handdator

Visa fullständig version : Röd trafikljus + Ni får ögonkontakt = Race

100
2014-02-13, 13:01
Hej!

Jag antar att jag inte är ensam om detta. Det är så att jag ibland får ögontakt med andra bilförare när det är rödljus. När detta väl händer så stirrar man ett par sekunder på varandra och väntar på att det blir grönt, så gasar båda!

Man försöker åka ifrån sin "motståndare" men samtidigt inte köra mycket över max hastigheten.

Tex, här om dagen var jag på landsväg, max hastighet 70. Det var rödljus en Mercedes, med en förare 50-60 år ställer sig bredvid mig på vänster sida och vi stirrar ett par sekunder på varandra, sen blir det grönt. Båda gasar! Han gasade förbi mig och lämnade mig långt bakom sig. :d

Personligen har jag en Audi A6, 1,8T, 00. Så det är inte alltid man förlodrar. *rolleyes*

Brukar detta hända er? Isf berätta hur ni upplever det hela, har vad har ni för bil, osv.

Krampus
2014-02-13, 13:02
Nej, jag är vuxen och vill behålla mitt körkort. Tråkig :(

Loke
2014-02-13, 13:03
Haha, det är rätt roligt, och roligast är det nästan när man har en riktigt klen bil som egentligen är chanslös :P

Pudzianovski
2014-02-13, 13:04
Har aldrig hänt mig. Jag bryr mig inte om de som är bredvid. Kanske tyckte det var lite häftigt när jag var 14, kommer inte ihåg. :)

100
2014-02-13, 13:05
Nej, jag är vuxen och vill behålla mitt körkort. Tråkig :(
Ja, men man åker ju inte mycket mer än maxhastigheten, om man ens gör det. Bara man gasar ifrån den andra bilen, för att visa vem som bestämmer. :d

Haha, det är rätt roligt, och roligast är det nästan när man har en riktigt klen bil som egentligen är chanslös :P
Haha! Vad har du för bil?

100
2014-02-13, 13:06
Har aldrig hänt mig. Jag bryr mig inte om de som är bredvid. Kanske tyckte det var lite häftigt när jag var 14, kommer inte ihåg. :)
Jag är 20 år, och brukar faktiskt möta folk mycket äldre än mig, som jag skrev ovan så var mannen 50-60 år.

shut teh face
2014-02-13, 13:13
Min pappa gör alltid sånt, var alltid roligt när han hade sin sierra cosworth och lyckades spöa en hel del fina bilar. En annan gång plockade han en saab med släpkära med tunga garageskåp. :)

forslund
2014-02-13, 13:29
Det är alltid race mot föraren bredvid. Alltid. :D

Angel
2014-02-13, 13:32
Min pappa gör alltid sånt, var alltid roligt när han hade sin sierra cosworth och lyckades spöa en hel del fina bilar. En annan gång plockade han en saab med släpkära med tunga garageskåp. :)

åh, en cossie.

hnric
2014-02-13, 13:57
Med senaste hojen händer det sällan, blir liksom ingen tävlan då den är bland dom snabbaste(s1000rr). Gasade lite oftare när jag hade segare cykel. Men som hojförare råkar man jämt ut för bilar som vill hetsa. Verkar som många bilförare lever i någon parallell verklighet där dom tror att just deras Vrålåk(tm) faktiskt har en chans mot en modern 1000-kubiks sporthoj.

Morty
2014-02-13, 14:16
Rofl gör folk verkligen sånt här? :D

The_RobRoy
2014-02-13, 14:17
När jag hade sportbil tyckte jag det var vanligare med bilar som ville tävla på motorvägen, finns en hel del fortkörare i motorstarka mercedes/bmw/audi. Folk betedde sig ofta som idioter i dessa situationer och blåste förbi andra bilar i 220-230 km/h allt för att slå mig.

Sen var jag iofs inte heller typen som cruisade runt runt på stan, så blev sällan möjlighet till rödljusrace. Blev ägd av en BMW 1 serie en gång när jag hade kalla däck och inte fick någon kraft i backen alls.

