Logga in

Visa fullständig version : Feminism, marxism och problemformulering

mikaelj
2014-02-13, 22:21
En välskriven reflektion om feminism kontra marxism och dilemmat med problemformulering. Läsvärd!

http://mrmaaherra.blogg.se/2014/february/feminismen-och-den-marxistiska-feminismens-vilja-att-aga-problemformuleringen.html

Santoro
2014-02-13, 22:25
In for later~

Fatalist
2014-02-13, 22:39
Inga djupgående tankar precis, men smått intressant när det kommer till att det bara verkar handla om vänstervridna idéer så fort det handlar om feminism. Det är alltid intressant att diskutera problemformuleringar, och det faktum att jag själv behövde bli påmind om det får mig att känna mig lätt efterbliven.

Desertrat
2014-02-13, 22:43
Dags att bygga en bunker här nu ser jag...

mikaelj
2014-02-13, 22:51
Det här tycker jag är särskilt intressant:

Den kvinnliga entreprenören Tory Burch skriver i en artikel i The Economist (http://www.economist.com/news/21589133-investing-businesswomen-will-boost-economy-everyone-says-tory-burch-chief-executive-and) om hur man kan stötta kvinnliga entreprenörer för att få jämställdhet i affärsvärlden:

* Bättre tillgång till kapital för att stödja verksamheten

* Bättre tillgång till och stöd från nätverk inom affärsvärlden

* Bättre utbildning kring entreprenörskapets krav

Det här är däremot något som dagens marxistiska feminism förkastar eller inte ens diskuterar för att man anser att man springer kapitalets ärenden. Och kapitalet är ju som bekant något som vi måste förinta.

Desertrat
2014-02-13, 22:56
*nu bygger jag bunkern och gömmer mig där med mig AG90 och AK5 C i beredskap...*

Beholder
2014-02-13, 23:17
Nej den var inte läsvärd. Den var usel

mikaelj
2014-02-14, 00:00
Nej den var inte läsvärd. Den var usel

vad var dåligt med den?

Beholder
2014-02-14, 00:04
Det finns tusentals av den här typen av blogginlägg där oftast män säger varför de inte kan vara feminister. Du hade ju kunnat kolla på fittstim min kamp om du hade velat se exakt samma grej.

mikaelj
2014-02-14, 00:05
Det finns tusentals av den här typen av blogginlägg där män eller oftast män säger varför de inte kan vara feminister. Du hade ju kunnat kolla på fittstim min kamp om du hade velat exakt samma grej.

Min bild från att läsa artikeln skiljer sig mycket från din.

Beholder
2014-02-14, 00:12
Ja det är ju en subjektiv upplevelse. Du tyckte den var läsvärd jag tyckte inte den var läsvärd för jag har läst så många artiklar på exakt samma tema

Griip
2014-02-14, 00:57
Ummja, læsvært før mig iaf, inte læst så mye liknande. Men den sa væl inte så mycket heller, sammanfattade varfør man inte kan kalla sig feminist.

Beholder
2014-02-14, 01:02
Ummja, læsvært før mig iaf, inte læst så mye liknande. Men den sa væl inte så mycket heller, sammanfattade varfør man inte kan kalla sig feminist.

Nej inte varför man, utan varför hen inte kallar sig feminist.

Griip
2014-02-14, 01:14
Nej inte varför man, utan varför hen inte kallar sig feminist.

Nope. Den førklarar varfør man øverlag har svårt att kalla sig før feminist och det ær pga psykfall som Gudrun S.

H ordet anvænder jag inte, av principiella skæl :)

Edit:
Skrivet från en stationær PC.

Desertrat
2014-02-14, 01:30
Som sagt, dags för bunkern snart.
Innan den här tråden far fullständigt åt he........

Griip
2014-02-14, 01:31
Som sagt, dags för bunkern snart.
Innan den här tråden far fullständigt åt he........

Snart? Du gømde dig ju dær i førra posten... wtf :confused:

Desertrat
2014-02-14, 01:34
Snart? Du gømde dig ju dær i førra posten... wtf :confused:
Tittar fortfarande ut lite grann, för att pejla läget.

