? Om man kommer över en kvinna med riktigt stor klitoris kan hon alltså vara nåt annat? Typ x?

Vet inte hur jag vill förhålla mig till detta. En del av mig tycker det känns onaturligt, den andra nördiga delen vill ligga med de tre olika typerna på östrogensidan. De är så nära interspecies det går att komma hehe

Armed Dingo
2014-02-15, 14:17
Haha åh herregud vad jag framstår som galen. När jag säger onaturligt så menar jag Främmande\obekant. Jag har vetat om att de här typerna existerar i fem minuter liksom.

Och när jag säger interspecies så är den en humoristisk överdrift pga min nördiga natur. Jag vet mycket väl att det är människor jag talar om!

Desertrat
2014-02-15, 14:21
Haha åh herregud vad jag framstår som galen. När jag säger onaturligt så menar jag Främmande\obekant. Jag har vetat om att de här typerna existerar i fem minuter liksom.

Och när jag säger interspecies så är den en humoristisk överdrift pga min nördiga natur. Jag vet mycket väl att det är människor jag talar om!

Och det mest "komiska" i det hela är att samtliga TS jag träffat (är väl ett hundratal) alla varit fullkomligt normalt skapta fysiskt, men med ett förändrat hypotalamus, (t.ex. kroppslig man men med ett kvinnligt hypo och tvärtom).
Känner enbart ett enda fall med klinefeldts syndrom som haft ett könsbyte, det var tidigare en kontraindikation från att få ett könsbyte.

Du ser inte utanpå en människa om denna är TS eller ej, det ser du först när individen inte längre orkar ljuga om vem han/hon egentligen är.

Armed Dingo
2014-02-15, 14:29
Och det mest "komiska" i det hela är att samtliga TS jag träffat (är väl ett hundratal) alla varit fullkomligt normalt skapta fysiskt, men med ett förändrat hypotalamus, (t.ex. kroppslig man men med ett kvinnligt hypo och tvärtom).
Känner enbart ett enda fall med klinefeldts syndrom som haft ett könsbyte, det var tidigare en kontraindikation från att få ett könsbyte.

Du ser inte utanpå en människa om denna är TS eller ej, det ser du först när individen inte längre orkar ljuga om vem han/hon egentligen är.

Det låter inte så roligt. Det låter förbannat jobbigt.

Hur fungerar det med en kvinnlig kropp och manlig hypotalamus? Var kommer testosteronet ifrån? Gäller det andra hormoner också? Berätta!

Armed Dingo
2014-02-15, 14:37
Vill också säga deserter att nu har jag precis kommit över men hade jag läst samma inlägg för 12 timmar sen så hade alla varningsklockor ringt då det ser ut att vara extremt new age/södermalm/trendigt.

Givetvis får du uttrycka dig som du vill men om du skulle vilja tas på mer allvar av de som inte är invigda borde du undvika att förkorta ord som knappt används vardagligen (fick googla för att veta vad hypotalamus är, att läsa Hypo gör att det verkar ännu mer oseriöst. Samma sak med TS.)

Överlag tror jag det handlar om att precis som i mitt fall så vet folk inte om hur det är. Stöter du på någon du vill ska fatta utan bekymmer så förklara bara att personen själv kan läsa här och här att det visst finns fler än två kön, att det här och det här kan gå snett. Låt som en doktor och inte en som upptäckt new age. Vet att du inte är sådan men det är så du togs (av mig). Det är inte ditt fel men om du är den större personen genom att vara förstående så växer ditt cred ännu mer hos den du förklarar för.

Godspeed! Ps vad bytte du till?

Desertrat
2014-02-15, 14:39
Det låter inte så roligt. Det låter förbannat jobbigt.

Hur fungerar det med en kvinnlig kropp och manlig hypotalamus? Var kommer testosteronet ifrån? Gäller det andra hormoner också? Berätta!

Skickat från min Nexus 5 via TapatalkDen individen känner sig som en man, men behandlas som en kvinna, och bemöts ofta väldigt med oförstående blickar utifrån.
den individen hatar sin menstruation, brösten, snippan, och mår förbannat dåligt allmänt, men det knepiga i det hela är att i sluttampen, är det dem som oftast assimileras bäst i samhället i deras "nya" könsroll, killar kan vara småväxta, medan storvuxna kvinnor är relativt ovanliga.

Jag själv är 176 cm, 91 kg och starkare än många killar.
Något som väcker vissa reaktioner på gymmet, nu vet de flesta killarna på gymmet att jag bytt så det reser inga frågor längre att jag t.ex. trycker iväg 300 kg i benpress.
snarare ger det applåder.
Nödlögner måste till emellanåt, typ att jag jobbat med tunga lastvagnar (service), att jag tävlat i en jädra massa år, mm, för att dölja bytet.

Jag bytte från man till kvinna, klar 1998, och och har så sent som 2012 fått kämpa mig till min rätt att få göra mina val att få utvecklas yrkesmässigt utan att bemötas av fördomar, när jag fick anmäla en statlig för diskriminering.

Armed Dingo
2014-02-15, 14:52
Wow vilken resa!

Vad stor jag känner mig. Jag har vuxit idag :D Det är fortfarande svårt att fatta men det här med könsbyte är inget lallande iaf, det är en seriös grej.

Varför tror du att den stora massan av HBT väljer att ta en sådan provocerande väg istället för att upplysa/informera? När jag tänker på det så ser jag en barbröstad aktivist som skriker ut att den bytt kön och gråter, av någon anledning. Man ba OK.

Eller PK profiler som sitter i morgonsoffan och pratar om det som ett hett samtalsämne just nu även om det är uppenbart att de inte har en aning om vad de svamlar om. De tycker det är lite spännande.

Behövs mer fakta och mindre lismande! Det är fan inget spännande, det är en vanlig grej som behövs korta fakta om och sen är det dags att gå vidare.

Desertrat
2014-02-15, 15:04
Wow vilken resa!

Vad stor jag känner mig. Jag har vuxit idag :D Det är fortfarande svårt att fatta men det här med könsbyte är inget lallande iaf, det är en seriös grej.

Varför tror du att den stora massan av HBT väljer att ta en sådan provocerande väg istället för att upplysa/informera? När jag tänker på det så ser jag en barbröstad aktivist som skriker ut att den bytt kön och gråter, av någon anledning. Man ba OK.