Grotesk
2014-02-13, 15:03
En gång när jag gled genom centrum så kom det upp en Volvo 740, småstajlad, bredvid mig. Jag torrgasade lite och tydligen så ville han rejsa direkt. Så jag tryckte lite med min underbara Saab og900 och han likaså. Han flög över vägbulorna den dumme fan, haha.

Jag rejsar inte.

Andromeda
2014-02-13, 15:19
Nej, jag är vuxen.

Senast någon lurade mig att "racea" var när en sannolik moderat komplett med ful kotlettfrilla låg högst ett par meter bakom mig på enfiligt i en BMW X5 med stora motorn.
Han släppte inte ens av när jag tänd bromsljuset.
När det blev tvåfiligt försvann han i backspegeln.
Nästa enfiliga sträcka var han där igen, men då fick han köra om nästa tvåfiliga.

sigill
2014-02-13, 15:21
Har väl hänt ett par gånger :D

100
2014-02-13, 15:52
Rofl gör folk verkligen sånt här? :D
Ja, tydligen :d

Nej, jag är vuxen.

Senast någon lurade mig att "racea" var när en sannolik moderat komplett med ful kotlettfrilla låg högst ett par meter bakom mig på enfiligt i en BMW X5 med stora motorn.
Nästa enfiliga sträcka var han där igen, men då fick han köra om nästa tvåfiliga.
Haha, kan bara tänka mig hur mycket han/hon har svurit åt dig!

delta_mats
2014-02-13, 16:18
Nej, jag är vuxen.

Vad hade du för bil?

Desertrat
2014-02-13, 16:26
Sett folk göra dem vansinnigaste saker i trafiken, och mer än en gång fått stå på hejdarna eller/och fått väja undan för att nån jävla dåre lekt kamikaze i trafiken.
Och nej.
Det här är inget jag svarar upp emot, vill dem idioterna raca får dem väl göra det mot sig själva.

Tap3worm
2014-02-13, 17:35
Alltid! ;-)
Men med sunt förnuft, hur det nu går ihop...?

Tapeworm
- Mobilen

billmaier
2014-02-13, 17:52
Brukar väl hända ganska ofta, men endast då det är en bil jag kan säkert vinna. Kör en E46 320, och det är inte den snabbaste bilen som finns.

Farsan brukar däremot tävla nästan alltid då han kör. Han kör en 335ci med 390hk/550nm, och nästan alla bilar brukar bli efter :d

Medusa
2014-02-13, 17:52
Aldrig.

z_bumbi
2014-02-13, 18:04
En gång när jag gled genom centrum så kom det upp en Volvo 740, småstajlad, bredvid mig. Jag torrgasade lite och tydligen så ville han rejsa direkt. Så jag tryckte lite med min underbara Saab og900 och han likaså. Han flög över vägbulorna den dumme fan, haha.

Jag rejsar inte.

Jag har faktiskt gjort något i den stilen och jag skäms lite så här i efterhand, fast vet man inte vad det finns bakom en kurva så ska man kanske inte försöka köra ikapp där.

aronohman
2014-02-13, 18:12
Brukar vara först till 35-37, sedan släpper ja förbi dom. Vill ju inte tappa kortet...

kör a-traktor, Volvo 740

Rikard Jansson
2014-02-13, 18:16
Det finns inga rödljus här. Det tar jag dock som något väldigt positivt :D

sigill
2014-02-13, 18:26
Påminner om ett sommarjobb för ett antal år sedan. 90 knyck på fyrhjuling på smala skogsbilvägar... Inte så vettigt kan man tycka.

Vattenflaska
2014-02-13, 18:39
Nej, är så pass välhängd så jag behöver inte försöka kompensera för något, till skillnad från vissa andra :naughty:

Sniggel
2014-02-13, 18:58
Nej jag har en utvecklad sådan här:

http://comps.canstockphoto.com/can-stock-photo_csp14832039.jpg

Så jag är förbi stadiet att instinktivt gilla att ta större risker för att (undermedvetet) öka ens chanser till att imponera på honor för att kunna sprida sin säd.
Don't let your genes fool you! ;)

Blaine
2014-02-13, 19:03
Vad kan detta fenomen bero på? Är det någon slags vardaglig adrenalinkick?

