Logga in

Visa fullständig version : Alkohol hämmar proteinsyntesen efter styrketräning

King Grub
2014-02-13, 14:05
Även vid intag av proteinmängder som skulle ha maximerat proteinsyntesen.

Introduction

The culture in many team sports involves consumption of large amounts of alcohol after training/competition. The effect of such a practice on recovery processes underlying protein turnover in human skeletal muscle are unknown. We determined the effect of alcohol intake on rates of myofibrillar protein synthesis (MPS) following strenuous exercise with carbohydrate (CHO) or protein ingestion.

Methods

In a randomized cross-over design, 8 physically active males completed three experimental trials comprising resistance exercise (8×5 reps leg extension, 80% 1 repetition maximum) followed by continuous (30 min, 63% peak power output (PPO)) and high intensity interval (10×30 s, 110% PPO) cycling. Immediately, and 4 h post-exercise, subjects consumed either 500 mL of whey protein (25 g; PRO), alcohol (1.5 g·kg body mass−1, 12±2 standard drinks) co-ingested with protein (ALC-PRO), or an energy-matched quantity of carbohydrate also with alcohol (25 g maltodextrin; ALC-CHO). Subjects also consumed a CHO meal (1.5 g CHO·kg body mass−1) 2 h post-exercise. Muscle biopsies were taken at rest, 2 and 8 h post-exercise.

Results

Blood alcohol concentration was elevated above baseline with ALC-CHO and ALC-PRO throughout recovery (P<0.05). Phosphorylation of mTORSer2448 2 h after exercise was higher with PRO compared to ALC-PRO and ALC-CHO (P<0.05), while p70S6K phosphorylation was higher 2 h post-exercise with ALC-PRO and PRO compared to ALC-CHO (P<0.05). Rates of MPS increased above rest for all conditions (~29–109%, P<0.05). However, compared to PRO, there was a hierarchical reduction in MPS with ALC-PRO (24%, P<0.05) and with ALC-CHO (37%, P<0.05).

Conclusion

We provide novel data demonstrating that alcohol consumption reduces rates of MPS following a bout of concurrent exercise, even when co-ingested with protein. We conclude that alcohol ingestion suppresses the anabolic response in skeletal muscle and may therefore impair recovery and adaptation to training and/or subsequent performance.

Http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0088384

svedemo
2014-02-13, 14:38
Blir det här ens överförbart till det scenariot dom själva beskriver om träning och att senare gå ut och dricka?
Varför jag undrar är pga. av att det verkar som dom drar i sig spriten och proteinet samtidigt och inte proteinet efter träningen och spriten typ en timme eller två senare (dusch, bastu, iväg till stället, spriten). Lite ovanligt tror jag att folk drar i sig en 6:a whiskey i omklädningsrummet och sköljer ner den med en proteinshake.

Ola Wallengren
2014-02-13, 15:00
De tar en proteindrink direkt efter passet. 1 timma senare börjar de dricka och dricker cirka 6 screwdrivers på 6cl vodka och apelsinjuice på 3 timmar. 2 timmar efter passet äter de en kolhydratrik måltid a cirka 500 kcal. 4 timmar efter passet de tar en proteindrink till. Proteinsyntesen mäts mellan 2-8 timmar efter passet.
Ganska realistiskt, men jag hade önskat att de mätt proteinsyntesen 0-8h efter passet uppdelat på två perioder.

svedemo
2014-02-13, 15:34
Ah, jag såg det också nu när jag kollade hela att det var en timme efter som dom började dricka. Tack.
Ja och det hade ju varit intressant att sett allt över hela perioden från 0 och framåt, men dom ville ju troligen mest se en alkohol effekt och då blir det ju "bättre" resultat att göra som dom gjorde.

cero
2014-02-13, 15:47
De tar en proteindrink direkt efter passet. 1 timma senare börjar de dricka och dricker cirka 6 screwdrivers på 6cl vodka och apelsinjuice på 3 timmar. 2 timmar efter passet äter de en kolhydratrik måltid a cirka 500 kcal. 4 timmar efter passet de tar en proteindrink till. Proteinsyntesen mäts mellan 2-8 timmar efter passet.
Ganska realistiskt, men jag hade önskat att de mätt proteinsyntesen 0-8h efter passet uppdelat på två perioder.

Hur ska resultatet tolkas?

Latissimus Dorsi
2014-02-13, 15:49
Hur ska resultatet tolkas?

Alkohol efter träningen är inte optimalt :P

cero
2014-02-13, 15:54
Alkohol efter träningen är inte optimalt :P

Haha ja, men hur stor är påverkan osv.

Ola Wallengren
2014-02-13, 15:56
Ökningen av proteinsyntesen blir cirka 50% lägre om man dricker, även om man sköter kosten.
Dricker man dessa mängder efter många av sina pass blir träningen och resultaten med stor sannoliket lidande.

Reaper123
2014-02-13, 16:01
Haha ja, men hur stor är påverkan osv.Jag scrollade igenom fullängdaren lite snabbt och kunde inte se några siffror, som jag antar det är du söker efter, men min fack-engelska är väl inte den bästa.

Dock står det ju ganska klart och tydligt under "conclusions" att alkohol försämrar återhämtningen, vilket då borde betyda att det är ganska dåligt att dagen efter "ett par järn" träna samma muskel igen och mest troligt även försämrar resultatet av den träning som utfördes före alkoholintaget samma dag.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, för det är alltså endast min tolkning.

King Grub
2014-02-13, 16:36
Styrketräningspasset utövar sin påverkan på proteinsyntesen hela det kommande 24-timmarsdygnet.