Eller PK profiler som sitter i morgonsoffan och pratar om det som ett hett samtalsämne just nu även om det är uppenbart att de inte har en aning om vad de svamlar om. De tycker det är lite spännande.

Behövs mer fakta och mindre lismande! Det är fan inget spännande, det är en vanlig grej som behövs korta fakta om och sen är det dags att gå vidare.

Det är garanterat inte skoj att få på käften av en homo/transfob, även om jag är tämligen bra på att bita från mig vid behov.
PK-profilerna kan ta sig någonstans.
Dem lallar om det som om det vore något smaskigt ämne att ta upp i TV-soffan.
Det smaskiga ämnet kan kosta mitt liv i vissa länder.
Det finns länder jag väldigt ogärna reser till, det kan jag säga ärligt.
jag vill gärna överleva en ev. semester utomlands.
Lismande är garanterat det sista jag/vi behöver.

Se oss istället som en lika respekterad arbetskollega/vän/släkting som vem som helst.
Vi gör samma jobb som alla andra, vi jobbar inte med musen/snoppen.

Armed Dingo
2014-02-15, 15:15
Det är garanterat inte skoj att få på käften av en homo/transfob, även om jag är tämligen bra på att bita från mig vid behov.
PK-profilerna kan ta sig någonstans.
Dem lallar om det som om det vore något smaskigt ämne att ta upp i TV-soffan.
Det smaskiga ämnet kan kosta mitt liv i vissa länder. Lismande är garanterat det sista jag/vi behöver.

Se oss istället som en lika respekterad arbetskollega/vän/släkting som vem som helst.
Vi gör samma jobb som alla andra, vi jobbar inte med musen/snoppen.

Det har varit lärorikt att prata med dig! Önskar dig samma flyt (eller oflyt) som resten av oss i dina framtida eskapader.

Ok en sista grej. Eller nej förresten. Jag tänkte ta upp en grej om homosexualitet. Det är nämligen inte själva läggningen jag stör mig på, folk får pöka som de vill. Det är det väldigt "fjolliga" barbie kroppsspråket som en del manliga homosexuella kör med. Varför??

Ok vi kör. Om du vet nåt om det dvs. Varför ska det vara nödvändigt? Och varför stör jag mig på det? Det känns tillgjort. Det är som att personen måste skylta med sin sexualitet. Jag stör mig på män som sitter vid bord och skrävlar om hur många ****** den ska trycka ikväll också. Håll käften bara, gå och gör din syssla men jag vill inte höra det.

Psykoanalys på mig också uppskattas.

Desertrat
2014-02-15, 15:27
Det har varit lärorikt att prata med dig! Önskar dig samma flyt (eller oflyt) som resten av oss i dina framtida eskapader.

Ok en sista grej. Eller nej förresten. Jag tänkte ta upp en grej om homosexualitet. Det är nämligen inte själva läggningen jag stör mig på, folk får pöka som de vill. Det är det väldigt "fjolliga" barbie kroppsspråket som en del manliga homosexuella kör med. Varför??

Ok vi kör. Om du vet nåt om det dvs. Varför ska det vara nödvändigt? Och varför stör jag mig på det? Det känns tillgjort. Det är som att personen måste skylta med sin sexualitet. Jag stör mig på män som sitter vid bord och skrävlar om hur många ****** den ska trycka ikväll också. Håll käften bara, gå och gör din syssla men jag vill inte höra det.

Att vissa bögar snackar barbie stör sig många bögar på själva med.
Kallas fröknar, inte alltid accepterade ens av dem egna.
En del av kulturen från förr som överlevt.
Det är inte nödvändigt, även om fröknarna nu tror det.
samma med butchar (manhaftiga lesbiska) som är tuffare än karlakarlar.
Lika "vridet" det enligt många, men mer accepterat.

Och ja!
att dissikera liggen är något jag hör ofta, bland kvinnor är det en farsot, du skulle höra vad jag får höra om er karlar.
en del får mig att bli rödblossande.
Jag slipper gärna det.

Det är tämligen plågsamt.

Armed Dingo
2014-02-15, 15:34
Vilken dag! Gav mer praktiskt användbart än en vecka på universitetet. Nu ska jag ut och känner mig färdig med tråden. Ha det!

Desertrat
2014-02-15, 15:38
Vilken dag! Gav mer praktiskt användbart än en vecka på universitetet. Nu ska jag ut och känner mig färdig med tråden. Ha det!

Det här gjorde att vi kanske kunde vädra ut lite gamla unkna fördomar från Koll med.

Barbastark
2014-02-15, 15:43

Kanske är det inte kroppsspråket osv i sig du stör dig på, utan just det att det känns tillgjort och "skrytigt"?

Stör mig själv ofta på just inkongruens, oavsett vart den kommer ifrån.

Tolkia
2014-02-15, 18:14
Det är kanske lite att sparka på en som redan ligger, men jag dör lite mentalt när jag i samma inlägg läser först detta:
Vad stor jag känner mig. Jag har vuxit idag.
och sedan detta:
Min fråga till dig här: Varför tror DU att de få exempel du ser på "barbröstade aktivister" är något slags "stor transmassa"? Jag vågar garantera att du har träffat någon utan att märka det - eftersom de flesta transsexuella är precis som du i det att de vill leva sina liv utan att bli störda av fåntrattar. Jag är ju i det här sammanhanget en gammal tant, och jag kan inte för mitt liv förstå hur ni som borde ha växt upp i en fördomsfriare väg än jag ändå väljer att tro på och reproducera en massa myter om hur "homos" och "transor" är, fast ni om ni använde hjärnan lätt skulle inse att de inte stämmer.

Jag fick, vad jag kan se, aldrig något svar på min tidigare fråga till dig angående din mediekonsumtion, så jag ställer den igen. Hur ser den ut, eftersom den är så översållad med provocerande transsexuella? För jag, som läser en större morgontidning, lýssnar mycket på radio och ser mycket på TV ser extremt sällan något som tar upp transsexualism eller könsbyte. Det kanske helt enkelt inte är så att personer som bytt kön generellt är provocerande och tar för mycket plats, det kanske är så att du borde göra ett annat urval när det gäller var du hittar din information om världen?
Behövs mer fakta och mindre lismande!
Var ser du lismandet? I hur folk okritiskt sprider sina fördomar kring all jord som om de vore sanning, på det sätt som görs i den här tråden? Kom igen, liksom.