Att köra bil eller fordon förknippas för många som något roligt – från att man är liten – och även om vi har trafikregler att följa så kan man ju faktiskt försöka att ha det lite roligt i trafiken ändå. Att genom att få en blick från en förare bredvid och båda känner av en slags spänning inom sig, för att därefter påbörja någon slags kontrollerad tävling i syfte att delvis hävda sig, men delvis också att fånga ett trevligt inslag av spänning och äventyr i den kanske annars triviala vardagen.

Det kan väl polisen bjuda på?

G_lund
2014-02-13, 19:14
Det kan väl polisen bjuda på?

Det är väl inte olagligt att gasa fullt från stillastående upp till laglig hastighet?

Med dagens småbilar är det ju gasen i bott som gäller om man vill komma upp i laglig hastighet innan kvällen.

MasterChief
2014-02-13, 19:21
Rödljusrace är som sex. Det är bäst när man är ensam.

Sheogorath
2014-02-13, 19:52
Bönder

Hemma Gymmaren
2014-02-13, 21:39
Ja, om jag tittar personer i ögonen. Vilket jag aldrig vågar...

Grotesk
2014-02-13, 21:42
Jag har faktiskt gjort något i den stilen och jag skäms lite så här i efterhand, fast vet man inte vad det finns bakom en kurva så ska man kanske inte försöka köra ikapp där.

Initierade du eller var du den som hakade på?

Här var det en raka så jag drog ju inte på så djävulskt egentligen med vägbulor och annat. För han däremot så gällde det tydligen livet så han slog nog sönder hela underredet.

BlötSnö
2014-02-13, 21:44
Jag har en 1.2l Punto med 60hk....

hahavaffan
2014-02-13, 22:19
Jag har en Volvo med 115 dieselslukande krakar under huven. Men självklart gör jag det :D

Grotesk
2014-02-13, 22:22
Jag har en Volvo med 115 dieselslukande krakar under huven. Men självklart gör jag det :D

240 hoppas jag!

Rikard Jansson
2014-02-13, 22:34
Bönder

... har inte rödljus, om det här är omoget så är det helt upp till er att stå för :)

Doggeh
2014-02-13, 23:04
Gjorde så när jag fick körkortet. Nu 1 år senare tittar jag endast på trafikljusen :)

Sheogorath
2014-02-14, 06:30
... har inte rödljus, om det här är omoget så är det helt upp till er att stå för :)

Bönder... åker in till städer med rödljus. :D

Sen finns det en faslig massa stadsbönder här i Malmö. Dom bor i Malmö, har ingenting med jordbruk att göra men är ändå bönder på något sätt. Jättekonstigt. Finns inte alls lika många i Lund där jag kommer ifrån.

Andy.da.wohoo
2014-02-14, 07:50
Haha ohja! Roligast när man körde Ford fiesta och provocerade porschen bredvid genom att rusa motorn :D

Tap3worm
2014-02-14, 08:59
Haha ohja! Roligast när man körde Ford fiesta och provocerade porschen bredvid genom att rusa motorn :D

Just porscheförare har en tendens att alltid försöka visa att deras bil är snabbast...

En liten småkul historia apropå ämnet.
Var på väg hem sent en sommarkväll (ca 01-tiden) på hojen. Kommer upp vid ett rödlyse på huddingevägen i sthlm och bredvid mig stannar en BMW M5. I bilen sitter 5 unga grabbar som alla samtidigt hysteriskt börjar vifta och signalera att de ville racea (både till mig och föraren i M5). Jag varvar hojen lite för att "stissa" upp dem. Det blir grönt och de gasar på så gott de kan medans jag lugnt och försiktigt gasar på.
Precis bakom mig kommer konstapeln farandes i full fart och lägger sig i röven på M5 och blinkar med blåljusen. Jag vinkade lite snällt till dem när jag gled förbi i lugn och ro medans de blev stoppade.

(Nej, det var inte mitt i stan och fans inte direkt någon större fara att skada andra trafikanter. I de lägena gillar jag inte att "racea". )

Tapeworm
- Mobilen

100
2014-02-14, 11:42
Det är väl inte olagligt att gasa fullt från stillastående upp till laglig hastighet?

Med dagens småbilar är det ju gasen i bott som gäller om man vill komma upp i laglig hastighet innan kvällen.

