Visa fullständig version : Gainer med fet mjölk istället för frukost, värdig ersättare?
Ram Dass
2014-02-14, 03:57
Då jag har dålig aptit till frukost så har jag nu inhandlat gainer och tänkt att ha det som frukostersättare. Innan åt jag 200 g havregryn mixat i vatten. Men är otroligt less på det efter ett par månader.
Min tanke är att under bulk dricka 100 g gainer med 5 dl 3%ig mjölk varje morgon tillsammans med 7 g 70%iga omega-3 kapslar. Kommer den relativt höga fetthalten och mängden mjölk göra så att det blir en värdig ersättare för en "vanlig" frukost?
Då jag har dålig aptit till frukost så har jag nu inhandlat gainer och tänkt att ha det som frukostersättare. Innan åt jag 200 g havregryn mixat i vatten. Men är otroligt less på det efter ett par månader.
Min tanke är att under bulk dricka 100 g gainer med 5 dl 3%ig mjölk varje morgon tillsammans med 7 g 70%iga omega-3 kapslar. Kommer den relativt höga fetthalten och mängden mjölk göra så att det blir en värdig ersättare för en "vanlig" frukost?
Gainer är inte tänkt som måltidsersättning. Det är något man tar efter träning och möjligen under träning om man tränar väldigt långa hårda pass. Att börja vräka i sig socker (som gainer innehåller mycket av) till frukost är direkt ohälsosamt.
Varför inte äta god frukost istället? Yoghurt med torkad frukt och nötter. Eller färskt bröd med goda pålägg och löskokta ägg. En kopp kaffe eller te till det.
R Scarpa27
2014-02-14, 07:27
Allt funkar beroende på din kost generellt över en dag, vad du har för mål osv osv.
Bara du själv som kan avgöra det...
Du behöver inte ens äta frukost om du inte vill det???
Scratch89
2014-02-14, 07:46
Det låter inte direkt hälsosamt, nej. Och en viktuppgång på 1 kg i veckan? Tro inte att mycket av det är muskelmassa...
Det låter inte direkt hälsosamt, nej. Och en viktuppgång på 1 kg i veckan? Tro inte att mycket av det är muskelmassa...
+1
det är väl i snitt +1000kcal/dag? lär ju ha ruggigt tryck på gymmet, men särskilt hälsosamt är det väl inte.
Ram Dass
2014-02-14, 14:43
Gainer är inte tänkt som måltidsersättning. Det är något man tar efter träning och möjligen under träning om man tränar väldigt långa hårda pass. Att börja vräka i sig socker (som gainer innehåller mycket av) till frukost är direkt ohälsosamt.
Varför inte äta god frukost istället? Yoghurt med torkad frukt och nötter. Eller äl färskt bröd med goda pålägg och löskokta ägg. En kopp kaffe eller te till det.
Jag vet att det inte är tänkt som ersättning. Sen innehåller min gainer maltos och inte sackaros. Att jag inte kan äta vanlig frukost beror på som jag skrev att jag inte har någon aptit på morgonen och jag ser det som nödvändigt att sprida mitt energiintag för att få i mig tillräckligt.
Allt funkar beroende på din kost generellt över en dag, vad du har för mål osv osv.
Bara du själv som kan avgöra det...
Du behöver inte ens äta frukost om du inte vill det???
Jag vill äta frukost av den anledningen jag skrev ovan.
Var inte meningen att min signatur skulle åka med i inlägget, då det är förlegat. Lyckades endast gå upp 5 kg på 4 månader.
+1
det är väl i snitt +1000kcal/dag? lär ju ha ruggigt tryck på gymmet, men särskilt hälsosamt är det väl inte.
Jag har förstått att gainer inte är speciellt bra som måltidsersättare, det försökte jag vara tydlig med i min frågeformulering.
Vassle och disackarider som jag förstår det ger ett lite väl högt insulinpåslag vilket i sig inte är så hälsosamt, men förmodligen inte skadligt för en tränande individ.
Så nackdelarna är gentemot en vanlig frukost (havregryn, mjölk, ägg):
- Högt insulinpåslag
- Inga näringsämnen kommer med gainern
Fördelarna:
+ Jag får i mig en frukost i överhuvudtaget
+ Vilket i sin tur ger mig välbehövliga kalorier och näring
Men min ursprungsfråga kvarstår, är 100 g gainer, 5 dl 3%ig mjölk och 7 g 70%ig omega-3 en värdig ersättare för en "vanligt" frukost i mitt fall?
Återigen, jag är medveten om att havregryn med mjölk och sylt, med 2 kokta ägg är ett BÄTTRE och BILLIGARE alternativ. Men, det är inte aktuellt pga. min bristande aptit.
Min egna tanke är att den höga fetthalten i gainern ska sänka insulinpåslaget, men det kanske det inte gör? Lika mycket som jag är ute efter ett praktiskt svar så vill jag gärna förstå varför också.
EnergiÖverskott
2014-02-14, 15:09
Leta upp eiselts maxgain (måltidsersättning med kolhydrater baserade på havre samt protein från kasein samt massor vitamin/mineral). Vill minnas att en sådan portion ger 50 K och 35 P och typ 5F. Perfekt att blanda med mjölk på morgonen om du vill äta då utan aptit samt bra mycket bättre än gainer.
Att köpa slowcarbs samt något protein och blanda i mjölk är i mina ögon även det bättre än en gainer.
Skickat från optinojjans kungliga rike.
anadr0id
2014-02-14, 15:24
Brukar mixa ihop en havrebaserad drink när jag har bråttom och är tvungen att inta flytande frukost.
1.5 dl havregryn
3 dl mjölk
1 banan
1 kokt ägg
1 tsk kakaopulver
Proteinpulver efter behov
Enkel att göra (och i mitt tycke god, tack vare kombon banan/choklad) om man har färdigkokta ägg i kylen för ändamålet.
Ger ca 550 kcal i grundutförande, utan proteinpulver (ca 28 g P och 13 g F, med lättmjölk). Med gainer/proteinpulver och standardmjölk kan man förstås öka protein/fett/kaloriinnehållet ytterligare.
Latissimus Dorsi
2014-02-14, 15:40
Jag tycker det låter bra :) men kör på något färre kalorier.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.