Desertrat
2014-02-15, 18:46
Vissa inlägg och fördomar/åsikter vad man nu föredrar att kalla dem har gjort mig kokande inombords av nära nog vansinne, åsikter/fördomar jag trodde hade torkat inne redan på 90-talet nära nog.

Armed Dingo
2014-02-15, 19:20
Det är kanske lite att sparka på en som redan ligger, men jag dör lite mentalt när jag i samma inlägg läser först detta:

och sedan detta:

Min fråga till dig här: Varför tror DU att de få exempel du ser på "barbröstade aktivister" är något slags "stor transmassa"? Jag vågar garantera att du har träffat någon utan att märka det - eftersom de flesta transsexuella är precis som du i det att de vill leva sina liv utan att bli störda av fåntrattar. Jag är ju i det här sammanhanget en gammal tant, och jag kan inte för mitt liv förstå hur ni som borde ha växt upp i en fördomsfriare väg än jag ändå väljer att tro på och reproducera en massa myter om hur "homos" och "transor" är, fast ni om ni använde hjärnan lätt skulle inse att de inte stämmer.

Jag fick, vad jag kan se, aldrig något svar på min tidigare fråga till dig angående din mediekonsumtion, så jag ställer den igen. Hur ser den ut, eftersom den är så översållad med provocerande transsexuella? För jag, som läser en större morgontidning, lýssnar mycket på radio och ser mycket på TV ser extremt sällan något som tar upp transsexualism eller könsbyte. Det kanske helt enkelt inte är så att personer som bytt kön generellt är provocerande och tar för mycket plats, det kanske är så att du borde göra ett annat urval när det gäller var du hittar din information om världen?

Var ser du lismandet? I hur folk okritiskt sprider sina fördomar kring all jord som om de vore sanning, på det sätt som görs i den här tråden? Kom igen, liksom.

Min mediekonsumtion:
Googla:
Hbt site:svd.se
Samt dn.se, aftonbladet.se, svt.se, gp.se, ja alla etablerade medier? Radio och tv använder jag inte.

Om du inte tycker att hbtfrågor tas upp ofta i media.

På vilket sätt lever jag i en mer fördomsfri värld än vad du gjorde? Ser du inte att hela den här tråden skrev jag för att bli av med fördomar vilket jag också blev?

Tycker det är viss skillnad på att ställa frågor och fördomar på ett diskussionsforum och inte etablerad media sålänge det inte är en ledare. Och även om det är en ledare så har den långt längre räckvidd en den hör posten.

Provocerande är att alla deltagare ska måla naglarna i regnbågens färger under ett idrottsevenemang och sen så visar det sig att den svenska vinnaren stod för nåt helt annat och då är det snabbt locket på.

Sparka på den som ligger? Vad pratar du om?

filmjölk
2014-02-15, 23:48
Inte sparat på datorn, men skall försöka leta upp den. Återkommer imorgon oavsett jag hittar den eller ej.

Bara att googla på regret+sex change så kan man leta själv:)

Stoltz
2014-02-16, 00:08
Att vissa bögar snackar barbie stör sig många bögar på själva med.
Kallas fröknar, inte alltid accepterade ens av dem egna.
En del av kulturen från förr som överlevt.
Det är inte nödvändigt, även om fröknarna nu tror det.
samma med butchar (manhaftiga lesbiska) som är tuffare än karlakarlar.
Lika "vridet" det enligt många, men mer accepterat.

Det är verkligen en sanning.
Under mitt HBTQ-arbete så fick jag verkligen erfara hur många som verkligen hade enorma fördomar om andra former av homosexualitet.
Fjollbögar, machobögar, butchflator, cute cats, osv.

Var nog, förutom föräldrasupporten, det jobbigaste jag gjorde, och det var att tvinga mig själv att aldrig låta det bero, utan alltid vara en skitjobbig jävul som påpekade att det inte var OK att snacka skit om någon för att denne föll inom en viss sfär.

Desertrat
2014-02-16, 00:10
Bara att googla på regret+sex change så kan man leta själv:)
C:a 1-2% ångrar bytet i reella siffror. 3(tre) personer har ångrat bytet I SVERIGE sedan 1972, och getts rätt att återgå till deras tidigare kön.
3 av c:a 1000 är en väldigt låg siffra.

Sedan för att svara på TS första frågeställning.
Vad social ställning beträffar har jag personligen stött på allt från medlemmar i välkända adelsfamiljer till dem fattigaste av dem alla.
bakgrund det samma, det går inte att med några enskilda ord att säga att dem och dem aspekterna i bakgrunden gör att man blir TS.

Det enda jag vet är att svåra/knepiga familjeförhållanden försvårar det avsevärt, om du inte har familjen med dig.
Likaså om du får en oförstående första vårdkontakt, något som knäckt många.
Vårdkvaliteten är väldigt, väldigt olika över landet, ochg patienter får resa långa sträckor för att få vård många gånger.

filmjölk
2014-02-16, 22:44
C:a 1-2% ångrar bytet i reella siffror. 3(tre) personer har ångrat bytet I SVERIGE sedan 1972, och getts rätt att återgå till deras tidigare kön.
3 av c:a 1000 är en väldigt låg siffra.

.

Jag tycker att du skall kolla lite fler källor så får du ett annat resultat.

Desertrat
2014-02-16, 23:00
Jag tycker att du skall kolla lite fler källor så får du ett annat resultat.

Det är den officiella siffran.

filmjölk
2014-02-16, 23:26
Det är den officiella siffran.

Kolla här:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21364939

http://waltheyer.typepad.com/blog/2012/03/sex-change-51-attempt-suicide-have-deep-regret-or-will-not-adjust.html

http://waltheyer.typepad.com/blog/2013/02/transsexuals-not-born-in-the-wrong-body-transsexuals-just-average-guys-with-psych-problems.html

Min 50%:iga som jag läst hittar jag dock inte.