Sniggel
2014-02-14, 06:10
Feminismen (de flesta varianter av den) har ju ofta kört en antingen är du med oss (för jämlikhet) eller mot oss (kvinnohatare) approach.
Säger man att man är för jämlikhet får man höra "ja men då är du feminist", av en feminist. Det är ju ett försök till att ta patent dessa frågor.

mikaelj
2014-02-14, 11:11
Mer: http://www.susannavaris.com/blogg/2014/02/isabella-lowengrip-vagrar-fortsatt-att-inratta-sig-i-ledet

”Feminismen uppmanar till offerroll” – klart som korvspad att den gör. ”Kvinnor är underordnade män”, ”kvinnor förhindras av strukturer”, ”kvinnor måste kvoteras in” är ofta hörda slogans från feministiskt håll och som knappast andas kvinnlig styrka eller självständighet. Lilla kvinna där, tro inte att du klarar dig på egen hand mot strukturerna och normerna, tro inte att du kan bli chef eller styrelseledamot om du inte kvoteras in. Den feministiska rörelsen rider också högt på att just utmåla kvinnor som offer i allehanda sammanhang; man förvränger statistiken för att få till en vulgoversion av löneskillnader där det talas om att kvinnors ”löner” är bara 85 % av männens, när de i själva verket inte skiljer sig många procent om hänsyn tas till alla relevanta faktorer (som ålder, erfarenhet, typ av arbete, arbetstid, kompetens etc etc).

Snart kommer varje kvinna på en styrelseposition få dras med den tveksamma stämpeln ”är hon inkvoterad?” Vilken fantastisk seger för feminismen.

spoonchest
2014-02-14, 12:14
Feminister har svårt med var de ska placera kvinnor som blondinbella och beyonce har jag märkt. (för att dra en populärkulturell koppling)
Läppstiftsfeminist har jag hört i sammanhang där dessa två förekommer. Inte RIKTIG feminist, men de får gärna kalla sig nåt annat.

spoonchest
2014-02-14, 12:17
CEZ7uta14nw

Den här är ju för övrigt hysterisk.

hidden
2014-02-14, 12:19
Andra blogginlägget du länkade var intressant! :)

TIMPA
2014-02-14, 16:29
CEZ7uta14nw

Den här är ju för övrigt hysterisk.

Fin bit det där.

Wormzie
2014-02-14, 16:38
Paolo roberto gör det så sjukt lätt för sig själv, tänk om han kunde se frågan ur ett annat perspektiv än bara hans eget.

Tolkia
2014-02-14, 16:40
Snart kommer varje kvinna på en styrelseposition få dras med den tveksamma stämpeln ”är hon inkvoterad?” Vilken fantastisk seger för feminismen.
Det där har ju varit ett faktum sedan kvotering infördes, vilket är länge sedan, så jag undrar lite hur den tänker som tar upp det som om det skulle vara en nyhet. Å andra sidan hette det innan kvotering infördes i alla sammanhang "är hon verkligen lämpad (hon är ju kvinna)?" så jag tycker personligen inte att det är något problem. Det är inte värre att ha ont i vänster ben än att ha ont i höger.
Feminister har svårt med var de ska placera kvinnor som blondinbella och beyonce har jag märkt. (för att dra en populärkulturell koppling)
Läppstiftsfeminist har jag hört i sammanhang där dessa två förekommer. Inte RIKTIG feminist, men de får gärna kalla sig nåt annat.
Blondinbella uttalar ju med jämna mellanrum mycket tydligt att hon inte är feminist, så jag ser inte direkt hur det är ett problem att man inte vill kalla henne feminist.

tlk
2014-02-14, 16:48
Det var ju en väldigt inskränkt och enkelspårig syn på "modern feminism". Även med påståendet att författaren känner till att det finns andra sorter... Det är lite oskönt med alla dessa bloginlägg som försöker diskutera ämnen som de uppenbarligen inte alls är insatta i.

Desertrat
2014-02-14, 16:48
*Tittar ut via tittgluggen hur det ser ut nu.*

*Hmmm, det ser hostilt ut!*

Griip
2014-02-14, 16:54
*Tittar ut via tittgluggen hur det ser ut nu.*

*Hmmm, det ser hostilt ut!*

Jag kan PMa dig nær GS blivit andlig ledare før planeten tellus.

Desertrat
2014-02-14, 16:59
Jag kan PMa dig nær GS blivit andlig ledare før planeten tellus.
*Ser Iblim själv traska omkring och strö ut feministplantfrön.
Dett kommer att bli riktikgt hemskt.... *

Coolfaggit
2014-02-14, 18:57
lol @ feminism. Ens kritiska tänk och analytiska förmåga måste vara helt åt helvete om man tar denna sinnessjuka manshatarideologi seriöst.