Nej, det ä inte lagligt. Dock inte miljövänligt.

denpa
2014-02-14, 13:20
Jag gör det fast jag har märkt att ju mer hk jag har destå mindre lust har jag att dra på. Egentligen är det roligare att komma med en 1,6´a och försöka dra ifrån än när man vet att man kommer att vinna och har därav ingen lust att slösa sås och däck.

100
2014-02-14, 13:47
Jag gör det fast jag har märkt att ju mer hk jag har destå mindre lust har jag att dra på. Egentligen är det roligare att komma med en 1,6´a och försöka dra ifrån än när man vet att man kommer att vinna och har därav ingen lust att slösa sås och däck.

Jag förstår dig. Dessutom är folk nu för tiden så pass snåla att de endast köper bilar med små motorer. Så det är inte alltid man möter en jämlik bil.

Juxta
2014-02-14, 13:54
(Nej, det var inte mitt i stan och fans inte direkt någon större fara att skada andra trafikanter. I de lägena gillar jag inte att "racea". )

Tapeworm
- Mobilen

Du gillar alltså att race:a när det är större fara att skada någon? ;)

Tap3worm
2014-02-14, 14:09
Du gillar alltså att race:a när det är större fara att skada någon? ;)

Självklart! Då blir det ju mer adrenalin som pumpar runt!

Nej du, blev lite felformulerat såg jag nu! :-) Menar såklart tvärt om!

Tapeworm
- Mobilen

Rikard Jansson
2014-02-14, 15:12
Om någon är sugen på lite racing håller jag på med ett bygge som ska vara klart till sommaren :D 201 m då, för låg utväxling för att köra 402.

Jorgen
2014-02-14, 17:09

Det beror nog på hur trafiksituationen ser ut på platsen.
Kan säkert räknas som vårdslöshet i trafik i vissa situationer.

Duran
2014-02-14, 19:30
Jag har aldrig kört bil. Men om man står vid övergångsstället så kan det bli tävling om vem som går först när det blivit rött för bilarna men ännu inte grönt för oss. Och man kan också typ förlora och va töntig om nån annan skyndar över när en bil är på väg men man själv bedömer det för tajt för att hinna och står kvar. Jag stod kvar idag faktiskt. *facepalm*

Andromeda
2014-02-14, 19:31
Vad hade du för bil?

Spelar det någon roll mot en sån kluns?

Saab 9-3 Hirsch 260 hk A20NFT-motorn.

bighulken
2014-02-14, 20:58
Hände väl mkt när man var yngre å rätt så färsk i trafiken.

Men en gång så hände det för en 10 år sedan.
Hade hämtat hem en bil från tyskland precis,en Tung plåtmonster=Audi A8.
Kom åkandes i sthlm mot bromma,är en väldigt lång raksträcka detta,mot Vällingby/Hässelby,minst 1 mil eller så.och en väldans massa rödljus.då kom det upp en M5 bredvid mig,och han gasade lite å varvade upp.Aha!!!....en utmaning,tänkte jag.kan vara skoj å pröva hur bilen funkar,tänkte jag.så jag varvade också då......ha ha ha .....

Och så bar det iväg då!!...jag gasade på (muttern-Pellen i botten) och han blev efter mig,det enda jag hörde var när hjulen hans, spann å spann hela tiden....lol.till saken hör,att jag också hade auomatlåda i bilen samt att det strax innan hade duggat lite också,sådär lite sommar regn som det kan vara.
Jag gasade på tills nästa trafikljus och var då tvungen att stanna,garvade som fasiken !!!!!.....han kommer upp bredvid mig,å ner åker rutan,han säger:där hade du tur att det hade regnat lite innan!!!!.....och att jag hade 4-hjulsdrift också då.........ha ha ha ha,,,vad man kan larva sig ibland.......lol.

Jazen
2014-02-14, 21:18
när man är på hoj vill alla racea med en, med diesel saaben kollar folk snett på en :/

AronP
2014-02-15, 00:49
På tok för jobbigt att koppla över till sportläge, och med en automat så kopplas ju förarens roll bort.

Inte för att jag gjorde det innan heller.

100
2014-10-26, 23:28
Nu för tiden vill inte folk tävla. Kanske beror på att jag köpt en ny bil. Audi A4, 07.