Tolkia
2014-02-16, 23:31
Det är ju inte oviktigt VARFÖR den som ångrar ett könsbyte ångrar sig. Om det är p.g.a. att omgivningen ballade ur och gav en ett asjobbigt liv efteråt (ja, jag tror att det förekommer; inte minst är ju inte sjukvården så jävla trevlig alltid) är det ju en annan sak än om man upptäckt att man inte trivdes med bytet och bör hanteras på ett annat sätt (d.v.s. genom att förändra omgivningens attityder, inte med att vara mer restriktiv med vem som får byta kön).

Desertrat
2014-02-16, 23:33
Kolla här:

http://waltheyer.typepad.com/blog/2012/03/sex-change-51-attempt-suicide-have-deep-regret-or-will-not-adjust.html

Den djävla undersökningen?
Jag var ombedd att delta i den, jag bad Djeine dra åt helvete bokstavligen.
Både brev och telefonledes.
Jag kallade henne en del mindre smickrande saker.
och jag vet att 300-400 andra gjorde detsamma.
Dem ville inte veta av den.
Gemensamt var att kom ens det på tal att vi var tillfrågade skulle dem få ett helvete från oss.

Det var beställd av RFSL mer eller mindre och det gjorde att mer än 60% av alla ex-TS vägrade delta i den.
Så den är extremt missvisande
Lukas r*vson drev fram den för att kunna på så vis kunna valla in oss i HTBQ-flocken.
Den "vallhunden" bad vi bokstavligen dra åt helvete.

Stoltz
2014-02-16, 23:35
Kolla här:

http://waltheyer.typepad.com/blog/2013/02/transsexuals-not-born-in-the-wrong-body-transsexuals-just-average-guys-with-psych-problems.html

Ska vi titta på dessa siffror (och det bör vi!) så ska de ses utifrån alla håll och kanter.
Hur behandlas dessa personer, före och efter sin transition? Hur har vägen sett ut fram tills dess? Har mängden hotbrev en relation till mängden depression? Osv.

Det är väldigt lätt att säga "Aha! De gjorde könsbyte, de blev deprimerade, end of story!" när det kanske egentligen bör vara "De gjorde könsbyte, blev bortkskjutna från sina föräldrar, fick tjugo hotbrev, någon skrev 'bögjävel' på deras arbetsskåp och kastade sedan hundbajs på deras hus efter att de förstört gräsmattan med blekningsmedel"

Desertrat
2014-02-16, 23:40
Ska vi titta på dessa siffror (och det bör vi!) så ska de ses utifrån alla håll och kanter.
Hur behandlas dessa personer, före och efter sin transition? Hur har vägen sett ut fram tills dess? Har mängden hotbrev en relation till mängden depression? Osv.

Det är väldigt lätt att säga "Aha! De gjorde könsbyte, de blev deprimerade, end of story!" när det kanske egentligen bör vara "De gjorde könsbyte, blev bortkskjutna från sina föräldrar, fick tjugo hotbrev, någon skrev 'bögjävel' på deras arbetsskåp och kastade sedan hundbajs på deras hus efter att de förstört gräsmattan med blekningsmedel"
Inte direkt ovanliga "åtgärder" (jag kallar det övergrepp).
Jag har polisanmält 29 attacker genom åren.

Desertrat
2014-02-16, 23:47
Kolla här:

I stort sett samtliga som bytt innan 1999 vägrade delta i djeines "undersöknng" Jag är INTE okänd i TS-kretsar och har pratat med flera som blindhatar den undersökningen som oerhört missvisande och utmålar oss som freaks nära nog.

Kollade närmare nu i den undersökningens förhandsinfo.
VAD I HELV...!!!
Det DÄR skall leda till en polisanmälan!

filmjölk
2014-02-16, 23:54

Eller så kanske det kan vara såhär: "Transsexualitet är en psykisk sjukdom och kanske behöver behandlas som det istället för med operationer och hormoner?"

Det kan inte jag avgöra, men mycket läsning på nätet verkar stödja den idén.

Desertrat
2014-02-17, 00:00
Eller så kanske det kan vara såhär: "Transsexualitet är en psykisk sjukdom och kanske behöver behandlas som det istället för med operationer och hormoner?"

Det finns en jävla massa idioter med läkartitel som dem inte borde ha......

Det som kommer att ske nu är att jag kommer att låta förstöra samtliga journaler som berör mitt könsbyte, oavsett var dem är nu.
RFSL-fjantarna har verkligen lyckats i sitt uppsåt..........
Men dem kan GLÖMMA att jag är någon %&&%%¤% transperson.......
Det kan dem stoppa upp någonstans där solen inte lyser.

Tolkia
2014-02-17, 00:13
Den här konflikten med RFSL, är den mellan dig och RFSL, mellan alla som bytt kön och RFSL eller mellan någon viss gruppering och RFSL? Och vad handlar den om från början?

Och sedan en språkfråga: Vad är det korrekta ordet för folk som bytt kön, vill byta kön, är i könsbytarprocessen? (Alltså när man pratar om själva fenomenet/processen; pratar man om en specifik person som bytt kön antar jag att man använder det kön som personen har bytt till och pronomen som motsvarar det.) Jag har hittills använt "transsexuell", men jag får intrycket att du inte tycker att det är OK. Vad säger man?

Desertrat
2014-02-17, 00:13
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3043071/ Här är Djeines sophög till lögner jag tänker försätta i avgrunden för propagandaskit.

Tolkia
2014-02-17, 00:16
Tillägg: Och vem är Dhejne? Jag fattar ju att det är artikelförfattaren, men lite vidare än så? (Jag fattar även att jag antagligen kan googla, men jag vill gärna höra lite från någon som är insatt/har varit med.)

Stoltz
2014-02-17, 00:29

Kan vara. Tycker du det låter orimligt att konstant mobbing, mordhot, förskjutning, osv. bidrar till depression?

Desertrat
2014-02-17, 00:35
Tillägg: Och vem är Dhejne? Jag fattar ju att det är artikelförfattaren, men lite vidare än så? (Jag fattar även att jag antagligen kan googla, men jag vill gärna höra lite från någon som är insatt/har varit med.)

Cecilia Djeine, en psykkvack på karolinska institutet, som gått med RFSL:s ledband och försöker banka in oss i ledet av "transpersoner", en av dem garanterat mest hatade av alla ex-TS i i den genren.

Kriget mot RFSL är det ett antal TS och EX-TS som är delaktiga i.
RFSL försöker "äga frågan" vilket vi har blivit mer än två om.
Och Det finns en schism inne i dem egna gruppen med i frågan, om transperson eller ej.
Men hatet mot RFSL är inte speciellt ovanligt.
Det gör med att många ex-TS är ibland bra bögfientliga.
Speciellt inte bland oss som varit klara längre tid nu, och som försöker skapa ett normalt liv bort från alla barrikader.
RFSL har försökt äga frågan sedan 1980-talet men hela tiden gått på pumpen från oss, det började med Föreningen benjamin bröt sig ur RFSL-sfären under 80-talet, sedan dess har konflikten pågått, och den kommer inte att sluta under överskådlig tid.
jag har varit med under hela den resan och var en av dem som röstade för att bryta oss ur RFSL:s grepp.

Sedan terminologin:
Transexuell är man fram till operationen, efter det är man botad från diagnosen och allt därefter är enbart eftervård.
Då kallas det ex-TS eller eller helt en bara han eller hon.
GID= Gender identity disorder är den fackmässiga termen och klassas numera alltmer som neurobiologisk variation, mer än en psykologisk.

Den enda gången jag måste ange att jag har bytt är om jag hamnar på sjukhus, och där medicinska värden kommer på spel, där jag skiljer mig från en bio-tjej.
Det är för min egen säkerhet, I vissa andra sammanhang (men det tar vi via PM) har jag blivit tvungen att deklarera det då jag är under livslång medicinering.

Desertrat
2014-02-17, 00:38
Hoppsan, det blev bra mycket text.

men jag hoppas det rensade en del frågetecken.

Diomedea exulans
2014-02-17, 08:39
Man måste även beakta att transsexuella löper mycket större risk att drabbas av psykisk ohälsa. Det är svårt att veta vad som är hönan eller ägget.

Depression hos före detta transsexuella är vanligt. Även detta har jag läst om! Jag minns att det bland annat kunde bero på följande:

- Ingen guldkruka vid regnbågens slut-fenomenet. Ex-TS-personen hade föreställt sig att hen, efter sin långa kamp, skulle må bättre än hen faktiskt gör efter könsbytet. Istället mår hen såklart som en helt vanlig människa, med alla dennes bekymmer. Besvikelsen bidrar till depression.

- Ingen mening med tillvaron-fenomenet. Ex-TS-personen inser att hen just har genomgått sitt livs svåraste och ädlaste kamp. Allt annat hen tar sig för efter detta ter sig futtigt och obetydligt i jämförelse. Även detta kan tära på psyket.

- Ensam överlevare-fenomenet. Personer som genomgått en mycket svår prövning, som katastrofer, krig eller könsbyten, känner sig ofta efteråt fjärmade från personer som inte haft det lika svårt. De kan känna ett behov av att umgås med människor som upplevt något liknande. Det är en av anledningarna till att krigsveteraner bildar grupper med krigsveteraner; MC-gruppen Hells Angels startades av Vietnamkrigsveteraner, vill jag minnas. Ensamhetskänslan det här skapar kan vara deprimerande.

- Problemen kommer ikapp-fenomenet. En person som har bytt kön har ägnat mycket energi åt just könsbytet. Efteråt är det dags att ta tag i alla andra problem som ju en människa har, vilket kan bli överväldigande, eftersom de lagts på hög och inte tagits i tu med när de dök upp.

Det var väl ungefär så. Desertrat får gärna bekräfta eller dementera.

Desertrat
2014-02-17, 09:11
Depression hos före detta transsexuella är vanligt. Även detta har jag läst om! Jag minns att det bland annat kunde bero på följande:

- Ingen guldkruka vid regnbågens slut-fenomenet. Ex-TS-personen hade föreställt sig att hen, efter sin långa kamp, skulle må bättre än hen faktiskt gör efter könsbytet. Istället mår hen såklart som en helt vanlig människa, med alla dennes bekymmer. Besvikelsen bidrar till depression.

- Ingen mening med tillvaron-fenomenet. Ex-TS-personen inser att hen just har genomgått sitt livs svåraste och ädlaste kamp. Allt annat hen tar sig för efter detta ter sig futtigt och obetydligt i jämförelse. Även detta kan tära på psyket.

- Ensam överlevare-fenomenet. Personer som genomgått en mycket svår prövning, som katastrofer, krig eller könsbyten, känner sig ofta efteråt fjärmade från personer som inte haft det lika svårt. De kan känna ett behov av att umgås med människor som upplevt något liknande. Det är en av anledningarna till att krigsveteraner bildar grupper med krigsveteraner; MC-gruppen Hells Angels startades av Vietnamkrigsveteraner, vill jag minnas. Ensamhetskänslan det här skapar kan vara deprimerande.

- Problemen kommer ikapp-fenomenet. En person som har bytt kön har ägnat mycket energi åt just könsbytet. Efteråt är det dags att ta tag i alla andra problem som ju en människa har, vilket kan bli överväldigande, eftersom de lagts på hög och inte tagits i tu med när de dök upp.

Det var väl ungefär så. Desertrat får gärna bekräfta eller dementera.

Rätt uppfattat, utom det med höndjäveln. Det ballas bufferteffekten, jag över vann mitt genom att jag studerade som ett dj*vla jur och drev företag samtidigt.

filmjölk
2014-02-17, 09:12
Kan vara. Tycker du det låter orimligt att konstant mobbing, mordhot, förskjutning, osv. bidrar till depression?

Givetvis gör det det.

Diomedea exulans
2014-02-17, 09:12
Rätt uppfattat, utom det med höndjäveln.

Förlåt, men vilket menar du? :Virro

Edit: Jaha, du menar att jag skrev "hen"? Jag menade det som synonym till "han eller hon", jag menade inte att transsexuella var könlösa, eller nåt.

Desertrat
2014-02-17, 09:13
Förlåt, men vilket menar du? :Virro
Det med hen.

Jag glömde en sak jag insåg tidigt, släcker du ETT problem, föds TIO nya.

Stoltz
2014-02-17, 09:35
Givetvis gör det det.

Du menar nu att givetvis bidrar de faktorerna till depression, om jag förstår dig rätt?

Diomedea exulans
2014-02-17, 09:39
Det med hen.

Är det något fel med att använda "hen" som synonym till "han eller hon"?

Desertrat
2014-02-17, 09:55
För att förklara Diomedeas resonemang.

Att gräset är grönare på andra sidan.
Ett resonemang jag hört hundratals gånger.
Gräset blir inte grönare, livet förändras inte så förbannat mycket, lite försvinner, lite kommer nytt, det är allt, men rosa drömmare har alltid funnits, i alla läger.

Ingen mening med tillvaron
I Viss mån, det hänger delvis ihop med ovan, att man slåss som ett djur i en process där ALLT sitter förbannat hårt till, mm, och sedan tror att att allt skall bli såååå bra.
Det enda som händer är att allt det man släpat efter sig brakar rätt in i nacken helt bromslöst.
Visst är processen förbannat tuff, men den är övergående.
Har man inte den insikten så kommer det inte fungera efteråt heller.

Ensam och övergiven.
Man umgås inom gruppen, utom dem som försvinner in i tystnaden, och som planerat det redan, som skaffat sig partner, mm.
Inte ovanligt. Att man lever i sin egen lilla bubbla, punkteras den blir det helt plötsligt jätteproblem.

Trassel på hög
Mycket blir eftersatt, speciellt på det emotionella planet.
Ser man inte upp så vaknar man upp dagen efter på kirurgen och ställer sig frågan "Jaha, och vad nu, var det inte mer?".
Det blir en tvärnit, man levt i Mach 2 och sedan tvärnit, skiten där bakom dig stannar inte, och brakar dig rätt i ryggen, sedan sitter PTSD:n där som en liten vacker smäll. Det är ett trauma man gått igenom.
Mitt råd till alla nybakade Ex-TS är att köra på med något på full rulle, studier, eget företag, jobbet, mm och bromsa in långsamt. Så allt det där bakom dem hinner stanna, och du kan ta det där bit för bit.

Desertrat
2014-02-17, 09:57
Är det något fel med att använda "hen" som synonym till "han eller hon"?

Jag HATAR Hen-ordet, ett jävla RFSL-påfund av samma idioter som tror könet är en social kontruktion.
Sedan det lilla faktum att dem radikala feministfjantarna fick vatten på sin kvarn, det gjorde saken etter värre.

mini
2014-02-17, 10:04
Jag HATAR Hen-ordet, ett jävla RFSL-påfund av samma idioter som tror könet är en social kontruktion.
Sedan det lilla faktum att dem radikala feministfjantarna fick vatten på sin kvarn, det gjorde saken etter värre.

Du framstår som fantastiskt tolerant nu.

Diomedea exulans
2014-02-17, 10:05

Likväl ett smidigt ord för oss som är för lata för att skriva han/hon.

Jag har inte heller mycket till övers för idioterna du pratar om, och tycker att förekomsten av transsexualitet är ett rätt starkt bevis för att kön INTE är en social konstruktion.

Desertrat
2014-02-17, 10:10
Du framstår som fantastiskt tolerant nu.

Läser du lite ovan så ser du min hållning till RFSL, har garanterat inget emot enskilda bögar, lesbiska eller så, med RFSL som system får mig att må illa.
Gå och tro att dem kan styra och ställa, över andra som inte vill ha med dem att göra.
Jag är extremt tolerant mot individer, men är något ruttet så städar man ut det.

Feministerna har svårt att acceptera mig, och dem livsval jag har gjort.
Och vi har två faktiska kön i det här landet. Han resp. Hon, jag vet i alla fall inte om några andra.

Diomedea exulans
2014-02-17, 10:11
Och vi har två faktiska kön i det här landet. Han resp. Hon, jag vet i alla fall inte om några andra.

Det finns ju folk som vill vara mellanting också.

Desertrat
2014-02-17, 10:11
Likväl ett smidigt ord för oss som är för lata för att skriva han/hon.

Jag har inte heller mycket till övers för idioterna du pratar om, och tycker att förekomsten av transsexualitet är ett rätt starkt bevis för att kön INTE är en social konstruktion.

Kalla inte mig hen bara, då blir jag enbart förbannad.

Desertrat
2014-02-17, 10:12
Det finns ju folk som vill vara mellanting också.
Antingen går man hela vägen eller så låter man bli helt, även om vissa av medicinska skäl inte t.ex. går att operera, queerkulturen har jag tyvärr lite svårt för att förstå, jag respekterar dem, och går inte på dem för deras livsval, men jag har svårt att förstå den.

Nitrometan
2014-02-17, 10:15
Är det du som bestämmer vilka och hur många kön det finns?

Desertrat
2014-02-17, 10:15
Är det du som bestämmer vilka och hur många kön det finns?
För MIG PERSONLIGEN finns bara man och kvinna.

Diomedea exulans
2014-02-17, 10:16
Kalla inte mig hen bara, då blir jag enbart förbannad.

Självklart inte, hade jag pratat om dig hade jag skrivit henne eller hon.

Antingen går man hela vägen eller så låter man bli helt, även om vissa av medicinska skäl inte t.ex. går att operera, queerkulturen har jag tyvärr lite svårt för att förstå, jag respekterar dem, och går inte på dem för deras livsval, men jag har svårt att förstå den.

Tycker du låter lite intolerant nu. Om någon vill se ut som en kvinna med kläder på, tala med ljus röst osv, men ha en penis, så ska väl denne få det?

DPahkamaa
2014-02-17, 10:17
Hen har ingenting med att kön inte skulle existera att göra, det handlar om att kön ibland är ovidkommande, okänt eller osäkert.

- Jag gick till doktorn idag.
- Vad sa hen?
- Hon sa att jag skulle gå hem och ta en ipren.

Hen är inte mer kontroversiellt än så.

Hen är ett könsneutralt pronomen, inte ett försök att radera ut könsskillnader.

Desertrat
2014-02-17, 10:19
Självklart inte, hade jag pratat om dig hade jag skrivit henne eller hon.

Tycker du låter lite intolerant nu. Om någon vill se ut som en kvinna med kläder på, tala med ljus röst osv, men ha en penis, så ska väl denne få det?
Som jag sa.
Jag respekterar det, fullt ut, utan att bli jobbig mot individen eller tycka illa om honom eller henne, men jag förstår inte livsvalet.
Jag kommer från en tidsålder när "hen" inte ens var påkommet.
Ännu mindre nya queer-kön.

Hen har ingenting med att kön inte skulle existera att göra, det handlar om att kön ibland är ovidkommande, okänt eller osäkert.

- Vad sa hen?

Hen är inte mer kontroversiellt än så.

Hen är ett könsneutralt pronomen, inte ett försök att radera ut könsskillnader.

Hade jag vart i den sitsen hade det låtit annorlunda.

- Vad sa Doktorn?

För att säga det rakt ut: Ingen är felfri, även jag har fel och brister, man skall bara ha kurage att våga erkänna dem, och det har jag.

mini
2014-02-17, 13:25
För att säga det rakt ut: Ingen är felfri, även jag har fel och brister, man skall bara ha kurage att våga erkänna dem, och det har jag.

Nej. Att du "kommer från en tid när..." och vågar erkänna fel och brister gör dig inte untouchable för kritik när du är trångsynt och dömande mot andra.

Desertrat
2014-02-17, 14:30
Nej. Att du "kommer från en tid när..." och vågar erkänna fel och brister gör dig inte untouchable för kritik när du är trångsynt och dömande mot andra.

Jag är inte trångsynt, är ganska så praktisk av mig.
Och inser det omöjliga med det som RFSL och FPE-S hålls med.

filmjölk
2014-02-17, 23:08
Du menar nu att givetvis bidrar de faktorerna till depression, om jag förstår dig rätt?

Jag kan anta det. Inte gör det saken bättre iaf. Oavsett om det är fysiologiskt eller en psykiatrisk sjukdom så äger ju ingen rätten att mobba vederbörande.

jenni
2014-02-18, 23:08
Alltså, jag är inte så insatt och tycker det är rätt löjligt, men när man ändå tänker vidga vyerna och försöka se det från en annan sida så blir det inte särskilt positivt när ni håller sådan ton i diskussionen, aggressiv framtoning gör knappast att man vill försöka förstå

Desertrat
2014-02-18, 23:18
Alltså, jag är inte så insatt och tycker det är rätt löjligt, men när man ändå tänker vidga vyerna och försöka se det från en annan sida så blir det inte särskilt positivt när ni håller sådan ton i diskussionen, aggressiv framtoning gör knappast att man vill försöka förstå
helt rätt uppfattat.

Framför allt fråga VARFÖR någon har en specifik åsikt, vänligt.

jenni
2014-02-18, 23:48
helt rätt uppfattat.

Framför allt fråga VARFÖR någon har en specifik åsikt, vänligt.

Hade väl varit tanken men det känns som man kommer få en utskällning ist för en förklaring

Desertrat
2014-02-18, 23:51
Hade väl varit tanken men det känns som man kommer få en utskällning ist för en förklaring

Inte av mig, frågar man mig så svarar jag på ett förklarande sätt VARFÖR jag tycker på ett visst sätt.

jenni
2014-02-18, 23:54
Inte av mig, frågar man mig så svarar jag på ett förklarande sätt VARFÖR jag tycker på ett visst sätt.

Vad bra, för du är väl en av dem som kan ämnet mycket mer har jag förstått.

Upplever du det som om många missförstår dig?

Santoro
2014-02-19, 00:12
http://i2.wp.com/www.ldjackson.net/wp-content/uploads/2013/07/royal-baby-tweets.jpg

Desertrat
2014-02-19, 00:17
Vad bra, för du är väl en av dem som kan ämnet mycket mer har jag förstått.

Upplever du det som om många missförstår dig?

Ibland.
Ofta att dem tror att jag fortfarande identifierar mig som transsexuell, vilket jag inte gör.
Sedan att jag skulle vara någon slags homo, vilket jag inte heller är, speciellt bland tjejer faktiskt.
Där jag mött värst motstånd.
Mycket beroende på den nidbild RFSL och FPE-S varit med om att sprida.
Transpersonsbegreppet har inte heller hjälpt till, utan snarare gett mer bekymmer än det hjälpt, med ändlösa diskussioner varför jag inte ser mig som transperson, mm.

Situationen har blivit bättre med åren, men inte i alla avseenden. Våldet har minskat, det har det, men det kan bero på med att jag varit klar i 16 år nu, och "smält in" i samhället. tämligen väl, kan, om jag vill, tävla mot Biokvinnor inom idrotten, mm.
Men vissa fördomar tycks aldrig bli släckta, och där kan jag tacka HBTQ-rörelsen för att dem inte försvinner till vissa delar.
Därav det det där "kriget" mellan oss och RFSL/FPE-S.
Vi vill inget annat än att bara smälta in i majoritetsbefolkningen.
Men det finns krafter som försöker med alla medel att hindra oss att göra det.
Jag stötte på allvarligt våld så sent som 2003 där mitt liv var direkt hotat.

Jag hoppas det var lite i alla fall. har du fler frågor är du välkommen att ställa dem frågorna.
Men frågan är om dem andra är lika pigga på att svara ärligt.
Något jag jag däremot upplever som stötande är Hen, då det är något jag tycker direkt förnekar min rätt att bara vara en kvinna.

jenni
2014-02-19, 00:20
Ibland.
Ofta att dem tror att jag fortfarande identifierar mig som transsexuell, vilket jag inte gör.
Sedan att jag skulle vara någon slags homo, vilket jag inte heller är, speciellt bland tjejer faktiskt.
Där jag mött värst motstånd.
Mycket beroende på den nidbild RFSL och FPE-S varit med om att sprida.
Transpersonsbegreppet har inte heller hjälpt till, utan snarare gett mer bekymmer än det hjälpt, med ändlösa diskussioner varför jag inte ser mig som transperson, mm.

Situationen har blivit bättre med åren, men inte i alla avseenden. Våldet har minskat, det har det, men det kan bero på med att jag varit klar i 16 år nu, och "smält in" i samhället. tämligen väl, kan, om jag vill, tävla mot Biokvinnor inom idrotten, mm.
Men vissa fördomar tycks aldrig bli släckta, och där kan jag tacka HBTQ-rörelsen för att dem inte försvinner till vissa delar.
Därav det det där "kriget" mellan oss och RFSL/FPE-S.
Vi vill inget annat än att bara smälta in i majoritetsbefolkningen.
Men det finns krafter som försöker med alla medel att hindra oss att göra det.
Jag stötte på allvarligt våld så sent som 2003 där mitt liv var direkt hotat.

Jag hoppas det var lite i alla fall. har du fler frågor är du välkommen att ställa dem frågorna.
Men frågan är om dem andra är lika pigga på att svara ärligt.

Men känner du inte att du bara vill släppa ämnet och leva oberörd av det, leva som den du nu är och inte behöva ta "fighten" ?

Desertrat
2014-02-19, 00:25
Men känner du inte att du bara vill släppa ämnet och leva oberörd av det, leva som den du nu är och inte behöva ta "fighten" ?
Tusentals gånger, om det räcker, men jag kan inte släppa garden så länge HBTQ-kulturen hotar min rätt att bara vara jag.
Jag måste hela tiden vara beredd på att någon fjant på RFSL försöker ta över frågan och göra mitt liv miserabelt.
min enda chans att städa upp framför min dörr är att emigrera och på så vis sopa igen spåren efter mig.
Det är fruktansvärt jobbigt att veta att mitt könsbyte finns i en j*vla massa register lite varstans och hela tiden bli påmind genom ditt o datt.
har skyddad identitet och troligen får ha det resten av mitt liv för att kunna leva ett normalt liv.

Diomedea exulans
2014-02-19, 00:27
Jag måste hela tiden vara beredd på att någon fjant på RFSL försöker ta över frågan och göra mitt liv miserabelt.

Vad gör de? Mer konkret?

jenni
2014-02-19, 00:31
Tusentals gånger, om det räcker, men jag kan inte släppa garden så länge HBTQ-kulturen hotar min rätt att bara vara jag.
min enda chans att städa upp framför min dörr är att emigrera och på så vis sopa igen spåren efter mig.

Det är ju det jag reagerar på, du har genomgått allt det du har, och nu när du är klar så måste du ändå dras med det, det måste ju ta enormt mycket energi.

Är det väldigt synligt att du bytt kön, rent fysiskt menar jag, eller varför tror du att folk kan ifrågasätta dig

Desertrat
2014-02-19, 00:36
Vad gör de? Mer konkret?
Ett exempel, försöka dra in vår problematik in under RFSL:s "paraply", ingen i gruppen vill det, egentligen.
Dem vill ta bort sjukdoms klassificeringen, med följd att vi riskerar att tappa rätten till att få operationerna inom den allmänna sjukvården, hitintills har dem inte lyckats gudskelov.
Sedan att dra in oss i den brokiga skaran queer/transpersoner, vilket knappast gynnar oss, tvärtom.

jag har varit på fetishpartyn, oh yeah, och kommer man dit som en en TS/ex-TS blir man fan som en gudinna/gud för alla transvestiterna, som tror att jag skulle ha en lättare tillvaro än dem. Jag har varken lättare eller svårare tillvaro än dem.
Vi är alla individer.

sedan att dem försöker dra in oss i Prideparaden, det kommer att gå sju helgfria söndagar i en vecka innan jag gör det.

Desertrat
2014-02-19, 00:39
Det är ju det jag reagerar på, du har genomgått allt det du har, och nu när du är klar så måste du ändå dras med det, det måste ju ta enormt mycket energi.

Är det väldigt synligt att du bytt kön, rent fysiskt menar jag, eller varför tror du att folk kan ifrågasätta dig
Jag är 176 cm lång, väger 91 kg, och brutalt stark för att vara kvinna.
Och jag bor i en liten stad, och den Ex-TS som påstår att dem aldrig blivit röjd ljuger.
Frågan är inte OM utan NÄR det sker, och då hoppas att det sker i en lugn situation utan t.ex. skräniga skins i grannskapet.
det måste jag acceptera, dem här sista åren har varit härligt befriade, men i stort sett alla i stan vet vem jag är utan att ha sett mig egentligen.

jenni
2014-02-19, 00:41
Det är fruktansvärt jobbigt att veta att mitt könsbyte finns i en j*vla massa register lite varstans och hela tiden bli påmind genom ditt o datt.
har skyddad identitet och troligen får ha det resten av mitt liv för att kunna leva ett normalt liv.

Jag är 176 cm lång, väger 91 kg, och brutalt stark för att vara kvinna.
Och jag bor i en liten stad, och den Ex-TS som påstår att dem aldrig blivit röjd ljuger.
Frågan är inte OM utan NÄR det sker, och då hoppas att det sker i en lugn situation utan t.ex. skräniga skins i grannskapet.

Trivs du i staden annars ?

Desertrat
2014-02-19, 00:44
Trivs du i staden annars ?
Svar ja, har inga problem, inte ens med undomarna, flera av dem tycker att jag är tuff som fan som som söker gröntjänst vid min ålder, mm.
Lokala frikyrkans åsikt vet jag inte, men bryr väl mig inte heller om.
Så länge dem inte stör mig, stör jag inte dem.

jenni
2014-02-19, 00:46
Svar ja, har inga problem, inte ens med undomarna, flera av dem tycker att jag är tuff som fan som som söker gröntjänst vid min ålder, mm.
Lokala frikyrkans åsikt vet jag inte, men bryr väl mig inte heller om.
Så länge dem inte stör mig, stör jag inte dem.

Ja då är det väl inte aktuellt att flytta, för även om du inte ska behöva göra det så är det ju ett faktum att folk har mer koll på varandra när det är en mindre stad och färre invånare

Desertrat
2014-02-19, 00:48
Ja då är det väl inte aktuellt att flytta, för även om du inte ska behöva göra det så är det ju ett faktum att folk har mer koll på varandra när det är en mindre stad och färre invånare

Egentligen inte, gillar det stilla lunket i den här stan.
Går på lokala gymmet och gör dem lokala grabbarna lite generade mest.
Har väl mest trassel om jag åker t.ex. till GBG mer, det är liksom inte lika gemytlig stämning där alla gånger, speciellt inte nu med förhårdnande våldet.

Mel
2014-02-19, 04:36
http://i2.wp.com/www.ldjackson.net/wp-content/uploads/2013/07/royal-baby-tweets.jpg

http://i1.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/007/617/jew_basic.jpg